Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äiti-myytti, aina halaamassa ja ottamassa syliin!

Vierailija

Minusta tällainen äiti-käsitys on hyvin yleinen. Minulla itselläni on ollut ihan toisenlainen äiti, eli hän ei ole sylissä pitänyt, vaan on laittanut tekemään töitä ja itse kerännyt huomiota. Ei ole tarjottu pehmeitä pullia ym. Minua joskus harmittaa, kun mieheni siskot, joilla on sitten kait ollut tällainen ns. perinteinen äiti, luulevat, että kaikki äidit ovat sellaisia. Minulle tulee oikein paha mieli, kun oletetaan kaikenlaista ja tuodaan julki. On ikävää ja häpeän sanoa, ettei meidän äiti ole sellainen, vaan sitä kiinnostaa vain itsensä ja miehensä, eikä se ole kiinnostunut meidän lapsestakaan.

Ïhan liian paljon oletetaan ja tehdään kuvitelmia siitä, millainen äiti on.

Kommentit (12)

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

Tämä ei ehkä ole ihan sama asia, mutta haluan tuoda esiin sen, että kaikki eivät ole " sylittelijöitä" .

Rakastan kovasti lastani ja pidän sylissäkin silloin tällöin, mutta mikään hillitön halailija, suukottelija, sylittelijä en ole. Toki aamulla vietyäni lapsen hoitoon halitaan ja samoin iltapäivällä.

Lapseni ei toisaalta olekaan mikään erityinen sylissä viihtyjä. Ei ole koskaan ollutkaan.

Mutta usein minut leimataan tämän takia kylmäksi äidiksi.

että lapsesi kyllä viihtyisi sylissä jos joskus häntä sylissä pitäisit tai olisit pitänyt. Pieni lapsihan luontaisesti kaipaa syliä ja muuta hellyyttä.

Vierailija

Kysyn vain siksi, että minulle ei tehty kumpaakaan ja nyt olen itse sellainen halittelija ja pusuttelija. Tuntuu, että haluan itse tehdä eri tavalla kuin minulle tehtiin. Eli minä tunsin jääväni paljosta paitsi kun vanhempani eivät tuolla tavalla näyttäneet rakkauttaan, vaikka meilläkin touhuttiin jatkuvasti kaikenlaista yhdessä.

Vierailija

En väittänytkään ettenkö sylittelisi lastani

[quote]

koskaan

[quote]

. Mutta monet äidit tuntuvat pitävän lapsiaan jatkuvasti sylissä.

Minä en. Ja väitän että lapseni ei ole siitä kärsinyt eikä kärsi.

t. nro 3

Vierailija

Omia lapsia halaan paljon, pidän fyysistä läheisyyttä tärkeänä. Kyllä yli 10-vuotiaskin pitää siitä, että häntä halataan - kun kaverit eivät ole näkemässä, eikä tietenkään liioitellun paljon, pari kertaa päivässä. Pienempiä halaan useammin, mutta toisinaan he eivät halua halauksia. Pääasia, että äiti on läsnä ja saatavilla silloin kun ollaan yhdessä, varsinkin kun kyseessä on päiväkotilapset. Minä siis teen noin, mutta en usko että väkinäinen halaaminen asian takia on hyväksi. Jokainen rakastaa lapsiaan omalla tavallaan ja touhuaa heidän kanssaan omalla tyylillään. Tärkeintä lienee, että lapsistaan osaa nauttia. Siis sillä tavalla että oleminen lasten kanssa on mukavaa, jolloin lapsikin tuntee olevansa tärkeä ja toivottu.

Vierailija

Äitini ei koskaan sylitellyt ja halitellut, tai ollut muutenkaan " pullantuoksuinen" . No, sylittelen ja halin sitäkin enemmän omaa lastani..

Vierailija

Tavallisella tarkoitin, että on halittu ja sylitelty, mutta ei erityisen paljon eikä erityisen vähää. Sopivasti :)

Itse sylittelen vähemmän kuin mitä itse sain syliä.

Vierailija

Minulla ei ole äitiä koskaan ollutkaan. Tai siis on, mutta kuoli kun olin hyvin pieni. Ei minuakaan ole sylitelty tai muutenkaan hellitty. Lapsena tuntui pahalta katsoa kun muiden äidit ottivat lapsiaan syliin ja suukottivat.

Nyt kun olen itsekin äiti niin pahalta tuntuu se, että en voi tarjota lapsilleni isoäitiä joka olisi lämmin ja välittävä. Miehen äiti on tyystin toisentyyppinen. Jotenkin tämä tuntuu kipeämmältä nyt. Ehkä siksi, että omille lapsille haluaisi tarjota kaiken sen mistä on itse jäänyt paitsi ja kun ei siihen pystykään niin se kouraisee ja kovaa.

Vierailija

En usko, että mieheni siskot tarkoittavat pahaa, mutta tulen jotenkin noloksi, kun meillä ei ole kysymyksessä normaali äiti-lapsi-suhde. MInä olen ollut pienstä pitäen äitini äiti, enkä tarkoita että ne äidit olisivat huonompia, jotka eivät pidä sylissä, kyllä siihen rakastamiseen kuuluu muutakin.

Vierailija

Tämä ei ehkä ole ihan sama asia, mutta haluan tuoda esiin sen, että kaikki eivät ole " sylittelijöitä" .

Rakastan kovasti lastani ja pidän sylissäkin silloin tällöin, mutta mikään hillitön halailija, suukottelija, sylittelijä en ole. Toki aamulla vietyäni lapsen hoitoon halitaan ja samoin iltapäivällä.

Lapseni ei toisaalta olekaan mikään erityinen sylissä viihtyjä. Ei ole koskaan ollutkaan.

Mutta usein minut leimataan tämän takia kylmäksi äidiksi.

Uusimmat

Suosituimmat