Mistä apua vakavasti masentuneelle ystävälleni

Vierailija

Kommentit (14)

Vierailija

Nyt ei ole enää leikki kyseessä! Ystävälläni on kolme pientä lasta, ja väkivaltainen mies (joka ei kyllä ainakaan toistaiseksi ole kajonnut lapsiin). Masennusta on kestänyt jo useamman vuoden, ja sitä on hoidettu mielialalääkkeillä ja rauhoittavilla. Myös sairaalajaksoja on ollut. Nyt ystäväni on paniikissa, kun rauhoittavia hänelle ei enää anneta. Hän on alkanut käyttää alkoholia mielialalääkkeiden kanssa. En tiedä, tietävätkö sosiaaliviranomaiset tästä.

Olen yrittänyt auttaa ja olla tukena, mutta koen sen hyvin vaikeaksi. Ystäväni jättää auttamisen mahdollisuudet kovin suppeiksi. Hän ei uskalla nukkua kotonaan, kun pelkää miestään. Päivällä pitää vahtia lapsia, joten silloinkaan nukkuminen ei onnistu. Olen pyytänyt häntä kotiini, jotta hän voisi nukkua minun vahtiessani lapsia, mutta hän ei uskalla ahdistuksen vuoksi poistua kotoaan. Minä taas en voi aina olla hänen luonaan, sillä minulla on omiakin alle kouluikäisiä lapsia, ja kieltämättä pelkään, että joutuisin lasteni kanssa väliin, jos mies palaisi suuttuneena kotiin.

Suihkuun ystäväni ei ole jaksanut yli viikkoon. Lapsia on käyttänyt pesulla eräs sukulaisnainen. Mutta koska tämä sukulaisnainenkin on työelämässä, hän ei voi aina olla saatavilla. Olen yrittänyt houkutella ystävääni ulos, mutta hän ei suostu lähtemään. Usein hän istuu sängyssä itkemässä verhot ikkunoissa, ja lapset leikkivät keskenään. En kai voi aikuista ihmistä pakottaa mihinkään, vaikka mieli tekisi? En itse ole koskaan ollut oikeasti masentunut, joten en ole asiassa mikään asiantuntija, mutta voisin kuvitella, että ulkoilu parantaisi oloa varmemmin kuin alkoholi ja eristäytyminen...

Koska masennusta on jatkunut jo niin kauan, ystäväni on aika lopussa. Hän puhuu usein itsemurhasta, ja sanoo jaksavansa päivän kerrallaan vain lasten takia =o(. Pelkään, että tilanne lopulta johtaa lasten huostaanottamiseen. Silloin ystäväni varmasti turvautuisi " viimeiseen vaihtoehtoon" . Tämä aiheuttaa minulle eniten ristiriitaisia tunteita, sillä lapset ovat ystävälleni kaikki kaikessa, enkä missään tapauksessa haluaisi olla missään tekemisissä sen kanssa, jos lapset huostaanotettaisiin. Mutta toisaalta olen lapsista valtavan huolissani, kun olen nähnyt, missä kunnossa ystäväni on. Omia lapsiani en ikinä uskaltaisi jättää hänen hoitoonsa. Hän ei käsittääkseni aina oikein jaksa vaihtaa vaippoja tai laittaa lapsille ruokaa. Perhe on tukitoimenpiteenä saanut lapsille päivähoitopaikan, mutta jostakin syystä lapsia ei aina viedä sinne. Nyt lasten äiti kai pelkää, että jos antaa lapset miehen vietäviksi, hän ottaa lapset, eikä palaa kotiin.

Ehdotin, että äiti hakeutuisi lasten kanssa turvakodin kautta omaan asuntoon, mutta hän pelkää, että erottuaan ei ikinä saisi uutta miestä. Lisäksi on tietysti se todellinen ongelma, että hän ei pärjää lasten kanssa ilman apua! Mielestäni on olemassa perhekoteja, joihin huolitaan myös äiti lapsineen. Siellä olisi koko ajan henkilökunnan tuki ja apu läsnä, mutta se ei kuulemma ole vaihtoehto, sillä hän ei halua lähteä kotoaan. Toisaalta hän taas ei uskalla elää siellä normaalisti miehensä kanssa, mutta ei jaksa yksinkään. Kuinka ihmeessä autan häntä!?! Minähän en sinne voi muuttaa miehen tilalle, kun on tämä omakin elämä. Nyt tunnen itseni tosi paskaksi, kun ajattelen omaa elämääni, vaikka toinen taistelee hengestään ja lapsistaan...

Onko jollakin antaa linkkiä joillekin sivuille, mistä voisin hakea apua? Tuntuu, että tämän paikkakunnan osaaminen näin vakavan masennuksen käsittelemiseen on rajallista, joten voisiko apua saada esim. pääkaupunkiseudulta tai jostakin? Kaikki vinkit ovat nyt tervetulleita!

Vierailija

Kai hän ottaa lääkkeensä? En todella tiedä mihin voisit ottaa yhteyttä, toivottavasti joku muu täällä osaa vastata. Voimia sinulle ja ystävällesi!

Vierailija

Mun mielestä kuitenkin olis tärkeätä toimia nyt heti lasten vuoksi. Mietin millaista kärsimystä he kokevat koska aikuinen ihminen eli heidän äitinsä ei ota apua vastaan. Valitettavaa on, että vaikka ystäväsi on sairaan masentunut niin hänen tulisi tajuta, että apua on nyt pakko ottaa vastaan. Jos soitat jonnekin niin korosta, että ystäväsi haluaa lapset mukaansa eikä ole mielestäsi tarvetta huostaanottoon sinänsä vaan siihen, että ystävääsi autetaan jotta pääsee taas jaloilleen. TOIMI HETI NYT. LUURI KOURAAN! Itse olen soittanut itsemurhasta puhuvasta ystävästäni psykiatrian päivystykseen, hän tosin oli ottanut myös lääkkeitä. TEE SE AP!

Vierailija

keskustele siellä jonkin henkilön kanssa. Kerro tilanne ja kysy, onko mahdollista, että ystäväsi lääkäri saisi tietää asiasta. Jos tiedät että ystäväsi luona käy tukihenkilö, niin ota yhteyttä häneen tai kysy onko mahdollista, että sellainen henkilö järjestettäisiin ystävällesi.

Lääkitys ja hoito ei varmaan ole kohdallaan, jos ystäväsi on noin ahdistunut. Tarjoudu lähtemään mukaan lääkäriin tai sano suoraan, että nyt kyllä tilataan aika hoitavalle lääkärille ja käydään keskustelemassa tilanteesta.

ONNEKSI YSTÄVÄLLÄSI ON SINUT!!!!!! Itse olin masentunut ja elämä oli muutenkin hyvin epätoivoisessa jamassa (työttömyys, ero, sairauksia jne) ja yritin itsemurhaa (epäonnistuin onnekseni). Jälkikäteen suututti se, että kukaan ei ollut puuttunut tilanteeseni, kun itse en masennukselta tajunnut hakea apua. Keskustelut ja lääkkeet auttoi. Ero tuli, elämä selkiintyi siitä ja ajatukset normalisoituivat lääkkeiden avulla. Nyt ei tarvitse enää lääkkeitä ja olo on tosi onnellinen. Yritä siis saada ystäväsi hoitoon.

Vierailija

Luulisin kuitenkin niin, sillä hän on monesti puhunut, että lääkkeet eivät tunnu auttavan. En sitten tiedä, viekö tuo alkoholi tehon lääkitykseltä, vai miten se vaikuttaa. Ystäväni taitaa juoda joka päivä. Niin ainakin voisin päätellä tyhjistä siideripulloista, joita kaapissa on, ja usein on pulloja piiloteltuna myös peittojen alle jne...

Vierailija

Olo on epävarma - teinkö oikein? Puhelimessa oli kamalan topakan, ehkä jopa tylyn kuuloinen nainen. Hän sanoi, että asia lähtee huomenna eteenpäin, ja että asiaan on puututtava järeämmin keinoin. Mitä ovat järeämmät keinot, kun lääkitystä, sairaalajaksoja ja terapiaa on jo ollut? Nyt pelottaa, että ystävältäni viedään lapset. En olisi niinkään varma, että sillä saataisiin asiaa yhtään paremmaksi. Tosin ystäväni tila on jo niin paha, että lasten huostaanotto voi joskus olla ainoa vaihtoehto, jotta lasten turvallisuus olisi taattu. Surettaa kaikkien puolesta =o(.

Mutta mitä muutakaan olisin voinut tehdä? Jotain olisi voinut sattua ystävälleni tai hänen lapsilleen, jos en olisi pyytänyt hänelle apua. Tai sitten ei olisi sattunut... Nyt ainakin häntä auttavat ihmiset tietävät alkoholiongelmasta.

Minua pelottaa myös omien lasteni puolesta. Jos tosiaan ajaudutaan huostaanottoon, ja perheen mies saa tietää minun sekaantuneen asiaan, voivat omat lapseni tai minä olla vaarassa. En tiedä... Mies on väkivaltainen, mutta rupeaisiko väkivaltaiseen kostoon?

Kiitos teille vielä kerran tuestanne!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat