Voiko ex hakea alennusta elatusapuun?

Vierailija

Tilanne on siis sellainen, että exällä on kaksi lasta uudesta avioliitosta, ja yksi minun kanssani. Uusi vaimo on hoitovapaalla, ja exällä pienemmät tulot kuin minulla. Voiko ex hakea elatusavun alennusta, tai toki hakea voi mutta onko hänellä mahdollisuus saada sitä, kun nyt maksaa alinta mahdollista.

Toivon siis että voisi (he ovat aika tiukoilla), ja olen hänen kanssaan lähdössä hoitamaan asiaa - mutta kyselisin kokemuksia? Minähän saan kuitenkin sen saman määrän....

Kommentit (2)

Vierailija

Elatusavun muuttaminen

Jos vanhemmat ovat yhtä mieltä muutoksen suuruudesta, voivat he koska tahansa laatia uuden sopimuksen sosiaalitoimistossa. Mutta jos vanhemmat riitelevät muutoksesta, on ratkaisua haettava tuomioistuimesta. Jotta tuomioistuin päättäisi muuttaa vahvistettua elatusapua, olosuhteissa pitää pystyä osoittamaan oleellinen olosuhteiden muutos. Tällaista muutosta puoltaa vähintään 20 %:n nettotulojen muutos, uusien huollettavien syntyminen, pitkäaikaistyöttömyys tms. Yhden uuden huollettavan syntyminen, lyhytaikainen työttömyys eikä myöskään oma-aloitteinen tulojen heikennys ei ole oikeuttanut elatusavun alentamista.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat