Äitiyspolikäynnit-alkaa jo tympiä hinnan vuoksi!

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Joka viikko saa ravata siellä (a 22e) ja nyt kolmannen kerran ensi viikolla (lapsivettä hieman vähän, vauvan kasvu alakäyrän alapuolella omalla käyrällään) ja sitten tulee yliaikaiskontrolli. Onko sekin maksullinen- kuka tietää? Opiskelijalla alkaa rahat jo loppua, jos hintaa on 88e + synnytys 4x26e =>yht = 200e

Sivut

Kommentit (26)

Vierailija

Nykyään kun kaikissa kunnallisissa palveluissa tunnutaan elävän resurssien äärirajoilla niin en jaksa uskoa, että ketään mammapolillakaan turhaan juoksutetaan vaan sille on aina peruste, äidin ja lapsen hyvinvointi. Ja polimaksu, vaikkakin varmasti monelle kiusallinen, ei ole varsinaisesti " rahastamista" , koska eihän sillä saada katetuksi kuin murto-osa polikäynnistä aiheutuvista kustannuksista. Tällä en nyt tietenkään tarkoita, että AP:n huoli olisi mitenkään aiheeton.

Kannattaisi kysellä jo jonkun esittämää sarjahoito-laskutuksen mahdollisuutta tai olla yhteydessä sosiaalitoimeen toimeentulosta, josko olisit oikeutettu sitä saamaan? Ehkä kannattaisi myös keskustella mammapolin kanssa polilla käyntien tarpeellisuudesta, jos ne sinua mietityttävät. Tiedän kyllä varsin hyvin omasta kokemuksestani, että lääkärit eivät aina ole mualiman parhaita selittämään päätöksiään vaan niitä saa joskus pihdeillä kammeta selkokielelle ;) Itselläkin kun on tullut tässä viime aikoina juostua silmäpolilla, sisätaudeilla ja mammapolilla ja lompakossa onkin jo vihreä kortti...tuli tuossa kuukausi sitten asiakasmaksukatto (n.600e) täyteen.

Toivottavasti saat asiat järjestykseen ja mielenrauhaa loppumetreille!

Vierailija

Itellä kanssa 1-2krt/vko käynti polilla. Sisätauti+äippäpoli.

Viimeksi maksoi (sisätautilääkäri) vain 6e, koska hoitaja laittoa sarjahoidoksi.

En tiedä millä perustein sen voi laittaa sarjahoidoksi, kannattaa kysellä. Itelläkin rahat lopussa, kun saa siellä koko ajan ravata.

Vierailija

Rakenneultrassa oli poikkeama ja sitä on nyt käyty 3 kertaa uudelleen katsomassa, kahdesta ekasta kerrasta tuli jo lasku ja se oli 2x 6e, ihmettelin vähän kun odotin sitä 2x 22e laskua mutta ihan kiltisti maksoin :) nyt vielä kolmannesta jos tulis sama 6e niin kiva. Sit joudun käymään ultrisssa rv 28 ja 36 raskausdiabeteksen takia + sisätautipolikäynti samasta syystä ja mahdollisesti vielä sokerivrk käyrällä. Nämä siis ainakin. Ja saa sitten nähdä mikä on maksu, rahaa ainakin palaa matkohin kun sairaalaan on matkaa 50km (tosin eihän se ole mitää verrattuja lappiin missä on 500km, mutta siellä on kai ultrat vähän synnäriä lähempänä?)

Vierailija

saatiin taas kunnon keskustelu tästäkin aikaan :)

Suomeen pitäisi saada myös tasaverotusjärjestelmä, että kaikki joilla on jo liikaa rahaa (kuten muutamat viestiin vastanneet) saisivat sitä lisää. Sen lisäksi narkkareille ja alkkiksille pitäisi saada lisää yhteiskunnan maksamia hoitopaikkoja, sen sijaan, että hoidettaisiin (suht) terveitä tulevia äitejä, joilla ehkä juuri tässä kuussa on hieman huonompi rahatilanne.

Toivoisin, että minullakin joskus _aikuisena_ olisi sellainen tilanne kuin Violalla, että rahaa on liikaa...*uneksii*

No ei, mutta oikeasti. Ihmiset joilla on vakituinen työpaikka ja ikää tarpeeksi ovat todistetusti ainoita jotka ovat oikeutettuja saamaan lapsia hyvinvointivaltiossa. Kyllä sen huomaa ihan tuolla kadullakin, että ihmiset katsoo perään kun tuollainen kakara tekee lapsia. Juu ja olen 7 vuotta vanhempi kuin äitini minut saadessani.

Knoppe

p.s. eikä äidillänikään ollut koskaan liikaa rahaa kun minä olin pieni. Hitsi kuinka huono äiti!

Vierailija

kamala huoli tuli mulle ainakin, onko vauva kunnossa, no samalla sain puhutta sairaalassa pelkojani pois, koska ekassa synnytyksessä oli suuri verenhukka yms.

Tuli mieleen, että saisiko sossusta mitään maksusitoumusta sinne sairaalaan ?

Vierailija

Vaikka pyörinkin useimmiten vain nimipuolella enkä ole odottaja, mutta pakko kommentoida tähän.

Kyllähän Suomessa (valitettavasti) on köyhempiä perheitä ja opiskelijat ovat varsin tukalassa tilanteessa. Aina vauva ei ole suunniteltu, tai jos olisikin suunniteltu, on ihmisiä, jotka ovat matalapalkkaisissa hommissa, eivätkä rahat riitä kaikkeen.

Lastentekemiseen on kuitenkin hyvin vaikeaa vetää rahallista rajaa, siis " et saa tehdä lapsia, jos sinulla ei ole rahaa" - sehän loukkaisi ihmisen perimmäisiä oikeuksia. (En kyllä uskokaan, että kukaan näin on tätä tarkoittanut, mutta sanonpa vain.)

Tietysti pitäisi olla niin, että kaikilla olisi varaa. Mutta samaa mieltä olen tässä edellä kirjoittaneen kanssa, että ei houkuttele lasten hankkiminen, jos ei varat riitä, ja jos kerta Suomeen halutaan lisää pientä väkeä, niin..

Mutta toistaalta olen samaa mieltä kanssasi, Viola (olihan tuo nikkisi?), että valtion ei tarvitse kaikkea kustantaa. Siinäpä sitten vetämään rajaa, että mitä kustannetaan, mitä ei..

Vierailija

Ottavat kaiken kuulema todella tarkasti. Jos mun lapsiveden määrä on ihan normaalin rajoissa, mutta vähissä määrin, niin sit sitä seurataan. Jos en olis menny äippäloille niin meidän neuvolaultraaja oli sitä mieltä että sitä on normaalisti ja sillä sipuli. Ei tarvi seurata, mutta polilla...huuh! Itse siuinä sitten hermostuu... JOssain tosin pääsee halvemmalla, mutta tosi kiva nyt kun minimiäippärahalla rahat tiukassa...

Vierailija

Vaaveli on ollut tänään taas todella hiljainen liikkeiden kanssa. Mietityttää kyllä todella että soittaako polille/terkalle, mutta tuli ne 5 liikettä puolessa tunnissa ja 10 tunnissa. Rajoilla mennään mutta ymmärsin että se on normaalia liikkumista.

Yöllä vauva oli ihan " hulluna" . Kahdeksasta yö yhteen möykkäsi ja heitti ihan varmasti volttia. Ei ihme että tänään väsyttää :)

Hyvähän sed on että on mahdollisuus ylimääräisiin seurantoihin, jos aihetta epäilyyn on vaikka se onkin " kallista" , mikä on niin suhteellista. Kenelle on ja kenelle ei.

Ja sitten jos odotat niitten lasten hankkimiksta 35-vuotiaaksi, kun rahatilanne on hiukan paremmissa kantimissa kuin opiskelijalla/juuri valmistuneella ja raskaaksi tuleminen ei sitten onnistukaan ja yhteiskunnalle tulee kalliiksi lapsettomuushoidot, niin sittenkin valitetaan. Eli tee niin tai näin niin aina huonosti :(

Vierailija

makasin siis tarpeex monta viikkoa sairaalassa ja nyt on onneksi kaikki muu ilmaista paitsi se kun synnytän ja oon vuodeosastolla, mutta onneksi sekin puoleen hintaan..

Mutta kyllä noi äippäpoli käynnit pitäis olla ilmaisia, koska niinkuin joku sanoi ni onhan neuvolatkin ilmaisia.. ja neuvolalekurikäynnit kans on. Pääministerin mukaan lapsia pitäisi syntyä enempi, mutta kuka haluaa tehdä ku kaikki on niin kohtuuttoman hintaista, mutta lapsilisät ja äippäraha surkeita...??? meillä kyllä talous kunnossa mutta kyllä se tiukille otti ku piti sairaalamaksut maksaa 590 ja risat..

Vierailija

Kunnallisten sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksujen asiakasmaksukatto on 590 e yhden kalenterivuoden ajalla. Maksukaton täyttymisen jälkeen asiakas saa maksukattoon sisältyvät palvelut maksutta ja lyhytaikaisen laitoshoidon alennetulla hinnalla. Maksukattoon sisältyvät poliklinikkamaksut, päiväkirurgia, sarjahoito, terveyskeskuksen päivystysmaksu, lyhytaikainen laitoshoito, terveyskeskus lääkärikäynnit, fysioterapia, päivä- ja yöhoito ja kuntoutushoito.

Maksujen kertymistä seurataan asiakasmaksukortilla. Kortteja saa esim. terveyskeskuksista ja sairaalasta. Kortti on voimassa kalenterivuoden loppuun saakka. Jos maksukatto täyttyy tänä aikana, asiakkaalle annetaan palvelupisteestä vapaakortti. Vapaakortti haetaan yleensä siitä terveydenhuollon yksiköstä, jonka hoidossa maksukatto täyttyy.

Alle 18-vuotiaan lapsen kulut lasketaan yhteen huoltajan maksujen kanssa. Puolisoiden maksuja ei sen sijaan voi yhdistää.

Vierailija

Eli, minäkin olen valmis maksamaan siitä, että raskauttani ja lapseni hyvinvointia seurataan. Mutta, ymmärrän kyllä täysin, että jos rahat on tiukalla on aika ikävää sitten pistää se 22 e yhteen äippäpolikäyntiin, kun sillä ostaisi ruokaa jo aika kivasti.

Itse en kyllä ole joutunut äippäpolilla edes koskaan käymään, muuten kuin ultrissa, joten ei ole kokemusta tästä asiasta.

Haluan antaa kuitenkin pienen esimerkin.... tuo 22 e on tosi pieni hinta siitä, jos ette vilauttaisi sitä pientä korttia nimeltä KELA-kortti. Tiedättekö paljon maksaa esim. yksi yö sairaalassa ilman tuota korttia eli jos olette ulkomaalainen???

Suomessa on yksi maailman parhain äitiyshuoltojärjestelmä, ei unohdeta sitä, jookosta!

Tsemppiä ap:lle ja toivottavasti saatte kuitenkin rahat riittämään. Yritä ajatella, että sinun ja lapsesi hyvinvointi on kuitenkin kyseessä ja sitä ei MIKÄÄN rahamäärä voi määrittää! Hyvää loppuraskautta sinulle ja kaikille muillekin =D

T: Siriin

Vierailija

Mulla on polikäyntien syy toksemiaoireet. Nyt neljä kertaa takana ja ainakin kaks vissiin edessä. Meillä ei kyllä toi synnyttäminen maksa mitään (kolme ekaa sairaalan vuodeosastopäivää ilmaisia).

Olin itsekin hiukan huolissani rahoista, mutta totesin, että tässä mun vierailusyyssä on kuitenkin molempien henki kyseessä, että maksaa mitä maksaa niin hengissä halutaan kotiin molemmat.

Tyksissä ainakin saa muuten eräpäivää siirrettyä ihan vaan soittamalla ja sopimalla.

Knoppe 38+3

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat