Peitto ei pysy päällä

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

1,5-vuotias tyttömme pyörii sängyssään niin, että peitto ei pysy päällä. Usein herääkin aamuyöllä, ilmeisesti kylmään, koska iho tuntuu viileältä ja rauhoittuu heti, kun peittelee uudestaan (ja etsii tutin suuhun). Olemme juuri siirtyneet pinnasängystä jatkettavaan lastensänkyyn, mutta sama ongelma oli pinniksessäkin, oikeastaan pahempana.

Peitto on vielä ns.vauvakokoa. Auttaisiko isompi peittokoko? Kannattaako ostaa vielä lasten kokoa oleva peitto ja lakanat vai siirtyäkö suoraan normaalikokoon? Olisiko vinkkejä?

Tytöllä on nyt päällä nukkuessa pitkähihainen ja -lahkeinen yöpuku sekä sukat, enempää en viitsisi pukea, kun sitten taas hikoilee peiton alla.

Kommentit (12)

Vierailija

joka ratkesi tosiaan sillä että vaihdoin isomman peittokoon. Itse en vielä sitä aivan normaalikokoista ostanut vaan sen väli mallin ja nyt nukutaan siis jatkettavassa sängyssä sillä. Kaksilla lakanoilla on hyvin tultu toimeen, aluslakanoita menee joskus useampi jos pissat on sattunu tulla läpi.

Vierailija

On se, että lapselle tulee ilman peittoa kylmä viimeistään aamuyöstä. Herää ja kitisee, iho tuntuu kylmältä, nukahtaa kun peitellään ja taas jossain vaiheessa potkii peiton pois jne.

Eli en siis jaksaisi heräillä öisin peittelemään, siitä on kysymys, muuten ei ole mitään väliä, onko peitto vai ei...

Vierailija

meidän 2v tyttö nukkuu vielä unipussissa ihan tyytyväisenä. Oli jo reilusti yli 1v kun se otettiin käyttöön, ja tottui siihen heti, ei mitään ongelmia. Pääsee pussissaan kiipeämään lastensänkyynsä ja pois jos haluaa, mutta yleensä istuu sängyssään ja pyytää " pois pussista!" . Vetoketjuja availee vaatteissaan, mutta unipussia ei ole vielä itse avannut.

Molemmat lapset ovat meillä tosi lämminverisiä nukkujia, poikakaan ei ole koskaan suostunut nukkumaan täkin alla, se lentää hyvin äkkiä pois päältä. Fleecepeitto pussilakanan sisällä kelpaa, kesällä pelkkä lakana. n. 3-vuotiaana oppi vetämään peiton takaisin päälleen jos tuli kylmä. Silti puetaan hänelle talvisin pyjama ja sukat. Eli jos lapsi hylkii peittoa, kannattaa kokeilla myös ohuempaa vaihtoehtoa, jos täkki onkin liian kuuma ja painava. Sama unipussissa, meidän tyttö käyttää mieluummin ohutta froteista, ohuimmassakin toppapussissa tulee hiki.

Vierailija

kaksi yöpukua päällekäin ja laittanut unisukatkin jalkaan, koska tuo ikiliikkuja ei pysy paikallan unissaan, eikä vastaavasti peittokaan päällä. Ikää on nyt 2 v 1 kk, ja ihan viime viikkoina on vasta alkanut ymmärtää peiton ihanuuden. Nyt pyytää iltaisin peiton päälle. Esikoinenkin alkoi pysyä peiton alla kunnolla vasta noin kolmivuotiaana.

Vierailija

unipussia en ole edes kokeillut, mutta tuskin suostuisi siinäkään nukkumaan, kun ei halua mitään päälleen. Yökkärinä on terällinen yöasu, joita ikävä kyllä ei ole kuin 92 senttisiin... :( Sukkia ei neiti suostu pitämään. Jos yöasuna on pelkät housut&paita, olen välillä käynyt " salaa" laittamassa sukat jalkaan tytön nukkuessa sikeästi... mutta yöllä herätessään riisuu ne äkkiä pois. Ei auta kuin käydä pari kertaa yössä laittamassa peittoa vähän jaloille, jottei koko yötä palelisi. Vaan tytöllä on kyllä niska aina kuuma/nihkeä, joten tuskinpa palelee.. :) Aamuyöllä on kylmimmillään ja silloin varsinkin käyn peittoa laittamassa. Käytössä meillä on lasten peitto ja makuuhuoneessa lämpöä n. 19 astetta.

Vierailija

Ainakin mun näkemissä unipusseissa vetskari on ylösalaisin just siitä syystä, ettei lapsi itse sais sitä auki. Olisko lapsesi sellaista sorttia, joka tottuis asiaan pian? Unipussi päällä pystyy kuitenkin liikkumaan, nousemaan ylös, muta ei esim. kiipeämään (hyväkin juttu).

Vierailija

eli neiti (nyt 1v5kk) potki aina peiton pois ja varsinkin nukahtaessaan pyöri aina niin viimmatusti että peitto oli aina mytyssä (usein nukahti vielä pää jalkopäähän. Sitten löysin kirppikseltä unipussin, joka käy joka 3-vuotiaaksi asti. Tuo on ollut meillä oiva ratkaisu. Vieläkin pyörii paljon mutta ainakin on peitto päällä;)

mammeli ja neiti 1v5kk

Vierailija

Viime yöksi laitoin normaalin aikuistenkokoisen peiton lapsen sänkyyn siten, että jalkopää oli käännetty reilusti patjan alle. Sama juttu kuin aiemmin, eli " nukahtamisrituaaleissaan" pyörii kauheasti, kiehnää itsensä poikittain ja heittää jalkansa peiton päälle. Ja jos yrittää siinä peitellä, niin kauhea huuto tulee... Ehkä siis hyväksyn sen, että tytöllä on kuuma peiton alla ainakin nukahtaessa.

Kiinnostaisi kokeilla vielä jotain ohutta unipussia, minkä merkkisiä olette käyttäneet. Netistähän löytyy vaikka minkälaisia ja jonkun froteisenkin taisin nähdä myynnissä.

Vierailija

Meillä on käytetty unipussia 6kk iästä lähtien menestyksekkäästi. Välillä jos unipussi on pesun jäljiltä jäänyt liian kosteaksi enkä ole sitä voinut laittaa tytölle (nyt 1v2kk), on potkinut kaikenkokoiset peitot pois ja ollut vähän levottomampi.

Suosittelen kokeilemaan! Ostin ensimmäisen " makuupussin" ja toisen tein itse. Esim. Grobag valmistaa eri paksuisia unipusseja, nettikaupoista niitä saa helposti (esim Pompoli).

Jotkut mallit ovat jopa sellaisia, että niissä on auton turvaistuimen turvavöiden kokoiset aukot, eli saa laitettua päälle pitkille automatkoille.

Lisäksi tuntuu, että " levottomat jalat" vähän rauhoittuvat pussukassa.

Vierailija

Minä käytin aikanaan lastenpeittoa vaaka-asennossa jotta pysyi paremmin, mutta aika pienenä siirryttiin jo isoon peittoon, jonka myös olen laittanut vaakaan. Ei sitten heti peitto lopu kesken kun unissaan pyörii laidasta laitaan...Meillä kyllä poika on nyt isompana niin lämminverinen että nykyään on pelkkä iso pussilakana (jonka myös usein potkii tarkoituksella pois), päällänsä on vain T-paita tai hihaton ja boxerit. Itse tarvitsen kyllä pitkälahkeiset ja peiton, joten kovin on yksilöllistä tuo paleleminen tai kuumuus...

Vierailija

Olen katsellut unipusseja, mutta en ole hankkinut. Pelkään, että tyttö hermostuu, jos ei pääse omin avuin pussista pois. Pääseekö siitä pois? Meillä siis nukutaan jo tavallisessa lastensängyssä.

Vierailija

poikamme yli 2 v ei ole koskaan pitänyt peittoa. eikä se mitään haittaa. nukkuu yöpaita ja ohuet sukat jalassa. Myöskin mieheni ei pidä peitosta, nukkuu melkein aina ilman. eli whats the big deal ?

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat