Miten se jäähylle laittaminen käytännössä toimii?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Olen mielenkiinnolla lukenut juttuja uhmaikäisistä ja heidän tempauksistaan, meiltä kun löytyy kotoa samanlainen. Käytännön toimenpiteenä puhutaan jäähylle laittamisesta, mutta miten sen käytännössä hoidatte. Jos meidän uhmiksen yrittää laittaa jonnekin itsekseen miettimään asioita, niin eihän hän sinne suostu jäämään ja ei kai ovea kiinni saa laittaa.

Kommentit (11)

Vierailija

Meillä poika on nyt 2v5kk ja tosiaan parisen kuukautta on tämä käytäntö ollut, mutta uskoisin, että hoidossa ollut jo kauemmin käytössä.

Meillä ei oikein ollut aikaisemmin tarvettakaan tälle, eli vaikka poika omaa tahtoaan osoitti ja kiukkusi, niin vasta nyt päälle 2-vuotiaana on tullut sitä, että tietoisesti yrittää tehdä jotain kiellettyä vielä kieltämisen jälkeenkin jne.

Vierailija

Meillä ei jäähypenkki ehkä ihan vielä ajankohtainen, kun neiti vasta 1v7kk. Uhmailua ja riitelyä on kyllä silti meilläkin lähes päivittäin eikä omaan huoneeseen vieminen toimi, kun tulee sieltä samantien huutaen pois. Mutta minkä ikäisiä olette sinne jäähylle laittaneet, nuo ideat nimittäin kuulostivat tosi hyviltä, että kyllä meilläkin jäähytuoli käyttöön otetaan, mutta ehkä vasta hieman myöhemmin.

Vierailija

Ilmeisesti hoidossa on ollut sama juttu koska poika tiesi heti mikä jäähytuoli on, eli meillä ei tarvinnut opettaa sitä lapselle.

Tuoli on vanhempien makuuhuoneen nurkassa. Jätetään toki ovi auki ja olemme näkyvillä. Me ei olla laskettu mitään aikaa jäähytuolilla istumiseen, yleensä on vaan sanottu, että sitten saa tulla pois kun osaa olla kiltisti. Joskus poika tulee itse halaamaan ja pyytämään anteeksi, joskus jos kestää niin kysyn, että joko halataan ja sitten tulee.

Ruokapöydässä ollaan keksitty toisenlainen jäähy, eli jos ruokapöydässä sotkee ja kiukkuaa niin käännämme pojan tuolin väärinpäin, eli poika istuu vähän aikaa selkä pöytään päin. Toimii yhtä hyvin kuin toi jäähytuolikin.

Poika on itsekin sisäistänyt jo tämän jäähytuoli-asian, esim. leikkiessään saattaa joskus komentaa nallea tai lego-ukkoa, että nyt jäähytuolille ;) Ensi alkuun oli vähällä, ettei koko jutusta tullut leikkiä, kun oli tomerana viemässä äitiä ja isääkin jäähytuolille ja meitä tuppasi kovasti naurattamaan touhu. No se kitkettiin pois, joten nyttemmin meillä suhtaudutaan vakavasti tuohon tuoliin.

Vierailija

Meillä " jäähyilyt" aloitettu vasta about 3v pintaan. Paikka on oma huone. Tarvittaessa olen lapsen sinne vaikka kantanut, jos on kieltäytynyt. Jos lähtee pois, vien sinne uudelleen ja pahimmassa tapauksessa pidän ovea kiinni ettei pääse pois. Meillä ei ole minuuttirajaa, vaan huoneessa ollaan niin kauan että lapsi (tai äiti) on rauhoittunut ja osaa olla nätisti ja tarvittaessa pyytää anteeksi. Lapselle myös selitetään miksi joutui jäähylle.

Paikasta vielä sen verran että kun kiukuttaa ja käytös on huonoa, niin isompi lapsi osaa sitten lähteä valmiiksi mököttämään omaan huoneeseensa. Eli omasta huoneesta tulee paikka mihin mennään purkamaan, kun käytös alkaa käydä huonoksi. Näin koko muun perheen tai vieraiden ei tarvitse katsoa ja kuunnella raivoavaa lasta keittiön nurkassa tai muissa yhteisissä tiloissa. Samalla omasta huoneesta tulee lapselle pakopaikka, jossa voi välillä päästellä hieman höyryjäkin sallitusti. Sitten kun se ainoa paikka meillä mistä lapsi saa itse päättää ketä päästää sisään, niin sisarukset eivät joka tilanteen selvittelyssä pällistele vieressä (ja yritä osallistua näsäviisastelulla keskusteluun- tämäkin ärsytyskeino meillä osataan ja alkuperäinen raivoaja varmasti räjähtää uuteen raivoon). Iän myötä kun jäähyt voivat johtua huonosta käytöksestä, joka on lähtenyt purkautumaan jostain kavereiden välisestä arkaluonteisesta tilanteesta tai jostain mitä lapsi itse häpeää ja sisarukset saattavat käyttää tälläistä tilannetta muuten häikäilemättä hyväksi.

Vierailija

ja tosiaan kaikki virikkeet pois, kun muuten menee leikkimiseksi. lapsi ei saa itse tulla pois, mutta kysyn aika ajoin, että joko olet kiltisti. välillä uhmaa vielä ja vastaa että " EN" , mutta kyllä se uhma siitä taittuu ja sit pyydetään anteeksi ja selitetään, miksi sinne nurkkaan joutui. Eikä siinä tarvittu kuin kerta tai kaksi kun oppi, miten siellä nurkassa ollaan.

Toisinaan laitan sänkyyn miettimään. Otan nallet pois ja käsken miettiä, missä kiltti lapsi oikein on.

Välillä noita jäähyjä tarvitaan edelleen, mutta usein riittää pelkkä varoitus. Tsemppiä kaikille uhmailijoiden vanhemmille. Itse ainakin olen välillä ihan uuvuksissa ja pinna tahtoo palaa...

Vierailija

Taapero on 2v1kk ja kun alkaa kiukkuilla sanon että menee omaan huoneeseensa ja tulee takaisin kun huuto on loppunu. Hän menee ja laittaa oven kiinni ja tosiaan tulee takaisin hetken päästä. Sitten yleensä kysyn että oletko jo rauhoittunut ja hän sanoo joo..:)

Vierailija

Hyviä vinkkejä olet saanut.

Yhden vielä lisäisin omasta kokemuksesta hyväksi todetun.

Nimittäin munakellon. Se helpottaa jäähyllä olevaa lasta ymmärtämään ajan pituus. Eli laitetaan kello soimaan lapsen iästä määräytyvän ajan mukaan. Eli esim. 2-vuotiaalla 2 min jne.

Lapsen on näin ollen helpompi käsittää milloinka jäähypenkiltä saa nousta. Tsemppiä :)

Vierailija

Vaan niinkuin suurin osa teistä tekeekin: eli lasta laitetaan jäähylle rauhoittumaan ja uudelleen arvioimaan omaa käytöstään. Ei häpeämään!

Vierailija

... mutta periaatteessa meidan kokemuksella nain: Valitse joku tuoli, joka sijoitetaan nakyvalle paikalle. Jotkut lahettavat lapsen huoneeseensa, mutten itse usko, etta lapsen omaan huoneeseen kannatta liittaa mitaan tallaisia negatiivisia assosiaatioita. Lapsi saa siis varoituksen jaahysta ja jos kaytos jatkuu, niin tuolille istumaan ja muistutetaan siita, miksi siihen jouduttiin. Tuolina kannattaa kayttaa jotain ikavaa tapausta (ei siis mitaan nojatuolia) ja katsoa ettei ymparilla ole viihdykkeita, esim. telkkaria.

Minuutti/ika, eli 2 min. kaksivuotiaalle, 3min. kolmivuotiaalle ja niin edelleen. Lapsen tulee istua siina se taysi aika, jos han nousee pois kesken ajan, lapsi palautetaan tuolille ja aloitetaan ajanlasku alusta. Ensimmaisella kerralla noita palautuksia voi joutua tekemaan montakin, mutta kylla se viesti menee vahitellen perille. Tuoli on nakyvalla paikalla siksi, etta sina voit valvoa tilannetta, mutta ala kuitenkaan seurustele tai juttele tana aikana mitaan. Kun aika on loppu, kerrataan viela miksi tuoliin jouduttiin, pyydetaan anteeksi (tai mita sitten hyvitysta kaytetaan), muistutetaan siita etta aiti rakastaa ja sitten tilanne jatetaan kokonaan.

Niissa perheissa, jossa jaahya kaytetaan systemaattisesti, riittaa usein pelkka varoitus jaahysta :) Good luck!

Vierailija

niin ei jää yksin minnekään. Sis kasvot kohti nurkkaa seisomaan tietyksi ajaksi.

Päivähoidossa laittavat pöydän ääreen omalle paikalle istumaan yksinään hetkeksi, ei tarvitse kuulemma olla pitkään.

Tärkeintä tosiaan on se, että mitään touhuamista ei ole mahdollsiat seurata tai itse touhuilla.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat