Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uskovaiset ja alkoholi?

Vierailija

Aloitan oman ketjun tälle uskovaiset ja alkoholi-keskustelulle.

Kertokaa miksi jotkut uskovat eivät käytä alkoholia vaikka Jeesuskin joi viiniä?

Ja jos muuta aiheeseen liittyvää tulee mieleen :)

Kommentit (14)

Vierailija

Saatan siis juoda siiderin tai kaksi saunan päälle tai ruoan kanssa (viinistä en tykkää, sitä juon vain ehtoollisella ;)). Humalahakuisesti en juo.

Joidenkin uskovien kielteinen suhde alkoholiin liittyy kai nimenomaan siihen, että alkoholin käytöstä _voi_ seurata hankaluuksia. Eli jos mopo karkaa sittenkin käsistä. He ajattelevat (kai) että parempi olla kokonaan ilman, niin ei ainakaan tule alkoholin kanssa ongelmia. Eli eivät halua ottaa sitä riskiä, että eivät olekaan tarpeeksi viisaita viinin kanssa.

Yleisesti Suomessa alkoholinkäyttö kuitenkin on melko " sivistymätöntä" , eli juominen on aika humalahakuista. Saattaa olla, että osa uskovista pelkää myös sitä, että mitä jos muut uskovat luulee että heillä ryypiskellään jos " jäävät kiinni" mäyräkoira ostoskärryissä ;)

Ja voi olla niinkin, että osa ei vain yksinkertaisesti ymmärrä, että miksi alkoholia pitäisi juoda. Esim. minä en tykkää kuin muutamasta eri siiderilajista ja viini menee alas väksin jos en kehtaa kieltäytyä... Eli kaikille alkoholi ei ole nautinto ollenkaan.

Eli summa summarum: sinänsä alkoholilla ja kristinuskolla ei ole toistensa kanssa ristiriitaa, kunhan sitä alkoholia osaa käyttää kohtuudella ja viisaudella. Eli alkoholin käytöstä ei saa tulla mitään ikäviä seurauksia. Toiset varmistavat tämän olemalla kokonaan juomatta!

Vierailija

Suomessa on aika paljon ihmisiä, joilla on pahoja ongelmia alkoholin kanssa. Tuskin juuri kukaan heistä on ajatellut alkoholinkäyttöä aloittaessaan rupeavansa alkoholistiksi. Jos joku ajattelee, että varmempaa on olla kokonaan ilman kuin kokeilla ja sitä kautta mahdollisesti joutua tilanteeseen, jossa käyttö ryöstäytyy hallinnasta, niin minusta se on aika ymmärrettävää. Aika monella absolutistilla on taustalla se, että läpipiirissä on ollut joku, jonka alkoholin käyttö ei ole pysynyt kohtuudessa.

Enkä sitä paitsi ymmärrä, miksi jonkun alkoholin käyttämättömyyttä pitää ihmetellä. Ihminen ei todellakaan menetä mitään oleellista siinä, että ei käytä alkoholia.

Vierailija

Oma käsitykseni on se, että monet uskovat eivät käytä alkoholia, koska Raamatussa kielletään juopuminen. Uskovalla ihmisellä on sydämessään Pyhä Henki, joka aiheuttaa suuremman ilon kuin viinistä juopuminen. Itse olen uskossa ja otan esim. saunaoluen, viiniä joskus ruoan kanssa ym. mutta en juo itseäni humalaan.

Vierailija

löytänyt jotain arvokasta. en halua pilata elämääni enää alkoholilla, nuorena sen kanssa tuli läträttyä liikaa ja aikaa myöten huomasin, miten tympeäksi olo tuli aina sen jälkeen. olen juonut tosi vähäisiä määriä ehkä kerran kahdesti vuodessa, vuosi sitten taisin jopa vetästä kännit, mutta huomasin vaan että viina ei sovi mulle.

ehkä se, että ns. " tulin uskoon" , antoi mulle luvan olla onnellinen ilman moista ainetta! siis onni löytyy sisältä ei ulkopuolelta, kuten viinasta (vaikka sen viinan mahaan kaataiskin)

Vierailija

minä en juo. Olen juonut joskus, enkä sortunut itse sen enempää alkoholismiin kuin näihin muishinkaan paheisiin jotka siihen liittyvät, en pannut omaisuutta menemään, enkä ruvenut pelaamaan enkä käynyt vieraissa. Raamattu ei paheksu alkoholia sinänsä - siksi jeesus joi viiniä siinä kuin kaikki muutkin siinä kulttuurissa, vaan juoppoutta. Teoriassa olisi siis mahdollista juoda tekemättä sen suurempaa syntiä.

MUTTA entäs ne ihmiset, jotka ryyppäsivät kanssani tai rohkaisemanani? Kaikilla kun ei mopo pysy käsissä. Eikä aina voi etukäteen sanoa, keneltä se karkaa ja keneltä ei. Raamatussa sanotaan että parempi on kuolla kuin houkutella toisia syntiin enkä minä halua sellaista tuhoa saada kenessäkään tai kenellekään aikaan kuin alkoholi voi saada, jos sitä ei hallitse. Se olisi toisten vahingoittamista pahalla tavalla, minun uskossani suurimpia syntejä, enkä usko että sitä haluaa tahallaan aikaansaada kukaan ei-uskovainenkaan.

Vierailija

Olen itsekin ihmetellyt samaa, tosin ei päde kaikkiin uskovaisiin. Minulla on uskovaisia lähisukulaisia, jotka käyttävät alkoholia (kohtuullisesti). Tosin Jeesuksen alkoholinkäyttö ei välttämättä suoranaisesti liittynyt siihen että viinistä tulee humalaan, vaan siihen että muihin vaihtoehtoihin verrattuna keskiajalla ja sitä ennen alkoholipitoiset juomat olivat suorastaan terveysjuomia. (Alkoholi tappaa pöpöjä).

Voisikohan alkoholinvastaisuus johtua siitä, että pohjoismaissa yleisiin kristinuskon muotoihin (luterilaisuus, helluntailaisuus, lestadiolaisuus, körttiläisyys) kuuluu jotenkin olennaisena osana mielihyvää tuottavien asioiden vastustaminen ja ilottomuus? Virsistä suurin osa taitaa olla mollissa, kirkonkellot soivat mollissa, masturbointi on hirveä synti, samoin seksuaalinen kanssakäynti, pop-viihteeseen suhtaudutaan nuivasti - alkoholin vastustaminen kuuluu luontevasti tähän samaan ajatusmaailmaan.

Toinen vaihtoehto on, että alkoholinvastaisuus on 1800-luvun lopun raittiusaatteen jäänne.

Vierailija

Lasten myötä olen muuttunut melkein absolutistiksi. Ensin olin raitis raskausaikoina ja sen jälkeen raitis, koska imetin ja nyt se on jäänyt päälle :) Meillä limsakin on aikuisten juomaa (lapsen mielestä, ei tykkää siitä). Voisin kyllä juoda saunasiiderin tai ottaa hyvässä seurassa pari lasillista viiniä ruoan kanssa. Viime aikoina vaan ei ole alkoholi kiinnostanut. Limsa ja mehu ovat parempaa. Kivennäisvesikin on paremman makuista kuin alkoholi. Kermalikööri on kyllä hyvää...

Olen uskossa ja mielestäni suhteeni alkoholiin on hyvä. Minua ei häiritse, jos muut juovat kohtuudella. Kännisiä en jaksa - haisevatkin pahalle. Jeesuskin joi viiniä, mutta tuskinpa humaltui siitä. Suomen alkoholikuttuuri on sairas. Kunpa alkoholin käyttö ei olisi humalahakuista. Monesti on helpompi kieltäytyä kokonaan alkoholista kuin selittää ettei tahdo humaltua. Esim. työpaikan juhlissa eivät ymmärrä, miksi en ota kuin pari lasillista kun kerrankin työnantaja maksaa. Helpompi sanoa, että ' smurffilimsaa mulle' :)

Vierailija

Suomen kulttuurissa uskoni tehtävä on tarjota vaihtoehtoinen

elämä. Suomessa alkoholin käyttö on humalahakuista. Siksi

en juo ollenkaan. En edes tykkää alkoholista. Sen verran olen

sitä maistanut.

Terv. uskovaisena itseään pitävä

Vierailija

Olen kristitty ja käytän alkoholia vähän ja maltilla.Ei kiinnosta juoda joten se jää muutamaan siideriin aina joskus.Ymmärrän sen että joku ei halua käyttää lainkaan, eipä se mitään haittaa tee olla täysin ilman.

Mutta hyväksyn sen käytön kun se tehdään viisaasti ja ihminen hallitsee alkoholia.

Vierailija

Ja joka viikonloppu juomme miehen kanssa viiniä. En yhtään ymmärrä, miksi joku ei juo. Ehkä heitä on niin peloteltu?

Lisäksi joissain piireissä ryhmäpaine aiheuttaa sen, ettei juoda.

Uusimmat

Suosituimmat