Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kristityt!

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Uskotteko Jeesuksen olevan Jumalan maanpaallinen ilmentyma?

Jos, niin miten han sitten voi samalla olla Poika, jos on Itse?

Sivut

Kommentit (20)

Vierailija

tuhve:

Lainaus:

Hänen mahdollisuutensa eivät aina mahdu ihmisjärkeen:)

Olen samaa mieltä. Mutta silti...

Lainaus:

Jos taas ajattelet, että Jumala on Henkiolento tai vertaat Jumalaa ilmaan tai veteen, niin silloin tämä ajatus on paljon helpompi. Eli silloin Jumalan Henki pystyy hedelmöittämään Marian. Tästä syntyy oikea lapsi. Mutta koska Jumala itsessään on Henki, niin silloin tämä lapsi on samalla Jumala ihmisen ulkoasussa.

Mielestäni tämäkään ei tee Jeesuksesta Jumalaa, vaan se tekee Jeesuksesta Jumalan luoman ihmeen. Jos Jumala hengellään synnyttää jotakin, niin ei se automaattisesti tee asiasta Jumalaa - sittenhän jumalia olisi enemmänkin, jos tätä ajatusmallia soveltaisi.

Vierailija

Asmaa:

Lainaus:

Mielestäni tämäkään ei tee Jeesuksesta Jumalaa, vaan se tekee Jeesuksesta Jumalan luoman ihmeen. Jos Jumala hengellään synnyttää jotakin, niin ei se automaattisesti tee asiasta Jumalaa - sittenhän jumalia olisi enemmänkin, jos tätä ajatusmallia soveltaisi.

Jos Jumala on lihallinen olento, hänellä on henki erikseen ja kroppa erikseen. Aivan kuin ihmiselläkin. Mutta jos Jumala itsessään on henki, niin silloin Jumala ei synnytä mitään hengellään, vaan itse menee syntymään ja antaa henkensä tälle ihmiselle.

Minulla hyvä esimerkki on vesi, kun ajattelen Jumalan olemusta. Minulla on valtamerellinen vettä edessäni. En näe, missä se valtameri alkaa ja missä se päättyy. Siitä valtamerestä laitetaan kupillinen vettä pakastimeen ja se jäätyy. Valtameri on silti olemassa, se on edelleen minun silmissäni aivan yhtä suuri kuin ennenkin ja silti pakastimessa on kupillinen sitä samaa vettä. Sitten minä otan sen jääkimpaleen, eikä se ole enää samannäköistä kuin valtameren vesi, mutta silti se on sitä samaa vettä. Vien tämän käsikosketeltavan jääkimpaleen takaisin valtamereen ja se sulaa jälleen samaksi vedeksi kuin mitä se ennenkin oli.

Vierailija

Kommentoisin nyt vain pikaisesti yhtä kohtaa Jaiminin viestissä..

Lainaus:

Jaimini:

Tällöin herää kysymys kuka tällainen profeetta on. Kuka Jeesus on? Hän kuulostaa todella merkittävältä myös Koraanin pohjalta. Koraanin mukaan Hän loi myös elämää. Ja toisaalta sanotaan, että vain Jumala voi luoda elämää. Voiko olla Jumala, jolla ei ole Henkeä tai jolla ei ole Sanaa?

Jeesus on todella merkittävä Profeetta islamissa. Jumala voi antaa lahjoja kenelle haluaa, Jeesus loi elämää [b] Jumalan luvalla [/b] tai toisinsanoen, Jumala antoi hänelle mahdollisuuden tehdä näin.

Miksi sitten Jumalan, Hengen ja Sanan tulisi olla yksi? Miksi eivät henki ja sana voi avustaa Jumalaa, Hänen tahdostaan ja Hänen luotuinaan?

Lainaus:

Tämän pohjalta voidaan ajatella, että on kolmaskin ikuinen ja luomaton, Jeesus.

Jeesus on kuitenkin Jumalan luoma, muslimin näkökulmasta. Eikä se ole ristiriidassa edellä esitettyjen ajatusten kanssa.

Lainaus:

Voidaan ajatella, että Jumala puhuu Jeesuksessa.

Muslimi uskoo Jeesuksen olevan Profeetta, Sanansaattaja, joka välitti tietoa Jumalan tahdosta. Joten periaatteessa puhuu Jeesuksen kautta.

Lainaus:

Jeesus on osa Jumalaa ihmisen muodossa. Ja hänen sanansa kautta voimme tuntea Jumalan.

Olen periaatteessa samaa mieltä Jumalan tuntemisesta - mutta vain sillä tasolla, että koska Profeetat välittävät tietoa Jumalan tahdosta, me voimme tietää, mitä Jumala haluaa meidän tekevän ja mikä Häntä miellyttää.

Jos Jumala olisi ihmisen muodossa, se tekisi hänestä inhimillisen ja myös samalla taipuvaisen ihmisen ominaisuuksiin - jolloin kyseessä ei taas voisi olla Jumala, sillä Jumala on erilainen kuin ihminen - Jumala on kaikkivoiva ja kaikkivaltias, Luoja. Tulee siis Luojasta luotu.. kuoleeko Jumala? Sillä niinhän kristityt periaatteessa uskovat, että Jumala kuoli. Kärjistetysti kylläkin.

Vierailija

Taytyyko tama kohta raamatusta siis ottaa kirjaimellisesti. Eiko kyse voisi mielestasi olla ikaankuin arvonimen kaltaisesta kunnioitusta osoittavasta puhuttelutavasta? Niinkuin esim ' My Master and Lord' . Nainhan esim. ylaluokan palvelijat puhuttelevat tyonantajiaan yha tanakin paivana.

Vierailija

Sasusasu: " Kristityt!

Uskotteko Jeesuksen olevan Jumalan maanpaallinen ilmentyma?

Jos, niin miten han sitten voi samalla olla Poika, jos on Itse?"

Jaimini: Tämä on niin mielenkiintoinen kysymys, että piti vielä palata siihen. Islamissahan te uskotte, että Jeesus on ainut profeetta, joka on syntynyt neitseestä. Ja että hän on ainut profeetta joka on mennyt taivaaseen Jumalan luo, eikä häntä ole haudattu kuolleena, niinkuin esim. Mohammed. (Korjaa jos olen väärässä). Islamissa on myös, että Jeesus on Jumalan Henki ja Hän on Henki, joka on mennyt Jumalan tykö. Ja myös että Hän on Jumalan sana.

Tällöin herää kysymys kuka tällainen profeetta on. Kuka Jeesus on? Hän kuulostaa todella merkittävältä myös Koraanin pohjalta. Koraanin mukaan Hän loi myös elämää. Ja toisaalta sanotaan, että vain Jumala voi luoda elämää. Voiko olla Jumala, jolla ei ole Henkeä tai jolla ei ole Sanaa?

Sana tulee Koraanin mukaan Jumalasta tai Jumalan luota. Koraani on ikuinen, luomaton. Niinkuin myös Jumala.

Tämän pohjalta voidaan ajatella, että on kolmaskin ikuinen ja luomaton, Jeesus. Jeesus on Jumalan sana, joka oli alunperin Jumalan luona ja on ikuinen ja luomaton. Voidaan ajatella, että Jumala puhuu Jeesuksessa. Jeesus on osa Jumalaa ihmisen muodossa. Ja hänen sanansa kautta voimme tuntea Jumalan.

Vierailija

Hänen mahdollisuutensa eivät aina mahdu ihmisjärkeen:)

Jumalan oleminen samalla kertaa Isä ja Poika ei mahdu myös ihmisjärkeen, jos ajattelet, että Jumala on tällainen lihallinen olento kuten ihminenkin.

Jos taas ajattelet, että Jumala on Henkiolento tai vertaat Jumalaa ilmaan tai veteen, niin silloin tämä ajatus on paljon helpompi. Eli silloin Jumalan Henki pystyy hedelmöittämään Marian. Tästä syntyy oikea lapsi. Mutta koska Jumala itsessään on Henki, niin silloin tämä lapsi on samalla Jumala ihmisen ulkoasussa.

Vierailija

Sasusasu: Ok, no onko tama ajattelu ehtona kristittyna olemiselle, vai voiko ihminen olla kristitty ymmartamatta asiaa samoin kuin sina nyt tassa sanoit?

Jaimini: Jos haluaa uskoa Jeesukseen, ei siinä vaiheessa mielestäni tarvitse ymmärtää kaikkea. Kun antaa Jeesukselle luvan tulla omaan sydämeen puhdistamaan ja asumaan, silloin Pyhä Henki alkaa kirkastaa sille ihmiselle Jeesusta Jumalan sanan kautta. Siis kun lukee Raamattua ja välillä rukoilee, että saisi ymmärrystä. Tai siis olisi hyvä koko ajan rukoilla, mutta se lienee ihmiselle mahdotonta tai ainakin pienten lasten äidille :-) . Ja vaikka et jaksaisi rukoilla yhtään, voit tulla sen asian kanssa Jumalan eteen ja Hän tulee sinun voimaksesi. Mutta suurimman osan ajasta me emme pysty tekemään niinkuin hänen täydellinen tahtonsa on, mutta hän tietää tämän ja antaa anteeksi, itsensä tähden, että me ymmärtäisimme, että tarvitsemme häntä aina.

Siihen että haluaa uskoa, ei ole mitään ehtoja. Ei tarvitse olla mitään parempaa kuin itse rehellisesti on. Jumala lahjoittaa uskon. Ja usko syntyy Jumalan sanan kautta.

Vierailija

Otetaan uudestaan :)

Minusta tämä on aivan keskeinen kohta ja siitä aukeaa monta näköalaa:

Joh 20:28-29

Silloin Tuomas sanoi: " Minun Herrani ja Jumalani!"

Jeesus sanoi hänelle: " Sinä uskot, koska sait nähdä minut. Autuaita ne, jotka uskovat, vaikka eivät näe."

Tässä kuollesta herätetty Jeesus ilmestyy ties monettako kertaa opetuslapsilleen. Tuomas ei ole häntä vielä itse nähnyt, eikä kukaan ymmärrä, mitä ihmettä on oikeastaan tapahtunut.

Sitten Jeesus ilmestyy, ja Tuomas uskoo. Ei ehkä ymmmärrä, mutta näkee ja uskoo: Minun Herrani ja Jumalani.

Minä saan onneksi olla niitä, jotka uskovat, vaikkeivät olekaan nähneet. Siltä pohjalta on turvallista yrittää ymmärtää, koska ymmärryksestä asia ei ole lopultakaan kiinni ja usko kantaa mysteerienkin yli.

Sinänsä (luterilainen)kristillinen teologia on sisäisesti ehyt ja älyllisen tarkastelun kestävä. Siinä riittää opiskeltavaa, jos se kiinnostaa.

Vierailija

Joh 20:24-29

24 Yksi kahdestatoista opetuslapsesta, Tuomas, josta käytettiin myös nimeä Didymos, ei ollut muiden joukossa, kun Jeesus tuli.

25 Toiset opetuslapset kertoivat hänelle: " Me näimme Herran." Mutta Tuomas sanoi: " En usko. Jos en itse näe naulanjälkiä hänen käsissään ja pistä sormeani niihin ja jos en pistä kättäni hänen kylkeensä, minä en usko."

26 Viikon kuluttua Jeesuksen opetuslapset olivat taas koolla, ja Tuomas oli toisten joukossa. Ovet olivat lukossa, mutta yhtäkkiä Jeesus seisoi heidän keskellään ja sanoi: " Rauha teille!"

27 Sitten hän sanoi Tuomaalle: " Ojenna sormesi: tässä ovat käteni. Ojenna kätesi ja pistä se kylkeeni. Älä ole epäuskoinen, vaan usko!"

28 Silloin Tuomas sanoi: " Minun Herrani ja Jumalani!"

29 Jeesus sanoi hänelle: " Sinä uskot, koska sait nähdä minut. Autuaita ne, jotka uskovat, vaikka eivät näe."

Vierailija

Asmaa:

Lainaus:

Miksi sitten Jumalan, Hengen ja Sanan tulisi olla yksi? Miksi eivät henki ja sana voi avustaa Jumalaa, Hänen tahdostaan ja Hänen luotuinaan?

Jaimini:

Siksi, että Jumalan itsensä piti tehdä ja toimia, mikään vähempi ei riittänyt, koska Jumalan vaatimustaso on täydellinen.

Asmaa:

Muslimi uskoo Jeesuksen olevan Profeetta, Sanansaattaja, joka välitti tietoa Jumalan tahdosta. Joten periaatteessa puhuu Jeesuksen kautta.

Jaimini:

Mutta kuten totesimme hän on enemmän kuin Profeetta. Kuka hän silloin voi olla? Jos radiosta kuulet vaikka äitisi äänen, se on todella äitisi eikä kukaan muu, joka siellä puhuu, eikö? Eikö Jumala voisi kehittää monimutkaisempaa systeemiä samaan tarkoitukseen ja tulla puhumaan meille Jeesuksessa?

Asmaa:

Jos Jumala olisi ihmisen muodossa, se tekisi hänestä inhimillisen ja myös samalla taipuvaisen ihmisen ominaisuuksiin - jolloin kyseessä ei taas voisi olla Jumala, sillä Jumala on erilainen kuin ihminen - Jumala on kaikkivoiva ja kaikkivaltias, Luoja. Tulee siis Luojasta luotu.. kuoleeko Jumala? Sillä niinhän kristityt periaatteessa uskovat, että Jumala kuoli. Kärjistetysti kylläkin.

Jaimini:

Tässä täytyy muistaa että, Jeesus on synnitön ja oli sitä myös maan päällä ollessaan. Sen vuoksi hänestä puuttuu ihmisen " se paha, jopa iljettävä puoli" , jos sallit kuvauksen. Hän tahtoi samaistua ihmiseen niinkuin vain Jumalalle on mahdollista. Maan päällä Jeesus halusi korostaa vain ihmisyyttään, koska hän tuli tänne ollakseen ihminen ja kärsiäkseen ihmisen kärsimykset, vaikka hänen ei olisi tarvinnut. Jeesus tuli myös kuollakseen, mutta juuri synnittömyyden vuoksi kuolemalla ei ollut valtaa pitää häntä. Täydellinen Pyhä Jumala tuli ihmiseksi kuolemaan, että ihmisen ei tarvitsisi kuolla, koska ihminen on pahan vallassa joka vie hänet ikuiseen eroon Jumalasta juuri kuoleman kautta. Tähän voidaan vielä palata tai jatkakoon muut, mutta nyt täytyy mennä.

Vierailija

Minulla hyvä esimerkki on vesi, kun ajattelen Jumalan olemusta. Minulla on valtamerellinen vettä edessäni. En näe, missä se valtameri alkaa ja missä se päättyy. Siitä valtamerestä laitetaan kupillinen vettä pakastimeen ja se jäätyy. Valtameri on silti olemassa, se on edelleen minun silmissäni aivan yhtä suuri kuin ennenkin ja silti pakastimessa on kupillinen sitä samaa vettä. Sitten minä otan sen jääkimpaleen, eikä se ole enää samannäköistä kuin valtameren vesi, mutta silti se on sitä samaa vettä. Vien tämän käsikosketeltavan jääkimpaleen takaisin valtamereen ja se sulaa jälleen samaksi vedeksi kuin mitä se ennenkin oli.

Yllaolevaa esimerkkia kayttaen olisi siis mahdollista pakastaa moniakin kupillisia, vaikka yhta aikaa, mutta niilla ei olisi mitaan merkitysta mittakaavaan nahden? Eikohan Jeesuksen rooli kuitenkin jo pelkkana Profeettana ole aika merkittava Jumalalle?

Hmm.. esimerkkisi on muuten kylla ihan ok ja ymmarrettava. Mutta eiko kuitenkin vertauskuvaasi kayttaen me kaikki ihmiset olla Jumalan luomia eli Jumalan lapsia aivan samoin kuin Jeesuskin oli. Vaikka meilla on biologiset ihmisvanhemmat, eiko kuitenkin sielun syntymiseen tarvita Jumalan tahtoa. Jumalaltahan lapset ovat kaikki.

Saivarteluksi menee.. Mistahan se johtuu, etta tassa ei itseasiassa ole mitaan eroa muslimien ja kristittyjen valilla, vaan sita eroa oikein hakemalla haetaan ja kaivetaan? Itse en nae siina suurtakaan eroa. Oli Jeesus sitten Jumalan poika vertauskuvalliesti tai aivan oikeasti, ei silla loppujen lopuksi ole mitaan merkitysta.

On vain yksi Jumala ja silla siisti. Jos Jumala haluaa han voisi ilmaantua mihin tahansa ja missa muodossa tahansa. Itseasiassa vesi voisi olla Jumala. Joka paikassa lasna.

Ainoa suuri ajatusero on mielestani perisynti ajatus.. aloitan siita toisen keskustelun.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat