vahahiilarinen dieetti? mika se on, mua ei kiinnosta varsinainen karppaus, mutta onko mahdollista laihtua tarkkailemalla/vahentamalla hiila...

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

paljonko silloin pitäisi hiilareita enintään saada päivässä? 20-50g? Mahtuuko tuohon ollenkaan leipää tai riisiä?

Kommentit (5)

Vierailija

että myös Atkinsissa kasviksia pitää ja saa syödä!

Ainoastaan hedelmät on sisältämänsä sokerin takia pannassa. Samat vitamiinit saa kuitenkin kasviksista ilman sokeria.

Vierailija

Jos pidät hiilarit alle 20 g vuorokaudessa vastaa se Atkinsin dieetin induktiovaihetta. 20-50g/vrk syö suunnilleen normaali " alakarppi" . Siihen ei mahdu leipää eikä riisiä. Hyväkarppi, joka tarkkailee lähinnä hiilihydraattien laatua, ei niinkään määrää, saattaa toisinaan syödä täysjyväriisiä tai täysjyväleipää.

Mutta valkoinen riisi ja tavallinen leipä ei kuulu mihinkään vähähiilihydraattiseen ruokavalioon, koska näiden ruokavalioiden ideana on karsia pois sellaiset ruoka-aineet, jotka nopeasti nostaa ja laskee verensokeria, eli aiheuttaa kovin monille turhaa syömistä ja ainaista makeanhimoa.

Jos siis haluat alkaa vähähiilariselle (karppaamaan, siis), niin karsi kaikki " valkoinen" pois ruokavaliosta. Vain kukkakaali ja maitotuotteet on hyvää valkoista ruokaa. Pois siis riisit, pastat jne. Puhumattakaan muista leivistä kuin täysjyväleivästä!

Vierailija

Zone tuntuu itsestäni mielekkäämmältä kuin Atkinsin dietti. Siinä kuitenkin saa ja pitääkin syödä kasviksia ja hedelmiä. Kirjastosta löydät Barry Searsin kirjan Zone - oikeaa ruokaa oikeaan aikaan.

Vierailija

http://www.karppaus.info/

Tuolta kannattaa käydä lukemassa lisätietoa asiasta. Esim. forumissa aloittelijoiden osio, missä FAQ-otsikon alle on koottu kattava lista keskusteluja, joilla pääsee alkuun.

Itse olen karppaillut reilun viikon. En ole laskenut hiilareita kovinkaan tarkkaan, olen syönyt kasviksia jne, yrittänyt saada alle 20g/pvä. Eli leivät, jauhot, pastat, riisit, perunan yms. olen karsinut pois. Painoa on tippunut ihan mukavasti, parisen kiloa reilussa viikossa.

Suosittelen lämpimästi, vaikkei tämä mikään varsinainen laihdutuskuuri olekaan!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat