G: Pelottaako teitä lintuinfluenssa??

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Ehkä vähän hölmö kysymys tälle palstalle, mutta itseäni erittäin paljon vaivaava asia tällä hetkellä! Luultavasti en paljonkaan perustaisi koko asiasta mikäli en olisi raskaana, mutta vauvan puolesta pelottaa välillä ihan hurjasti...Onko kohtalotovereita?

Marissa + Vaavi 26+0

Kommentit (14)

Vierailija

Etkä sä sitä lintuinfluessaa lintulaudasta saa. Menetät vaan tosi paljon kun et sitä uskalla laittaa. Mutta omapahan on asias. Toiset ihmiset nauttii kun muuttolinnut palaa takaisin ja sinä saat paniikkihäiriön.

Fiksua.

Tosi fiksua muuten terveysviranomaisilta " pelotella" ihmisiä, kauhukuvilla siitä mitä VOISI tapahtua, JOS lintuinfluenssasta tulisi pandemia. Vaikka ne samaan hengeenvetoon sanovat että sitä EI VÄLTTÄMÄTTÄ TULE IKINÄ, niin silti lisäävät että se on mahdollista. Joten miten reagoi ihminen, joka ei elä tätä päivää, vaan murehtii huomista; Pelkää tietysti.

Älä murehdi eilistä,

koska se on mennyt,

eikä koskaan enää palaa.

Älä murehdi huomista,

koska et voi tietää

tuleeko sitä ikinä.

Tuon jos otatte elämänohjeeksenne,

elämästänne tulee paljon helpompaa.

Vierailija

Marissa05:

Lainaus:

Joten jätänpäs [u] teidät fiksut lintuinfluenssaa pelkäämättömät [/u] keskustelemaan ihan keskenään - en viitsi enää tuhlata aikaa riitelemiseen VAUVA lehden keskustelupalstalla...

Vierailija

Joten jätänpäs teidät fiksut lintuinfluenssaa pelkäämättömät keskustelemaan ihan keskenään - en viitsi enää tuhlata aikaa riitelemiseen VAUVA lehden keskustelupalstalla...

Vierailija

Tänään tosin helpotti, kun uutisissa sanottiin, että lintuinfluenssaan on lääke. Nyt vaan pitäis niitä valmistuslupia jakaa muillekin, kuulemma. Toivottavasti on tehokas lääke, jos kerran tuo influenssa alkaa tarttua ihmisiin ja etenkin ihmisestä toiseen. Mutta toivottavasti selvitään vain säikähdyksellä!

neronja rv4+1 (+ neljä kullannuppua)

Vierailija

Kiitos vaan asioista perillä olevalle Niiskulle viestistä.

Mitähän " paljon" menetän jos en lintulautaa laita?? Linnunpaskat ei kasaannu terassille niinkuin aikaisempina vuosina...mitä muuta?

Ja mikähän sinä olet minulle sanomaan, että en elä tätä päivää vaan PELKÄÄN ja kärsin paniikkihäiriöistä, mahdatkohan tietää, mitä paniikkihäiriö todellisuudessa edes tarkoittaa - tuskinpa, kun ei näytä lintuinfluenssankan suhteen olevan faktat hallussa.

On se hyvä että täällä on ihmisiä jotka tuntee minut paremmin kuin minä itse - kiitos siitä.

Vierailija

Olen lehdistä seuraillut tilannetta muutaman vuoden ajan. Varmaan se tauti (tai joku muu) sieltä joskus sikiää, vissiin enemmän tai vähemmän luonnonlaki. Sitä en pelkää, koska sille en voi mitään.

Mulla on kolme lasta ja yhdellä niistä astma. Itse olen varustettu ylitehokkaalla mielikuvituksella. Lintuinfluenssan suhteen pääni on kehittänyt sellaisen mielikuvan, jossa olen sairaalassa tämän astmaatikon kanssa. Se on keuhkoiltaan heikkona ja kuolemassa tuohon tautiin. Enkä minä voi mitään, saatella lapsen vaan rajan taa. Tuo mielikuva on tosi sinnikäs, välillä se iskee kuin salama. Ei se sinänsä pelota, mutta ahdistaa.

Yritän ruokkia jotain pientä sisäistä " buddhaani" . Elää tässä päivässä, kun mitään senkaltaista pahaa ei ole tapahtunut, ja kasvattaa nöyryyttä elämän edessä, jos sellainen paha joskus eteen ilmenisi.

Vierailija

Aiemmin ei pelottanut yhtään, mutta nyt kun totesin olevani raskaana, hiipi pieni pelko mieleen. Rokotusta ei voi ottaa (tai no, turvallisuutta ei ole tutkittu) ja influenssalääkkeet (Tamiflu ja Relenza) eivät sovi raskaanaoleville ja alle 1-vuotiaille. Täytyy vain luottaa omaan immuunipuolustukseen (joka sekin on raskausaikana vähän heikoilla) ja hyvään tuuriin.

Vierailija

Jos pandemia puhkeaa (JOS sanon edelleen, siitä on peloteltu jo vuosikymmen ainakin) niin todennäköisimmin emme ole etunenässä sairastumassa täällä Suomessa. Alhaisen elintason, huonon hygienian ja puutteellisen terveydenhoidon maat tuleva kärsimään paljon enemmän kuin länsimaat. Täällä kuitenkin osataan varautua ennalta sen mitä pystyy ja hoitoa on saatavilla aivan eri tavalla kuin jossain kaukomaan maaseudun syrjäkylässä.

Mitä taas lääkkeisiin tulee, niin pandemian tullessa virus on äärimmäisen mutaatiokykyinen ja muuttuu nopeasti. Nykyisillä rokotteilla voi olla jo puutteellinen tai jopa olematon suoja siinä vaiheessa kun tauti maahan tulisi. Näinhän on tavallisen influenssankin kanssa; kun tauti alkaa jossain suunnalla ja sitä vastaan tehdään rokote, on rokote jo osin toimimaton kun influenssa-aalto on kierroksensa maailmalla tehnyt. Lisäksi tablettilääkkeet (Tamiflu) voisivat olla tehottomia samasta syystä. Eikä kyseinen lääke paranna taudista, ainoastaan nopeuttaa toipumista. Tavallista influenssaa nopeuttaa ehkä pari vuorokautta. Sitäpaitsi nythän oli jo löydetty lääkkeille resistentti kanta.

Silti en pelkää, koska mitä se hyödyttää? Pelkäämiselläni en voi mitenkään estää pandemiaa puhkeamasta, ja jos se puhkeaa niin silloin tietysti toimitaan ohjeiden mukaan. Iltasanomien kaltainen pelottelu on älytöntä, lietsotaan pelkoa ja paniikkia että lääkkeitä ja rokotuksia ei riitä kaikille, niiden jaossa on tärkeysjärjestys ym. Paniikki ja turha pelko ei auta yhtään mitään. En kuluta päiviäni miettien, että tuleeko tauti huomenna vai ensi viikolla. Sen näkee sitten, tulee jos on tullakseen.

Vierailija

Mutta siihen varmaan osa syynä se, että kun viimeeksi se oli aivan kaaoksessa Aasian maissa ja me matkustettiin Thaimaaseen peloitteluista huolimatta ja todettiin että kana oli ihan hyvää siellä, kuitenkin ;)

Onhan tämä ehkä nyt hiukan erilainen mutta uskon että se saadaan tainnutetuksi kunnes pääsee kaaokseen asti menemään. Ainakin uutisissa sanottiin ettei syytä alkaa pelkäämään jne.

Vierailija

Mä muuten kärsin paniikkihäiriöstä ja jostain syystä linulentsu ei minulle aiheuta mitään paniikkia?? hmmm.. Ehkä se kumminkinon vielä niin kaukainen asia?? Saa nähä sitten kun ja jos ensimmäinen ihmisiin tarttunut oire ilmaantuu Suomeen saanko sitten hepulin?? hmm.

Vierailija

Itse olen kaivanut kaiken mahdollisen tiedon influenssasta Kansanterveyslaitoksen sivuilta, ja onhan tuo tosiaan aika epätodennäköistä että tauti puhkeaisi pandemiaksi ja tulisi suomeen, mutta siltikään en aio laittaa talveksi lintulautaa, ja pelkään jo etukäteen lintujen kevätmuuttoa suomeen päin...=/

Yksi juttu mikä erityisesti yllätti kun etsin tietoa lintuinfluenssasta - se että suomessa kuolee vuosittain ihmisiä tavalliseenkin influenssaan ja sen jälkitauteihin...

Mutta kuten joku edellä sanoi, täytyy yrittää keskittyä tähän päivään - eiköhän tässä kuitenkin vielä tällä hetkellä ole se lottovoitto todennäköisempi kuin lintuinfluenssaan sairastuminen...=)

Hauskaa keskiviikkoa kaikille!

Marissa & Vaavi 26+1

Vierailija

Suuremmalla todennäköisyydellä sitä jää autonalle.

Joitakin vuosia sitten ihmisiä peloteltiin ebolalla sitten sarssilla ja nyt lintu kuumeella. huhu. aikoinaan on ollut myös mustaa surmaa isorokkoa kurkkumätää ym. hautaan vievää tautia silti läheskään kaikki ei niitä saanut ja lääketiedekkin on kehittynyt sitten 1800 luvun...

Mutta metsäsätäjän vaimona aijon vieläkin ihan syödä myos riistalintuja ja kaupankin kanaa. enkä jätä väliin lintujen ruokintaakaan.

Pyykkininkin kuivatan pihalla vaikka niissä toisinaan on ollutkin linnun kakkaa. heitän uudelleen koneeseen sitten.

Jos kaikenmaailman tauteja rupeaisin pelkäämään niin saisin pelätä kaikkea toksoplasmoosista hepatiittiin ja takaisin.

Vierailija

Älä ota ittees. Asia on vain niin että lintuinfluenssaa ei tarvitse pelätä. Otapa vaan itse selvää asiasta. Ja luepa vaikka kirjoitukseni uudestaan, niin en TODELLAKAAN sanonut juuri sinun kärsivän paniikkihäiriöstä. Taidat olla liian herkällä tuulella pelkosi takia, kun et kestä kuulla muita mielipiteitä asiasta, vaikka laitoit kyselynkin. Mieti seuraavaksi mitä kysyt, jos et kestä kuunnella vastauksia.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat