Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aleksis ja Elias???

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Eli nimiehdotuksia Aleksiksen pikkuveikalle kaivattaisiin...

Mieheni haluaisi antaa pojalle nimeksi Elias ja minä itse myös pidän kyseisestä nimestä. Mutta tuntuu että Elias nimi on yleistynyt viime vuosien aikana. Olisiko teillä ehdotuksia mikä muu nimi sopisi Aleksiksen veljelle?

Ja olisiko nimi ehdotuksia myös toiseksi/toisiksi nimiksi?

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Elias Hugo August:Oikein kiva ja mukavaa, että suvun nimiä käytössä ;o)!!

Elias Onni Aukusti:Aivan ihana myös..tuo Aukusti vois olla myös August!!

Elias Mikael:Kaunis..2 kivaa nimeä yhdessä!!

Elias Veikka:Minustakin kaipaisi seuraksi vielä 3.nimen..ainakin kun miettii näin tietämättä sukunimeä..mites ois vaikka Elias Veikka August tai Elias Veikka Mikael??

Vierailija

Elias Johannes

Elias Julius

Elias Jeremias

Elias Aleksanteri

Elias Nikolai

Elias Konstantin

Elias Kristian

Elias Daniel

Elias Elmeri

Elias Ilari

Elias Oliver

Elias Valdemar

Elias Patrik

Elias Viljami

Elias Mikael on myös hyvä!

Vierailija

Hei,

pomppasi silmään tuo taivutus Eliaan, eikös se ole kuitenkin Eliaksen!?!? Näin ainakin kaikki tuntemani Eliasten vanhemmat ja tuttavat taivuttavat. En halua olla mikään kielipoliisi, kunhan kiinnostaa! :)

Kysymykseen:

Mielestäni Elias ja Aleksis sopivat oikein hyvin veljesten nimiksi. :-)

Vierailija

Molemmat ovat oikein taivutettu.

Elias - Eliaan, Eliaksen

Tuomas - Tuomaan, Tuomaksen

Luukas - Luukkaan, Luukaksen

Yleensä perhe päättää nimen taivutuskäytännöstä.

Aleksiksen veljelle sopisi tosi hyvin tuo Elias, mutta koska se on tosiaan aika yleinen tällä hetkellä (10.suosituin pojannimi viime vuonna, ja sijalla 11. ensimmäisissä nimissä) niin tuon taas ihanan Elielin ehdotukseksi :o)

Vertailun vuoksi, tänä vuonna nimen on saanut

Aleksis 31 kpl

Eliel 61

Elias 561

Eljas 18

Vierailija

Kiitos kaikille ehdotuksista!

Elias on vielä vahvoilla, vielä on ristiäisiin aikaa joten ehdimme haudutella asiaa.

Itse pitäisin myös nimistä Eelis ja Eljas mutta näillä näkymin mieheni on Eliaksen kannalla enemmän. Epäilen että Eljas nimen kohdalla joutuisi aina korjaamaan ettei se ole Elias?

Aleksis nimestä myös olemme joutuneet suhteellisen usein korjaamaan, kummasti on auttanut kun on sanonut Aleksis..Kivi.

Toiset nimet ovat vielä täysin harkinnassa. Olemme harkinneet sukujen vanhoja nimiä, mutta voi olla että ovat turhan raskas taakka kantaa.

Elias Hugo August, mitä mieltä olette?

Muut nimet mitkä miellyttivät olivat:

Elias Onni Aukusti

Elias Mikael

Elias Veikka ( tosin tuntuu että kaipaisi yhden nimen lisää?)

Vierailija

minäx:

Lainaus:

Eli onko tuo Aleksikselle se " oikea" muoto? Vai Aleksisille?

Tuota voi verrata esim. sanojen iiris ja jaspis taivutukseen. Elias-nimen sitten taas voi tosiaan taivuttaa Eliaan tai Eliaksen mutta ei Eliasin :)

Vierailija

muutama ehdotus kumminkin:

Hannes

Eliel

Nikolas

Alarik

Eskil

Eelis

Emiel

Taneli

Paulus

Petrus

Anselmi

Eevert

Oliver

Ossian

Simeon

Lennart

Jeremias

Valentin

Ernesti

Eliakselle muita nimiä:

Elias Atte Einari

Elias Aatu Ossian

Elias Toivo Taavetti

Elias Iivo Anselmi

Elias Topi Juhani

Elias Tuure Taneli

Elias Onni Aukusti

Elias Veikka Viljami

Elias Antto Eemeli

Elias Vili Valtteri

Vierailija

Hmmm, ootko tarkistanut taivutuksen jostain? Eli siis onko varma tieto. :-) Tuomaan ja Luukkaan kuulostaa kyllä tutulta, mutta Eliaan kuulostaa jotenkin oudolta.

Vierailija

Hei piola. En ole tarkastanut kielipoliisilta, mutta perustan sanomani siihen, että tunnen erään Eliaan, jonka nimi taivutetaan Eliaan ;o) Käsitykseni mukaan tällaiset s-loppuiset etunimet saa taivuttaa " oman korvan mukaan" ts. saa itse päättää onko Tuomaksen vai Tuomaan. Minä sanon Tuomaan. Sellaisia sukunimiäkin on, jotka päättyvät s-kirjaimeen ja saa päättää itse miten se taipuu.

piola:

Lainaus:

Hmmm, ootko tarkistanut taivutuksen jostain? Eli siis onko varma tieto. :-) Tuomaan ja Luukkaan kuulostaa kyllä tutulta, mutta Eliaan kuulostaa jotenkin oudolta.

Vierailija

Tuosta Aleksis-nimestä kysyisin. Mietin sitä itse omalle pojalleni, mutta mun mielestä sen taivuttaminen on jotenkin hirmu vaikeeta. Eli onko tuo Aleksikselle se " oikea" muoto? Vai Aleksisille? Kumpikin tuntuu jotenkin vaikealta suussa...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat