synnytyspelko

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Voisiko joku kertoa vähän suolen tyhjenemisestä synnytyksen aikana ja suolen toiminnasta synnytyksen jälkeen?

Entä jotain faktaa peräruiskeesta?

Kiitos!

Tuleva äiti -85

Kommentit (6)

Vierailija

Minä ensimmäisessä synnytyksessä huomasin sen, että ulosteet valu pöydälle, mutta toisessa en enää kiinnittänyt siihen edes huomiota.

Molemmissa synnytyksissä oli peräruiske käytössä. Se on mun mielestä erittäin epämiellyttävä kokemus. Istua nyt pöntöllä supistelujen kera. Auts. Mutta toisaalta mukavampi ehkä isoin osa sillai tyhjentää.

Ja sairaala siis OYS.

Vierailija

Kahden synnytyksen jälkeen ei suoli toiminut kahteen päivään ja sairaalassa annettiin kerta-annos Agiolax-rakeita pehmentämään tulevaa massaa ja sehän auttoi eikä enempää tarvinnut ottaakaan kun suoli alkoi toimimaan normaalisti.

Suosittelen peräruiskeen ottamista jo kotona, jos siltä tuntuu. Apteekista saa sellaisen pussin ostettua halvalla eikä sinne peräsuoleen tarvitse niin kauheasti vettä laittaakaan kun massaa tulee helposti ulos vähemmälläkin vedellä, jos sen tekee pariin kertaan. Näin paastoihmisenä en pidä peräruiskeen ottoa pahana asiana edes kotioloissa, kunhan sen tekee vain silloin kun on tarvis eli esim. ennen synnytystä.

Vierailija

Ekalla keralla kätilö sanoi, etä peräruiskeen saa jos välttämättä haluaa, mutta hän ei suosittele sitä, koska siitäkin huolimatta synytyksesä jotain vielä ulos tulee ja jos peräruiske on laitettu, se jotain on löysää ja vaikea siivota, jos ei laiteta, se jotain on siisti pökäle. Toisella kerta koko peräruiskesta ei ollu mitään puhetta. Kummallakan kerralla en ite huomannu tuliko jotain, eli ei ole asiasta mitään käsitystä mitä sieltä sitten tuli ja tuliko yleensä yhtään mitään.

Se miten maha toimii synnytyksen jälkeen, taita olla kovin henkilökohtainen asia. Mulla alko toimia normaalisti samantien, ei mitään ummetusta tms. Sairalassa kyllä muistaakseni annettiin ihan rutiininomaisesti kaikile ynnyttäneille jotain, mikä edes auttaa suolen toiminaa, mutta en muista edes sitä oliko se jotain kuitupuuroa vai luumumehua vai mitä.

Vierailija

itseasiassa koko synnytyksenkin ajan yritin käydä itse vessassa, ettei ehkä tarvitsisi laskea sitten mitään ponnistuksessa alleni, ja vielä ponnistusvaiheenkin alkaessa kävin itse vessassa. Peräruisketta tarjottiin, mutta en ottanut kun kotona oli suoli tyhjentynyt. SYnnytys meni nopeasti, en huomannut että olisi mitään muuta kuin vauva tullut ulos (verta yms hyytymiä)...

Pelkäsin etukäteen myös sitä kuinka tuskallista olisi käydä vessassa synnytyksen jälkeen ja ihan kauheaahan se oli. Pissalla käyminen kirvelsi ihan mielettömästi,(limakalvot venyessää haavautuneet) suihkuttelu ei juurikaan ikinä auttanut vaan itkusilmässä piti aina vessassa kädä. Muttei sitä kestänyt kuin vajaa viikon, isommalla hädällä käydessä ei mitään ongelmia, ehkä siihen liittyy jotenki se etten revennyt juuri lainkaan.

Vierailija

kaksi synnytystä takana, molemmat käynnistyivät supistuksilla, joita seurasi kummallakin kerralla suolen " luonnollinen" tyhjentyminen kotioloissa :D Kummallakaan synnytyskerralla ei ollut mitään ongelmia suolen kanssa, en siis tuottanut mitään sotkua ponnistaessani tms.

Itse en peräruisketta ottaisi.

Vierailija

neuvoni on, ota pussi tai jopa kaksi pussia kuivattuja luumuja mukaan sairaalaan ja aloita niiden napostelu synnytyksen jälkeen. Minulla se auttoi ainakin. Yleensä myös sairaalassa saa jotain mikä helpottaa ulosteen tulemista.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat