Mitä vähäinen lapsivesi sitten voikaan aiheuttaa vauvalle?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Määrä oli normaali, mutta vähäinen. Menossa ollaan viikolla 39+1

Kommentit (9)

Vierailija

Päätin sinulle vastailla, kun itselläkin on vielä tuoreessa muistissa kova huoli samasta asiasta. Minulla käynnistettiin synnytys rv 38+5 juuri lapsiveden vähyyden takia. Koko raskauden ajan vettä oli ihan normaalisti, mutta olisiko ollut rv 35-36 huomattiin, että veden määrä oli laskenut huolestuttavan alas. En muista enää sitä afi-mittaa millä mittaavat lapsiveden määrän mutta, alin mahdollinen se kuitenkin oli. Jouduin kulkemaan viikottain kontrollissa ja tosiaan tuolloin viikolla 38+5 päätettiin sitten käynnistää, koska vauva joka oli ollut koko raskauden ajan todella vilkas oli muuttunut todella uniseksi ja vähä liikkeiseksi ja istukkani oli ruvennut kalkkeutumaan. (Siitä kai se veden vähyyskin ainakin osittain johtui.)

Kun sitten vauva syntyi ei hänellä ollut mitään muuta vaivaa, kun juuri nuo jalkaterien virhe asennot. (Toinen yli ojentunut ja toinen koukistunut.)

Nytten vauvelilla ikää 5.5kk ja täysin on täysin terve, vilkas ja suloinen pieni tyttö. Ja jalkaterätkin ovat oijenneet hyvin ja jumppareiden ja lääkäreiden mielestä tulevat olemaan aivan normaalit toimivat jalat joilla vielä juostaan ja kovasti.:)

Itse sain siloin sairaalasta ohjeeksi vain tehdä ahkerasti liike laskentaa ja käskyn soittaa jos mieltä askarrutti jokin.

Onnellista loppu odotusta.

Äitykkä-78 ja pikku pimu 5.5kk

Vierailija

Muistelen,että lapsivesi tosiaan vähenee loppua kohti ja liian vähäinen lapsivesi voi aiheuttaa sen, että napanuora jää johonkin puristuksiin. Jos lääkäri katsoo, että lapsivettä on liian vähän, luulen, että synnytys käynnistetään.

Vierailija

...että jos lapsiveden määrä on pieni suuren osan aikaa raskaudesta, niin seurauksena saattaisi olla joissain harvoissa tapauksissa kampurajalka, koska veden vähyydestä johtuen jalat ei mahdu samalla tavalla jumppailemaan. Kampurajalkaha nykyään saadaan hienosti hoidettua kuntoon:)

Vierailija

ja sen seurauksena pojalla oli syntyessään asentovirheet molemmissa jalkaterissä. Toinen oikeni itsestään ja toisessa jalassa oli " kipsi" kahdeni viikon ajan syntymän jälkeen. Nyt 2v4kk ikäisenä toisessa jalassa on edelleen lievä asentovirhe.

Vierailija

vaan enpä voinut olla vastaamatta kun on omakohtaista kokemusta.

Eli kuopus käynnistettiin 37+ viikolla lapsiveden vähyyden takia. Huomattiin edellisellä viikolla (oli silloin vielä normaalin alarajoilla kuten sinullakin) ja seuraavasta tarkastuksesta lähdinkin sitten spesialistille, joka passitti synnyttämään. Loppuvaiheessa tuo veden vähyys yleensä kai johtuu istukan toiminnan heikkenemisestä, minulla vauva ei viimeisenä viikkona (ultrien mukaan) kasvanut enää yhtään. Ja kun vettä oli tarkistuksessa sitten selkeästi liian vähän, niin käynnistettiin samantien. Mitään kummempaa en itse huomannut. Lapsi liikkui, mutta ei mahtunut " kääntämään kylkeä" vaan ainoastaan yritti jalkojaan kai oikoa ;) Mitään jalkavikoja ym. vauvalle ei tullut, ei ilmeisesti kuitenkaan kauaa ehtinyt vähästä vedestä kärsiä. Mutta kun kysyit mitä vähäinen vesi voi aiheuttaa, niin minua ainakin " valistettiin" napanuorakomplikaatioiden mahdollisuudesta kun käynnistys hirvitti... Eli kun vettä on liian vähän, voi napanuora jäädä puristuksiin ja seuraukset olla kohtalokkaat. Tämä siis tietysti pahin mahdollisuus, mutta vaadi tilanteen huolellista surantaa!

Vierailija

...pitäis kai vielä huomioida että sullahan laskettu ihan on pian käsillä ja lapsiveden määrä normaalistikin loppuraskaudesta pienenee, ei siis huolta:)

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat