Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ilman suhteita ei nähtävästi työnhaussa pärjää!!!

Vierailija

Uskomatonta, en olisi uskonut että suhteilla/tuttavuuksilla on näin paljon merkitystä työnhaussa vaikka niistä koko ajan toitotetaankin.

Olen hakenut uutta työtä aktiivisesti jo 13kk joista 10kk työttömänä. Olen hakenut tyylillä " kaikkea mikä liikkuu" eli 1) juuri niitä tehtäviä jotka sopivat minulle kokemukseni/koulutukseni perusteella, 2) vähän liian helppoja tehtäviä muokaten mm. cv:täni sellaiseksi että en tunnu ylipätevältä ja 3) sellaisia tehtäviä joihin olen pikkuisen alipätevä (tietenkin cv:tä taas muokaten niin että ainakaan papereissä ei näytä alipätevältä). Hakemuksia on lähtenyt 75 ja olen ollut 9 haastattelussa. En ole kuitenkaan päässyt koskaan ensimmäistä kierrosta pitemmälle.

Nyt sitten olen hakenut kahta paikkaa joista toiseen minulla ei ole edes suoranaista kokemusta, olen vaan työskennellyt ko. yrityksessä opiskeluaikoinani ihan eri tehtävissä ja tunnen siis sieltä ihmisiä. Toiseen tehtävään minulta löytyy jonkinlaista kokemusta ja hyvä tuttuni on ko. paikassa töissä. Tulos: olen kummassakin paikassa viimeisen 2 parhaan joukossa. Ensimmäiseen tehtävään haki 85 ihmistä ja toiseen 127.

Ei ole tietenkään sanottua että saan kumpaakaan paikoista. No huomenna kuulen kummankin tuloksen. Kauhistuttaa vaan se että jos tosiaan suhteilla on NÄIN PALJON merkitystä niin mitä ihmeessä teen jos näistä paikoista ei työtä irtoa? Nämä kun olivat ne ainoa mahdolliset " suhde" -paikkani joita keksin. Aika inhottava ajatus että todellakin pätevyydellä ei selkeästi ole niin väliä jos etsitään vaan hyvää, tuttua, tyyppiä. :-(

Kommentit (9)

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

Etkö voisi mennä opiskelemaan vaikka avoimeen yo:hon, jolloin saisit järkevän syyn olla ei-töissä.

Itse vaan tiedän olleeni OIKEASTI työtön. Työnantajille olen antanut kuitenkin aivan eri kuvan. Ja olenhan muutaman keikankin tehnyt tässä välillä eli olen " opiskelija jolla on koko ajan ollut osa-aikaisia töitäkin" .

Vierailija

sitä pätevyyttä. Monessa duunissa tarvitaan kykyä verkostoitua

ja ylläpitää suhteita. Jos sulla ei ole omalla alallasi suhdeverkostoa -

eikä tarvitse tietenkään aina tuntea jotain just siitä rekrytoivasta

paikasta, vaan riittää, että tuntee jonkun, joka tuntee -

niin sitä voidaan pitää merkkinä siitä, ettet ole mitenkään

hurjan pätevä.

Vierailija

puppua, ettei saa töitä, jos on ollut vähän kauemmin työttömänä. Itse olen ollut pidempiä jaksoja työtön ja saanut työtä aivan helposti. Jos työnantaja on vähänkään fiksu, ei se siitä jää kiinni. Tsemppiä työnhakuusi!

Vierailija

Lisäisin vielä että alani on tekninen eli ehkä vähän " oudompi" naiselle. Ehkä silläkin on sitten vaikutusta? On niin paljon helpompi ottaa mies kuin nainen? Paitsi jos kyseessä on tuttu nainen?

Vierailija

Nimenomaan opiskeluaikana on luotava oma lähiverkosto kuntoon. Voihan olla, että jokin tutoroimistasi fukseistasi tai opiskelukaverisi tai joku vieraileva luennoitsija on tuleva pomosi tai tiimityökaveri tai se henkilö joka hankkii juuri sinulle jalan oven väliin.

Minä olen hyötynyt jo opiskeluaikana hyvin paljon omasta suhdeverkostostani.

Työrintamalta voin vain todeta, että tuossa vaiheessa tekisin jo kovaa vauhtia uuden hakemuksen. Itse lähetin joskus aikoinaan sellaisen hakemuksen, joka " löi ihan yli" ja josta en odottanut enää kuulevani mitään ja kappas työpaikka tärppäsi, vaikka kaikki muut samaan aikaan samaan tehtävään palkatut olivat tulleet lähinnä suhteilla. (haettiin 4 henkilöä samaan tehtävään ja hakijoita yli 300)

Vierailija

ja sama jos et latele huumoria ja naureskele joka vitsille tai jutulle tai ole sellanen lörppäsuu,ni et varmasti pääse töihin.

Vierailija

Nykypäivänä kuitenkin helposti karsastetaan työttömiä hakijoita. 10kk esimerkiksi on toodeella pitkä aika olla työttömänä, ja työnantajat miettivät, että sinussa on jokin vikana, kun olet työttömänä. Muut eivät halua palkata->emme siis mekään.

Etkö voisi mennä opiskelemaan vaikka avoimeen yo:hon, jolloin saisit järkevän syyn olla ei-töissä.

Uusimmat

Suosituimmat