Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä sopiva ikä aloittaa päivähoito alle 2-vuotiaalla?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Mun täytyisi anoa hoitovapaata ja mietin, mihin asti sitä hakisin. Kuulisin mielelläni kokemuksia, mikä olisi kehityksen kannalta otollinen ajankohta tai milloin ei ainakaan kannata päivähoitoa aloittaa. Olin ajatellut mennä töihin ensi syksynä, jolloin neiti on 1 v 5 kk.

Kommentit (8)

Vierailija

Mutta olen minäkin ehdottomasti sitä mieltä, että juuri tuo vanhempainvapaan loppumisaika, n. 10 kuukauden ikä, on erittäin huono aika. Juuri silloin ainakin oma esikoiseni takertui vanhempiinsa kovasti. Meillä oli se onnellinen tilanne, että pystyimme pitämään esikoista kotona noin 1 v 10 kk ikäiseksi. Se tuntui hyvältä

ajalta, lapsi osasi jo puhua aika hyvin ja oli jo omaa tahtoa. Kakkosen kohdalla emme luultavasti pysty tekemään samaa, mutta ainakin haluaisin, että lapseni kävelisi kunnolla ja osaisi jo puhua muutamia sanoja. Nämä jututhan ovat tosi yksilöllisiä kehityksessä, mutta varmasti puolentoista vuoden ikään mennessä useimmat jo kävelevät hyvin ja sanovatkin useita sanoja.

Vierailija

pikaisesti selaamalla löydä sitä juttua lehdestä.... =)

Mutta ymmärsin jutusta, että nykyinen äitiysloman pituus (10kk) on juuri sen pituinen, että siinä iässä lapsen saattaa olla vaikeinta jäädä hoitoon. Eli kannattaisi joko aloittaa hiukan aikaisemmin (aika pienenä!) tai vaikkapa vähän myöhemmin.

En muuta tiedä, omakohtaista kokemusta ei vielä ole, kun poika tulee nyt 8kk. =)

Nalle

Vierailija

Aluksi itkeskeli aamut, eikä syönyt koko päivänä siellä noin kahteen viikkoon. Uskon kuitenkin, että on helpompaa, mitä pienempi on, kunhan vaan ite raaskii jättää.... Mulla taas sama edessä ensi syksynä, hohhoi !

Vierailija

Meidän esikoinen alotti päivähoidon 1v 10kk ikäisenä ja se tuntui hänelle olevan tosi sopiva ikä. Voi olla että lapsi olis pärjänny hoidossa jo aikasemminkin, mutta äiti ei olis raaskinu jättää :) Nyt kuopuksen kohdalla asia on varmaan ihan erilainen, kun toi lapsen hoitoon jättäminen on kerran jo koettu, ja siitä on selvitty :) ja hoitajakin on tuttu niin voi olla että viedään aikasemmin hoitoon...tai sitten voi olla että ei viedä!

Vierailija

ja kaikki on mennyt uskomattoman hyvin, yhden kerran poika on meinannut alkaa itkemään aamulla, mutta sekin meni ohi, kun hetken pidin sylissä. Hän syö ja nukkuu hyvin hoidossa (kunhan oma unilelu on mukana) ja aina hymyilee aurinkoisesti kun menen hakemaan.

Nykyään (hoitoa kestänyt nyt kaksi viikkoa) kun jätän pojan hoitoon, hän hymyillen heiluttaa minulle lähtiessäni.

Hän käy ryhmistä ja olen enemmän kuin tyytyväinen hoitoon. Vaipat vaihdetaan säännöllisesti, itkut itketään sylissä ja hoitajat tuntuvat olevan tosissaan kiinnostuneita lapsista.

Uusimmat

Suosituimmat