Down keskustelun innoittamana kysyn,

Vierailija

mikä teitä donwneissa kauhistuttaa? Tiedättekö edes mitä on downin syndrooma? Luuletteko kenties jotain paljon vaikeampaa syndroomaa downiksi?

Sivut

Kommentit (56)

Vierailija

Sellaista voi jopa suositella kaikille sellaisille täälläkin kirjoittaville, jotka eivät ole lapsiaan valmiita ottamaan vastaan sellaisina kuin ovat.

Vierailija

En ottaisi puolisokseni downia, koska haluan lapsia ja tarvitsen puolison, joka pystyy olemaan samalla tasolla kanssani. Downeja voi kyllä olla ystävänä. Downit yleensä haluavat itsekin puolisokseen joko downin tai muuten kehitysvammaisen.

Vierailija

En tiedä missä niitä vaikeasti vammaisia downeja mahtaa olla. Kyllä ne "liikenteessä" näkyvät ovat juuri sellaisia kuin downit ovat. Todella harvinaista että down olisi syvästi kehitysvammainen. Fragile x onkin jo paljon vaikeampi vamma, mutta se ei välttämättä näy esim lapsivesitutkimuksessa.

Vierailija

Minulla on "työtoverina" kehitysvammainen mies. Hän todellakin tietää olevansa kehitysvammainen. Mutta mitä sitten kun ei ymmärrä sen tuomia rajoituksia?

Oppiminen on hidasta, vaatii n. kuusi toisto kertaa: Väittää oppivansa kerrasta.

Työskentely on hänen kanssaan yhtä vahtimista ja varmistamista: Tohkeissaan kertoo hakevansa töitä vapailta markkinoilta. Ihminen joka ei todellakaan siihen tule koskaan kykemenään.

Haluaa muuttaa pois tuetusta asumisesta, kun siellä niin komennellaan: Näkisittepä pukuhuoneen, yksi kenkä nurkassa toinen vaikka pesualtaassa, työvaatteet märkänä myttynä kaapin pohjalla. Pesee hiuksensa kun esimies TÖISSÄ käskee. Mitä se sitten on kun kukaan ei katso perään enää?

T: väsynyt "työnohjaaja", ilman koulutusta saatikka palkanlisää.

Vierailija

Enpä ole ikinä nähnyt, että koneissa makaavaa vammaistakaan vietäisiin retkille. Minä en ole työskennellyt erityisesti kehitysvammaisten parissa, mutta entisessä työssäni lasten tehohoidossa monet vammaisryhmät, etenkin tietysti downit suuren määränsä ja monien vakavien liitännäissairauksiensa takia olivat vahvasti edustettuina.

Ja edelleen, sen päivittäin bussilla työpajaan kulkevan vammaisen ihmisen näkee aika monta "tavallista" ihmistä enemmän kuin sen kerran kuussa retkelle viedyn laitoksessa asuvan vammaisen.

Lainaus:

Erittäin harvinaista, että down eläisi laitoksessa. Kyllä nykyisin tosiaan ihan kaikentasoiset kehitysvammaiset viedään ulos, retkille , kaupungille jne.

Vierailija

Vammattomia tietysti on suuri osa varsinkin mitä isommista lapsista kyse, vaikka vammaiset ovatkin yliedustettuina määräänsä nähden. Ei tehohoitoon myöskään yleensä tosiaan pysyvästi jäädä, yleensä joko parannutaan ainakin jossain määrin tai kuollaan. Ja esimerkiksi niitä sydänvikaisia lapsia kuolee, vaikka monia voidaankin auttaa.

Sinä tunnut nyt tahallasi haluavan unohtaa down lasten 40 kertaisen sydänvika riskin ja selvästi kasvaneen leukemiariskin, molemmat hengenvaarallisia asioita, jotka tuovat lapsia sairaalahoitoon ja tappavatkin heitä.

Vierailija

Kyllä olen ja moni muukin kehitysvamma-alalla työskentelevä on törmännyt toisinaan siihen käsitykseen että kehitysvammaisuus on sama asia kuin down. Toisaalta olen myös tavannut ihan aikuisia kouluja käyneitä ihmisä, jotka eivät ole ikinä kuulleetkaan downin syndroomasta.

Vierailija

Jos ihminen itse sanoo olevansa ihan tyytyväinen oloonsa ja eloonsa, toisella on oikeus sanoa hänelle: Et sinä ole onnellinen, sinä et vaan tiedä mistä jäät paitsi.

Saako sinulle sanoa noin? Olet itse tyytyväinen, mutta joku toinen sanoo että et ole, olisi parempi ettet olisi syntynyt.

Vierailija

eivät itse tiedä olenvansa erilaisia kuin muut, niinkuin yleensäkkin kehitys vammaiset ja pystyvät siksi olemaan niin onnellisia, miksi riistää sitä onnea lapselta?

Vierailija

esille monta kertaa. Mikään parempi se ei ole. Kaikki ihmiset ovat samanarvoisia eikä ketään pitäisi jo ennen syntymäänsä tuomita minkäänlaisen vamman takia. En ole tavannut yhtäkään laitokseen hylättyä down lasta, joten aika harvinaista se taitaa olla. Sinänsä kyllä elämä laitoksessakin on parempi asia kuin ei elämää ollenkaan. On todella ikävää että ihmiset haluavat tietynlaisia lapsia, sen sijaan että haluaisivat lapsia. Se jos mikä on loukkaavaa kaikkia vammaisia kohtaan, että vamman takia abortoidaan. Ajattelen asiaa vammaisen itsensä kannalta. Vammainen eikä kukaan mukaan ole itse pyytänyt saada tulla tänne elämään. Ihmiset nykyään voivat itse päättää tulevatko raskaaksi, ainakin useimmiten voivat. Pidän erittäin loukkaavana syntymätöntä ihmistä kohtaan sitä, että ensin hänet "tehdään" tieten tahtoen ja sitten "tuhotaan" jos ei olekaan toivotunlainen.

Vierailija

sikiön voi abortoida vielä viikolla 24 ja kyllä silloin se on ihan pienen ihmisen näköinen, kaikki vartalon osat paikoillaan. Liikkeitäkin on jo äiti tuntenut jonkin aikaa.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat