kitarisat tytöllä vai luulotauti äidillä

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Tyttö on 1v ja kohta 10kk päälle. Ekana vuotena ei korvatulehduksia ollut mutta tämän vuoden keväällä 4 (helmi-kesäkuussa). Elokuussa tuli taas nuha mut ei korvatulehdusta. Syyskuun puolivälissä taas nuha ja korvatulehdus. Tuon elokuun jälkeen olen harva se päivä saanut hoitopaikasta viestiä että lämpö on 37.5 paikkeilla. Mulle on sanottu joskus että lapsella kuume alkaa vasta 37.5 paikkeilla. Tyttö on ollut kuitenkin väsynyt tai kuuman oloinen . Hoitotäti on mitannut lämpöä ja olen sitä itsekin mittaillut samoin lukemin kun olen katsonut tarpeelliseksi. Useimmiten lämpö on noussut iltapäivällä mutta joinakin päivinä myös jo aamupäivällä. Hoitotädillä (perhepvhoitaja) on 10 v kokemus lapsista enkä usko että hän nyt ihan huvikseen mittailee lämpöä kuten en minäkään. Mielestämme aina kun " lämpöä" on ollut tyttö on ollut väsyinen. Ensin ajateltiin että johtuu hanpaista (tuli 4 poskihammasta yhtäaikaa) mutta eihän sekään ikuisuuksia voi kestää. (nyt jo kuitenkin pari kk). Viimeisimmän korvatulehduksen (syyskuun puoliväli) antibioottikuurin aikanakin lämpöä oli 37.5-37.7, loppupuolella vähempi. Pari päivää loppumisen jälkeen taas aamupäivällä 37.7. Olin varma että korvat taas, mutta lääkäri sanoi ettei siellä mitään ole. Kävimme sitten ihan korvalääkärilläkin kun joku sanoi ettei lastenlääkäri aina näe esim liimakorvaa. Menimme taas lastenlääkärille lokakuun alussa ja päästiin vihdoin kokeisiin ja röntgeniin. Tämä lääkäri otti mun huolen tosissaan kun edellinen vaan kääs selkänsä. Kitarisat olivat kuvissa suuret ja pissassa oli vähän bakteereja. Lääkäri pisti lasten polille lähetteen. Käytiin siellä tänään ja mä en enää tiedä mitä pitäis ajatella kun siellä lääkäri antoi epäsuorasti ymmärtää että mitä turhaa tervettä tyttöä täällä käyttää. Ei kuulemma jatkuvasti saa mittailla kuumetta ja että kuume on vasta 38 asteessa. Olen ihan sekaisin nyt. olenko kuvitellut kaiken? Nyt en tiedä enää mitä uskoa, itseä ja hoitajan huomioita vai lääkäriä joka ei löydä mitään vikaa? Hyvähän se on jos tyttö on ok, mutta miksi me olisimme molemmat huomioineet samaa jos näin olisi? Ihmetyttää vaan kun pariin otteeseen on nenäkin alkanut vuotaa ja välillä menee keltaiseksi liimaksi (kuten esim nyt just). Olen monelta kuullut että tälläistä pientä " kuumetta" ja räkäisyyttä on usein jos kitarisat on vaivanneet. Olisko kenelläkään vastaavia kokemuksia?

Kommentit (2)

Vierailija

teillä tai hoitopaikassa olla hometta? Meillä tytöllä ollut korvakierre ja lopulta liimakorvat ja sitten kun ne huomattiin päästiin heti kitarisaleikkaukseen ja putkitukseen,mutta kuumetta ei kyllä juurikaan esiintynyt.

Vierailija

mutta jos lapsi vaikuttaa sairaalta ja huonokuntoiselta, eiköhän se nyt jo jotain kerro!

Millaiset lapsen veriarvot, lähinnä tulehdusarvo, on ollut? Meillä lääkärit seuraavat sitä aika tarkasti, mutta kyllä lasta tutkitaan vaikkei se paljon kohollaan olisi. Olen minäkin kuullut puhuttavan siitä, että 37.5 C nyt ei vielä kuumetta oikein ole, mutta edellenkin jos lapsi vaikuttaa kipeältä?!

Jos kitarisat ovat suuret, niin kyllä siinäkin jo jokin vinkki mielestäni on. Meillä tyttö sairasti 2- vuotiaasta 3-vuotiaaksi toistuvaiskuumeilua, jossa lämpö nousi 40 C noin kuukauden välein. Vuoden aikana oli vain muutama kerta jolloin kuume ei olisi noussut kuukauden keskipaikkeilla. Hoidoksi päätettiin sitten tehdä kita- ja nielurisojen poisto ja siihen sairastelu jäi.

Teillä ei tosin varmaan sama tauti ole, mutta esimerkiksi vain siitä, kun sitkeästi vein lapsen uudelleen ja uudelleen lääkärille. Kahdesti lastenpolillakin saimme adenovirusdiagnoosin ja passituksen kotiin, mutta kuljetin lapsen aina vaan uudelleen.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat