Hei miten se nyt menee, isyyslomasta kyselisin?

Vierailija

Montako päivä/viikkoa on isällä mahdollisuus olla kotona, kun vauva syntyy (eli sitä isyyslomaa)? Sillä van kyselisin, kun meillä mies sanoi, että haluaisi ottaa minun äitiyslomastani ainakin yhden kk itselleen ja olin tosi yllättynyt ja hämmentynyt, kun sanoi noin. Siis tottakai se oli aivan ihana kuulla miehen suusta tuollasita, mutta nyt sitten haluaisinkin lisätietoa miten se käytännössä " onnistuu" ite olen kassan päivärahoilla ja mies vakituisessa työssä. Että jos mies ottaa äitiyslomastani yhden kk itselleen, niin mitä/mistä rahaa silloin mies saa ja mitä minä? (isyysloman ajanhan saa varmaan palkkaa vai oonko käsittäny ihan väärin?) Ja esikoinen kyseessä siksi asiat ovat aivan uusia meille ja tekstinikin sattaa olla vähän epäselvää ja sekavaa, mutta olisin erittäin kiitollinen asiallisista vastauksistanne...

Kommentit (8)

Vierailija

Eli isä käytti vanhempainlomasta nuo 12 viimeistä arkipäivää ja sai ne 12 ylimääräistä, vain isälle annettavaa päivää. Isä saa tuolta ajalta oman palkkansa perusteella laskettua vanhempainpäivärahaa (laskuri on Kelan sivuilla) ja minä kävin töissä ja sain palkkaa. Kuvittelisin, että samaan tapaan sinulle maksetaan siltä ajalta työttömyyskorvausta. Kysy vielä suoraan Kelasta ja varmista. Semmoinen ei onnistu, että olisitte kumpikin kotona ja kummallekin maksettaisiin vanhempainpäivärahaa.

Isä voi olla vanhempainpäivärahalla myös mihin muuhun tahansa aikaan vanhempainrahakaudella kuin nuo viimeiset 12 päivää, mutta silloin ei tule tuota ylimääräistä, vain isälle tarkoitettua 12 päivän pidennystä siihen vanhempainpäivärahakauteen.

Vierailija

http://www.kela.fi/ ja lapsiperheen etuudet-linkki. Katso myös Laskennat -linkki ja sieltä vanhempainpäiväraha: saat tarkat päivämäärät etuuksien maksamiselle, kun tiedät lasketun ajan.

Äitiyspäivärahaa maksetaan 105 arkipäivää vain äidille, paitsi jos äiti on sairas, niin tietyin ehdoin isälle.

" Isyysrahaoikeus alkaa lapsen syntymästä. Lapsensa hoitoon osallistuva isä voi hakea isyysrahaa enintään 18 päivältä enintään neljänä jaksona äidin äitiys- ja vanhempainrahakauden aikana. Kun isyysvapaalla oleva isä hoitaa lasta perjantaista seuraavan viikon maanantaihin, on myös väliinjäävä lauantai isyysrahan suorituspäivä (ellei isä ole työssä lauantaina).

Isyysvapaata pidennetään vielä 1-12 arkipäivällä, jos isä pitää vanhempainvapaasta vähintään sen 12 viimeistä arkipäivää. Pidennys tulee käyttää yhtenä jaksona heti vanhempainvapaan päätyttyä. Äidille ei makseta vanhempainpäivärahaa tai kotihoidon tukea ajalta, jolloin isä saa vanhempainrahaa tai isyysrahaa vanhempainrahakauden jälkeen."

Äitiysrahakauden jälkeen alkaa vanhempainrahakausi. Vanhempainrahaa voidaan maksaa joko isälle tai äidille. Katso tarkemmin ne kelan sivut.

Vierailija

sait ennen äitiyslomaa. Tuon työttömyyskorvauksen suhteen en ole ihan 100 % varma, joten kannattaa kysyä sieltä, mistä saat työttömyyspäivärahaa.

Isyysloman ajalta miehesi ei saa palkkaa, vaan päivärahaa.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat