Ongelma: miehen aineiden käyttö

Vierailija

emme ole vielä mieheni kanssa varsinaisesti päättänyt ryhtyvämme yrittämään lasta, mutta se on kuitenkin suunnitteilla tässä lähitulevaisuudessa. olemme kuitenkin harrastaneet seksiä useita kertoja ilman ehkäisyä (keskeytetty kylläkin), enkä ole tullut raskaaksi. Mieheni käy aktiivisesti salilla, eikä ole ennen käyttänyt mitään aineita. Samoihin aikoihin kun tavattiin, eli 2v sitten, hän oli aloittanut kuurin (anabolisia steroideja) pienellä annostuksella. En voinut siinä vaiheessa vaatia miestä keskeyttämään, kun oltiin vasta tavattu. Olen tyytyväinen että hän kertoi minulle, ja kielteinen suhtautumiseni ansiosta hän on pitänyt pitempiä taukoja ilman. Elikkä..hän on kuitenkin ottanut kuurin silloin tällöin, aina minimiannostuksella. joka kerta on tullut riitaa tästä, koska pelkään niin paljon sitäkin että se vaikuttaa lapsettomuuteen. Mies aikoo ehdottomasti lopettaa kokonaan sitten kun lasta aletaan yrittää, eikä perhe-elämässä sitten tuo sali ole enää niin tärkeää. Luotan kyllä hänen sanaansa, mutta haluaisin tietää mitkä ovat realistiset seuraukset satunnaisesta, mutta jokseekin säännöllisestä anabolisten steroidien käytöstä. Mies on vajaat 30v, ja siis ensimmäisen kerran ottanut kuurin pari vuotta sitten. välissä on ollut monen kuukauden taukoja ilman. Sen tiedän että hedelmällisyys palautuu viiveellä, ja että kuurin aikana hedelmällisyystaso ei välttämättä laske, vaan vasta sen jälkeen. lisäksi olen käsittänyt, että itse siittiöihin steroidit eivät vaikuta, vaan niiden lukumäärään? Olen yrittänyt hakea tietoa netistä, mutta jotenkin tuntuu että kaikki tieto on ehkä jossain määrin yliampuvaa. Tottakai pitkäkestoisella käytöllä voi olla pysyviä vaikutuksia, mutta entä tällaisella? Jos joku tietää jotain hyviä tietolähteitä niin kiitos... hermot ovat kyllä usein koetuksella, mutta rakastan miestäni, enkä voi olla niin mustavalkoinen että jättäisin kaiken tämän takia.

Kommentit (4)

Vierailija

Kuopion yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan tekstiä joka on tarkoitettu siis lääkäriksi kouluttautuville; siellä ainakin sanotaan että aiheuttaa myös siittiöiden rakenteellisia muutoksia. Jospa uskoisit vaan.

ffp.uku.fi/intro/anaboli.htm

Riskin otat jos aineita käyttävän kanssa lapsen teet. Totakai mies kaunistelee juttujaan.

Vierailija

jollain sivulla (olisiko ollut tyksin?) oli kysymyksiä ja vastauksia näihin asioihin liittyen (lääkäri vastaa), ja siinä sanottiin ettei anab. steroidit vaikuta itse siittiöiden laatuun, vaan sperman. Siis siten että siittiöiden tiheys vähenee. Onhan se helpotus jos vaikutus itse siittiöön on olematon/vähäinen, mutta onko sillä sitten merkitystä jos ei tule koskaan raskaaksi siittiöiden vähyyden takia... en tiedä, pitäisi kai perehtyä tarkemmin näihin asioihin. Kiinnostaisi tietää, kuinka pysyvät seuraukset käytöllä on. jos mies ei tämän kuurin jälkeen enää ota uutta (mitä hartaasti toivon ja mihin mies saattaa suostua..), niin kuinka nopeasti se hedelmällisyys palautuu..yksilöllistä varmaankin, ja vaikuttaahan tuo ettei ole yhtämittaisesti käytetty kahden vuoden ajan. Ehkä voisi olla paikallaan kysyä suoraan joltain lääkäriltä näitä...mies ei kyllä siitä pitäisi, että en luota hänen sanaansa. On ottanut paljon selvää asioista, mutta haluan silti kuulla samat asiat lääkärien suusta jotta voin olla varma.

AP

Vierailija

Kyllä se netistä löytynyt tieto on ainakin lääketieteellisissä lähteissä varsin realistista. On suuri mahdollisuus että hedelmöityskyky laskee (monien muiden ongelmien lisäksi) niin ettei lasta tule. Mutta se mikä minua todella huolestuttaisi jos lapseni mahdollinen isä käyttäisi aineita on se, että ne vaurioittavat siittiöitä ja aiheuttavat niihin rakennemuutoksia ja jos hedelmöitys siitä huolimatta onnistuu, vaurio voi olla lapsessa. Haluatko siis ottaa TIETOISEN riskin sairaan lapsen saamisesta? Ajattele jos lapsi olisi miehen aineidenkäytön takia sairas/vammainen; siitä saisitte syyttää itseänne.

Ja korostan vielä ennenkuin joku sanoo, että sairaan lapsen voi toki saada muutenkin enkä halua ylipäätään syyllistää ihmisiä; useimmitenhan siihen ei itse voi vaikuttaa. Mutta jos tietoisesti käyttää sukusoluja vahingoittavia aineita, niin se on kyllä tahallista haitantekoa!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat