Peräpukamia, vai mitä ihmettä?

Vierailija

Olen raskaana viikolla 26 ja nyt on parin päivän ajan tuntunut kummaa "pakotusta" enemmänkin tuolla takapuolen kuin emättimen puolella. Mulla oli silloin ensimmäisen synnytyksen jälkeen peräpukamia. Ja nyt ihmettelen miten niitä jo nyt voi tulla, kun en ole paljon ponnistellutkaan...Vai voiko vauvan pää painaa enemmän tuonne häntäluun puolelle? Onko kellään kokemusta?

Ei ole kiva, jos tämäkin vaiva siis peräpukamat tuli nyt loppuodotukseksi. Muitakin ongelmia, kun on jo ihan riittämiin...

Kommentit (4)

Vierailija

eli täällä myöskin. edellisissäkin raskauksissa sama juttu.

mulla myös suonikohjuja jaloissa kuin alapäässäkin. selkä särkyä ja nyt sitten parina päivänä ollut maha supistelu herkkä.

rv 30+1 meneillään nyt.

Koitetaan vaan kärvistellä, kyl ne vaivat pian loppuvat:)

Vierailija

Mulle tuli joskus 28-30 -viikolla ihan kesken työpäivän ihan järkyttävä kipu peräpäähän; en pystynyt istumaan enkä kävelemään. Vessassa "löysin" sitten oikein kovan pukaman joka oli pullahtanut ulos. Ihan järkyttävä kipu! Onneksi työpaikallani, sairaala kun on, tuttu lääkäri kirjoitti reseptillä pukamalääkettä joka sitten vähitellen auttoi joskin pukama palaili aina välillä kuvioihin loppuraskaudessa. Synnytyksessä kätilö sanoi ettei mun pukamani ollut yhtään niin pahan näköinen kuin joillain voi olla... Synnytyksen jälkeenkin mokomat vaivasivat mutta silloin oli sitten vielä se repeämäkipu siinä mukana joka ei kyllä ollut mitään verrattuna tuohon raskausaikaiseen, joskin tietenkin oli varsin ikävää.

Käsittääkseni pukamat johtuvat myös hormonaalisista muutoksista kun sidekudokset löystyvät raskauden aikana. Se ja lisääntynyt paine lantionseudulle aiheuttavat moiset inhotukset.

Nyt, reilu vuosi myöhemmin, pukamista ei ole enää juurikaan ollut vaivaa, joskus silloin tällöin tulee verta tms. Varmasti jos uudelleen raskaudun saan "tutun kaverin" seurakseni ainakin loppuraskauteen... ;)

Vierailija

Ei ole tullut tarkkailtua tilannetta ennen kuin eilen sit tän ketjun lukemisen jälkeen. Olipa sit ilmaantunut pieni pukama taas peppuun, huomattavasti aikaisemmin kuin esikon kanssa.... Oi näitä raskauden iloja. =)

Vierailija

nyt tässä tokassa ei oo vielä ehtinyt tulemaan (22+0). Niin siis muutama pieni tuli silloin ekan raskauden aikana. Sain neuvolasta luvan käyttää jotain voidetta, mut laiskana en sit saanut käytettyä. Hävis itsestään pari viikkoa synnytyksen jälkeen. Mulle sanottiin silloin että voi johtua ummetuksesta eli enemmän vain nesteitä ja kuituja niin ehkäisee tehokkaasti.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat