Mitä ajattelet naisesta joka ottaa naimisiin mennessään miehen sukunimen?

Vierailija

Enkä tarkoita tilannetta jossa neiti Virtanen menee Herra Fazerin kanssa naimisiin.

Sivut

Kommentit (86)

Vierailija

ja naisella on uusi mies. Silti nainen pitää edelleen exän

sukunimen. Lasten takia toki, mutta silti minusta jotenkin

kummallista, kun on rakkaus hiipunut ja erokin jo tullut.

Vierailija:

Lainaus:

Itse en päätynyt samaan ratkaisuun, enkä kadu.

Vierailija

Eipä ole pitkä aika siitä, kun nainen oli juridisesti lapsen asemassa mieheen nähden. Hän oli siis miehen holhottava. Nimen vaihtamisella ja monilla muilla rituaaleilla osoitettiin, että nainen siirtyi isältään miehen omaisuudeksi. Myös lapset olivat isän omaisuutta, ja heidät nimettiin isän mukaan. Suku jatkui isän kautta, ei äidin, ja miehet olivat niitä keskipisteitä ja tärkeitä lenkkejä. Tässä on osa siitä historian painolastista.

Jos sukunimellä ei ole mitään tekemistä seksismin kanssa, miksi tämä vanha tapa on edelleen voimissaan, eli miksi katsotaan normiksi se, että nainen ottaa miehen nimen? Miksi nämä, jota ihmettelevät keskustelua, pitävät silti sokeasti itsestään selvänä, että he ovat ottaneet vaihtaneet nimeään eikä päinvastoin?

Muistan muuten, miten taannoin leimattiin naurunalaisiksi ne, jotka halusivat lainmuutosta. Sitä ennenhän naisen oli pakko ottaa miehen nimi, vaihtoehtoja ei ollut. En kyllä tajua, miten joku voi olla pitämättä sitä epätasa-arvona. Ja jos nykyajan nuori nainen ilmoittaa näsäviisaasti, että ei ole ainakaan itse tapellut tästä asiasta, pieni tiedonanto: suuri osa niistä sosiaalisista eduista, tasa-arvosta ja hyvästä elämästä, josta itse nautit, on saatu aikaan siten, että joku on niistä aikanaan tapellut verissäpäin.

Vierailija

ottaa miehen sukunimen. yleisin tapa. niinhän sitä yleensä tehdään. ja mikäs vika on vanhassa käytännössä.

jos mies ottaa naisen nimen, nostan hattua. hieno teko mieheltä.

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

halusin, että kaikilla perheenjäsenillä on sama sukunimi ja olihan se myös rakkaudenosoitus minulta miehelleni ja kunnianosoitus mieheltäni minulle, että halusi minut sukuun :) Enemmän ihmettelen miksi mennä naimisiin, jos ei edes ota miehenstä sukunimeä?

Tai sitten aikakone heitti viestin tänne sadan vuoden takaa.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat