miksi poikani pelkää kakkimista?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Poika 2,5v käy jo vessanpöntöllä, on täysin päiväkuiva (ei edes päiväunilla eikä ulkona vaippaa).

Hän on kuitenkin nyt yhtäkkiä alkanut hurjasti pelkäämään kakkaamista (??) Enkä tiedä mitä tekisin asian kanssa.

Kovasti hurrattaan ja kehutaan poikaa kun lopulta kakka pönttöön tulee, mutta ei se tunnu auttavan.

Hän vain steppaa ja paukuttelee, itkee ja valittaa " kakkahätä" , vessaan kun mennään, alkaa hysteerinen itku " ei mä haluu kakkaa" ja tätä tehdään (vessassa ramppausta) välillä kymminisen kertaakin ennenkuin kakan lopulta " uskaltaa" tehdä. Sitten on kyllä hyvin ylpeä asiasta, ja koko poika yhtä aurinkoa.

Päiväkodissakin käy kuulemma vessassa kakkimassa " salaa" . Tarhan tädit ihmettelevät mystisiä kakkapalleroita joita ilmaantuu vessanpönttöön ja kukaan ei tunnusta.. kunnes meidän herran " vauhtiviivat" paljastaa kuka on taas ollut kyseessä *nauraa*

Mistä tällainen kakkaamisen pelko voi johtua?? Mikä siihen voisi auttaa??

Kommentit (12)

Vierailija

ja kotona ainakin häntä on JOKA KERTA kehuttu kun kakka on tullut/sitä on edes yritetty!

Nyt vain kun nimenomaan, kakkaa pantataan mahdollisimman Pitkään, pahimmillaan kolmekin päivää =/ Siinä sitten on tuloksena kiukkuinen lapsi, jolla vatsa kipeä.

En usko todellakaan että tämä ongelma johtuisi siitä että hänellä ei ole Rauhaa toimittaa asiaa, koska nimenomaan tahtoo jonkun seuraksi vessaan (näin ainakin kotona, päiväkodissa käy joskus salaa)

Vierailija

Mutta muksut tosiaan erilaisia. Meidän tosi herkkis, joten tytöllä menee systeemit sekaisin aivan älyttömän pienistä asioista tämän aiheen tiimoilta.. Eli mietin voisko olla sitten (jos kukaan ei ole töykeä), että teilläkin herkkis kyseessä? - Tai sitten ei.. ; ) taidat itse sen tietää parhaiten

Itsekin ajattelin kysäistä, että onko vatsa kovalla tai ärsyttääkö joku ruoka, Mutta? Se PIMEÄSSÄ kakkiminen?!

Tai ehkä se on vain joku vaihe. Tai sitten vaihe yhdistettynä johonkin/joihinkin edellä mainittuihin tai aivan sitten johonkin muuhun.

Ota nyt näistä selkoa. Mutta minä taidan sulkea suuni ja keskittyä tuon meidän oman typykän edesottamuksiin näiden asioiden tiimoilta. Niissä kun riittää päänvaivaa..

Toivottavasti minusta oli edes jotain hyötyä!

- Tiina -

Vierailija

tulos ei hirveän kovalta näyttänyt, mutta tuli harvakseltaan ja ilmeisesti sattui, kun välillä itketti.

Pöntöllä alettiin käydä joka päivä ja asiasta sovittiin ajoissa: aamulla käydään pöntöllä/ruuan jälkeen../kotona nallepuh tulee telkkairsta vasta kun on käyty.. jne. On alkanut sujua ja tulostakin tulee päivittäin.

Vierailija

halventavaa-erityisesti sanat kakkiminen ja kakkapallerot. Kakan tai ulosteen koostumuksesta voi puhua, muttei tällä tavoin, siitä tulee lässyttävä vaikutelma:

" voi miten nätit kakkapallerot sinä saitkin aikaan" .

Taustalla on tähän kulttuuriin kuulumaton järjetön halveksunta lasta kohtaan, yritys leimata lapsistaa pitävät ja heitä ihmisinä kohtelvat äidit typeriksi. Tällaista halveksuntaa olen joskus tavannut Yhdysvalloista tulleilla äideillä:aivan mielipuolista" lapsi on vain vanhempiaaan varten" - asennetta ja lapsen mielipiteitä tai tuntemuksia ei saa edes arvailla saati lapselta itseltään kysyä.

Halveksunta on luultavasti syntynyt perheissä, joissa vaikeat allergiat ovat tehneet lapsista kommunikaatiohäiriöisiä eli käytökseltään epänormaaleja, vaikeasti edes siedettäviä pelkoholisteja. Kun tilanne toistuu useamman sukupolven ajan, pelkoholistiäidin julkisivu romahtaa, hän ei edes yritä näytellä lastaan rakastavaa äitiä vaan alkaa katkerana huonoista lapsistaan esittää hyvän äidin irvikuvaa.

Ja vastaus kysymykseen:lapsi voi olla sairas, joten on syytä kääntyä lääkärin puoleen. Taustalla voi toki olla myös tahallinen pelottelu, mitä lapsiin on viimevuosikymmeninä jossain määrin kohdistettu. Yksi pelottelun keinoista on jättää pieni kaiutin WC-tiloihin ja pelotella lasta silloin kun esim. ikkunasta nähden arvelee hänen käyvän WC:ssä. Pelottelua epäiltäessä on syytä kääntyä poliisin puoleen.

Vierailija

Eihän mun pitänyt enää kirjoittaa *pyörittelee silmiään. Mutta tuo pyllyyn sattuminen pisti silmään.. Kysypä pojalta, että poltteleeko peppu, samoin kannattaa kysäistä kutisemista ja kirvelyä. Ja hellästi vilkaista, että punoittaako siellä jokin.. jos ei muuten niin, peräaukon ympärys siitä aivan reunalla/kohdalla?

Jos joku/useampi edellisistä vastauksista on kyllä, niin todennäköisesti joku ruoka-aine ärsyttää. Ja vaikkei mikään punoittaisikaan, niin saattaa kuitenkin joku ärsyttää.

- Tiina -

Vierailija

onko lapsen maha kovalla - voisiko kakkaaminen tehdä kipeää ja siksi olla pelottavaakin? Jos näin, niin silloin apua löytyy esim. luumuista tmv.

Vierailija

Olen seurannut tätä palstaa säännöllisen epäsäännöllisesti vuoden ajan ja ko. henkilö on todella omituinen ja muuttuu aina vain omituisemmaksi. Todennäköisesti hän on täysi provo tai mieleltään sairas. Hänen vastauksiinsa ei kannata kiinnittää huomiota.

Mitä taas tulee kysymykseesi, niin meillä oli esikoistyttöni kanssa hieman vastaava ongelma, tosin hän halusi tehdä kakan vaippaan, vaikka oli muuten jo vaipaton. Asiaan auttoi aika. 3-vuotissynttäreiden aikaan tilanne laukesi itsekseen, eikä sen jälkeen ole ollut ongelmia. Toivottavasti teilläkin helpottaa pian!

Vierailija

Kuule, tuo kuulostaa kovasti samalta (tosin pöntön sijaan kohteena oli vaippa) kuin meidän tyttärellä 1 - 2 vuotiaana pariinkin otteeseen. Ja kun mysteeriä tarpeeksi tonki ja lapsen touhuja tutkaili (+lapsi alkoi itse jutustella asiasta), niin kyseisen pelon aiheuttajat olivat olleet seuraavia:

- lapsi ei ollut jossain tietyssä paikassa yksinkertaisesti saanut kakkia rauhassa, ja sitten kun tämä vielä toistui niin syntyi ONGELMA

- kerran itse todistin ko. kauden alkamisen mieheni kanssa ja toisen kerran yksikseni samanlaisen alun kun söimme isovanhemmilla ja toinen isovanhempi kiukkuisesti komensi lapsen kakkimasta pöydän vierestä muualle

Nämä pelkokaudet kestivät kuukaudesta pisimmillään muutamaan. Ajan kanssa ja ennen kaikkea sillä meni ohi, kun valistettiin lähimmäisiä siitä, että lapsen pitää antaa saada KAKKIA RAUHASSA ja ilman minkään sortin kiirettä - missä lieneekään sitten sitä tekikään. Kun lapsi lopulta alkoi luottamaan taas, niin ongelma poistui.. jahka joku taas unohti, että pienet ihmiset saattavat olla vielä arkoja näissä puuhissa (argh). Tämä on sitten sellainen homma, jolla saa meillä vanhemmat hermostumaan, jos häiriöitä tilanteessa bongataan. Aiemmin lapsi teki niin, että heti kun tultiin kotipihaan, niin jatkoi ähinää, mutta nykyään (ikää 2, 5v.) lapsi saattaa pantata pahimmillaan päiviä kakkaa saaden itsensä kipeäksi : /.

Eli mä veikkaisin, että lapsi on tarhassa tai jossain säikähtänyt jotain, tai hän ei ole saanut kakkimisrauhaa, tai sitten joku on sanonut jotain ikävää. - Eihän häntä kiusata?!

- Tiina -

Vierailija

Ongelma on hiukan helpottanut meillä. Enkä ongelman helpottamiseen keksi muuta selitystä kuin Aika, ja että asiasta on yritetty saada mahdollisimman positiivinen kokemus pojalle.

Hän edelleenkin kyllä hokee kakkaamisen jälkeen, tai yhteydessä " pyllyyn sattuu, sattuu" . Mitä olen ihmetellyt suuresti, koska kakka ei kuitenkaan ole kovaa.

Vierailija

Meillä oli ihan samanlaista kun tytöllä oli vatsa kovalla; kakkaaminen sattui ja siitä tuli ikävä kokemus --> tyttö pidätti kakkaa mahd. pitkään --> kakka kovettui lisää --> sattui taas ---> tyttö yritti välttää kakkaamista ja kun hätä kuitenkin oli, juostiin vessassa jatkuvasti, mutta tyttö ei uskaltanut pusata kakkaa. Tästä tulee helposti noidankehä, joka aina vaan pahenee. Tärkeintä on saada kakka pehmenemään ja lapsi näin huomaamaan, että ei se kakkaaminen olekkaan kamalaa (kehuminen auttaa tietysti myös). Muutamia ummetuksenhoidon kulmakiviä:

- ei ylettömästi maitotuotteita, banaania yms. vatsaa kovettavia ruoka-aineita

- kuitua ruokavalioon lisää esim. ruisleipää

- luumu löysentää vatsaa, sitä voi antaa ensiavuksi. Itse pilkoin kuivattuja luumuja lautaselle (ei suostunut syömään pikkusiskon sosetta), josta tyttö sitten ne söi.

- riittävästi nestettä

- jos muu ei auta niin sitten apteekista Duphalacia tms.

Meillä on tilanne taas helpottunut ja kakkaaminen sujuu hyvin.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat