Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuleeko lapsista päivähoidossa hirviöitä???

Vierailija

Minulla siis kolme kotona hoidettua lasta, jotka pitäisi laittaa muutaman kuukauden päästä hoitoon. Viikonloppuna tapasin hoidossa olleen pojan joka juoksi ympäriinsä kuin mikäkin sekopää ja huuteli koko ajan lauseita, haistakaa paskaa/persettä, turpa kiinni/pää kiinni/suu tukkoon. Äiti vain hymyili ja kun minä kysyin että eikö hän välitä vaikka poika puhuu noin, niin vastaus oli, että kyllä sinä sitten huomaat kun laitat omat lapsesi hoitoon, että siellä kaikki pahat tavat tarttuvat, eikä niitä juurikaan voi estää. ONKO TODELLA NOIN??

Omat tyttäreni kysyivät minulta että miksi tuo poika puhuu koko ajan rumia, minä sanoin että koska poika on tuhma. Pojan äiti korjasi asiaa, ei ole tuhma, vaan pojat on poikia....

Kertokaa nyt hyvät ihmiset, saavatko pojat tai hoidossa olevat käyttäytyä miten vaan, koska hehän ovat poikia ja hoidossa??

Sivut

Kommentit (44)

Vierailija

kerhoissa ja pihalla tavattuja. Myös sukulaisten lapsilla on rauhallisia poikia, jotka on hyvin kasvatettu. Minä en tuota sukupuolieroa näe, siksi ihmettelinkin tuon äidin " pojat on poikia" -lausetta. En tiedä mitä lapsille tapahtuu hoidossa ja siksi tämän aloituksen tein, siinä toivossa että te pystyisitte poistamaan huoleni ja kertomaan, että hoidossa tarttuvat tavat pystyy kitkemään myös pois. Minun pitää mennä, mutta jatkakaa hedelmällistä keskustelua, ei mielellään niitä ap olet typerä-juttuja, ne kun eivät juurikaan vie asiaa eteenpäin. ap

Vierailija

Ap:lle: hyvä, että et sanonut lasta tälle itselleen tuhmaksi, ja myös pyrit lieventämään lausuntoasi äidille. Minä olen muuten samaa mieltä tuosta, että koko kylä kasvattaa. Mutta mielestäni vieraan lapsen haukkuminen tuhmaksi ei ole kasvattamista, päinvastoin. Täytyisi löytää kypsempiä konsteja kasvattaa.

Sinällään ymmärrän, että pojan huono käytös ärsytti. Minuakin harmitti viimeksi kirjastossa, kun eräs ehkä 10-vuotias poika kaahaili ympäri lastenosastoa ja kiroili välillä äänekkäästi. Vaikka mieli teki, en puuttunut asiaan, ja pian virkailija käski tätä poistumaan. Mainittakoon, että oma lapseni, joka käy päiväkodissa, ihmetteli silmät pyöreinä vieraan pojan kiroilua.

Totta on, että pk:sta voi tarttua kiroilua. Meidänkin poika on välillä pärryytellyt kotona. Ne vaikuttavat kuitenkin ohimeneviltä kausilta. Tärkeintä on, että kotona ei kiroilla. Sitä paitsi tuo kausi, kun kirosanat maistuvat houkuttelevilta kielletyiltä hedelmiltä, kohtaa useimmat lapset jossain vaiheessa. Edellisen päiväkodin aikuiset sanoivat, että on paras olla liikaa kiinnittämättä huomiota kiroiluun, niin se menee ohi. Itse olen ottanut sen käytännön, että kiellän kyllä kerran tai pari, jotta lapsi ymmärtää sen olevan epätoivottua, ja sen jälkeen en noteeraa jos lapsi jatkaa. Mielestäni on ollut hyvä taktiikka.

Oma pinnallinen ja lyhyt analyysini päiväkodissa opitusta: siellä voidaan oppia vähän kiroilua, riehumista, oman puolen pitämistä, kovaäänisyyttä. Myös sosiaalisuutta, ryhmässä toimimista, esiintymistä, yhdessäolon sääntöjä, sovittelua, päiväjärjestystä, ja onhan siellä myös leikkikavereita.

Vierailija:

Lainaus:

...ja sillä perusteella nyt on itse kasvatustieteiden guru. :DDD

Totta: Lasta ei saa sanoa tuhmaksi, vain tämän tekoa.

Myöskään ihmisiä ei ole kohteliasta haukkua typeryksiksi ja keittiöpsykologin papereilla en lähtisi tekemään syvempiä analyyseja.

Ulosannistasi päätellen sinulla ei ole ainakan suomen kielen saralta juuri annettavaa lapsellesi.

Vierailija:

Lainaus:

Pitäisi olla ihan jokaisen kasvattajan selkäytimessä miten lasta puhuttelee. Taitaa ap lapsesi olla varsin alistuneita kanssasi ja siksi ovat ns. " kilttejä" eli alistuneita. Olet tosi typeryksen oloinen ja niin kuin moni muukin typerys, et osaa tieetnkään olla hiljaa. On ainoastaan hyvä, että lapsesi pääsee muiden kasvattaijen ja lasten pariin, sinulla taitaa olla lapsillesi aika vähän henkistä pääomaa annettavana.

Vierailija

Mutta en minä oikein sitäkään ymmärrä, että toisen perheen lasta saa sanoa äidin ja pahimmassa tapauksessa lapsen itsensäkin kuullen tuhmaksi! Jos lapsi on oppinut rumaa kielenkäyttöä päiväkodissa, millä logiikalla häntä itseään voi arvostella tuhmaksi.

Sitä paitsi näinhän meitä kasvatusasioissa neuvotaan, että lasta itseään ei saisi haukkua tuhmaksi vaan hänen tekojaan, jotta häntä ei loukattaisi persoonana. Yhtä lailla voisimme alkaa haukkua vaikka työkaveria tyhmäksi, kun tämä mokaa jollain lailla. Useimmat osaavat kuitenkin vaieta, vaikka näin ajattelisivatkin.

Vierailija

harvinaisen kilttiä lasta ja siksi se hoitoon laittaminen pelottaakin, että mitä jos niistä äidin enkeleistä tuleekin jotain ihan muuta. Perhepäivähoitajalle en lapsiani saa, vaan pakko on laittaa isompaan ryhmään. Uskon että lapseni eivät kotona siltikään puhu rumia, mutta sitten pelottaakin se, että he alkavat tekemään asioita " äitiltä salaa" , jos muutkin lapset saavat niin tehdä. Ei ole helppoa tämä äitinkään huolehtiminen....:) ap

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

lapset eivät juurikaan kuuntele aikuisten tuollaisia juttuja, puhumattakaan että vielä ymmärtäisivät tuon vivahde-eron.

Minusta aliarvioit lapsen kykyä ymmärtää sanoja ja niiden vivahteita. Kun sanot lasta tuhmaksi, tuomitset ja leimaat koko lapsen, et pelkästään huonoa käytöstä.

Vierailija

ollenkaan osallisena. Eipä ihme että niitä kurittömia pentuja näkee niin paljon. Jos minun lapsii tekee tuollaisia juttuja, niin todellakin toivon että joku siihen puuttuu eikä vaan kohauta hartioiaan tyyliin, että ei kuulu mulle. Siinähän lapset oppii että mitä tahansa saa tehdä muiden kuin omien vanhempien läsnäollessa.

Vierailija

sitä suurempi riski on, että joku siellä puhuu rumia. Omat lapseni eivät puhu, mutta ovatkin pph:lla jolla vain muutama lapsi lisää.

Itse en kyllä äitinä moiseen suostuisi ja kyllä ehdottomasti rumien puhumiseen voi itsekin vanhempana vaikuttaa. vai että " pojat on poikia" , just joo. Eli poikiako ei sitten voi kasvattaa tai opettaa heille käytöstapoja? Tottakai voi!

Vierailija

" Loukataan lapsen persoonaa" . Halleluja! Jos lapsen persoonaa ei koskaan loukata, mitä tapahtuu, kun joku ulkopuolinen tekee sen lapsen ollessa pahimmassa murrosiässä?!

Pahimmassa tapauksessa sen kaikkein pahimman. On sekin nähty kun lapsen persoonaa ei ole saanut loukata millään muotoa. Itsemurhayrityksiä kun joku kolahtaa.

Lapsen tulee kohdata vaikeuksia ja oppia selviytymään niistä. Ja jos on tuhma, niin se hänelle kerrottakoon. Ilman turhia korulauseita.

Vierailija

En usko, että on päivähoidon vika. Lapseni villejä ja tottelemattomia, vaikka kotona ovat vielä. Kiroilua ym ei voi sallia missään.

Vierailija

Aika kovaa tekstiä ihmiseltä, joka ei minua koskaan ole tavannutkaan, mutta sopii tulla tutustumaan. Voisimme käydä mielenkiintoisia keskusteluita siitä kumpi tyyli on parempi:

1. Koko kylä opettaa.

vai

2. Lasteni tekemiseen ei muut saa puuttua.

Minä kyllä olen vahvasti tuon 1 kohdan kannattaja. Lapsillani on paljon muitakin aikuiskontakteja ja kaikki saavat heitä komentaa niin tarvittaessa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat