Peptiidi-Tuttelista

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Poika (4kk) joutui eilen kahdeksi viikoksi maitoallergia epäilyn vuoksi Peptidi-Tutteli-kuurille, jonka jälkeen mennään sitten testeihin.

Neuvokaa tietämätöntä, ei tosiaan tuota vastiketta voi valmistaa valmiiksi jääkaappiin esim. vuorokauden annosta, jonka sitten lämmittää?

Jos allergia todetaan, mitä vellejä voin lapselleni syöttää sitten kun on niiden aika?

Kommentit (8)

Vierailija

Meillä on käytetty Peptidituttelia kahdella lapsella ja molemmille olen tehnyt jääkaappiin valmiiksi aina yhden päivän annoksen kerrallaan. Meillä maitoa ei lämmitetty enää uudelleen vaan lapset joivat sen kylmänä (olivat jo isompia kuin vauvasi). Käsittääkseni maitoa voi näin tehdä kerralla enemmän ja lämmittää sopivan määrän, mutta kerran lämmitettyä ei voi enää lämmittää! Siis samalla tavalla kuin tav.tuttelikin; lämmitetään pullossa vain kerran ja loppu heitetään pois.

Velliä ei saa valmiina mistään, ikävä kyllä. Peptidituttelia ei suositella keitettäväksi eli velliä siitä ei voi tehdä. Kokeilin joskus niin että keitin tosi löysää velliä veteen ja lisäsin siihen jauheen, mutta se oli kyllä melkein kuin pelkkää maitoa ja tuntui turhalta työltä sitä keitellä.

Puuroon jauhetta on helppo lisätä sellaisenaan tai itse tein usein niin että tein tuplavahvaa maitoa (=2mittaa jauhetta 1annokseen vettä) ja lisäsin sitä paksuksi keitettyyn vesipuuroon.

Toivottavasti maito sopii ja totutte sen käyttöön!

Vierailija

Uusien ohjeiden mukaan Peptidi-tuttelia EI saa valmistaa etukäteen eli kuten Peptidi-tuttelin purkissakin lukee jokainen annos täytyy valmistaa erikseen. Elintarvikeviraston sivuilla (en muista linkkiä) kerrottiin, että jauhemaisissa maitovalmisteissa, kuten peptidi-tuttelissa alkaa helposti kasvaa joku bakteeri, joka voi pahimmillaan aiheuttaa mm. aivokalvontulehdusta. Maitoannoksen voi valmistaa etukäteen vuorokauden annoksen vain, jos jääkaapin lämpötila on alle + 4 astetta. Tämä on kyllä hankalaa, mutta itse ainakin olen ajatellut, että vaikka sairastumisen mahdollisuus on pieni, se on kuitenkin olemassa ja olisi tosi kurja, jos oma lapsi sairastuisi laiskuuteni tähden. Sen takia olemme siirtyneet noudattamaan uutta suositusta. Vedenkeitin on kyllä tosi kätevä eli lämmitämme sillä vettä ja lantraamme sitä kylmällä vedellä siten, että maito on sekoittamisen jälkeen heti sopivan lämpöistä juotavaksi. Matkoilla yms. otamme mukaan termariin kuumaa vettä. Luonnollisesti myös pullojen pesun kanssa pitää olla huolellisempi peptidi-tuttelia käytettäessä.

Vierailija

Itse olen tehnyt velliä Risentan maissi- ja riisijauhoista. Vauvamme rakastaa erityisesti maissivelliä. Vellit valmistuvat muutamassa minuutissa ja voit lisätä Peptidi-Tuttelia valmiiseen velliin ihan jauhona. Muista sekoittaa hyvin:)

Sitten Nutrician Muksu-sarjasta löytyy ihan riisipuuro, joka valmistuu myös nopeasti, toisin sanoen keitetään 1 dl vetta ja lisätään siihen 3-4 rkl riisihiutaleita. Lopputulos yllättävän paljon samanlainen kuin Risentan riisijauhoista tehdyssä vellissä.

Ja jos kotimaiset viljat sopivat, niin sitten ihan tavalliset puurot käyvät hyvin ja ovat myös erittäin edullisia. Meillä eivät vaan tällä hetkellä käy kotimaiset viljat lainkaan

Vierailija

Tein omalle pojalleni vuorokauden peptidi-Tuttelit valmiiksi jääkaappiin ja lämmitin sitten tarvittavan määrän mikrossa. Saimme lääkäriltä ohjekirjan tähän peptidi-tutteliin jossa sanottiin että maitoa voi valmistaa korkeintaan vuorokauden annoksen etukäteen ja säilyttää jääkaapissa ja sen jälkeen voi kerran lämmittää. Velliä kokeilin neljän viljan vellijauheesta siten, että keitin vellin veteen ja lisäsin siihen yhtä desiä vettä kohden yhden mitan peptidi-tuttelia ja tarvittaessa löysensin vielä valmiilla peptidi-tutteli maidolla. Poikani ei kyllä välittänyt tästä vellistä vaan sitten keitin vain puuroa 2 dl vettä, 2 ruokalusikallista hiutaleita ja 2 mittaa peptidi-tutteli jauhetta. Myöhemmin meillä on siirrytty soija-tutteliin ja olen toiminut sen kanssa samalla tavalla.

Vierailija

Vuorokausiannosta EI saa valmistaa etukäteen! Jauhemaisissa korvikkeissa kun voi kasvaa bakteeri (Enterobakteeri Sakazakiista), joka on hengenvaarallinen vauvoilla. Euroopassa on ollut useita vauvakuolemia tästä syystä. Siksi ohjeita on muutettu!

En myöskään löytänyt tähän elintarvikeviraston linkkiä, mutta aiheesta nousi häly aikoinaan. Ohjeet ovat siis muuttuneet jo vuoden alusta, mutta luonnollisesti apteekki myy vanhoilla painatuksilla olevat paketit ensin.

Vierailija

Tyttäreni oli samalla kokeilulla. Kun sain apteekista samaa tuotetta eri pakkauksessa ja ohjeessakaan ei mainittu enää, että voi tehdä maidon etukäteen ja säilyttää jääkaapissa, niin soitin tuotteen valmistajalle.

Sieltä kerrottiin, että sitä ei voi tehdä etukäteen näiden bakteerien vuoksi, joku tutkimus on Usa:ssa asti tehty tästä.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat