Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Osittainen hoitovapaa, miten olette järjestäneet?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Olen todella miettinyt että vuodenvaihteesta eteenpäin aloittaisin osittaisella hoitovapaalla eli siirtyisin kokopäivätyöstä 4pvä 30h viikkotyöaikaan. Saisin kuukaudessa 70eur Kelan hoitorahaa joka tekis 17,50eur/päivä jos olis 4 hoitovapaa päivää kuussa. Voisin olla sillä siihen asti kun lapsi täyttää 3v eli yli vuoden ajan.

Miten teillä on järjestetty? Voinko vaatia työnantajaa että olisin töissä ma-to ja pe olis aina hoitovapaa. Siitähän ei ole mitään iloa jos työnantaja saa määrätä minkä päivän milloinkin saisin pitää hoitovapaata. Enhän koskaan tietäisi etukäteen milloin vapaa olisi.

Mites sitten loma-ajat? Jos olen kesälomalla 4viikkoa niin saanko normaalit lomarahat ja kelakorvauksen päälle? Kuluuko lomapäivät 6pvä/viikko vaikka oikeasti yksi niistä oliskin hoitovapaata?

Kertokaa kokemuksia, Kiitos!

MeLady

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

Eli olen palaamassa takaisin työelämään, sijaisena nyt aluksi ainakin. Teen ainakin tämän vuoden loppuun asti osa-aikatyötä eli 4-6h/päivä. Mietinkin tääsä, että voisinko anoa tuota osittaista hoitovapaata lisäksi? (Poika 1,3v) Maksaako sen kela vai työnantaja?

Vierailija

Useimmat ovat perjantain poissa. Itse menen töihin ensi tammikuussa ja alan tekemään nelipäiväistä työviikkoa. Ilmoitan tammikuussa pomolle vuoden etukäteen mitkä päivät olen pois.

Lomat kertyvät normaalisti. Sellaisilla työviikoilla kun kaikki muutkin teklvät nelipäiväisen työviikon (esim. pääsiäisviikko), tulee hoitovapaalaisen tehdä 80% sen viikon työajasta eli teoreettisesti pitäisi olla 3 täyttä päivää töissä + yhtenä päivänä vajaa 2 tuntia. Tämän voinee sitten sopia pomon kanssa miten nämä jutut hoidetaan.

Vierailija

että työaikaa on lyhennetty lasten hoidon vuoksi. Ei siis riitä, että tekee alle 30 tuntia/vko ja on pienten lasten vanhempi vaan hakemukseen täytyy liittää työnantajan todistus siitä että työntekijä tekee lyhennettyä työaikaa nimen omaan lasten takia. En sitten tiedä, miten tämä osa-aikaisilla menee, ja onko edes mahdollista olla osittaisella hoitovapaalla jos jo valmiiksi tekee normaalia vähemmän työtunteja.

Vierailija

kun lähti vähän liian aikaisin toi.

Eli aloitin juuri elokuussa uudessa työpaikassa ja olen osittaisella hoitovapaalla. Töissä 4 pv/viikko, palkka 80% täydestä, ja saan Kelasta sen osittaisen hoitovapaan korvauksen. Kelan kriteerina on vaan, että työ aika on sen max 30 h/vko ja että on oikean ikäisiä lapsia.

Työnantajalla taas ei ole velvollisuutta suostua järjestelyyn jos työsuhde ei ole kestänyt 6kk ja mutta sopimalla asiasta se onnistui.

Itse olen ollut tosi tyytyväinen tähän järjetelyyn. Minusta se tuntuu paljon enemmän, kun on yksi kokonainen aamu, jolloin ei tarvi lähteä mihinkään ja kokonainen vapaapäivä viikonlopun lisäksi jolloin voi vaan leikkiä hiekkalaatikolla (ne viikonloput kun tuppaa olemaan täynnä muuta ohjelmaa).

Lisäksi ainakin omassa työssäni päivät tuppaavat joka tapauksessa venymään, joten en varmaan ikinä pääsisi ajoissa lähtemään, jos tekisin 6h-päivää, mutta kun ei yhtenä päivänä tule ollenkaan on helpompi tehdä lyhennettyä työaikaa - mutta tämä riippuu tietenkin työstä.

Vierailija

sovitaan yhdessä työnantajan kanssa. En tiedä miten paljon työntekijä voi varsinaisesti vaatia, jos työnantajalla on oma tiukka näkemyksensä asiasta, mutta yleensä asiasta siis keskustellaan yhdessä.

Luulisin että useimmissa tapauksissa ongelma on siinä, että vaikka työajan lyhennyksestä on sovittu, työmäärää ei ole pienennetty. Kiltti työntekijä sitten yrittää tehdä samat työt lyheymmässä ajassa ja tekee tarvittaessa ylimääräistäkin, jos pomo sitä pyytää. Sitten kertyy niitä plussatunteja, mutta niiden pitämiselle ei löydykään sopivaa rakoa, kun töitä on edelleen ihan hirveästi. Jos epäilet että sinulle käy näin, kannattaa sopia selkeästi esim. että olet perjantait kotona. Ilmoita samalla että lapselle ei ole hoitopaikkaa perjantaisin, eli et voi mitenkään tulla silloin koskaan töihin. Samalla voit tehdä selväksi että lapsi pitää hakea hoidosta muina päivinä esim. klo 16 mennessä, joten et voi tehdä ylitöitäkään. Ei työnantaja voi vaatia sinua tekemään säännöllistä palkatonta ylityötä.

Minä teen lyhennettyä työaikaa periaatteesa niin, että teen 6-tuntista päivää. Käytännössä teen usein pikkuisen pidempää päivää ja pidän n. kerran kuussa ylimääräisen vapaapäivän Olen pitänyt ihan ehdottomana sitä, että en jätä plussia roikkumaan työaikasaldooni vaan pidän tunnollisesti kaikki ylimääräiset tunnit pois...

Vierailija

Olen itse tätä nyt selvitellyt ja mielestäni tämä osittainen hoitovapaa on tarkoitettu kokopäivätyötä tekeville pienten lapsien hoitoon. Kelan sivuilla on vaatimuksena että 6kk pitää ensin työskennellä samalla työnantajalla ennen kuin voi alkaa....

-MeLady-

Vierailija

keskimäärin, tietenkin joskus työasioiden takia onkin täyspitkä päivä ja vastaavasti jonain päivänä vähemmän. Meidän työpaikalla jotkut ovat tehneet sitä 4 päivän lyhennettyä viikkoa. Taitaa olla neuvottelukysymys, miten työajan saa järjestellä, ja riippuu alastakin miten käytännössä onnistuu. Minulla on aika itsenäinen työ, jonka aikatauluja voin suunnitella itse (ja työt vain siirtyy tänäänkin toiseksi päiväksi, kun olen sairaiden lasten kanssa kotona). Lomat ovat kertyneet ihan normaalisti, mutta lomapäivätkin ovat sitten sen 6 tunnin pituisia ;-) eli lomapalkka on myös sen 30 viikkotunnin mukaan pienempi, ja kelan tukea saa silloinkin. En usko että loman pituuteen vaikuttaa se miten käyttää lyhennyksen.

Vierailija

Menen tammikuussa takaisin töihin tekemään 30 tuntista viikkoa ja sovimme alustavasti esimiehen kanssa, että olen aina maanantaisin vapaalla. Tarpeen mukaan vapaapäivää voidaan vaihtaa. Että eiköhän se ole ihan sovittavissa oleva asia.

Lomista en osaa sanoa. Sitä olen miettinyt itesekin, että kertyykö lomapäiviä normaalisti... Jos jollakin muulla olisi siitä tietoa?

Vierailija

Et voi vaatia mitään, ei kai edes voi sinänsä vaatia edes että voi jäädä osittaiselle hoitovapaalle, jos se töiden järjestelyn puolesta ei onnístu.

Yleensähän se onneksi järjestyy.

Itsekin pyrin tekemään 4-päiväistä viikkoa, koska työpäivä ei millään saa jätettyä 6 tunnin mittaiseksi. Jos jonan viikkona en voi pitää vapaatani, säästän niitä sitten esim. syyslomalle ja joululomalle pidettäväksi koko viikon kerrallaan.

Jos olet yksityisellä ja sinulla on kesällä 4 viikkoa lomaa, sinulla on ihan sama 4 viikkoa myös vaikka olet osittaisella hoitovapaalla. Ei auta että jos on sopinut hoitovapaapäiväksi maanantain ja loman aloittaisi tiistaina. Kun tuo loma lasketaan 6 arkipäivän jaksoissa, niin se sitten päättyykin myös maanantaihin, joka olisi vapaa muutenkin. Juhannusviikot yms on sitten hieman eri, mutta jos muillakin on vapaita, niin meillä ainakin lasketaan että 80 % työviikosta tehdään joka tapauksessa. Eli jos arkivapaa on jokin muu kuin hoitovapaapäiväni, siitä kuluu työviikosta vain 6 tuntia ja jos pidän tuon normaalinkin hoitovapaapäiväni muut 3 työpäivää onkin sitten 8-tuntisia.

Valtion/kunnan hommissa noita lasketaan aika lailla toisella tavalla, heillä kun ei aina tuo lauantai kuulu laskuihin kuitenkaan. Mutta toisaalta jo valtion leivissä oleva kaverini on sairaslomalla 4 päivää, ja hoitovapaapäivänä ei ole enää sairaslomalla, hän jää 6 tuntia ' velkaa' sillä heillä sairastaessakin työpäivä on laskennallisesti vain 6 tuntia, vaikka tekee 4 päiväistä viikkoa. Eli pitää pyytää sairaslomaa myös tuo hoitovapaapäivä.

Helmi-Elina:

Lainaus:

. Jos pitää esim. maanantait hoitovapaapäivinä, vuosiloma kannattaa tietenkin aloittaa tiistaina. Jotta loma-ajalta saisi täyden palkan, pitäisi osittainen hoitovapaa lopettaa ennen lomaa (en tiedä, pitäisikö edellinen kuukausi olla kokoaikatöissä) :)

Vierailija

eli esim. maanantai, niin muutkin työkaverit tietää, milloin olen töissä, milloin en. Poikkeustapauksissa voin sitten sopia erikseen hoitovapaapäivän. Lasten hoitopaikkaa varten suunnittelen aina muutamaksi viikoksi eteenpäin työpäivät/hoitovapaapäivät. Hoitoajoista olemme hoitopaikkaan sopineet, että käytämme keskimäärin 15 hoitopäivää kuukaudessa. Neljä työpäivää viikossa on vähän enemmän kuin 15 päivää kuukaudessa, mutta kun järjestelee vuosilomia ja mummo auttaa parina päivänä/syksy niin keskimääräisten hoitopäivien lukumäärä pysyy tuossa 15. Tällöin säästää hoitomaksussa 1/4.

Vuosilomat kertyvät normaalisti, mutta vuosiloma myös kuluu normaalisti eli loma-aikana kuluu viikossa 6 vuosilomapäivää kuten tavallisesti ja lomarahat ovat sen osittaisen hoitovapaan palkan suuruiset. Myös lomaltapaluuraha on pienempi. Jos pitää esim. maanantait hoitovapaapäivinä, vuosiloma kannattaa tietenkin aloittaa tiistaina. Jotta loma-ajalta saisi täyden palkan, pitäisi osittainen hoitovapaa lopettaa ennen lomaa (en tiedä, pitäisikö edellinen kuukausi olla kokoaikatöissä) :)

Vierailija

Just tuota ajattelin sillä muutenhan kaikkien osa-aikaisten pitäisi saada tämä 70e/kk Kelasta. Vaatiiko Kela siitä muuta paperia kun tuon hakemuksen missä ei mitään sellaista käy ilmi.

Puhelimessa Kelasta sanoivat että täytyy tehdä työnantajan kanssa vapaamuotoinen paperi siitä että olen siirtynyt kokoaikaisesta lyhennettyyn työviikkoon juuri tuon osittaisen hoitovapaan vuoksi. En tiedä pitääkö se sitten toimittaa Kelaan?

Ainut miinus on se, että jos joutuu työttömäksi niin ansisidonnainen päiväraha lasketaan myös 80% palkasta. Siinä tapauksessa se on sit pieni murhe...

-MeLady-

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat