Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Puolitoistavuotiaan maidontarve

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Tiedättekö, kuinka paljon 10-kiloinen puolitoistavuotias tarvitsee vuorokaudessa maitoa tai vastaavia? Entä kuinka paljon tarve lisääntyy iän ja kasvun myötä?

Kiitos!

Kommentit (4)

Vierailija

" Ei haluu, ei tykkää" , kun yritetään antaa maitoa. Apteekista sanoivat että 500 mg kalkkitabletin lisäksi tytön tulisi saada jonkin verran maitotuotteita, esim. 2 dl jogurttia päivässä ja vähän maitoa ruoan joukossa. Plus tietysti d-vitamiinit.

Vierailija

on hyvä määrä.

Mutta mun mielestä 5dl on aika paljon, kun ruuan kanssakin menee se lasillinen, noin 2dl...

Mutta saahan sitä kalsiumia jukurtista, juustosta yms, ettei kaikkea maito tarvi niin juoda...

Vierailija

Kalsiumin tarve on tosiaankin 600 mg vuorokaudessa, kuten aiemminkin mainittiin. Määrä tulee aika helposti täyteen, jos lapsi syö jugurttia ja juustoa. Myös kasviksista saa kalsiumia. Jugurtissa on noin 120-140 mg/dl ja juustoissa noin 800-1000 mg/100g. Päivittäinen kalsiumtarve tulee siis tyydytetyksi: parilla jugurttipurkilla ja muutamalla juustosiivulla sekä kasviksilla. Tärkeää on pitää huoli D-vitamiinin saannista, koska ilman sitä kalsium ei imeydy. Uuden suosituksen mukaan 1,5 v tarvitsee D-vitamiinia 10 mikrogrammaa päivässä.

Olen selvittänyt näitä aika tarkkaan juuri sen takia, että tyttömme 1v6kk ei suostu juomaan maitoa, enkä halua antaa kalsiumlisää turhaan.

masunasu ja tyttö 1v6kk

Vierailija

olen saanut lapsillemme 1 ja 3 v. (maitoallergikkoja) n. 600 mg kalkkia/vrk. Eli vastaa yhteensä n. 5 dl maitoa tai muita maitotuotteita. Kalkkitabletteja annettaessa meille on sanottu " jaettujen annosten" imeytyvän paremmin kuin ison kerta-annoksen.

Uusimmat

Suosituimmat