Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

*** Miten vietätte Joulua? ***

Vierailija

Oman perheenne kera, isovanhempien luona vai sekä että? Ovatko lapset isällä tai äidillä?

Meillä alku vietetään isovanhemman luona, syödään jouluruoat ja jälkiruoat kahveineen. Sen jälkeen avataan mummon lahjat (jotka pukki on tuonut ennen tuloamme kylään). Vietämme hetken aikaa siellä ja lähdemme omaan kotiin.

Omassa kodissa saunomme, laitamme tarjolle pikkuherkut ja syötävät, luomme tunnelmaa kynttilöin ja tuoksuin, kuuntelemme joululauluja ja odotamme pukkia saapuvaksi kylään:)

Tämä toimii meillä. Saa oman joulun, kumpikin.

Sivut

Kommentit (27)

Vierailija

Sekä mieheni että minun vanhemmat ovat eronneet ja asuvat kaikki 4 kaukana mestä. Joka vuosi on sama " tappelu" , kenen luokse mennään. Lisäksi tänä vuonna välit minun isovanhempiin ovat katkenneet ja minun puolen suku on muutenkin kriisitilassa.....Aaaaaaargh!

Viime vuonna appiukko oli meillä ja minä töissä. Miehet sitten laittoivat lasten kanssa pöydän valmiiksi ja pääsin iltapäivällä valmiiseen pöytään..aika miehekkäästi laitettu joulupöytä, mutta herttainen :)

Haluaisin mennä jonnekin pois kotoa tänä vuonna (ilman muita sukulaisia), vaikkapa jonnekin maatilamatkailu-juttuun. Olisi ihanaa istua valmiiseen pöytään ja laulella muiden kanssa joululauluja ja ah- ei sitä siivoamista ja laittamista mikä kotona on.

Vierailija

Jaiks! En ole ollut koskaan muualla jouluna, kuin kotonani tai lapsena mummolassa.

Miehenkin kotona on joulusaunat, syönnit, haudalla käynnit, lahjojen jakamiset sun muut, mutta kaikki on ihan eri järjestyksessä, kuin mitä mihin minä olen tottunut. Mitähän siitäkin tulee. :(

Onkos muilla ollut vastaavaa? (Tiedetään tiedetään, eihän tämä iso murhe ole, mutta kun on tottunut erilaiseen jouluun. Ja en ole koskaan ollut eri paikassa vanhempieni ja pikkusisaruksieni kanssa, vaikka aikuinen jo olenkin.)

Vierailija

että ei siellä ole sellaista joulutunnelmaa.. Eikä kyllä ole vieläkään, vaikka olemme jo useammin siellä joulua viettäneet.

Vierailija:

Lainaus:

Jaiks! En ole ollut koskaan muualla jouluna, kuin kotonani tai lapsena mummolassa.

Miehenkin kotona on joulusaunat, syönnit, haudalla käynnit, lahjojen jakamiset sun muut, mutta kaikki on ihan eri järjestyksessä, kuin mitä mihin minä olen tottunut. Mitähän siitäkin tulee. :(

Onkos muilla ollut vastaavaa? (Tiedetään tiedetään, eihän tämä iso murhe ole, mutta kun on tottunut erilaiseen jouluun. Ja en ole koskaan ollut eri paikassa vanhempieni ja pikkusisaruksieni kanssa, vaikka aikuinen jo olenkin.)

Vierailija

ja sitä olisi tarkoitus viettää kahdestaan kotona, tai sitten miehen tytär meillä.aamulla haudoille ja sitten kotiin rentoutumaan, laittelemaan kynttilöitä ja ruokia.saunan ja lahjojen jälkeen yökirkkoon ja sen jälkeen kotiin hempeilemään kynttilänvalossa...en jaksa oottaa!!!!

Vierailija

Ekan kerran tullaan viettämään tällaista pienimuotoista sukujoulua sitten oman lapsuuteni/nuoruuteni, niin että olen aika innoissani. Siskoni asuu melkein vanhempien naapurissa ja me matkataan vierailulle koko joulunajaksi vanhempien luokse.

Suunnitelmissa on kokata ja leipoa yksissä naisissa kaikki perinteiset herkut, hakea iso kuusi vanhempien metsästä, aattona käydään ainakin osa kirkossa, viedään kynttilöitä haudoille ja joulupukki tulee vanhempieni luokse. Superperinteinen joulu toivottavasti siis luvassa.

Vierailija

eli emme vietä joulua jouluna, vaan lomailemme. Viikko ennen joulua tarjoamme lähisuklaisille joululounaan ja suomennettuna: lapset saavat pakettinsa.

Vierailija

(10 kuulosti muuten ihanalta...)

Aatonaattona leivotaan mummon kanssa karjalanpiirakoita. Aatonaattoiltana laitetaan kinkku uuniin ennen nukkumaanmenoa. Sitä käydään kurkkimassa pitkin yötä ja aamuyöllä nostetaan jäähtymään. (Meillä syödään kinkku kylmänä.) Aattona herätään aikaisin, haetaan kuusi sulamaan ja keitetään iso kattilallinen riisipuuroa manteleineen. Kun puuro on syöty, alkaa siivoaminen ja kuusenkoristelu. Yleensä koristelun lomassa katsotaan joulurauhan julistus telkasta, jonka jälkeen telkka kiinni ja joululaulut soimaan. Sitten on kaikilla vähän omaa aikaa, paketoidaan viimeset lahjat, käydään kävelyllä yms. Valmistellaan jouluateriaa. Lounasta syö vain lapsi. Iltapäivällä laitetaan pöytää alustavasti valmiiksi, ruokia kippoihin, lautasia ja laseja ja pöytäliinaa sun muuta valmiiksi. Kolmen aikoihin lähdetään käymään isäni haudalla (ainoa lähellä oleva). Kun sieltä palataan, mummo tulee samalla meille. Laitetaan ruoka loppuun asti ja syödään pitkään.

Ruoan jälkeen avataan lahjat, juodaan kahvit ja liköörit, jutellaan ja leikitään. Nukkumaan mennään kun nukuttaa.

Joulupäivä vietetään yöpuvuissa. Tapanina mennään sukuloimaan.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat