Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uimaan ilman peseytymista!

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Millainen meininki teidan uimahalleissa? Sanoisin etta puolet paikallisen uimahallimme asiakkaista ei peseydy ilman altaaseen menoa. Iljettaa, kun aikuiset tuovat parikuukautisia vauvoja uimaan pieneen lastenaltaaseen, eivatka peseydy ennen altaaseen menoa. Taalla Iso-Britanniassa erityisesti suositellaan uimista pienille vauvoille ja raskaana oleville. Pesumahdollisuudet ovat tosin aika ankeat - 8 suihkua altaan reunalla seka miehille etta naisille

Onko likaisesta uimahallivedesta todellista vaaraa? Paskassa kasvaa sanoo vanha kansa Suomessa mutta Suomessa kaydaankin suihkussa...

Kommentit (8)

Vierailija

on yläkerrassa uima-allas, sauna ja kuntosali. Enpä ole kenenkään muun kuin minun ja mieheni nähnyt käyvän suihkussa ennen altaaseen menoa tai saunaan menoa (mennään tietty uikkarit tai jopa täydet vaatteet päällä). Suihku on kyllä tosi kehno, pikku tila, jossa käytännössä ei juuri mahdu suihkuttelemaan itseään, vesi tulee vain päähän ja on yhteisissä tiloissa, joten uikkarit päällä tietty ollaan suihkussa. Pahimmassa tapauksessa hyppäävät uima-altaaseen hikisinä kuntosalin jälkeen, yäk! Tämä sama porukka sitten desinfioi kuntosalilla kuntosalilaitteet kosteuspyyhkeillä ennen ja jälkeen käytön:)

Vierailija

Matkoillamme olen huomannut aika samaa. Saksassakin moni mamma marssi suoraan pukukopista altaaseen ja jätti suihkut väliin. Me suomitytöt taas etsittiin nakuina suihkuja ja huomattiinkin sitten olevamme jo allasosaston puolella :)

Aika erikoista, että meillä täällä Suomessa niin korostetaan sitä peseytymistä ja nimenomaan ilman uimapukua, kun taas muissa maissa on eri meininki. Olisko muualla sitten ärtsymmät allasveden puhdostussysteemit?

Vierailija

... sellainen juttu, että kun tyttömme oli uimassa uimahallissa, niin altaassa oli kakka kellumassa, jonka uintivalvoja kävi " kalastamassa" verkolla pois :-) (yääk!)... näin siis Euroopassa...

Maikki

Vierailija

Siis tanaan viimeksi, kun tytto meni uimakouluun (seuraan hanta ikkunan toiselta puolelta), ihmettelin sita, miten ihmiset vaatteet paalla menevat altaan reunalle ja siina sitten riisuvat vaatteensa (uikkarit alla) ja hyppaavat veteen. ja toisten uimakoululaisten vanhemmat kavelevat uima-altaan reunalla likaiset kengat jalassa. Ja kyltit kaskevat " suihku ennen uintia" , tuloksetta. Kylla ihmettelen. Ja muuten naa jenkkilaiset kantavat antibioottisia puhdistusgeeleja mukanaan, joilla desinfioivat kasiaan. (Nythan siita onkin ollut taalla puhetta, etta nuo aineet eivat ole hyvaksi, silla bakteerit tulevat vain vastustuskykyisemmiksi.)

Vierailija

tuntuu olevan paljon enemman klooria uimavedessa kuin Suomen altaissa. Itse en koskaan saanut silmiini arsytysoireita kotimaassa, mutta taalla sitakin enemman. Lisaksi kloorin haju pysyy iholla ja tukassa monta paivaa huolimatta suihkusta ja shampoosta uinnin jalkeen. Meidan hallissakaan eivat kaikki suihkuta ennen uintia (ja voivat tosiaan menna sinne suoraan kuntosalilta hikisina!), tosi inhottavaa. Mutta kaipa se teho-klooraus ne pahimmat popot pitaa loitolla... Ja se kasien desinfiointihysteria on naurettavaa, lisaa vain resistettien bakteerien maaraa...

Vierailija

hoitamassa lapsia ja perheen 4-vuotiaan tytön kanssa kävin paikallisessa uimahallissa ja normaaliin tapaan riisuimme itsemme ja astelimme alastomina etsimään suihkua ja pian huomasin kun monet naiset ja lapset tuijottivat meitä, kaikilla uimapuvut päällä...

Eipä tullut mieleen ennen riisumista, että käytäntö onkin heillä hieman erilaista, kun Suomessa on ihan normaalia, että käydään alastomina suihkussa. Jatkoimme silti samaan tapaan, mutta ehkä suihkuttelimme hieman nopeammin, kun kymmenen silmäparia tuijotti meitä :)

Vierailija

Ei täällä euroopassa paljon hygieniasta välitetä. Hyvä kun uimahallissa yleensäkään on suihkut. Oiskin kiva kloorisena pyöräillä kotiin... :) Meidän hallissa on kyllä sääntöinä, että pitäis suihkasta, desinfioida jalat, pitää pitkät tukat kiinni jne. ,mutta ei siellä kukaan katso perään jos joku niitä sääntöjä rikkoo... Vesi on kyllä melkoisen kloorista, ja kerran satuttiin siihen kun mittailivat arvoja, mutta en tiedä mitkä oli tulokset. Luulen, että sitä klooria on sen verran ettei siinä pöpöt terveydelle vaaralliseksi tule. Tietysti tulee likainen tunne. Mä oon huomannut, että suomessa ollaan vähän ylihygieenisia kaiken käsienpesun yms suhteen, eikä täällä sen sairaammalta ihmiset vaikuta. Lapset puetaan läpi vuoden kevyesti ja sitten nenät vuotaa ja yskittää, mutta tuskin lian vuoksi. Luulen, että jalkasieni on ainoa minkä hallista saa, jos on jotakin saadakseen. Siihen auttaa uimakengät suojaksi, meillä lapsella on sellaset. Me aikuiset vaan koitetaan olla miettimättä pöpöjä... maassa maan tavalla.

Uusimmat

Suosituimmat