Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

raskaus ja " vaarallinen" työ

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Olen ESY-luokalla töissä ja tilanteet ovat välillä aika fyysisestikin vauhdikkaita pienessä yhteisössä - tänään viimeksi sain liimaputkilosta naamaan, kun satuin olemaan tulilinjalla. En koe, että mulla on hyvä olla tässä tilassani työssä paikassa, jossa työturvallisuutta ei pystytä aina takaamaan. Miten helkkarissa mä saan mistään mitään muutakaan työtä, kun olen raskaana? Ei kai nyt kukaan halua palkata raskaana olevaa palkata edes muutaman kuukauden määräaikaiseksi?? Taloudellinen tilanne ei anna periksi että jäisin työttömäksikään ja vauvan isä ei tosiaan ole kuvioissa mukana.

Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia tai mitään tietoa, että kuinka asian voisi järjestää? Muihin tehtäviin mua ei ole mahdollista siirtää tässä nykyisessä työpaikassani. Alanko hakea töitä ja sitten uuden työpaikan saatuani kylmän viileesti kerron raskaudestani jonkun ajan kuluttua ihan " uutena" asiana? Kun raskaus ei todellakaan näy, ja ihan alussa mennään, viikolla 7.

Tilanne on aika ahdistava, toivottavasti joku osaa sanoa jotain rohkaisevaa. :S

Kommentit (8)

Vierailija

tuntuu mukavalta kun joku haluaa lohduttaa :)

se vaan on niin, etta jos tyonantajalla ei ole tarjota mulle mitaan muuta, niin sitten se kai on mun paatos, etta " uskallanko" jaada. sen vaan sanon, etta mulla saa olla vaikka kaks isoo mahaa, mutta kun as-nuori pimahtaa, se ei sellasia asioita osaa varoa. sita luulis tietty helposti, etta kylla ne sit rauhottuu, kun siella on aitiliini taapertamassa seassa, mut se ei kylla valitettavasti mee niin :(

tyopari ja rehtori tietaa kylla jo. maanantaina palaveerataan tilanteesta kolmistaan.

Vierailija

Tuliharjalle

Tilanteesi on lähellä omaani, johon ratkaisuksi tuli sairasloma. Erityisäitiysrahaan ko. tilanteessa ei ollut oikeutta, koska tällainen väkivallan uhka ei kuulu myöntämisen perusteissa oleviin vaaratekijöihin. Tosin sitä vaihtoehtoa voit tietenkin kysellä myös.

Raskausviikkojahan sinulla on tosiaan vielä sen verran vähän, että sikiön sinällään pitäisi olla suojassa. Mutta raskauden edetessä tulevat kyseeseen myös henkinen jaksaminen ja stressi, miten se sitten vaikuttaakin raskauden etenemiseen. Itse olin työssä normaalisti viikolle 14, tilanteeni huomioitiin esim. välituntivalvonnoissa.

Jos haluat kuulla enemmän, niin laita sähköpostiosoitteesi, niin voin kertoa tilanteestani tarkemmin.

Vierailija

ite oon kehari-alalla, ja sinnehän mahtuu jos jonkinlaista vipeltäjää.ekassa raskaudessa jouduin usein väkivalta- ja sen uhka -tilantaisiin, rv 20+ sain potkuja mahaan ja silleen...väkivaltaraportteja kirjoiteltiin, koskaan ei tosin ole tullut mitään vastinetta niistä.ehdottivat, josko yksikköä vaihtaisin, mutta ei , sama uhka se olis joka paikassa tällä alalla. jäinkin saikulle aika aikaisin, mm. yövalvomisien aihettamien supistelujen vuoksi.

jaksamisia!

Vierailija

Ihan eka lohdutuksen sana, että sikiö on noin alussa vielä ihan turvassa sun masussa. Mun mielestä sun pitää vähintäänkin kertoa omille kolleegoilesi raskaudesta, että ymmärtävät ja auttavat tarvittaessa! Lisäksi uskoisin kaikkien siinä vaiheessa tajuavan tilanteen vakavuuden, kun maha alkaa tosissaan näkyä.

Onhan jotain työturvallisuuslakejakin, että niihin voi aina vedota ja työnantajan on jotain järjestettävä jos tilanne käy mahdottomaksi.

Oon tosi pahoillani, että joudut tarpomaan ilman vauvan isää eteenpäin;=/

Koita iloita raskaudesta äläkä stressaa liikaa!!

Vierailija

Moi!

Terveisiä toiselta esy-opettajalta. Itse olen menossa nyt 21+0 viikoilla ja vielä toistaiseksi pystynyt olemaan töissä. meillä myös tilanteet ovat vaarallisia välillä, mm. tänään erotin kaksi oppilasta koulusta. Tähän asti ei ole ongelmia ollut. Avustaja ja naapuriluokan väki ovat auttaneet ja minä siirryn raivaritilanteissa aina muualle. Nyt tosin huomaan, että mahani on jo sen verran iso, että kohta alkaa olla vaikea neuvoa oppilaita vieressä istuen, kun maha on tiellä. Itse ainakin ajattelin jäädä heti sairaslomalle, kun tuntuu siltä, että en uskalla olla enää töissä. oppilaani ei vielä tilastani tiedä, enkä haluakaan kertoa ennenkuin on vihonviimeinen pakko. Isoissa villapaidoissa käyn nyt töissä ettei maha hirvittävästi näy. Voimia ja tsemppiä syksyysi. Kerro rohkeasti tilanteestasi työkavereille, he kyllä ymmärtävät ja auttavat.

Ykä-Ykkönen

Vierailija

Olen töissä akuutilla vastaanotto-osastolla, jossa on paljon psykoottisia potilaita ja naisia joilta lapset huostaanotettu. Lääkäri suositteli sairaslomalle jäämistä turvallisuus syistä, joten kotona ollaan äippälomaan saakka. Olen kooltani aika siro, joten vatsani näkyy hyvin selvästi, mitenkään sitä ei ole pystynyt enään pitkään aikaan peittelemään. Raskauteni siis " paistaisi" potilaille ja saataisi provosoida jotenkin. Tosin supistelujakin on kyllä ollut päivittäin. Aika käy hieman pitkäksi, mutta parempi näin kuin että sattuisi jotain ikävää.

Vierailija

Ihan eka lohdutuksen sana, että sikiö on noin alussa vielä ihan turvassa sun masussa. Mun mielestä sun pitää vähintäänkin kertoa omille kolleegoilesi raskaudesta, että ymmärtävät ja auttavat tarvittaessa! Lisäksi uskoisin kaikkien siinä vaiheessa tajuavan tilanteen vakavuuden, kun maha alkaa tosissaan näkyä.

Onhan jotain työturvallisuuslakejakin, että niihin voi aina vedota ja työnantajan on jotain järjestettävä jos tilanne käy mahdottomaksi.

Oon tosi pahoillani, että joudut tarpomaan ilman vauvan isää eteenpäin;=/

Koita iloita raskaudesta äläkä stressaa liikaa!!

Vierailija

Sairaslomalle jääminen (rv 24) onnistui ko. syistä johtuen kyllä työnantajani ja lääkärin puolesta, mutta Kela katsoo tilanteen työsuojelulliseksi ongelmaksi. Eli toisin sanoen sairauspäivärahaa Kela ei maksa pelkästään työn vaaratekijöihin liittyvällä diagnoosilla.

En tiedä vaikuttaako tämä silloin sinulla Ykkönen (en muista nimimerkkiäsi tarkkaan...) esimerkiksi työnantajan asennoitumiseen sairaslomaan, koska taloudellisesti työnantaja menettää tuon sairauspäivärahan verran (ja joutuu siis maksamaan tavallisen palkan tiettyyn päivään asti). Itselleni sairauspäivärahahakemuksen hylkäämisestä tuli päätös oltuani jo pitkään sairaslomalla ja asia onkin vielä kesken (joten en tiedä olisiko oma työnantajani niin myönteisesti suhtautunut sairaslomaani, jos olisi tiennyt menettävänsä Kelan korvaukset. Tällä hetkellä olen siinä uskossa ettei maksettua palkkaa kuitenkaan peritä takaisin...).

Nämä asiat kannattaa kuitenkin ottaa huomioon suunnitellessasi sairaslomalle jääntiä. Eräänlaisia väliinputoajia tässä ollaan, koska erityisäitiysrahaakaan ei myönnetä (syytä ei löydy asetuksissa olevista vaaratekijöistä). Kun tätä asiaa olen omalla kohdallani selvitellyt, niin näihin ongelmiin olen törmännyt; tällaisia tapauksia ei ole nimittäin aiemmin osunut eri tahojen kohdalle.

Mutta pääasia on, että raskaus on edennyt hyvin ja vauva voi hyvin! (ja äitikin) :)

Uusimmat

Suosituimmat