Muita joille imetys " ei maistu" ?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Olisin kovasti avun tarpeessa, sillä minä en imetä vaan lypsän maitoa pienokaiselle (reilu 1 kk) ja viimeisestäkin lypsystä on jo 3 päivää jonka vuoksi oma tunto kolkuttaa! Olenko huono äiti vaikka en imettäisikään? Kaikki ainakin saa oloni tuntumaan sellaiselta ja mieheltäkään ei lohdutusta heru! Tyttö on kuitenkin terve ja tyytyväinen ja eikös se ole pääasia että hän saa vatsansa täyteen ja kasvaa normaalia vauhtia (jota tekee varsin hyvin korvikkeellakin)! Ehkä osa syy ei imetykseeni on se että aloitin taas polttamaan (melkein 3 vuoden tauon jälkeen) ja en haluaisi myrkyttää lastani!! Auttakaa joku ja ei kiitos mitään moraalisaarnoja...olen kuullut niitä ihan tarpeeksi!!! =' (

Syyskukka ja pikku enkeli 1kk + 1vko

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Mulla oli jo odottaessa sellanen olo et imetys ei tule olemaan mun juttuni... Johtuen ehkä siitä että en yhtään tykkää/siedä että joku pitelee rintojani saatikka sitten imee...

Päätin kuitenkin kokeilla, (sain esikoinen helmikuussa 2005) olihan se ihan hienoa silleen mut emmä vaan yksin kertaisesti pitänyt siitä niin paljoa että olisin pitkään jaksanu...

Otin vaan sellaisen asenteen kun lopetin että ei se ole kenenkään muun asia imetänkö vai enkö...

Jokainenhan tekee omat päätökset, eikä äitiyttä mitata imetyksen suhteen...

-Girl- ja neiti 02/05

Vierailija

neljäkuukautista poikaani, vaikka imetys ei todellakaan ole ollut minulle mikään autuus. Raskaana ollessani vielä ajattelin, että tottakai imettäminen tulee olemaan ihanaa ja läheisyyden tunne lapsen kanssa on sanoinkuvaamatonta (näin kärjistetysti). Sitten kun vauva syntyi ja päästiin tositoimiin, ei imettäminen enää tuntunutkaan niin sykähdyttävältä. Alussa vauva imi niin lujaa, että sattui aivan vietävästi. Vauvamme oli myös alussa todella itkuinen ja karjuminen ei millään hiljentynyt, vaikka sai syödä ja olla rinnalla. Poika sai heti alusta pitäen myös lisämaitoa pullosta ja oli todella hilkulla etten silloin siirtynyt kokonaan pulloon.

Olen jatkanut imettämistä sitkeästi sen jälkeenkin suihkutisseistä ja rintaraivareista huolimatta, vaikka monta kertaa on käynyt mielessä siirtyminen pulloruokintaan. Läheisyyden tunnetta en kyllä vieläkään saa imetyksestä, sillä suihkutissien takia imetän suurimmaksi osaksi makuullaan. Monesti tunnen enemmän läheisyyttä antaessani maitoa pullosta, kun saan istua vauva sylissä. Läheisyyden tunne tulee kaikesta muusta, suukottelusta ja halaamisesta...

On ainoastaan kaksi syytä miksi olen jatkanut imetystä. Toinen on tainnut olla laiskuus. Vauva saa ruokansa paidanhelmaa nostamalla. Ei tarvitse pestä pulloja ja sopivan lämpöistäkin on aina. Uskon myös, että äidinmaito suojaa lasta jonkin verran infektioilta ensimmäisinä kuukausina.

Imettämättömät äidit eivät ole sen huonompia kuin imettävätkään. Pääasia on, että vauva saa ruokaa ja läheisyyttä. Sillä ei ole väliä onko maito peräisin tissistä vai pullosta.

Vierailija

on tänään tasan kuukauden ikäinen poika vauva ja olen koko ajan täysimettänyt vaikka ongelmia on ollut kun vauva ei huoli rintaa kunnolla suuhun vaan imee ns. kärkiotteella pelkkä nänni suussa ja se sattuu, saan imettää hampaat irvessä!! Mietin aina et nyt tämä on viimeinen kerta että lypsän mielummin mutta kuitenkin oon ajatellut et sitten olisin huono äiti.. EN ymmärrä miksei poitsu huoli sitä kunnolla suuhun tai jos se sattuu menemään paremmin niin vähän ajan päästä hän pikkuhiljaa irroittaa otettaan. Joten ymmärrän sinua hyvin eikä se imetys ole äitiydenmitta tai sitä olen itsellenikin hokenut!! Kaikki sukulaiset vain töllää et eikö se nyt saa edes sitä lastaan imetettyä mut mitäpä se niille kuuluu.. Odotusaikana luulin et imetys olis helppoa et tissi vain suuhun ja pah!!! Nyt sitä inhoaa vaikka mielelläni olisin imettänyt lastani!! Tsemppiä sulle..

Vierailija

Ihan alussa vauva sai pullosta iltamaidot ja senkin jälkeen hän vielä vaati jälkiruokahömpsyt päästäkseen uneen vaikka muuten oli jo aivan valmis nukkumaan. Hänellä oli myös täydellinen imutekniikka heti alusta lähtien ja hän oli rinnalla aina tyytyväinen.

Täysimetin 4-kuiseksi asti ja tämän jälkeen aloitin heti soseet rintamaidon ohella. Nyt kun pikkuinen on täysin tottunut lusikkatekniikkaan ja päässyt erityisesti mieliruokansa - lihan - makuun, hän ei ole enää niin tissiriippuvainen ja se on minulle suuri helpotus. Nyt 5,5-kuisella ei ole ollut allergioista, vatsavaivoista tms. tietoakaan.

Kaikista eniten minua on imettämisessä tympinyt se, että koko ajan pitää syödä ja juoda. Aina kun ajattelee että " nyt minä ainakin olen syönyt jo tarpeeksi" , niin eiköhän pirulainen taas nälkä kurni. Sitten kun lopetan imetyksen kokonaan (toivottavasti vuoden loppuun mennessä), vähennän kyllä syömistä todella radikaalisti jos vaikka nälkä loppuisi. Paino ei kylläkään ole noussut jos ei laskenutkaan, mutta toisaalta eipä jäänyt raskauden jäljiltä juurikaan liikapainoakaan.

Myös miehen osuutta vauvanhoidossa kokoimetys vähentää todella tehokkaasti, mikä ei mielestäni ole ollenkaan hyvä juttu.

Ainoastaan sen takia tykkäsin imettää kun näin kuinka vauva isosi tissiä ja kuinka tärkeä se oli hänelle. Jättitisseistä en ole tykännyt (nyt ymmärrän silikonin asennuttajia entistä vähemmän), vaikka mulla ollut vain maltillinen 80D (tavallisesti C tai jopa B-kuppi).

Vierailija

tuo lohdutti paljon vaikka kurja olo on vieläkin.... tsemppiä teidän perheelle ja kiitos vilä kerran =)!!!

Syyskukka ja PikkuEnkeli

Vierailija

Minä sain ainakin KÄTILÖN OMASTA KEHOTUKSESTA lääkkeet jottei maito nousisi ollenkaan.. Kun esikoinen syntyi 7v sitten ei kukaan tarjonnut mitään lääkkeitä, mutta nyt 4kk sitten kun kuopus syntyi niin kätilö todella ehdotti itse kyseisiä lääkkeitä kun ilmoitin että en aio imettää ollenkaan..

He ymmärsivät minun syyni siihen miksi en imetä...mielestäni oli yllättävää kätilöiltä!

Vierailija

Itse olen yllättynyt itsestäni, että näinkin hyvin suhtaudun imettämiseen, mutta täytyy myöntää, että jos ei olisi niin vahvasti perusteltu imettämisen hyötyjä ja jos minulta ei tulisi näin reippaasti maitoa, käyttäisin kyllä korvikkeita huoletta...

Muakin vähän " ällöttää" , kun maitoa suihkuaa rinnoista niin, että pakko pitää koko ajan liivejä ja suojia. Ei oo kovi sexy olo...

Toisaalta olen taas niin laiska, että tämä on helpompaa kuin pulloilla pelaaminen. Mutta kyllä odotan jo sitä aikaa, kun hyvällä omalla tunnolla voin jättää imettämisen.

Vierailija

en ole koskaan rakastanut imetystä, se ei ole ollut sellaista ihanaa niinkuin se monelle äidille on. Ja olen todella pettynyt sen takia, haluaisin nauttia imettämisestä! Syytä tähän en tiedä enkä osaa arvailla, se vain on niin. Minkäs sitä tunteilleen mahtaa. Lapsiani kuitenkin rakastan.

Esikoista imetin 5kk ja monta kertaa mietin lopettamista. Imetin kuitenkin sen takia, kun maitoa tuli ja tuntui hölmöltä lopettaa. Imetyshetket eivät kuitenkaan olleet mitenkään nautinnollisia, vaan " pakollisia" . Mieleenkään ei tullut imettää enempää kuin oli ihan pakko. Toinen ja kolmas lapsi ovat saaneet alusta asti lisämaitoa. Ja tämä systeemi on toiminut mulle hyvin, rintaa niinpaljon kuin kelpaa ja pulloa päälle. Ja joskus jos tuntuu etten nyt halua tai ehdi imettää, pullosta koko ateria. Ja imettäminen on jäänyt pois sitten kun on tuntunut olevan sen aika. Kolmas lapsi kyllä lopetti itse, kieltäytyi rinnasta. Ja mulla on ollut paljon parempi mieli koko ajan, olen nauttinut vauva-ajasta enemmän kuin esikoisen aikana.

Mä olen sitä mieltä, että ehdottomasti on tärkeää, että äidillä on myös hyvä olla. Äidin tuntemukset heijastuu vauvaan ja jos äiti koko ajan stressaa tai on pahalla mielellä, ei vauvallakaan voi olla hyvä olla. Pääasia, että vauva saa syödäkseen, ja pulloruokinassa saa ihan varmasti saman läheisyyden kuin rinnallakin. Ja yhtälailla rintaruokitut lapset sairastuvat kuin pulloruokitutkin.

On ihan kamalaa, kun toiset jotka ovat omassa imetykessään onnistuneet hyvin ja nauttivat siitä, arvostelevat tosi ikävästi ja kriittisesti niitä, jotka eivät imetä. Monta kertaa on mullekin tullut paha mieli ihan IRL:ssa kommenteista " kyllä se äidinmaito olisi parasta, ei olisi vauvalla nuha/vatsa kipeä/tjtn jos imettäisit" . Kyllä mä imettäisin nytkin, jos maitoa olisi tullut tarpeeksi, vauva suostuisi ja mä itsekin siitä pitäisin! Me olemme kaikki erilaisia ja muuksi ei voi muuttua vaikka miten haluaisi. JOkainen äiti on kuitenkin lapselleen ihan varmasti se paras äiti.

Vierailija

mutta imetän silti. Koska maitoa tulee (liiankin) hyvin, niin en näe järkeä olla imettämättä koska se on kuitenkin lapsen luonnollinen keino saada ravintoa. Välillä kyllä pumppaan maidot valmiiksi jotta pääsen itse itse tuulettumaan kampaajalle/jumpalle/konserttiin/jopa baariin. On ollut haavaumia rinnassa ja kaikennäköisiä imetyskipuja ja ongelmia, mutta olen sitkeästi päättänyt jatkaa vielä ainakin muutaman kuukauden (poika nyt 3 kk). Täytyy myöntää että minua jotenkin inhotti jo kun raskausaikana tuli maitoa rinnoista. Nykyään vieläkin pumpatessani tai kun maitoa valuu väärässä tilanteessa, tunnen itseni " lehmäksi tai meijeriksi" , en ihmiseksi tai naiseksi. Toisaalta, on ihana katsella kuinka onnellinen lapseni on rinnalla.

Vierailija

Meillä vauva viikkoa vaille 4kk ja täysimetyksellä mennään. Mulla on myös ristiriitaisia kokemuksia imetyksestä... Odotusaikana luulin ja kavereidenkin kanssa jo puin sitä asiaa, että imetys ei ole mun juttu... Ajatus vauvasta rinnalla tuntui tosi kaukaiselta ja vähän " inhottavalta" , vaikka vauva oli tosi toivottu ja tervetullut meille! Ajattelin itsekseni, että imetän muodon vuoksi muutaman viikon ja siirryn korvikkeisiin. Ajattelin vielä itsekseni, että minulla kun ei ole niin isot rinnat, joista vauvaa imettäisi, maitoa ei varmaan riittäisikään...

Nyt kuitenkin on pärjätty näin pitkälle ja tosi hyvin on vauva kasvanut. Ei se toki ole aina helppoa ollut, aina ei pienokaiselle tissi maistu ja välillä maitoa suihkuaa niin, että silmät ja koko kasvot on märkänä :( Öisin maitoa tulee niin paljon, että vauva on ainakin viiskymmentä kertaa meinannut tukehtua siihen... Joten sillon nousen aluksi -kun vauva aloittaa heräämisähinänsä- lypsämään käsin ja sitten vasta tarjoan vauvalle. Hankalaa...!!

Eli kiteytettynä, ymmärrän tosi hyvin Sinua. Ei minusta tissien repeäminen ja niin kuin mieheni sanoo ' kävelevänä tankkiautona oleminen' tee äidistä hyvää äitiä. Kyllä äitiyteen liittyy paljon muitakin asioita ja vauva saa varmasti tarvitsemansa määrän läheisyyttä ja huolenpitoa ilman imettämistäkin :)

Kannustan Sinua vain jatkamaan äitiyttä sellaisena kuin se Sinulle sopii. Miehen mielipiteiden vuoksi tuskin täytyy potea huonoa omaatuntoa, sillä jokainen olemme omia yksilöitä ja aivan kuten sanotaan, että vauvojen kasvukäyriä ei pitäisi rinnakkain vertailla niin ei äitienkään tarvitse ottaa toisistaan mittaa hoitotaidoillaan ja ominaisuuksillaan :)

Syysterveisin peppiina ja juhannusneiti

Vierailija

ruoka-aineallergioiden vakavien seurausten tultua ilmeiseksi.

Syynä imettämättömyyteesi voivat olla vauvan allergiset oireet rintamaidostaa ja käyttämätäsi maitopohjaisesta vastikkeesta. Käy terveyskeskuksessa, jotta vauvasi imemisongelmat selvitettäisiin.

Vierailija

Joku kirjoitti saaneensa sairaalassa lääkkeen, ettei maito noussut. Mikä lääke se on ja saako sellaisen aina jos pyytää? Olen pelännyt, että sairaalssa painostettaisiin imettämään melkein väkisin.

Vierailija

Pääasia että lapsi saa ruokaa, imetys EI ole äitiyden mitta! Itse imetin esikoistani 2 viikkoiseksi, tätä toista nyt vaivaisen yhden päivän, saati sitäkään! Sairaalassa otin lääkkeen joka esti maidon nousun, juttelin asiasta kätilöni kanssa ja hän oli todella ihana ja rohkaiseva! Voin kertoo että me ei tasan tarkkaan olla ainoat ;D

Täytyy sanoa etten ole korvaani lotkauttanut toisten mielipiteille, itse tunnen lapseni parhaiten ja tiedän heidän voivan hyvin :) Katsos kun jokaisen mielestä se OMA mielipide on yleensä se parhain ;)

Lapsen hoidossa täytyy kuunnella nimenomaan itseään, kukaan muu ei voi tehdä puolestasi päätöksiä. Meillä mies on suhtautunut hyvin siihen ettei meillä imetetä, miehillä kun tuntuu olevan järki päässä tämän asian suhteen : kunhan lapsi on kylläinen niin aivan sama ;D

Joten tee niinkuin SUSTA tuntuu, älä ota stressiä!:)

JMMK

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat