Nyt nimiä tänne!!! PÄIVÄHOITOMAKSUJEN KOROTUSTA VASTAAN!

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

http://www.eduweb.fi/vastalause

> > Päivähoitomaksujen korottaminen

> >

> > Sosiaali- ja terveysmininsteriön työryhmä on suunnittelemassa 25%

> > korotusta

> > ylimpään päivähoitomaksuun, jolloin korkein maksu olisi 250 euroa

> > ensimmäiseltä lapselta ja 200 euroa toiselta lapselta. Ottaen huomioon

> > ylimmän maksuluokan varsin alhaisen tulorajan, ehdotus on mielestäni

> > kohtuuton ja vaadin asian käsittelyn välitönta lopettamista. Käy

> > kirjoittamassa nimesi osoitteessa: http://www.eduweb.fi/vastalause

> >

> > Olethan ystävällinen, ja lähetä tämä pikimmiten niin monelle, kuin uskot

> > asian kiinnostavan.

> > Leila Vasama laittaa nimilistan eteenpäin 30.10.2005 sosiaali- ja

> > terveysmininsteri Tuula Haataiselle.

> >

> > Kiitos osallistumisestasi!

> > Leila Vasama

Kommentit (15)

Vierailija

Aika suuri osa keskivertoperheistä, joissa molemmat vanhemmat käyvät töissä, ylittävät tuloillaan tuon naurettavan tulorajan. Ja kun kaupungeissa elämiskustannukset ovat nykyisin mitä ovat, niin ei todellakaan paljon enää jää käteen jos päivähoitomaksuja korotetaan suunnitelman mukaisesti.

Kuten jo edellisessä viestissänikin totesin, päivähoidossa on muitakin miettimisen arvoisia säästökohteita, juuri tuo älytön subjektiivinen oikeus päivähoitoon ja sen maksuttomuus, että en kerta kaikkiaan suostu maksamaan penniäkään enempää sosiaalipummien paapomisesta. Ja kuten tuo toinenkin vastaaja totesi, laadusta vielä voisikin maksaa, mutta nykyisestä päivähoitosysteemistä on laatu kaukana.

Ja mitä niihin omiin valintoihin tulee, niin ei kai sinulle Katariin@ hyvä tullut yllätyksenä valitsemasti alan huono palkka? Itsepä teit valintasi, joten lakkaa valittamasta tai vaihda alaa.

Vierailija

Mun mielestä tossa jutussa on pointtina just se että

päivähoitomaksun ylimmän maksuluokan tuloraja on niin alhainen. Oikeasti et voi pitää meitä hyvätuloisina, kun meillä on tulot bruttona 3650. Tienaamme alle keskiansion ja silti meillä menee täysi maksu kahdesta muksusta eli 380¿ joka kuukausi.

Eli tulorajaa tulisi ainakin nostaa!!!!

Vierailija

Tulipahan sitten päivän hyvä työ tehtyä ja pelastettua parin ihmisen ponteva ego!!!

Yhdyn niihin moniin muihin täällä palstaileviin joiden mielestä täällä ei voi mielipidettään tuoda julki ilman että keskustelu muuttuu henkilökohtaiseksi solvaamiseksi.

Ikävää todella!!!

Vierailija

Moi,

Mielestäni on täysin käsittämätöntä miten päivähoitomaksuja voidaan korottaa 25 %. Kahden lapsen perheelle tämä merkitsee yli 800 eli 5000 markan vuosittaista korotusta (+ tietysti se pohjasumma yli 4500 euroa eli 27 000 markkaa).

Jos hyväksymme tällaisen korotuksen (indeksikorotus on mielestäni ok) mitä seuraavaksi?

Eiköhön progressiivinen verotuskin pidä huolta siitä, että tulonsiirtoja tapahtuu. On käsittämätöntä että keskituloisia taas rangaistaan.

Vierailija

Eli ne ärähtivät joiden oletinkin ärähtävän!!!

Ja ihan vain pienenä vihjeenä, ehkä olen tehnyt koulussa aikoinaan muutakin kuin kaivanut nenääni koska ylioppilastodistuksessani yleisarvosana oli laudatur ja olen tämän jälkeen viettänyt viisi vuotta opiskellen ja valmistunut silloinkin erinomaisin arvosanoin.

Mutta koska en valinnut ammattiani rahankiilto silmissä vaan sitä silmälläpitäen mitä todella haluan tehdä niin valitettavasti en kuulu edes keskituloisiin.

Todella ikävää että osa palstalaisista luokittelee ihmiset näin, asianomaista edes tuntematta. Mutta olipa mukava kuulla millaisia me pienituloiset olemme! Onneksi kaikki eivät ole samaa mieltä. Ja löytyy niitäkin jotka tietävät mistä puhuvat!!!

Vierailija

Eli katariin@, älä täällä itke jos olet valinnut ammatin jossa tienaat huonosti.

Ei tarvitse olla rahankiilto silmissä käydäkseen paljon kouluja ja tienatakseen hyvin.

Vierailija

pitäisi nostaa!! Tässä noin esimerkkiä meidän kk tuloista ja menoista:

-yhteiset bruttotulot mulla ja miehelläni n 3500e/kk, joista veroa maksamme yht noin 1300e eli käteen jäis noin 2200e

-siitä pois lainanlyhennys 650e/kk talostamme

-miinus muut laskut noin 800e mukaan lukien 380 euron hoitomaksu kahdesta lapsestamme.vakuutukset ym ym.välttämättömät

-ruokaan kuluu nelihenkisessä perheessämme noin 550-600e/kk

Käteen ei siis jää juuri mitään!! Hyvä kun lapsille pystyy ostaan joskus jotain uutta vaatetta. Itselle harvoin. Viihteellä emme käy ja molemmille autot välttämättömiä työmme vuoksi.

Jos hoitomaksuja nostettaisiin niin minun palkastani menisi melkein puolet sen maksamiseen. Lopulla rahalla ostaisin sitten ruokaa ja miehelle jäisi koko perheen lainat, laskut sunmuut maksettavaksi. Onko siis järkeä?!Miksi käydä töissä?! Sitä vaan ihmettelen että kun puhutaan lasten kotihoidon tärkeydestä niin miksei siitä makseta läheskään niin paljoa kuin päiväkotihoidosta?! Oikeesti se on plus miinus nolla oletko töissä vai et normaalituloisille jos päivähoitomaksut nousevat. Niitten pitäsi ennemminki laskea!

Kerrompa vielä meidän lasten päiväkodista..Ulkoilua vain noin 1/2-1 tunti aamupäivisin (kotona ulkoiltiin ainakin 1,5h) joka minusta on liian vähän. Pidän ulkoilua tärkeänä. Iltapäivisin eivät juurikaan ehdi ulkona oleen kun lapsia jo haetaan.

Likavaatteet laitetaan samaan pinoon missä puhtaatkin on ja esikoisemme reilu 5 tuntia pakotetaan makaamaan lähes 2 tuntia vaikka lapsi ei ole enään puoleen vuoteen päikkäreitä nukkunu. Silti sängyssä pakko olla!

Tästäkö siis maksamme? Haluisin saada rahoilleni jotakin vastinetta.

EN YLEISTÄ: Tiedän että parempiakin päiväkoteja on ja onneksi lapseni ei joudu tuossa paikassa olemaan kuin elo-tammikuu kun jään taas äitiyslomalle ja lapset kotihoitoon. Ja juu olen koittanut puhua mm päiväunista jne niin mutta ei auta. Sängyssä ollaan ja sillä sipuli vähintään tunti.

Eli siis näin. Toivottavasti tästä nyt jokainen ymmärtää MIKSI PÄIVÄHOITOMAKSUJA EI PIDÄ NOSTAA!

Ja sen olen päättäny että kun sitten taas se aika seuraavan kerran koittaa että töihin haluisin palata niin jos maksut nousseet niin en mene tai hankin lapsille yksityisen hoitajan (joka halvempi kelan tukien jälkeen ellei nouse heidänkin hinnat) mutta kunnalliseen päivähoitoon en vie.Jotakin muuta siis koitan keksiä.

Vierailija

Oletkohan nyt tuota ärsyyntymistäsi ajatellut loppuun asti? Ensinnäkin nämä " hyvätuloiset" , joihin tässä tapauksessa luetaan ihan keskituloisetkin perheet, ovat jo kertaalleen maksaneet näistä palveluista veromaksuissa ja silloinkin enemmän kuin pienituloiset. Eli tässä olisi taasen kaksinkertaista porrastettua verotusta.

Toiseksikin, minua itseäni ärsyttää suunnattomasti että pienituloiset ovat jatkuvasti räksyttämässä huono-osaisuuttaan. Elämä Suomessa on niin tätä, jos sinulla on hyvä työpaikka jo minimipalkkaa korkeampi palkka niin sinun pitää tuntea huonoa omaatuntoa menestymisestäsi. Viis siitä kuinka paljon olet tehnyt töitä menestymisesti eteen, kituuttanut vuositolkulla pienellä opintotuella jne. Joka kansalaiselle vaaditaan yhtä paljon rahaa riippumatta siitä mitä he tekevät sen eteen ja kaikki on nyhdettävä työssäkäyvien niskasta. Ja etenkin niiden niskasta, jotka kouluaikana jaksoivat tehdä muutakin kuin kaivaa nenäänsä. Kun Suomessa pitää maksaa kaikille palkkaa ihan pelkästään siitä hyvästä, että viitsivät olla olemassa.

Vierailija

Eli itse kuulumme perheeni kanssa keskituloisiin ja jos korotus tulee voimaan niin oma palkkapussini kevenee roimasti. Eli kuukausitulista minulle jäisi käteen 650e josta menee 250¿ lainaan ja yhtiövasikkeeseen 200¿. Tähän mennessä rahaa jää 200¿ lisäksi joka kuukausi tulle kaikenlaisia pikkulaskuja esim. puheli, bussi, vaatteet jne. Toisin sanoen minulle ei jäsii palkkaa käteen lainkaa. Mieheni hoitaa kyllä oman osansa laskuista eli lainaa, vakutukset auton maksut ja kauppalaskut.

Mielelläni olisin jäänyt kotiin hoitamaan lapsi, mutta se ei ole mahdollista jos haluamme asua omassa kodissa emmekä vuokralla.

Joten minä aijon allekirjoittaan vetoomuksen ja teen sen mielelläni.

Vierailija

Vaan ne " pienituloiset" , jotka eivät käy töissä mutta silti hoidattavat lapsensa päiväkodissa ja lähes ilmaiseksi. Jos ei yhteiskunnan varat riitä päivähoidon ylläpitoon niin karsittakoon kuluja ensin siitä päästä, jossa päivähoitoa ei tarvita. Maksakoon he enemmän, ehkä sitten tulisi jotain järkeäkin tähän verovarojen hyväksikäyttöön.

Vierailija

Jospa lukisit tuon ensimmäisen viestisi ajatuksella, ja miettisit sitten että olisitko kenties voinut ilmaista itseäsi hieman toisin?

Yhtään en toisaalta ihmettele saamiasi vastauksia, niin kärkevästi tulit ensin itse arvostelemaan.

Mielipiteenkin voi esittää _niin_ monella tavalla.

Minä olen ylipäänsä korotusta vastaan, tuloista riippumatta!

Vierailija

Vihaksi pistää koko kitinä päivähoitomaksujen nostamisesta. Kyseessä ovat tällöin kuitenkin vain ne perheet joissa rahaa on muutenkin vähintäänkin tarpeeksi. Eli korotus kohdistuu juuri sinne minne pitääkin. Ne maksavat jotka enemmän tienaavatkin.

Kyllä teille hyvätuloisille kelpaa yhteiskunnan maksama tuloihin suhteutettu äitiys+vanhempainraha. Mitä parempaa palkkaa työstäsi saat, sitä paremmin tienaat äitinä olostasi...tästä olen ennenkin purnannut. Miksi äitinä oleminen on niin eriarvoista?????? Samasta työstä kaikille sama palkka.

Onneksi edes yhdessä suhteessa olemme tasa-arvoisia. Kotihoidon tuki on kaikille sama. Ja pienituloiset saavat hieman vielä korotusta päälle. Näin asioiden pitäisikin olla. Tässäpä sitten se ero nähdäänkin, kuka todella haluaa olla kotona lapsensa kanssa, kenelle raha on tärkeämpää.

Tosin itse olisin jäänyt joka tapauksessa kotiin lapseni kanssa vaikkei siitä olisi maksettu mitään. Aikaa lapsen kanssa ei rahalla koskaan voi korvata.

Äidin, jolla ei ole lapselleen aikaa ole ollut, on turha vanhanakaan toivoa että jälkikasvu häntä jaksaa juosta katsomassa ja hoitamassa kun ei tähän ole itsekään aikanaan kyennyt!!!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat