Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten saan lääkärin suostumaan synnytyksen käynnistämiseen?

Vierailija

La oli ja meni jo ja vauva on todettu isoksi. Silti minut pantiin kotia vielä odottelemaan normaalia synnytystä. Miten saan lääkärin käynnistämään synnytyksen? Huolettaa vauvan turvallisuus, jos se pääsee oikein isoksi. Ja toki omanikin selviäminen. Oikeastaan en edes tiedä, millä lääkäri perusteli sitä, ettei käynnistetä. Onko se luonnollinen käynnistyminen sitten niin parempi? Pitääkö minun oikein kunnolla riehaantua vastaanotolla, kun asialliset toiveet ei auta?

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

Minulla yli nelikiloisia kaikki paitsi yksi hieman alle. Ystäväni joka on pienikokoinen synnytti perätilassa olevan nelikiloisen ja selvisivät molemmat vammoitta. Kyllä synnytys käynnistetään jos katsotaan tarpeelliseksi. Montako päivää on yli? Minulla oli 14 päivää kun menin kassi pakattuna yliaikakontrolliin ja katsoivat isoa kassiani ja ottivat sisään. Alkoivat kohdunsuun kypsyttelyn sitten kun ei ollut mitään edistystä tapahtunut. Toisella kerralla käynnistivät 10 päivää yli.

Vierailija

Olisi kai pitäny aikoinaan mennä pelkopolin kautta, jos huoleni olisi otettu vakavammin sielä, vaikken sinänsä sen palvelua olisi tarvinnutkaan.

Ap.

Vierailija

Eiköhän niillä lääkäreillä ole enempi kokemusta arvioimaan äidin ja lapsen parasta kuin av-mammoilla! Siitä on todella haittaa jos synnytystä käynnistellään ennenaikojaan, voi olla vaaraksi. Siksi siihen ei ryhdytä pelkästään vauvan koon vuoksi. Lääkärit ovat nähneet ennenkin isokokoisten vauvojen syntyvän normaalisti ja terveinä.

Vierailija

Itselläni ei esim. lähdetty käynnistämään ennen kuin kohdunsuun tilanne oli riittävän kypsä, kohdunkaulaa jäljellä 1 cm, ja sitten vasta alkoivat käynnistää.

Vierailija

Olisi ammattietiikka lääkäriltä kateissa jos käynnistelisivät synnytyksiä mammojen mielen mukaan. Kyllä siihen käynnistykseen tarvitaan lääketieteelliset perustelut. Suurin osa vauvoista syntyy lasketun ajan jälkeen, se on ihan normaalia. Ymmärrän kyllä varsin hyvin nuo tunteesi, mutta...

t. Viisi lasta synnyttänyt, kaikki yliaikaisia, yksi leikattu, 2 käynnistetty

Vierailija

jälkeen. Kolmatta odottaessani (joka oli siis tuo isoin) lääkäri halusi välttämättä käynnistää synnytyksen, ettei vauva kasvaisi liian isoksi. No, se käynnistettiin vkolla 41+2 ja se oli yhtä h....ttiä. Kipeitä supistuksia lähes vuorokauden ennen kuin kohdunsuulla alkoi mitään tapahtua, sen jälkeen olin niin poikki etten jaksanut vauvaa ulos ponnistaa vaan jouduttiin avustamaan imukupilla, mikä ei todellakaan ollut kivaa.... Kuopusta saadessani kieltäydyin käynnistyksestä, vaikka vauva arvioitiin vielä isommaksi kuin kolmonen (oli 80g pienempi syntyessään), synnytys käynnistyi itsestään vkolla 42+2 ja synnytys sujui vajaassa kolmessa tunnissa ilman mitään kipulääkkeitä ja imukuppeja. Käynnistystä tarjottiin siis nimenomaan vauvan ison koon vuoksi, vauva voi muuten kohdussa hyvin. Näillä eväillä en kyllä suosittele kenellekään käynnistystä, jos ei muut lääketieteelliset seikat sitä puolla. Itse olen 165cm pitkä, normaalikokoinen nainen.

Vierailija

Ihan samoin oli esikoisen kanssa ja iso oli. Toisen kanssa kyllä käynnistettiin ripeästi, kun ei enää ollut kaikki priimaa.Se on vain luetettava niiden ammattitaitoon.

Vierailija

Soita neuvolaan ja kerro pelkosi ap.

Joku kertoi 4kg perätilavauvan synnyttämisestä alateitse,silkkaa hulluutta ja hengellä leikkimistä!

Vierailija

Loppujen lopuksi leikkauksella.Sanottiin että hyvä lantio ja mahtuu tulemaan ..No 3,5kiloseltakin murtui solisluu kun ei meinannut mahtua =(

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat