Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lääkkeiden korvaukset

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Hei,

Kuinka Kelan korvausta haetaan siltä 600 ¿ ylittävältä osuudelta? Pitääkö kuitit olla tallessa vai riittääkö pelkät reseptit, joista näkyy, että lääke on ostettu. Ideaalitilannehan olisi jos korvaus tulisi Kelalta automaattisesti...

Nyt ollaan matkalla ekaan ivf:n marraskuun alussa ja huomasin lääkekustannusten ylittävän tältä vuodelta helposti tuon rajan...

Kommentit (3)

Vierailija

kun vihjeen saaneena tein heti vuoden alussa sopimuksen Yliopiston apteekin kanssa. Olen ostanut sieltä kaikki lääkkeet ja kun raja meni rikki, he ovat hakeneet korvauksen minun puolestani Kelalta. Eli minä olen saanut lääkkeet ilmaiseksi.

Tästä ei siis ole apua sinulle, mutta kannattaa tosiaan tarvittaessa ensi vuonna tehdä noin. En tiedä, tarjoavatko muut apteekit vastaavaa palvelua.

Kelan sivuilta löytyi tällainen ohje korvausten hakemiseen:

* Jokaista lisäkorvauserää haetaan omalla hakemuslomakkeella SV178, johon liitetään alkuperäiset maksukuitit niistä ostoista, joista korvausta haetaan. Kuitit voi korvata merkityttämällä ostokset apteekissa miinuskirjaan.

* Hakuaikaa on kuusi kuukautta sen kalenterivuoden päättymisestä, jonka aikana lisäkorvauksen saamiseen oikeuttava raja on ylittynyt.

Eli tämän mukaan kuitit pitäisi olla tai sit joku miinuskirja (ei mitään hajua, mikä se on).

Vierailija

Kelalta tulee ilmoitus, että vuotuinen 600e raja on täyttynyt ja saat siis loppuvuoden kela-korvattavat lääkkeet ilmaiseksi.

Kuitteja ei tarvitse säilyttää niistä alle 600e ostoista, vaan sen ylittävistä. Tosin suurin osa apteekeista antaa lääkkeet ilmaiseksi kun näytät Kelan kirjettä ja teet apteekin kanssa sopimuksen. Todella kätevää!

Vierailija

Hei!

Minulle tuli Kelalta kotiin kirje,jossa kehotettiin hakemaan lisäkorvauksia, kun lääkekulut oli ylittänyt sen 600e. Sain apteekista sellaisen Kelanhyväksymän erittelyn lääkekuluista ja laitoin sen liitteeksi hakemukseen.Korvausta vielä odottelen,kun vasta vko sitten sen vein,joten ein tiedä miten suhtautuvat...

Se lisäkorvaushakemushan pitää kai tehdä joka kerta erikseen,joten kannattaa varmaan kerätä kaikki tarv.yhden hoidon lääkkeet yhteen hakemukseen,jottei niitä tarvitse jatkuvasti juoksutella Kelaan.

Uusimmat

Suosituimmat