G:Minkälainen tarhamatka teillä on&mitä kuuluu vanhempien tehtäviin aamulla?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Meillä matkaa tulee n.200 metriä, joka aamu kävellän 1,5 vuotiaan pojan kanssa. Rattaita ei ole käytetty lain, vaikka välillä kieltämättä matkanteko on aika hidasta...Itse saa kävellä aina mös tarhan ovesta sisään, toivon että jää parempi olo kun tekee sen itse :)

meillä vanhempien " velvollisuuksiin" kuuluu tietty lapsen riisuminen, tossujen jalkaan laitto, ja käsipesulla käydään aina ennen äidin lähtöä. Puuropöytään joskus saattelen vielä, sitten on pusut ja heipat. Pari kertaa on poika jäänyt tarhaan vähän känkkäränkkä-mielellä, mutta silloinkaan en ole lähtenyt " salaa" , vaan kumminkin aina heiluttanut ja sanonut että äiti lähtee töihin nyt ja iskä tulee sitten hakemaan...

Ja ihan mielenkiinnosta vaan tälläisiä kyselen, meidänkin tarhassa näkee jo niin monenlaista käytäntöä, miten vanhemmat toimivat :)

Kommentit (12)

Vierailija

Matkaa useampi kilometri (työpaikan vieressä) ja se mennään bussilla, nykyään ilman rattaita (kävelyä kummassakin päässä n. 100-200 metriä).

Poika menee itse sisään ja menen perässä ja hoitotäti tulee vastaan ja riisuu pojan samalla kun jutellaan. Jos kaikki lapset tulevat samaan aikaan niin sitten vanhemmat riisuu. Poishakiessa ovat pukeissa ja ulkona leikkimässä, joten vaihdetaan kuulumiset ja otan mukaan vaatteet joita on ehkä vähennetty (jos aamulla kylmä ja iltapäivällä lämmin) ja pesupussin, jos on tarvittu vaihtovaatteita (aamulla tuon sitten tilalle uudet vaihtovaatteet, jotka siis on pojan repussa ja reppu hoidossa koko ajan (vuodenajan mukaan vaihdetaan sitten sisältöä). Lisäksi tuon vaippoja aina kun hoitaja pyytää.

Vierailija

Pyörällä mennään ja minä siis luonnollisesti vien ja haen, kun miehen työpaikka eri suunnalla. Aamulla riisun ulkovaateet ja halitaan ja pusutellaan. Hoitaja vie pojan sitten käsipesulle.

Vierailija

Rattailla nuorempaa kuskaan, koska " hän haluaa niin" . Hän kun sattuu olemaan hyvin räjähdysaltista sorttia ja jos se kohtaus tulee, on koko aamu sekaisin. Meillä toisinaan aamut aikaisia (7.20 hoitoon) ja herötykset joskus vaikeita tälle kaverille. Vanhempi lapsista varmaan hilpasisi pihan poikki yksin, jos se mahdollista olisi.

Samat kuviot meillä toistuu kuin aikaisemmissakin viesteissä. Lapset saatellaan käsipesun jälkeen ryhmään. Sen olen päättänyt, että niin kiire mulla ei voi olla, etten itkevää lasta edes hetkeksi jäisi lohduttelemaan ja kuuntelemaan, mikä vaivaa. Molemmat sen verran isoja (2,5 ja 4,4 v), että aikalailla aamuitkut sylillä ja puhumisella ohi menee. Ja nyt kun päiväkoti alkaa olla rutiinia, ei paljon itkuja aamuisin edes ole. Ja jospa tuo jästipäänkin rattaat saataisiin kotiin jätettyä... Aikanaan.

Vierailija

Välillä isä vie aamulla autolla (matkaa n. 1km) ja hakee autolla iltapäivällä.

Jos jommallakummalla iltavuoro, viedään yleensä kävellen, lapsi rattaissa. Tällöin tyttö jää yleensä suoraan pihalle leikkimään, muut lapset ovat jo ulkona siihen aikaan.

Aamuvuoropäivinä vanhempien tehtävä on riisua (ellei ole ihan tulipalokiire...), laittaa tossut ja käydä käsienpesulla. Halit ja pusut eteisessä, tyttö menee sitten hoitajan kanssa aamupalalle tai leikkimään.

Vierailija

Isä vie aamulla kävellen, riisuu ulkotamineet ja halii. Äiti hakee päivällä, tarkistaa varavaatetilanteen ja kartoittaa seuraavien päivien tarviketarpeita. Isä ei osaa pakata kerholaukkua mukaan.

Vierailija

Autolla viedään ja haetaan. Ulkovaatteet riisutaan, tossut jalkaan, käsipesu ja saattaminen aamupalalle. 4-vuotiasta ei paljon tarvitse auttaa, eikä kyllä juuri 2-vuotiastakaan.

Vierailija

menemme autolla pph:lle. 2-vuotias riisutaan ja sitten lähden pois. Viemme vuorotellen hoitoon, riippuu kummalla aamuvuoro, toinen hakee. usein haen kuopuksen kanssa kävellen isoveljen pois. kuopus ei hoidossa kun ei ole vielä löytynyt paikkaa

Vierailija

Meillä sitä ei edes saa tehdä, siis päiväkodin opet eivät sitä salli. Tosin meidänlasten päiväkodissa KAIKKI lapset osaavat riisuutua ja pukeutua itse, myös ne pienimmät, 2v:t. Itse opetin jo kotihoidossa lapset omatoimiksi vaatteiden (ja monen mun asian) suhteen, nuo hei-heit ja pusuttelut meilläkin. Ihmettelin vain.. Lapsethan nauttivat siitä kun saavat itse pukeutua ja riisua!

Kyseessä montessoripäiväkoti, jossa siis pedagogiikan mkaisesti painotetaan lasten omatoimisuutta. Itse olen toteuttanut montessoripedagogiikkaa jo lasten ollessa vauvoja.

Vierailija

Ja yleensä autolla mennään tuo matka aamuisin (mies vie), ja kävellen iltapäivällä (minä haen). Mitään velvollisuuksia ei ole, vaan pph riisuu pojan. Yleensä pari sanaa vaihdetaan pph:n kanssa ja sinä aikana poika on jo häipynyt omiin leikkeihinsä.

Vierailija

ja kotoa mennään isin työautolla. Ulko-ovella poika halaa ja vilkuttaa heipat isille joka jatkaa matkaa. Minä vien pojan ylös hoitajalle jossa hoitaja riisu sillä aikaa kun jutellaan. Sitten poika haluaa laittaa mammalle valot päälle rappuun ja vilkuttaa samalla heipat.

Yleensä isä hakee pojan puistosta autolla ja minä tulen sinne tai sitten suoraan kotiin.

Kodin ja pph:n välilä roudataan kuravehkeet ja reppu (vaihtovaatteet sille päivälle). Hoitajan luona aina yksi varavaatekerta (sisävaatteet).

Vaipat vien kun loppuvat.

Vierailija

joten autolla mennään. Minä vien ja haen kun isällä yleensä niin pitkät työpäivät.

Hoitopäivä alkaa kahdeksalta, mutta syötän silti kotona aamupuuron. Hoitopaikassa sitten riisun pojan ja jutellaan hetki hoitajan kanssa. Sitten pusut ja halit ja vilkutukset, tähän asti eroamiset on menneet ilman itkuja.

Iltapäivällä poika on yleensä ulkovaatteissa valmiina, kun ulkoilevat siihen asti kun menen hakemaan. Kurahousut, vaihtohanskat ja vaihtosisävaatteet ovat kokoajan hoitopaikassa, joten joka päivä ei vaatteita tarvi edestakaisin kuljettaa. Puhtaat tietenkin vien likaantuneiden tilalle ja lisää vaippoja tarvittaessa.

Vierailija

matkaa tulee perhepäivähoitoon sen verran, että auto on pakollinen. Ihan tarkkaa kmmäärää en tiedä kun en oo mittarista katsonut. Yleensä riisutaan poika itse kun mennään ( isä siis myös tekee näin ) ja puetaan kun haetaan pois. Vilkutukset vielä ja yleensä poika jo paineleekin leikkimään.

Iltaisin tarkistan varavaatetilanteen ja pakkaan repun valmiiksi seuraavaa päivää varten.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat