Buddhalaisuudesta

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kun kerran täällä näyttää olevan buddhalaisiakin, niin kyselen. Aikoinaan otin selvää eri uskonnoista ja buddhalaisuudesta jäi päähän, että siinä on yhdeksän askelta valaistumiseen. Yksi niistä on avioliitto.



Oletko seurannut näitä valaistumisen askelia? Jos olet naimisissa, niin oletko mennyt naimisiin ajatellen juuri tätä matkaa valaistumiseen?

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

Kun kerran sanoit, ettei tyhmiä kysymyksiä olekaan, niin uskaltaudunpa sitten kysymään jotain...



zkelvin:

Lainaus:


4. Oikea toiminta

tappamisen välttäminen

varastamisen välttäminen

seksuaalisen väärinkäytöksen välttäminen



5. Oikea elinkeino

väärästä elinkeinosta luopuminen

elannon ansaitseminen oikealla elinkeinolla






Voisitko selventää, mitä nämä kohdat pitävät sisällään, esim miten luokitellaan väärä elinkeino?

Onko tappaminen kaikissa tilanteissa epäsuotavaa?

Millaisia seksuaalisia väärinkäytöksiä pyritään välttämään?



Onko jonkinlaista yleistä buddhalasten ohjeistoa laadittuna, vai seurataanko yksilön omantunnon ääntä, vai miten jokin epäsuotava asia määritellään?



Todella outoja kysymyksiä, tiedän, mutta koita kestää...ja kaunis kiitos jos viitsit vastata.



Vierailija

-Nokkonen-:

Lainaus:


Vaikka olen noin viidentoista vuoden ajan tutustunut buddhalaisuuteen, tuntuu, etten ole ottanut sitä ratkaisevaa askelta. Sitä askelta, että voisin sanoa olevani " harjoittava buddhalainen" .




Kaipa tuo harjoittavan buddhalaisen määritelmä on aika epämääräinen. Buddhalaisuuteen kun ei liitytä mitenkään vaan se hiipii elämään, on käytännössä mielentila. Uskon, että maailmassa on paljon ihmisiä, jotka täyttävät buddhalaisen tunnusmerkit elämäntavallaan, vaikkeivat koskaan ole uskonnosta kuulleetkaan. Minullakin meni pitkään, ennen kuin tohdin alkaa käyttää itsestäni buddhalainen-nimitystä. Toisaalta, eipä sillä nimityksellä ole väliä, vain ihmisellä ja hänen elämällään on.



Lainaus:


Heitän tähän ilmaan kuitenkin yhden mielipiteeni. Koen, että kasvit ovat eläinten kanssa samalla viivalla, samaa energiaa eri muodoissa. Syöminen on joka tapauksessa " tappamista" , syön sitten lihaa tai kasviksia.




Lihansyönti ei ole totaalisen kiellettyä. Elämän kiertokulku tunnustetaan buddhalaisuudessakin ja on tilanteita, jolloin lihansyöntiä ei voi välttää. Turha tappaminen on kuitenkin kielletty, kohtuuttomuus siis kaikissa asioissa. Yhtä lailla voidaan ajatella, että ruoan poisheittäminen on taitamaton teko, koska se haaskaa kalliita luonnonvaroja. Kaikkea elollista on hyvä kunnioittaa.



Buddhalainen lähestymistapa lihansyöntiin meidän oloissamme olisi vaikkapa eettisesti tuotettu luomuliha.



Vierailija

Minusta buddhalaisuus tayttaa uskonnon kriteerit siina mielessa, etta se ottaa kantaa siihen, mita ihminen on ja mita tapahtuu kuoleman jalkeen. Nimenomaan siina(kin) selitetaan nama yliluonnollisen (ei-fysikaalisen, ei-mitattavan) avulla, tama erottaa ateismin uskonnoista.



Sinansa minustakin buddhalaisuudessa on jotain kiehtovaa, sellaista selkeytta, rehellisyytta ja vastuun kantamista.

Vierailija

Miten buddhalaisuus mielestäsi ilmenee omassa elämässäsi? Täytyy nyt suunnata zkelvinille, kun en tiedä onko palstalla muita buddhalaisuuteen suuntautuneita? Jätän kysymyksen myös laajaksi ihan vain sen vuoksi, jotta siihen voi vastata juuri itseä koskettavia asioita sen verran mitä haluaa elämästään kertoa.



Ajattelen itse pyrkivänä buddhalaisuuteen elämäntapana, mutta uskonnoksi (omalla kohdallani) en sitä miellä. Koen itseni agnostikoksi ja vältän tulla luokitelluksi mihinkään uskontoon. Ja vältän (auktoriteettikammoinen?) joutuvani elämään opaskirjan avulla. Taidan poimia siis buddhalaisuudenkin kakusta vain kirsikat päältä... :/



-Nokkonen-

Vierailija

Siinä mielessä, että siinä oli minulle tuttuja ajatuksia. Kiitos myös aikaisemmasta vastauksesta koskien buddhalaisuuden kokemista omassa elämässäsi.



Koin itse jonkinlaisen käännekohdan lapsena Thaimaassa. Siellähän buddhalaisuus on todella vahvaa. Se mikä minuun teki suurimman vaikutuksen, niin paikallisessa temppelissä minusta koin oikean rauhan tunteen. Mitään ei tarvitse pelätä, eikä olla synnintunteessa, vaan pyrit oikeaan elämäntapaan oman " moraalisi" kehittämisen kautta. Koen itse esim. valtauskonnot kristinuskon ja islamilaisuuden ahdistavana (zkelvin mainitsi hyvin autoritäärisyyden).



Vaikka olen noin viidentoista vuoden ajan tutustunut buddhalaisuuteen, tuntuu, etten ole ottanut sitä ratkaisevaa askelta. Sitä askelta, että voisin sanoa olevani " harjoittava buddhalainen" .



Mukavaa, että keskustelua virisi enemmänkin. Itse en uskalla ottaa kantaa kysymyksiin, ettei joku tulkitse niitä faktatiedoksi. ;)



Heitän tähän ilmaan kuitenkin yhden mielipiteeni. Koen, että kasvit ovat eläinten kanssa samalla viivalla, samaa energiaa eri muodoissa. Syöminen on joka tapauksessa " tappamista" , syön sitten lihaa tai kasviksia.



-Nokkonen-





zkelvin:

Lainaus:


Lyhyesti siitä, miten löysin buddhalaisuuden: parikymppisenä haahuilin erilaisten elämäntapojen välillä ja muutenkin etsin itseäni. Olin jo lukioaikoina lievästi kiinnostunut buddhalaisuudesta juuri sen takia, että se sai miettimään tekojensa seurauksia ja vastuunkantoa. Väkivallattomuuden tietoinen korostaminen, myötätunnon ja kunnioituksen tuominen kaikkeen tekemiseen vetosi myöskin. Lisäksi koin kristinuskon ja islamin autoritäärisyyden ja käskyluonteen vastenmieliseksi. Vuosien kypsyttelyn jälkeen totesin harjoittavani buddhalaisuutta.



Buddhalaisuus on minusta inhimillinen uskonto, jonka arvoja voin seurata nöyrin mielin. Se tarjoaa myös älyllistä haastetta, eikä sen harjoittamiseen tarvita kirkkoja tai rituaaleja. Buddhalaisuus on sydämessä.



Valaistumisesta. Kaikenkattava vastaus on se, että valaistuessaan ihminen oivaltaa kaiken olevan todellisen luonnon. Siis sen, että kaikki muuttuu, mikään ei ole pysyvää. Mihinkään ei pidä takertua, sillä juuri takertuminen palauttaa ihmisen samsaraan.



Valaistunut ihminen on täydellisen tyytyväinen, noin kansankielellä sanottuna.



Lainaan tähän suttaa, joka kaunopuheisesti " selventää" asiaa, lainasin sen dharma-infon sivuilta...///




Vierailija

Eli lukemisesta on aikaa. Tuo avioliitto jäi todella elävästi mieleen. Mutta yritän etsiä jotain vastaavaa kirjaa, kun seuraavan kerran menen kirjastoon.

Vierailija

Ja tosiaan, polussa on vain 8 kohtaa, ei yhdeksää. Kyllä minullekin olisi tuo avioliitto valaistumisen edellytyksenä jäänyt mieleen, jos niin olisi.



Mutta buddhalaisena sanoisin, ettei avioliitto nyt ainakaan sitä estä. Perhe-näkökulmasta sitä voidaan pitää taitavana tekona.

Vierailija

Menee nyt ohi alkuperäisen kysymyksen, mutta jatkan aihetta " miten buddhalaisuus näkyy arkipäivässä" . Mieheni on vietnamilainen, buddhalainen, joskin hänen elämänkatsomuksessaan on vaikutteita myös muista uskonnoista.



Meillä on kotialttari, jossa on Buddhan patsas ja mieheni kuolleiden vanhempien kuvat sekä suitsukeastia, kynttilöitä, kukkia, pikku pannu ja kolme kuppia; merkkipäivinä myös teetä ja hedelmiä. Aamulla ja illalla mieheni kumartaa kolmesti alttarin edessä ja sytyttää suitsukkeen. Buddhaa ja esivanhempia ei rukoilla, heiltä ei pyydetä mitään. Kyse on kunnioittamisesta ja hiljentymisestä. Kaksi kertaa kuussa ja esim. vanhempien kuoleman muistopäivinä ja vainajien päivänä syömme kasvisruokaa. Maito on sallittua, mutta esim. kananmuna tai kalakastike eivät.



Miehelleni buddhalaisuus on enemmän elämänfilosofia. Hän ei ole Suomessa rekisteröitynyt mihinkään uskonnolliseen yhdyskuntaan tai yhdistykseen. Joskus olemme käyneet Suomessa temppelissä, mutta miehelleni se ei ole tärkeää. Vaikea sanoa, mikä merkitys milläkin asialla on ihmisen persoonaan ja ajatteluun, mutta miehessäni olen havainnut seuraavanlaisia piirteitä:

Vastoinkäymiset ovat osa elämää. Muutoksia tulee, niihin täytyy vain sopeutua. Mikään ei ole pysyvää. Asiat on otettava sellaisinaan. Joskus se, mikä näyttää huonolta onnelta, ei sitä loppujen lopuksi olekaan. Kuka loppujen lopuksi sanoo, mikä on huonoa, mikä hyvää onnea? Onni ei ole yksittäisissä tapahtumissa.



Joskus hänen asenteensa saattaa vaikuttaa jopa välinpitämättömältä, mutta sitä se ei ole. Jos joku on hänelle ilkeä, hän ei maksa samalla mitalla takaisin. Kaunaan ja vihaan on turha kuluttaa voimia, se on itseltä pois. Pitää katsoa, mihin ja missä seurassa aikaansa käyttää. Kannattaa tyytyä elämäänsä ja tehdä siitä siedettävää eikä kadehtia muita. ¿Oikea puhe¿ on hänelle myös tärkeää: ei saa valehdella, puhua toisista pahaa, juoruta jne.



No joo, ihminen hänkin vain on ;)

Vierailija

Lyhyesti siitä, miten löysin buddhalaisuuden: parikymppisenä haahuilin erilaisten elämäntapojen välillä ja muutenkin etsin itseäni. Olin jo lukioaikoina lievästi kiinnostunut buddhalaisuudesta juuri sen takia, että se sai miettimään tekojensa seurauksia ja vastuunkantoa. Väkivallattomuuden tietoinen korostaminen, myötätunnon ja kunnioituksen tuominen kaikkeen tekemiseen vetosi myöskin. Lisäksi koin kristinuskon ja islamin autoritäärisyyden ja käskyluonteen vastenmieliseksi. Vuosien kypsyttelyn jälkeen totesin harjoittavani buddhalaisuutta.



Buddhalaisuus on minusta inhimillinen uskonto, jonka arvoja voin seurata nöyrin mielin. Se tarjoaa myös älyllistä haastetta, eikä sen harjoittamiseen tarvita kirkkoja tai rituaaleja. Buddhalaisuus on sydämessä.



Valaistumisesta. Kaikenkattava vastaus on se, että valaistuessaan ihminen oivaltaa kaiken olevan todellisen luonnon. Siis sen, että kaikki muuttuu, mikään ei ole pysyvää. Mihinkään ei pidä takertua, sillä juuri takertuminen palauttaa ihmisen samsaraan.



Valaistunut ihminen on täydellisen tyytyväinen, noin kansankielellä sanottuna.



Lainaan tähän suttaa, joka kaunopuheisesti " selventää" asiaa, lainasin sen dharma-infon sivuilta.



Rakastavan ystävällisyyden sutta



Näin toimikoon taitavasti

rauhaan johtavan tien kulkija.

Olkoon hän kyvykäs, rehellinen ja hyväsydäminen.

Puhukoon hän rakentavasti, lempeästi ja nöyrästi.



Olkoon hän tyytyväinen, kärsivällinen,

huoleton ja vaatimaton,

aistinsa rauhoittanut ja järkevä,

kohtuullinen, ihmisten keskuudessa pyyteetön.



Älköön hän käyttäytykö alhaisesti,

niin että viisaat myöhemmin moittisivat.

Vallitkoon rauha ja hyvä tahto.

Olkoot kaikki olennot onnellisia.



Kaikki elävät olennot poikkeuksetta,

pelokkaat ja rohkeat,

pitkät ja suuret, keskikokoiset ja pienet,

hennot ja rotevat.



Näkyvät ja näkymättömät,

lähellä ja kaukana elävät,

syntyneet ja syntymää lähestyvät,

tulkoot kaikki onnellisiksi.



Älköön toinen toistaan pettäkö.

Älköön kukaan ketään halveksiko,

älköön vihasta tai vastenmielisyydestä

toisille pahaa toivoko.



Kuten äiti oman elämänsäkin vaarantaen

suojelee ainoaa lastaan,

samoin olkoon hänellä rajaton hyvä tahto

kaikkia olentoja kohtaan.



Säteilköön hänen mielensä rajattomasti

rakastavaa ystävällisyyttä koko maailmaan,

korkeuksiin, syvyyksiin ja ympärilleen,

esteettä, vailla vihaa ja kateutta.



Seistessään, kulkiessaan, istuessaan

tai levätessään, alati hereillä ollessaan,

pysyköön hän tässä tietoisuudessa,

jota sanotaan maailman jaloimmaksi mielentilaksi.



Urautumatta näkökantoihin, hyveellisenä,

oivallettuaan todellisuuden

ja hylättyään aistinautintojen halun

hän ei synny enää uudelleen.

Vierailija

Tarkoitan siis dokumentteja tai elokuvia, missä on buddhalaisia. Onko tämä suomalaisessa buddhalaisuudessa yleistäkin? Sen patsaan edessä siis kumarrellaan. Jos buddha kerran ei ole jumala, niin ilmeisesti sitä ei kuitenkaan palvota?

Vierailija

Kun maallikolta kysellään tällaisia kysymyksiä. Muista sitten, että minä harjoitan, enkä ole mikään auktoriteetti.



Lainaus:


Voisitko selventää, mitä nämä kohdat pitävät sisällään, esim miten luokitellaan väärä elinkeino?




Väärä elinkeino sisältää taitamattoman teon. Esimerkiksi buddhalainen palkkatappaja voisi olla melkoinen paradoksi. Kaikki sellainen, missä käytetään toista hyväksi tai muuten vahingoitetaan, on väärää elinkeinoa. Aika monet globaalit yritykset kierivät samsarassa vielä pitkään.



Lainaus:


Onko tappaminen kaikissa tilanteissa epäsuotavaa?




Missä tilanteessa se olisi suotavaa?



Tappaminen on kaikissa olosuhteissa taitamaton teko, muttei se tarkoita sitä, ettei niin joskus joutuisi tekemään, äärimmäisissä olosuhteissa. Pitää ymmärtää tekonsa seuraus ja toisaalta myös motiivi. Hänen Pyhyytensä Dalai Lama on juuri tällaisissa moraalisissa pattitilanteissa korostanut teon motiivia.



Buddhalaisen pitää tietoisesti pyrkiä siihen, ettei joudu tappamaan.



Lainaus:


Millaisia seksuaalisia väärinkäytöksiä pyritään välttämään?




Kaikenlaisia. Onko sinusta olemassa sellaisia seksuaalisia väärinkäytöksiä, joita ei tarvitse välttää?



Lainaus:


Onko jonkinlaista yleistä buddhalasten ohjeistoa laadittuna, vai seurataanko yksilön omantunnon ääntä, vai miten jokin epäsuotava asia määritellään?




Ohjeistoja on jokaisella " suuntauksella" ja munkkikunnalla, mutta maallikoiden osalta ne perustuvat neljään jaloon totuuteen ja jaloon kahdeksanosaiseen polkuun. Lisäksi on kymmenen ohjetta elämään, joita on ainakin minun mielestäni todella vaikea tulkita väärin. Dhammapahasta ja suttista löytyy Buddhan mietelmiä maailman menosta, ja niitä voi käyttää viitekehtyksenä. Mutta ne ovat hyvin linjassa em. ohjeiden kanssa.



Laajempia ja yksityiskohtaisempia ohjeistoja on laadittu lähinnä munkeille ja nunnille luostarielämän sujumista ja opiskelua varten. Muutoin ohjeet ovat luonteeltaan sellaisia, että harjoittajan edellytetään miettivän ja oivaltavan itse buddhalaisuuden ydin.



Vierailija

Buddhalaisuus on ehkä enemmänkin filosofia, tapa tarkastella erilaisia ilmiöitä (joita ei sitten loppujen lopuksi ole olemassakaan...). Buddhalaisuus luokiteltaneen uskonnoksi pitkälti sen takia, että se levinnyt niin laajalle ja on jopa valtioita, joita voisi kutsua buddhalaisiksi (esim. Thaimaa).



Mitenkö se näkyy arkielämässä? Konkreettisimmillaan ehkä niin, etten syö lihaa. Muuten harjoittaminen on aika näkymätöntä, meditointi, hiljentyminen ja havainnointi onnistuu kaiken muun lomassa. Buddhalaisuus ei ole pohjimmiltaan kovin ritualistinen uskonto, vaan harjoittamisessa on tärkeämpää oma oivaltaminen ja tarkkaavaisuuden kehittäminen. Tietysti dharmaa harjoittaessa samanhenkinen yhteisö auttaa eteenpäin.



Buddhalaisuus ei kiellä jumaliin uskomista, mutta buddhalaisen ajattelutavan mukaisesti jumalatkin joutuvat samsaran kurimukseen eli ovat tiellä kohti valaistumista. Kaipa se voidaan rinnastaa siihen, että yksi tärkeimmistä oivalluksista on nähdä jokaisen olennon jumalallinen ydin, joka on osa itseä, jotta oivaltaisi väkivallattoman elämän vaatimuksen (jos sitä ei muuten oivalla).



Buddhalaisuus on vaatimatonta, itseään korostamatonta harjoittamista. Tuskin löydät mistään ylistyskertomuksia siitä, kuinka joku on kääntynyt buddhalaisuuteen ja havainnut sen niin paljon paremmaksi uskonnoksi kuin se edellinen.

Vierailija

Väkivallattomuudesta sen verran, että Buddhan antama ohjenuora vastaa Uuden testamentin kaksoiskäskyä. Buddha neuvoo meitä näkemään itsensä muissa ja siten välttämään väkivaltaisia tekoja.



Lainaus:


Tarkoitin siis, että miten luokittelette seksuaalisen väärinkäytöksen, avioliitto esim avoliitto suotavaa? entäs esim homosuhteet? Avioliiton ulkopuoliset suhteet, pettäminen?




Buddha ei ole ottanut kantaa seksuaalisuuteen muutoin kuin peilaamalla sitä taitamattomaan tekoon ja kultaiseen keskitiehen. Yletön seksillä mässäily ja seksuaaliset teot, jotka vahingoittavat, ovat taitamattomia ja niistä on pidättäydyttävä. Nykymaailman kielellä kaikenlainen seksuaalinen hyväksikäyttö on kielletty. Homoseksuaalisuus ei ole taitamaton teko, jos seksuaalisen hyväksikäytön tunnusmerkit eivät täyty.



Avioliitto on buddhalaisuuden näkökulmasta maallinen instituutio, mutta Buddha antaa ohjeita siitä, miten puolisoa ja perhettä on kohdeltava. Hyvin. Molempien puolisoiden on tehtävä oma osansa perheen eteen, mutta tarkka tehtäväjako on jätetty puolisoiden omaan mietintään. Joitain ohjeita on, esimerkiksi perheen päätöksenteosta, joka on puolisoiden yhteinen tehtävä.



Edellisestä johtuen erityistä kannanottoa avoliitosta ei ole.



Lainaus:

Onko Suomessa paljon buddhalaisia? Oletteko tiivis yhteisö?




Muutamia tuhansia. Suomeen muuttaneet buddhalaiset, vietnamilaiset ja thaimaalaiset lienevät tiiviitä, mutta ummikkosuomalaiset harjoittajat ovat levittäytyneet niin ympäri Suomea, että yhteydenpito tapahtuu osaltaan internetin välityksellä. Helsingin seudun buddhalaiset harjoittajat kokoontuvat mietiskelemään ja keskustelemaan säännöllisesti, mutta minä en ole juuri ehtinyt mukaan. Jos joku mielenkiintoinen luennoitsija lennähtää paikalle, silloin yritän kyetä kynnelle minäkin :)))

Vierailija

zkelvin:

Lainaus:




Onko tappaminen kaikissa tilanteissa epäsuotavaa?



Missä tilanteessa se olisi suotavaa?



Tappaminen on kaikissa olosuhteissa taitamaton teko, muttei se tarkoita sitä, ettei niin joskus joutuisi tekemään, äärimmäisissä olosuhteissa. Pitää ymmärtää tekonsa seuraus ja toisaalta myös motiivi. Hänen Pyhyytensä Dalai Lama on juuri tällaisissa moraalisissa pattitilanteissa korostanut teon motiivia.



Buddhalaisen pitää tietoisesti pyrkiä siihen, ettei joudu tappamaan.




Eli tarkotin esim sotatilanteita, tai itsepuolustukseksi, mutta vastauksesi selvensikin jo tätä, eli pitää pyrkiä välttäään tilanteita, joissa voisi joutua turvautumaan väkivaltaan? Tai siis tappamaan.

Lainaus:


Millaisia seksuaalisia väärinkäytöksiä pyritään välttämään?





Kaikenlaisia. Onko sinusta olemassa sellaisia seksuaalisia väärinkäytöksiä, joita ei tarvitse välttää?






Tarkoitin siis, että miten luokittelette seksuaalisen väärinkäytöksen, avioliitto esim avoliitto suotavaa? entäs esim homosuhteet? Avioliiton ulkopuoliset suhteet, pettäminen?



Onko Suomessa paljon buddhalaisia? Oletteko tiivis yhteisö?

Vierailija

Laitan tähän kymmenen ohjetta sekä kielteisessä että myönteisessä muodossa. Näistä pitäisi löytyä vastaus kaikkiin mahdollisiin kysymyksiin :)))



1. Otan periaatteekseni pidättyä tappamasta eläviä olentoja - Ystävällisillä teoilla puhdistan ruumiini. Rakkaus.



2. Otan periaatteekseni pidättyä ottamasta sellaista, mitä ei ole annettu - Ehtymättömällä anteliaisuudella puhdistan ruumiini. Anteliaisuus.



3. Otan periaatteekseni pidättyä väärästä sukupuolisesta käyttäytymisestä - Selkeydellä, tyyneydellä ja tyytyväisyydellä puhdistan ruumiini. Tyytyväisyys.



4. Otan periaatteekseni pidättyä valheellisesta puheesta - Totuudellisella ilmaisulla puhdistan puheeni. Totuudellinen puhe.



5.Otan periaatteekseni pidättyä tylystä puheesta - Lempeillä sanoilla puhdistan puheeni. Ystävällinen puhe.



6. Otan periaatteekseni pidättyä turhasta puheesta - Hyödyllisillä sanoilla puhdistan puheeni. Merkityksekäs puhe.



7. Otan periaatteekseni pidättyä pahantahtoisesta puheesta - Sopua luovilla lauseilla puhdistan puheeni. Sopua rakentava puhe.



8. Otan periaatteekseni pidättyä ahneudesta - Hyläten ahneuden rauhan vuoksi puhdistan mieleni. Mielenrauha.



9. Otan periaatteekseni pidättyä vihamielisyydestä - Vaihtaen vihan myötätuntoon puhdistan mieleni. Myötätunto.



10. Otan periaatteekseni pidättyä vääristä näkökannoista - Muuttaen tietämättömyyden viisaudeksi puhdistan mieleni. Viisaus.



Varsinkin tuon kuutosen kanssa joutuu joskus kamppailemaan... kälä kälä hölö hölö :)

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat