Kerrottiinko omassa synnytysvalmennuksessasi mielestäsi totuus imetyksestä?

Vierailija

.

Sivut

Kommentit (48)

Vierailija

Ehkä et ole 2 vielä valmis tätä asiaa sisäistämään.

ap

Lainaus:

Mietin vain, että onko tässä asiassa muka joku yksi ehdoton totuus?

2

Vierailija

toisaalta korostettiin kuinka imettää pitää ja kannattaa, ja kuinka hirveän arvokasta se kaikilla mahdollisilla tavoilla onkin, ja sitten toisaalta peloteltiin että ei se helppoa ole, eikä täysimetys kuuteen kuukauteen asti kuitenkaan tule onnistumaan kuin ihan parilta prosentilta, joten kannattaa valmistautua epäonnistumiseen.

Varmaan kokivat nimenomaan kertovansa totuuden, mutta sen session perusteella jäi niin tappiomieliala, että voisin kuvitella ko. alueen äitien luovuttavan imetyksen kanssa todella helposti kun sen mahdottomuutta oli niin korostettu.

Sama meno jatkui neuvolassa synnytyksen jälkeen. Aina oltiin kamalan hämmästyneitä siitä että imetys sujui hyvin, ja päiviteltiin että kyllä se maito varmaan kohta rupeaa loppumaan...

Vierailija

ei valmennus, neuvola eikä edes kukaan tuttu. Maidon nousemisen aiheuttamista kivuista kyllä puhuttiin, mutta ei se minun kohdallani ollut mitään tuohon edellämainittuun verrattuna. Muuten sain imetyksestä ihan hyvin totuutta vastanneen kuvan, sen sitovuuden osasin kyllä järkeillä itsekin :-)

Vierailija

jotenkin koko asia ei vielä siinä vaiheessa tuntunut kovin kiinnostavalta. SIinä oli kuitenkin se iso ja pelottava synnytys edessä. Luulenpa etten minä olisi osannut ottaa imetysvalmenusta vastaan vaikka sitä olisi siinä vaiheessa annettu missä muodossa tahansa.

Vierailija

meillä on valmennuksista. Minulla ei ole mitään moitittavaa. Tietenkään siellä ei kaikkia asioita voitu kertoa ja tietää miten kenelläkin menee. Mahdollisista tulevista ongelmista puhetta asiallisesti, ketään ei yritetty pelotella. Ehkä joku toinen koki synnytysvalmennuksen eri tavalla kuin minä. Itse yritin suhtautua rennosti, koska tiedostin sen että kaikkea ei voi etukäteen suunnitella valmiiksi.

Luotin että imetys onnistuu, koska äidillänikin se oli onnistunut hyvin. Viikko meni kuitenkin opetellessa, ja vauva tarvitsi lisämaitoa, koska maito nousi vasta viikko synnytyksen jälkeen.

Vierailija

Imetyksestä ei taidettu tehdä kovin suurta numeroa ja ei sitä siinä vaiheessa tullut paljon mietittyäkään, ajattelin homman onnistuvan ajallaan. Ihan hyvin onnistuikin, ei ollut onneksi ongelmia.

Sitä en tosin tiennyt kuin vasta palstoja luettuani, että korviketta tai tuttia ei saisi antaa lainkaan, ne kun pilaavat koko lapsiparan tulevaisuuden. Ihan huoletta oli tuttelikin välillä käytössä jos olin käymässä josssain ja isä lapsen kanssa, samoin tutti. Toistaiseksi lapsi on kuitenkin ihan normaali 3-vuotias ja pullo ja tuttikin jo hylätty pari vuotta sitten.

Vierailija

- juu maidon tulon alkaminen voi kestää mutta se ei tod ala yhtäkkiä vaan voi alkaa ihan vähitellenkin

- kaikilla maito ei tulvi vaan esim. mulla sitä tuli jatkuvasti niin paljon että juuri riitti, jouduin siis todellä imetämään paljon jotta tarjonta vastaisi kysyntää

- jos imetys käy liian raskaaksi niin toki kannataa siirtyä korvikkeeseen mutta totuus on se että se on aina sen verran pois lapselta mitä korviketta antaa jos sitä alkaa usein antamaan. siis vähentää tavallaan omaa tuotantoa joka kannattaa otaa huomioon jos haluaa imettää mahdollisimman paljon. jos tästä nyt kukaan mitään ymmärtää...

meillä valmennuksessa oli kokonainen kerta imetyksestä ja kyllä siellä tuli esiin hyviä ja huonoja puolia ja totuuksia myös. Suurin totuus taisi olla että kaikki tapaukset ovat erilaisia ja esiteltiin lähinnä erilaisia mahdollisuuksia ja annettiin hyviä vinkkejä. Avoimin mielin!

Vierailija

imetyksestä tai ainakaan se ei jäänyt mieleen. Eipä olisi tarvinnutkaan, maailman luonnollisin asia. Olisi muuten ollut kauheaa, jos ihmiset jo tuossa vaiheessa peloteltaisiin olemaan imettämättä kaikilla mahdollisilla joskus eteentulleilla ongelmilla. Lista on varmaan pitkä kuin nälkävuosi.

Jos muuten tällainen "valistus" halutaan mukaan, samoin pitäisi kuumeilijoille järjestää tilaisuuksia, joissa puhutaan esim. valvottavista vauvoista, mahdollisuuksista saada sairas lapsi ja mitä siitä seuraa sekä erityisesti synnytyksen jälkeisestä masennuksesta yms. yms. Esim. masennukseen taipuvaiset voisivat näin oikean tiedon valossa päättää olla hankkimatta lapsia jne.

Ainoa ongelmani oli oma painonlaskuni, jonka vuoksi lopetinkin imetyksen 8,5 kk jälkeen. Olin tuossa vaiheessa 6 kg alle lähtöpainon, joka sekin on lievästi alipainoinen.

Vierailija

Minulle imetys on aina ollut nimenomaan itsestäänselvää, helppoa, luonnollista ja vaivatonta. En ole koko asiaa paljon edes pohtinut.

Vierailija

Lainaus:

Tai jos joku muu ketjussa on, jolla ei ole vielä kokemusta.

että saan asianmukaista opastusta ja apua ongelmatilanteisiin. Toivon tietysti, että imetys onnistuu, mutta en aio stressata, jos päädytäänkin korvikkeisiin.

2

Vierailija

Esikoisen aikana imetyksestä ei puhuttu mitään valmennuksessa. Itse perehdyin aiheeseen lukemalla ja onneksi sillä esikoisen kiiresektion jälkeen imetys oli haastavaa. Mutta onnistui lopulta täysimetys ja imetys vuoden ikään asti. ja se oli sitten äärimmäisen palkitseva kokemus.

Mitä olen lähipiirin äitejä seuraillut niin ne jotka perehtyvät imetykseen ennakkoon ja kysyvät apua tarvittaessa yleensä onnistuvat siitä. Imetyksessä epäonnistutaan yleensä kun on etukäteen luultu että se on superhelppoa ja vaikeuksien tullessa luovutetáan sitten. Eli sitkeyttä kehiin äidit niin kyllä pitäisi onnistua.

Vierailija

Imetys voi alussa sattua parin viikon ajan, mutta sitten kun se lakkaa sattumasta, on se maailman luonnollisin ja helpoin asia. Mikäpä uusi taito tässä maailmassa opitaan päivässä tai kahdessa? Alku aina hankalaa!

Kun imettää, ei tarvitse kuljetella mukana korvikkeita, tiskailla pulloja jne. Tuoreet eväät aina mukana oikean lämpöisinä!

t. 2 x äiti, pitkään imettänyt

Vierailija

Harva kai siitä imetyksestä tekemällä tekee vaikeaa ihan vain siitä ilosta, että saisi aikaan jonkun taitolajin. Hienoa, että teillä on sujunut hyvin, mutta sitten on myös meitä joita ei luonto ja järki ohjaile niin täydellisesti. Kyllä mulla olisi ilman hyviä neuvoja imetys tyssännyt esikoisen kanssa hyvin lyhyeen.

43 (myös äiti kahdesti ja pitkät imetykset ;-))

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat