Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä mieltä olette tällaisesta itsepuolustus-kasvatuksesta?

Vierailija

Eli jos vanhemmat opettavat lapsen käsittelemään fyysistä kiusaamista (lyömistä, potkimista etc.) seuraavalla metodilla. Mitä mieltä olette? Mitä hyvää ja mitä huonoa?

Jos joku lyö niin ensin pyydetään nätisti lopettamaan, jos ei lopeta käsketään kovaa ja kiukkuisesti lopettamaan ja varoitetaan että kolmatta kertaa en enää sano ja jos vielä jatkaa niin vetäistään takaisin?

Toisaalta en hyväksy väkivaltaa, mutta opetan silti näin lapsilleni sillä uskon että jos ei tarvittaessa osaa puolustautua rajustikin, joutuu takuulla nyrkkeilysäkiksi.

Kommentit (7)

Vierailija

Joku hakkaa lastasi. Lapsi yrittää paeta, juostaan kiinni, lyödään, potkitaan, revitään tukasta. Haukutaan ja huudetaan. Lapsi yrittää taas karkuun. Ei auta. Turpiin tulee. Oletko ylpeä kun lapsesi makaa maassa, ja hän on hyvin kasvatettu eikä sormeaan nosta pahoinpitelijää vastaan?

Itse jouduin väkivallan uhkan kohteeksi, joka loppui kun pyöräytin mimmiä pitkin lattiaa. Ei sen jälkeen ikinä minuun kajottu.

Kannatan ap:n linjaa. Muutama varoitus, ja jos ei uskota, alkaa nahka tummumaan.

Vierailija

Sinä olet kyllä selittänyt fiksummin. Mutta siis olen sanonut lapselle että ekana ei saa lyödä ketään, mutta jos joku lyö, saa puolustaa itseään.

Vierailija

Mä en ikinä voisi kehoittaa omaa lastani lyömään toista lasta. Sen sijaan opetan hänelle, että väkivaltaisesta tilanteesta voi poistua.

Vierailija

ensin sano että lopeta, jos ei lopeta niin poistu kauemmas, jos seuraa ja jatkaa niin juokse kertomaan äidille ja isälle. Lapsi on 4v poika.

Joskus tekisi mieli sanoa myös tuo että jos joku vaan jatkaa niin lyö takaisin, mutta en mä, kyllä olen opettanut että ketään ei saa lyödä ja poistutaan ja/tai haetaan aikuinen apuun jos on paha tilanne.

Vierailija

Mutta taidanpa opettaa "oikeata" itsepuolustusta. Eli miten saa toisen lyömättä "sidottua" jos ei puhuminen auta. Oman kokemuksen mukaan toimii jopa paremmin kuin takaisin lyöminen. Aina kun ei todella pääse karkuun, vanhempien hakemisesta nyt puhumattakaan....

Vierailija

mutta teen sen vain omassa pienessä mielessänini, en kuitenkaan halua opettaa lapselleni em tapaa toimia maailmassa. Oppikoon hän sen sitten itse, kun on omia lapsia joita tekisi mieli puolustaa pahaa maailmaa vastaan. Vaikeaahan se on välillä kun monella muulla vanhemmalla on niin kovin erilaiset ajatukset maailman menosta, arvoista ym mutta siitä huolimatta haluan opettaa ja välittää omalle lapsilleni niitä arvoja ja ajattelutapoja joita itse kannatan.

3

Vierailija

ettei koskaan saa provosoitua ja lyoda takaisin. Mielessa voi ajatella etta olet jo voittanut kun toisella alylliset keinot loppuu.

Sanon lapsilleni etta noin sodat alkaa, yksi tekee toinen reagoi ja kierre vaan kiihtyy. Ei ole tarkeaa kuka sen aloittaa vaan kuka lopettaa.

Uusimmat

Suosituimmat