Haluaisinn että TÄHÄN PINOON tulisivat juttelemaan kaikki aidosti lintuinfluenssasta huolissaan olevat.

Vierailija

Ne, joilla on kommentteja tyyliin " vitun hysteerikot" tai " voit todennäköisemmin kuolla huomenna ja jäädä auton alle" voisivat jäädä kirjoittamatta tähän pinoon.

Kaipaisin siis fiksua keskustelua asiasta huolestuneiden kesken, ne joita LI ei pelota, pysykööt kommentteineen poissa!

Itse mietin tässä, miten aloitan elintarvikkeiden hamstraamisen. Eristyspaikkamme on 600 km päässä joten sinne en voi etukäteen mitään viedä! Mietin, että ehdinkö enää siinä vaiheessa, kun tauti on saanut ihmisestä toiseen tarttuvan muodon. Mietin myös, missä tuo tautimuunnos tapahtuu ja paljonko meille jää aikaa siirtyä eristyspaikkaamme! Ja onko siinä vaiheessa kaupat jo ihan tyhjät, kun kaikki ryntäävät ostamaan....

Sivut

Kommentit (107)

Vierailija

Niin, onhan asia toki niin, ettei millään varotoimenpiteellä voi suojautua täydellisesti. Minun oloani kuitenkin helpottaa, kun on olemassa joku suunnitelma, jolla voi mahdollisesti edes pienentää riskiä. Haluan ajatella, että teen kaikkeni lasteni turvallisuuden takia, enkä välitä, jos joku pitää sillä perusteella minua hysteerisenä. Minusta ikäviin mahdollisuuksiin varautuminen on järkevää. Ja toistaiseksi olen tosiaan varautunut vasta henkisellä tasolla, eli suunnitelma on valmiina, mutta toteutus saa odottaa.

Vierailija

Pakko kommentoida, mut jos tauti leviää ihmisestä ihmiseen tarttuvaksi, ei sitä paljon eristäytymällä pakoon pääse. Esim. olen lukenut vastaavanlaisista pandemioiden uhkista, joissa sanotaa, et autossakaan ei ole turvassa. Ilmastointi laitteissa ne pöpöt kulkeutuu autoon sisälle, samoin taloihin. Eli autoista pitäisi teippailla kaikki ilmanotto aukot ym..ym. Siis tässä vihje niille jotka suunittelevat eristäytymistä. Myös hengityssuojaimet, sellaiset kunnollsiet ovat tarpeen, sillä nuo kaikki hiukkaset lentelee ilmassa. Ja kulkeutuu syvimpään ja pimeimpäänkin maailman kolkkaan. Joten ette ole suojassa missään mökissäkään maailman rajalla! se on totinen tosi. Sieltä on vaan pidempi matka hoitoon, ja suurempi riski näin ollen kuolla!

Vierailija

kun hätä iskee mene ihan sekaisin vaan tietää mitä tekee!!

Minä itse asiassa aloin ajaitella asiaa vasta tämän ketjun luettuani.

Kiitos ap ja muut jotka ajattelevat jo asiaa..

Jos tauti alkaa levitä ihmisestä ihmiseen niin myös me aiomme eristäytyä keskelle korpea..

täytyykin alkaa miettiä ruokavarastoja kuinka paljon ostaa ja mitä.

Vierailija

Minusta on ihan järkevää varautua. Nämä ainakin tulivat mieleen:

-Pasta, riisi

-Pavut, soijarouhe, linssit

-Säilykkeitä (hernekeittoa, tonnikalaa, punajuurta, lihaa, hedelmiä, tomaattimurskaa)

-Mausteita

-Tuoremehua

-Soijamaitoa

-Kananmunajauhetta, maitojauhetta

-Kahvia, teetä, sokeria

-Jauhoja, puurohiutaleita

-Kuivattuja hedelmiä, pähkinöitä

-D- ja C-vitamiinitabletteja ainakin

-Kuukuppi ois käytännöllinen

-Desinfiontiainetta

-Hilloja, marmeladeja

-Retkikeitin, jos menee sähköt

-Kynttilöitä, tulitikkuja

-Näkkileipää

-Pussikeittoja, pata-aineksia

-Särkylääkettä

-Kunnollinen ensiapupakkaus

-Pyykinpesuainetta ettei lopu puhtaat vaatteet..

Mahdollisimman helppoa säilytettävää ja sellaista, mitä muutenkin käyttäisi. Menemme varmaan mökille " seuraamaan tilannetta" jos virus alkaa tarttumaan ihmisiin. Ennen kaikkea suunnittelemme asian hyvin, jotta voisimme tehdä KAIKKEMME lastemme eteen. En haluais menettää lapsiani vain siksi että joku av-mamma sanoo että olen hysteerinen.. Mieluummin hysteerinen kuin kuollut!

Vierailija

Olen kasvatellut kodin varastoja helpottaakseni omaa huolestumistani. Tulee ne ruoat syötyä kuitenkin, niin etten tiedä, mitä haittaakaan tästä on. Olen hommannut mm. tällaista ylimääräistä:

- täysjyväriisiä ja -pastaa

- kaurahiutaleita

- jauhoja ja kuivahiivaa

- kuivattuja kikherneitä, herneitä, papuja ja linssejä

- pussikeittoja

- kuivattuja sieniä, sipulia ja kasviksia

- tonnikala- ja sardiinisäilykkeitä

- vauvan hedelmäsoseita

- kuivattuja hedelmiä

- tomaattipyrettä

- pähkinöitä ja manteleita

- kahvia ja suodatinpusseja

- liemikuutioita

- oliiviöljyä

- kuivaa kissanruokaa

- reseptivapaita lääkkeitä influenssan oireisiin

Vierailija

Enka usko, etta nuo elintarvikkeet, joita KENTIES aion varata, menevat hukkaan, vaikkei LIta tulisikaan.... Ovat kuitenkin kauan sailyvia. En usko, etta edes lapseni huomaavat minun asiaa miettivan tai surevan, en siis taalla mitenkaan marehdi asiaa, haluan vain saada tietoa ja tehda itselleni suunnitelman mahdollisen katastrofitilanteen varalta.

Vierailija

Muistakaa hamstrata sinne piilopirttiin myös siteitä ja tamponeita, kun ei sieltä korvesta voi citymarkettiin lähteä, kun on se aika kuukaudesta.

Ja metsän pimeydessä alkaa ukollakin jossain vaiheessa himot ns. hyrrätä, niin pitää varata kortsuja perhepakkaus. On meinaan kurjaa lähteä synnärillekin, jos siellä riehuu joku pandemia. Neuvoloista nyt puhumattakaan, siellä sairastuneet lintuinfluenssataaperot vaan yskii, räkii ja pärskii.

Vierailija

mutta kun tuntee tehneensä kaikkensa, ei asiasta tarvitse tuntea syyllisyyttä. Näin ollen eristäytyminen on samalla myös keino turvata oma mielenterveys mikäli perhe sattuisi sairastumaan ja itse selviäisi.

Vierailija

Täytyy varata riittävästi jauhoja ja kuivahiivaa. Tulee halvemmaksikin ja eristyksissä on sitten hyvin aikaa leipoa :).

Meidän eristäytymispaikka on kesämökki korven keskellä. Sinne ei mitään kannata liian aikaisin rahdata. Olen suunnitellut, että vasta jos tilanne alkaa näyttää pahalta (virus on alkanut siirtyä ihmisestä toiseen), aloitan hamstraamisen. Siinä pitäisi olla vähintään pari kuukautta valmistautumisaikaa ennen kuin Suomessa pitää alkaa miettiä eristäytymistä. Kesämökillä voi kalastaa ja vuodenajasta riippuen muutenkin hyödyntää luonnon antimia, mikä on ihan hyvä juttu. Jos syö kalaa vaikka joka toinen päivä, purkkilihoja yms. kalliita ja tilaavieviä juttuja tarvitaan paljon vähemmän.

Vitamiinipillereitä olisi varmaan hyvä olla, koska ainakin marjastuskauden ulkopuolella ainakin c-vitamiinin saanti voi jäädä heikoksi.

Vierailija

teen tämän vain ja ainoastaan rakkaudesta elämää, lapsiani ja miestäni kohtaan. Mieheni on kanssani täysin samaa mieltä, kaikkemme tehdään että pelastumme lintuinfluenssalta. Mitä se teiltä on pois, jos olen peloissani ja haluan pelastaa perheeni? Kertokaa?

Me eristäydymme ja näinollen teemme kaikkemme, jos lintuu paskoo kuistille ja siihen kuolemme, so be it. Mutta minä en aio seistä tumput suorana ja odottaa kuolemaa. sitten kun se tulee ja vie lapseni, ei minun tarvitse syyttää itseäni siitä, etten edes yrittänyt pelastaa perhettämme.

revi siitä.

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

pystyykö miehesikin jättämään työnsä? Mietin vain, että meilläkin on vastaavanlainen mökki, mutta juuri sähköen puuttuminen mietityttää, sillä siellä ei ole sitten mitään informaatiota, esim telkkaria mistä kuulee taidin uusimmat känteet. Kännykällääkään ei ovi soittaa kun ei ole kenttää...:/

Mieheni on opettaja ja epidemian iskiessä koulut suljetaan, joten sitä asiaa ei tarvitse miettiä. Meidän mökillä on tosiaan aurinkopaneeli ja telkkari, mistä näkee uutiset ja patteriradiotakin voi kuunnella. Kenttää siellä kyllä on, tosin heikosti, mutta puhelin toimii.

Perheessämme on 2 aikuista, taapero ja pikkuvauva, joten ruokaa ei ihan mahdottomasti tarvita.

Niin, tiedän kyllä, että espanjantauti palasi kerta kerralta voimakkaampana. Kun sanoin, että välillä se laantui, tarkoitin siis, että se laantui hetkeksi ja palasi taas.

Ja koulutukseltani olen diplomi-insinööri, nyt äitiyslomalla.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat