Alle 1vee ei ulos -10C???

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Täällä tuore äiti miettii miten puen kesävauvaa talvella ulos. No uusimmassa vauvalehdessähän olikin hyvä artikkeli aiheesta. Mutta jäin ihmettelemään tuota pakkasrajaa -10C alle 1 vuotiailla. On aika alhainen, eipä täällä suomen talvessa siis paljon ulkoilla sitten varmaankaan???? Tänään oli jo täällä aamulla -5 kun lähdimme vaunuilee aamusta ja meillä oli kyllä vielä kevätpuku, villaa kyllä alla ja vaunun päällä. Mutta toppapuku on vielä käyttämättä..

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

vielä oo ehtinyt lukea ko. juttua, mutta esikoisen (10/03) aikaan pakkasraja oli -15 astetta. Eli jos oli enemmän, niin silloin ei ulkoilla, ei vaunuissa eikä muuten. Kyllä mä olen siitä pitänyt kiinni, koska en itsekään paljoa pihalla viihdy seisoskelemassa lasten kanssa jos on yli 15 astetta pakkasta.

Vierailija

on todettava että lapissa tulisi kyllä etelän palmuja ikävä, tuolla pakkasrajalla. Mulla on ollut rajana 20-25 pakkasastetta, vaunujen koppaa kun ei seisoteta ulkona, vaan lapsi laitetaan lämpimään koppaan, peitetään harsolla tai viltillä aukko, niin sinne jää jo lämmin ilmatasku. Jos joskus on epäilyttänyt, olen laittanut 0,5l pulloon niin kuumaa vettä kuin hanasta on tullut ja sen sitten " lämpöpatteriksi" .

Vauva-aikana ei ole ollut kuin n.5 päivää ettei ole voinut ulkona nukuttaa. Ja päiväkodissakin ulkoilevat ... nuo alle 1v.. raja taisi olla se 20 pakkasastetta.

Vierailija

En tiennyt minäkään pakkasrajoista alle 1v..vauvana toki ensi ulkoilut mutta sitten myöhemmin, ollaan oltu molemmilta lapsilta, tosin vauva on yleensä vaunuissa ja suojaisathan ne ovat.

No, ei ole lapset jäätyneet ainakaan meillä ;)

Vierailija

kuulostaa... Ehkä jos laittaa vaunut keskelle aakeeta laakeeta ja vielä tuulisella säällä niin sitten -10 astetta on huikean kylmä. Mutta jos vaunut on tuulelta suojassa, vauvalla lämmintä päällä ja joku harso suojana että ilma vaunuissa on lämmintä, niin ei lapsi pilalle mene kovemmallakaan pakkasella. Suurin murhe on varmasti se että pakkanen ottaa henkeen, ei niinkään vilustuminen. No, tuleva talvi näyttää miten pitkälle terveellä maalaisjärjellä tytön kanssa pötkitään :-)

Kaisu

Vierailija

Minulla on ensimmäinen vauva sylissä ja olisi kiva tietää varmaa tietoa tästä asiasta. Oli miten oli, toivottavasti on leuto talvi edessä täällä Hgissä.

Joku kyseli, että miksei saisi kovassa pakkasessa vauvaa pitää. Tämä on minun ajatukseni, mutta itse en pelkäisi niinkään vauvani tulevan kipeeksi (nuha/flunssa jne) kovassa pakkasessa, vaan ennemminkin sitä, että miten kova pakkanen vaikuttaa hänen hengitysteihinsä ym.

Vierailija

Mä ihmettelin samaa uusimmassa vauva-lehdessä. Kyllä aion ainakin 15:sta pakkasasteeseen asti nukuttaa ulkona ja ulkoilla vauvan, joka talvella noin 8-12kk vanha. Siskollani on neljä lasta ja kaikkien kanssa ulkoillut ja nukuttanut ulkona talvet ihan normaalisti niinkuin muutkin vuodenajat.

Vierailija

Ihmettili lääkäri tota pakkasrajaa ja sanoi, olisiko kirjoitusvirhe, että alle 1kk ja -10 astetta. Se kävisi paremmin kuulema. Muuten äidit istuisi vauvojen kaa marraskuusta maaliskuuhun sisällä hän tokaisi...

Vierailija

Kyllä minäkin ajattelin pitää ulkona vähän kovemmalla pakkasella tyttöä. Kysynpä tänään neuvolatädin suositusta asiaan. Yksi ystävä just sanoi, ettei lapsi ollut sisällä suostunut yksi jouluaatto nukkumaan vaan halunnut vaunihin, jolloin oli ollu hurjat 30 asteen pakkanen...

Vierailija

Kun ei nukkunu sisällä ei sitten millään ! Laitoin vain paljon vaatetta ja peittoa, ei ollut yhtään koskaan kylmän tuntoinen ja nukkui monta tuntia. Kun pakkasta oli lähellä 30 astetta, vein nukkumaan autotalliin, siellä oli pakkasta noin 10 astetta. Täällä pohjoisessa kun saattaa olla viikkoja että pakkanen ei laske alle 20, niin eihän vauveli pääsis ulos pitkiin aikoihin !

Vierailija

pakkasessa ärsyttää nenän herkkiä limakalvoja aiheuttanen täten myöskin keuhkoputkien supistumista. Tämä supistuminen tapahtuu herkemmin, jos keuhkoissa on jo ennestään ruoka-aineallergiaperäisiä vaurioita.

Lieväkin astmaoireilu tekee lapsen olon pakkasessa ulkoiltaessa epämiellyttäväksi. Tilannetta voi helpottaa avaavilla astmalääkkeillä ja kertomalla lapselle oireilun helpottavan nopeasti, kun elimistö sopeutuu pakkaseen jolloin vaste kylmälle ilmalle vähenee.

Kymmenen asteen pakkasrajahan oli tarkoitettu astmaoireita kylmässä ilmassa saaville tai astmaa jo sairastaville lapsille.Kuinka helposti pelkkä kylmä ilma aiheuttaa oireita riippuu pääasiassa nenä muodosta, mitä avoimempi nenä on, sitä helpommin sen sisäpinnat kylmenenät. Jos nenän limakalvot ovat jo ennestään vaurioituneet ruoka-aineallergian vuoksi, oireilu alkaa helpommin.

Yrittänet kaiketi todistella, ettei ruoka-aineallergia aiheuta astmaoireita.Kymmenen asteen pakkasraja liittyy nimenomaan astmaan eikä ole terveille lapsilel annettu yleisohje. Lisäksi yrität seuraava jo usein käyettyä pelottelukeinoa:

lisään tekstiini mukaan lauseen, jonka (tulevaisuuden) opettaja tulee sinulle sanomaan vakavasti moittien (uusi kiusaamismuoti pelkoholistivanhemmilla, joille opettja on todellakin puhunut vakavia sanoja koulussa):

" olen ihmetellyt.." . Ja jos huomaat pelottelun, alkaa pelottelu harhaluuloilla.

Vierailija

Enpä ole tuollaisesta pakkasrajasta kuullutkaan. Meillä viime talvena marraskuussa syntynyt tyttö oli parvekkeella nukkumassa jos pakkasta oli alle 20 astetta! Toki siinä rattaiden edessä oli pyyhe eikä kovalla tuulella siellä ollut, mutta silti. Ja ulkona nukkumaan alettiin noin 2kk iässä... Ja kyllä ajattelin tänäkin vuonna pitää tuota 20 astetta rajana... =/

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat