Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

++ Helmimammat ++ 2.6-5.6 PINO

Vierailija

Aamua kaikille, minun on lähdettävä töihin voimaan pahoin mutta enköhän selviä. Illalla voi olla sitten enmmän kerrottavaa. Mukavaa päivää helmiksille

lastwish ja 5+0 (vissiin)

Sivut

Kommentit (26)

Vierailija

Eilen plussasin ja just tovi sitten soitin neuvolaan. 17.6. eka käynti. Meillä on oltu aivan onnesta sekaisin, toivottavasti tämä menisi loppuun asti! Mies aloitti heti armottoman kunto- ja ruokakuurin, molempien meidän pitäisi saada ylimääräistä pois - tämä hyvä tekosyy myös miehelle!

Oireita on sitten ihan reippaasti. RInnat aristaa niin, ettei missään nimessä voi makoilla vatsallaan ja alamasua nipistelee aina välillä. Pahoinvointia ei ole ollut, mutta huimausta senkin edestä. Meinasin eilen pökrätä uimahallissa.

Hauskaa päivää kaikille ja toivottavasti yökkäilijät selviävät huonosta olostaan huolimatta!

Visbe ja about 5+?

Vierailija

eilen varasin neuvolaan ajan, on 27.6 eli sinne päälle 8 viikolle menee. kuuluukohan sillon sydänäänet vielä?toiv.kattois ultralla et onko siel ees mitää...että on pitkä aika odottaa. ja muutenki tekis mieli kertoo kaikille mut odotettava sinne 12 viikkoon ja ultraan.ei edes tajua oikeen olvansa raskaana kun ei oo nähny viel koko maha-asukkia. jotku hajut käy nenään tosi pahasti, kuten viikonloppuna olin kaverinkaa kaupungis, ja mentii yhen ruokalan ohi ja siel ihan taatusti haisi oksennus, siis ihan selvästi, kaveri vähä ihmetteli ku niin sanoin kun ite ei haista mitään!samoin meijän kissan hiekkalootan siivous ,se pissa haisee jotenki ihan kummalliselle, ei niinku ennen. koskakoha alkaa pahoinvointi ja oksentelu...ääk..

Jeminaz 5+1

Vierailija

Minä haahuilen vielä vähän tuolla kuumepuolen ja tämän osaston välissä. Vaikea edelleen uskoa tähän raskauteen, mutta kai se on uskottava.

Suuri osa teistä tuntuu jo ihan tutuilta - vaikka en ole käynyt kuukausipinoissa kirjoittelemassa, olen niitä kuitenkin lueskellut. Ja kaipa tässä tutuiksi tullaan edessä olevan 8 kk:n matkan aikana. Ainakin toivon, että kaikki ollaan helmikuun tullessa ison masun kanssa liikenteessä.

Minulla ei niinkään tämä raskaus vaivaa, vaan inha flunssa on iskenyt. Kurkku kipeä ja kuivaa yskää pukkaa päälle. Miehellä sama juttu, ja kuopus on flunssailut jo viikkotolkulla. Pelottaa, kun olen astmaatikko ja jouduin lopettamaan antihistamiinit ja yhden toisen hyvän lääkkeen plussattuani. En ole vuosiin ollut ilman noita lääkkeitä, joten pelkään, mitä tapahtuu. Mutta kahtellaan.

Pitäisikö sitä tosiaan jo neuvolaa varata? Uskon, että näin kesäaikaan ajat ovat kortilla, mutta pelottaa, kun on näin varhaista... Alkuraskauden ultrakin kiinnostaisi, mutta kun en ole varma tarjoaako meidän kunta (Vantaa) nt-ultraa, niin en tiedä haluanko maksaa kahdesta ultrasta parin viikon välein... Mielenrauha on toki arvokas asia, että täytyy miettiä.

Voi, jotkut 5+ viikkoiset jo voivat pahoin. Minulla enää tämä ja ensi viikko töitä ja sitten pääsee lomille. Olen niin toivonut, että pahoinvonti voisi ystävällisesti odotella sinne 6+ viikoille. Silloinkaan ei ole pakko tulla, mutta jos on pakko, niin mieluiten vasta silloin. Aiemmissa raskauksissa en ole oksentanut kuin yhteensä kerran, mutta ällötys-ellotus on ollut sitäkin kauheampaa. Minulla on normaalistikin herkkä hajuaisti, niin alkuraskaudesta peittoan minkä tahansa huumekoiran eikä se ole kivaa...

Täällä oireistossa ainoastaan kipeät rinnat ja säännöllisesti ilmenevä nälkä. Olen viimeiset puoli vuotta treenannut säännöllisesti ja sitä myöden syön aika terveellisesti, niin hyvin sillä on pärjännyt, ei ole herkkuja tehnyt mieli. Nyt vaan harmittaa tämä flunssa, kun tekee mieli treenailemaan ennen kuin iskee totaali pahaolo ja väsymys. No ehkä se tästä vähitellen.

Tsemppiä kaikille ellotuksesta kärsiville, sitähän tämä taitaa seuraavat pari kuukautta olla...

Hilpsu rv 4+3

Vierailija

Tikru, minä sitten vastailen, jos ei kukaan muu..! Hyvä, että pääsit vähän lepäilemään, on tärkeää kuunnella nyt itseään. -Hormonikuohuja olit saanut kokea, on se rankkaa. Edelleen muistan, kun jostain syystä itkin kauhasti kuopuksen synnyttyä katsoessani telkkarista Lambi wc-paperi mainosta... :) En jälkeenpäin voinut käsittää miksi, mutta niin se vain oli.

Minä olen edelleen vähän huolissani siitä, että oireita ei kauheasti ole. Olen yrittänyt tutkailla vanhoja muistiinpanojani aiemmista raskauksista, mutta niissä ei mitenkään ilmene, että missä vaiheessa on alkanut esim. pahoinvointi. Mutta ehkä pitäisi olla tyytyväinen, kun olo on aika normaali eikä surra. Mutta tällaistahan tämä on, ikinä ei ole tyytyväinen.

Ihmettelin viikonloppuna, että miten selviän parista työpaikan tilaisuudesta. No, ensimmäisestä pääsin kuin koira veräjästä - tilaisuus peruuntui. Eikä kai ihmiset loppujen lopuksi jaksa niin kauheasti kiinnittää huomioita muiden juomiseen. Ja luulen, että olen aika lailla epäilyiden ulkopuolella, ihmiset olettavat, että minulla lapset on jo tehtyinä, kun ovat sen verran isoja.

Helmet 2009 voisi olla ihan hyvä nimi meille. Toivotaan vain, että muutkin helmikuiset vähän heräilisivät horteestaan. Onko vielä niin aikaista vai onko kaikilla jo paha olo?

Oireeton Hilpsu rv 4+6

Vierailija

Kokonaista kahden viikon yrityksen jälkeen totesin olevani raskaana. Vieläkin vähän hämmentää, kun tuntuu, että ei voi olla mahdollista näin äkkiä. Tuolla sängyissään meillä jo ennestään tuhisee 2v2kk poika ja 11kk tyttö.

Hilpsu: Asun myös Vantaalla ja ainakin vielä tokaa odotellessani Vantaa tarjosi 2 ultraa, eli tuo np-ultra kuuluu myös repertuaariin. Tosta raskaudesta ei ole kuin n. vuosi, jten en usko, että politiikka olisi tässä suhteessa muuttunut.

Ja minulle on myös käynyt niin, etten muista syödessäni olevani raskaana. Tänäänkin söin välipalaksi töissä brie-juusto täytteisen leivän ja vasta jälkikäteen tuli mietittyä, että saikohan sitä. Mulla ei ole tekosyynä pitkä väli raskauksissa, jolloin ei ymmärrettävästi voi muistaa... On tainnut raskaudet ja imetyksen verottaa vaan tuota vähäistäkin jo olemassa ollutta aivokapasiteettia ;)

Jeminaz: Meillä ei ole täällä Vantaalla ainakaan edes yritetty saada ekalla nla kerralla sydänääniä kuulumaan. Terkka on selittänyt syyksi sen, että on epävarmaa saada äänet kuuluviin niin aikaisilla viikoilla neuvolan vehkeillä eivätkä halua huolestuttaa äitiä/vanhempia turhaan. Minusta tuo on ollut ihan hyvä systeemi, koska tiedän itsestäni, että jos sydänääniä ei olisikaan saatu kuuluviin, olisin stressanut aivoni karrelle niiden muutamien viikkojen aikana ennen ultraa...

Tikru08: Pastöroituja tuotteita voi syödä huoletta, tämä on tietoa. Ja kaikkea muutakin minun mielestäni jos itsestä tuntuu siltä. Täytyy vaan itse ymmärtää esim listeriariski. Tämä jälkimmäinen oli siis henkilökohtainen mielipide... Itse kartan kaikkea vakuumipakattua (kuten graavilohi), kypsentämätöntä (esim. pakasteherneet yms. raakana) ja olen muutenkin aika tarkka, jos satun muistamaan olevani raskaana... En esimerkiksi juo kofeiini pitoisia juomia juurikaan raskauden aikana (max. 2 kuppia kahvia/pvä).

Oma masu on raskaana. Kohtu tuntuu ihan selvänä pienen pienenä kovahkona täytettynä pallona. Rintoja aristaa päivä päivältä enemmän, hajuaisti herkkä (valittelen töissä muiden mielestä olematonta tupakanhajua...), välillä ellottaa. En ole aikaisemmissa raskauskissa kärsinyt oksentelusta enkä edes huonovointisuudesta, toivon selviäväni ilman myös nyt! On ollut vain hajuihin ja nälkään liittyviä pieniä etomiskohtauksia. Ja väsyttää. Väsyttää vaan niin hirmusti. Liittyy tietysti myös siihen, että teen vuorotyötä (palasin kesäksi hoitovapaalta töihin) ja on aikainen aamuvuoro klo 04.00-> takana...

Tsemppiä meille kaikille, voimia rankkoihin oireisiin! Ja ennen kaikkea toivon, että meillä kaikilla menee hyvin raskausaika ja etenkin nämä kriittiset alkuviikot!

Ms_matami

rv 4+3 (pikkuhiljaa ne lisääntyy...)

Vierailija

Eli eilisistä kramppailuista ei ole tietoakaan ja tänään on tosiaan sitten eilisenkin edestä rintoja vihlonut, että nyt ei niin enää pelota. Tänään on oikeastaan ollut sellainen päivä, että onpa ihanaa olla raskaana! Ja ihanaa kun täällä voi asiasta kertoa! Muuten vaan miehelle puhelimessa myhäilen...

Tervetuloa kaikille uusille, kuumeilupuolellakin näyttää siltä, että uusia plussia vain satelee. Hienoa!

Minulla oli eilen tärkeä työjuttu, jota jännitin (ja josta muuten luulen, että eiliset kramppailut johtuivat), mutta se on nyt ohi ja meni hyvin ja nyt olen jo ihan lomafiiliksissä. Tänä kesänä alkaa loma poikkeuksellisen aikaisin, kun esikko on ekaluokkalainen ja ensimmäistä pitkää kesälomaa vietellään. Eli ensi viikko vielä ja sitten alkaa lomailu.

Hipsu rv 4+5

Vierailija

Kävinkin itseni liittämässä äsken esittelypinoon vaikkakin kovin varovaisissa tunnelmissa tässä mennään eteenpäin. Pelottaa niin hurjasti, että meneekö tällä kertaa kaikki hyvin. Ja yhtään hyvää ei kai lupaa, että maanantaina tehtyyn testiin sain kaksi tosi vahvaa viivaa ja tänä aamuna paljon haaleammat. Mutta luotan siihen, että kun ovat eri valmistajan testit niin siksi näyttävät erilailla. Jonkinlaisia selityksiä pakko keksiä, ettei pää ihan hajoa.

Minulla oli juuri viime kierrosta alkuraskauden keskenmeno ja nyt tärppäsi heti uudestaan. Hysteerisenä juoksen vessassa vähän väliä katsomassa, että vuodanko. Lisäksi vuonna 2003 minulle tehtiin raskauden keskeytys viikolla 20 sikiön vaikean kehityshäiriön vuoksi, ettei nämä mun pelot häviä ihan pian vaikka alkuraskaudesta selviäisinkin.

Mutta olen minä jotain aikaiseksikin saanut: tytöt vuosimallia 2002 ja 2005:) Jälkimmäisen raskaus oli niin pelottavaa(juuri tuon keskeytyksen takia) että tutuille kerrottiin vasta joskus viikoilla 20-22, että enköhän nytkin tietoa sinne asti panttaa jos sinne asti päästään. Kun joku sitä täällä pohti, että koska kertoa?

Oireita ei hirveämmin ole, rinnat on kipeinä ei oikeastaan muuta. Tietääkö sekin huonoa? Tosin mitään oksentelua en kaipaakaan, enkelipojastani taannoin oksentelin raskausviikolle 17 asti ja se oli rankkaa, tytöistä ainoastaan etoi ei oksettannut. Mutta jotain konkreettista kaipaisin tähän raskauteen, että tämän todeksi uskoisi.

Tulipa maksi viesti näin aluksi ja pelkkää epäuskoa, mutta sitä kai se on näin aluksi:) Hienoa kuitenkin olla tällä puolella!

Miina75 rv5+1 (keskenmenosta laskettuna, ultrassa kai sitten selviää tarkemmin, jonka aion tänään varata)

Vierailija

...unohdan välillä olevani raskaana ja että pitäisi miettiä mitä syö. Tänäänkin töissä ruokalassa valkkasin vain ruokia lautaselleni ja vasta pöydässä huomasin miettiä, että jaa, saikohan kaikkea tätä syödä. Onko kellekään muulle käynyt näin?

Hilpsu (Ai minäkö huono äiti?)

Vierailija

Lastwishillä jo pahoinvointia. On se jännä, miten erilaiset oireet ja eri vaiheessa voi jo näin alussa olla. Olen kyllä itsekin huomannu, että ei mun enää samalla tavalla ole himo ruokaan kuin viime viikolla. Sit kun saan ruokaa eteen niin kyl se menee alas, mutta hieman sellainen ällö olo on välillä. Ei silti vielä varsinaista huonovointisuutta. Eikä tietysti tarvitsis tullakaan, mutta tässä vaiheessa vielä kaipaisi jotain konkreettisia oireita todistamaan, että siellä masussa todella kasvaa joku.

Neuvolajuttuja oli viimepinon lopussa. Mähän tilasin jo neuvolan, sain sen rv 8+1. Tuntuu että siihen olis vielä ikuisuus. Ultraan tietysti sitten vielä kauemmin. Tuota alkuraskauden ultraa ollaan mekin miehen kanssa pohdittu. Mitä mahtaa maksaa täällä Turussa? Ja missä vaiheessa sinne kannattaisi mennä? Ollaan ajateltu että tuon ekan neuvolan jälkeen voitaisiin käydä jos se ei ihan omaisuuksia maksa. On niin suuri pelko siitä onko kaikki hyvin, että haluaisi saada jonkun varmistuksen.

Kuumeilupuolella kävin kurkkimassa, lisää porukkaa taas odotus-puolelle tulossa:) Hieno juttu!

tikru08 rv 5+0 (ihanaa, uusi viikko alkaa!)

Vierailija

Eli tosiaan, väsymys vei jalat alta. Eilen tuntui, että nyt saa pariksi päiväksi riittää. Olen opiskelujen kautta harjoittelussa, työ on aika fyysistä ja rankaa jaloillaan olemista. Huimausta ja heikotusta on ollut kovasti, samoin tää ylitsepääsemätön väsymys. Soitin neuvolaan - ihanan ymmärtäväistä väkeä siellä! Kirjoitti heti pari päivää vapaata, ja sain lähetteen labraab, katotaan parit arvot jotka mulla on muutenkin olleet aika alhaiset. Huomisaamuna sit sinne verta antamaan.

Mut tänään sit sain oikein tosissaan tuntea, miten tunneherkkä sitä raskaanaollessa onkaan! :D Kävelin aamupäivällä helteessä neuvolaan, jonne ehkä pari kilsaa. Neuvolatäti sanoi eilen puhelimessa (ainakin mun muistin mukaan) että tänään vois tulla sen sairastodistuksen hakemaan. No, soittelin siellä sit ovikelloa kun ei ollut ovi auki. Varmaan 20 minuuttia seisoin siinä ja odotin, ja soitin taas...

Viimein sit ihmeissäni luovutin, ja kävelin talon toiseen portaaseen, jossa on lastenneuvola. Kysyin siellä, et tietääkö tää hoitaja mitään tuosta äitiysneuvolan puolesta.. Hän sanoi, että siellä ollaan tänään koulutuksessa, huomenna vasta paikalla. Siinä vaiheessa alkoi kyyneleet valua. Se täti vaan sanoi että tule huomenna uudelleen. Ihan ystävällinen kyllä oli. Menin sit ulos, ja siinä vaheessa alkoi ihan hurja itku. Vollotin siinä sitten keskellä vilkasliikenteistä katua, ihmiset vaan hämmentyneinä katsoi!

Jee. Oli sit aika "mahtava" olo kun sain itteni koottua. Soitin miehelle töihin, ja ihana oli kun tsemppasi mua ja kuunteli. Kaipa tällaisiin pienistä vastoinkäymisitä aiheutuvaan tunteiluun sitten saa tottua:) Kiva vaan kun tulee täysin varoittamatta, eikä oikeasti mahda sille mitään.

Tuleepas pitkät selostukset omasta päivästä:) Kertokaas muutkin miten sujuu. Täällä on vähän hiljaista... Vaikka varmaan se tästä, kun porukkaakin tulee lisää koko ajan:)

Ollaanko me sitten helmimammoja koko odotusaika, vai olisko muita ideoita pinon nimeksi? Ajattelin ,kun mitä aiempina vuosina olen täällä taustaillut, niin helmikuiset on kai usein olleet helmet -nimikkeen alla. Musta aika ihana nimitys meidän pikkuruisille:) Ja kun sen kirjoittaa matkien aiempia... esim. .o0O HELMET 2009 O0o. niin erottuu tosi hyvin kaikkien otsikoiden joukosta:) Mutta ei siinä mitään, helmimammatkin "rimmaa" tosi kivasti, ja on hyvä nimi:) Niinkuin tällä asialla olis jotain merkitystä:D

Hyvää vointia kaikille helmiodottajille helteestä huolimatta! On vähän rankkaa, itsellä ainakin, kun heikottaa jo ilmankin kuumuutta, mutta yritetään nauttia ja pitää pelko-peikot loitolla:)

tikru08 rv5+3

Vierailija

Pahempia oireiluja ei vielä ole ilmennyt muutakuin että minä sitten taas syön kokoajan. Sama mitä tekee niin suussa pitää kokoajan olla jotain. Tänäänkin on taas normaalin kahden ruuan lisäksi maistuneet keksit, sipsit ja karkit...huh huh!!! Aikaisemmin en ikään ole kyllä näin paljoa mässäillyt. Mulle tulee tämän menon mukaan kyllä ainakin 40 kiloa lisää painoa jos ei rupea rajoittamaan tätä syömistä :p

Onko muilla ollut ollenkaan vastaavia ongelmia?

Osa syy tähän mun runsaaseen syömiseen saattaa tosiaan olla sekin, että lopetin tuon tupakinpolton viime viikolla kun sain tietää olevani raskaana.

Oletteko te muut soittaneet jo ensimmäisen neuvola-ajan? Itse en ole vielä soittanut, mietityttää että onko tässä vaiheessa jo liian aikasta soittaa? Olisi niin kiva tietää että tuolla vatsassa kaikki on hyvin, kun noita oireitakaan ei paljoa ole...

T. Miiru84 4+6

Vierailija

Viikko on mennyt niin suuressa väsymyksessä, ettei työpäivän jälkeen ole jaksanut konetta edes katsoakaan.. :) joten siksi niin hiljaista täältä.

Neuvolan ja ultran varasin viime viikolla. Neuvola on jo ens pe (13.päivä hui! 6+0 silloin) ja ultra 'vasta' 24.6., viikkoja silloin olisi 7+5. Halusivat klinikalla laittaa noin pitkälle, että sydänäänet näkyisivät varmasti. Omalle lääkärille ei päästy (meillä siis hormonihoito + inssi takana), kun on jo lomalla. :(

Jotenkin tuota neuvolaa en osaa edes odottaa, mitäänhän siellä ei vielä tehdä, muuta kuin täytellään lappuja ja jutellaan. Olisi ollut kivempi selvittää ensin, onko masussa kaikki kunnossa, ja vasta sitten mennä neuvolaan..

Oireita on siis tuo väsymys, pahoinvointi, huimaus ja närästys. Tän aamuinen kalanmaksaöljykapseli maistuu vallan vahvasti suussa vähän väliä.. Hassuinta on, että suklaakeksien haju yököttää ihan kamalasti. :D

Naanuli ja Helmi 5+0

Vierailija

Ensi kertaa kirjoitan tänne helmikuisten odotuspinoon. Testi näytti plussaa tiistaina (rv3+5).

Mitään pahoinvointia ei ole vielä, enkä sitä ihan heti odotakaan. Esikosta oksensin ensi kerran viikolla 8, sitten oli pari hyvävointista viikkoa ja viikot 10-16 meni taas posliinia halaillessa.

Oireita on lähinnä väsymys, joka voi johtua myös vuorotyöstä, ja palelu.

Neuvolaan en ole vielä aikaa varannut. Ehkä ensi viikolla soittelen.

Tekisi kauheasti mieli kertoa tästä pienestä salaisuudesta jo lähimmille ihmisille, mutta maltan vielä mieleni. Esikoisesta kerrottiin aika myöhään, joskus 15 tai 16 viikolla.

Alkuraskauden ultraa olen miettinyt. En näe sitä nyt niin tarpeelliseksi kuin esikoisen odotuksessa, mutta katsotaan muuttuuko vielä mieli :)

Joie rv 4+1

Vierailija

Inkiväärin sokeroiduilla palasilla pääsee jo pitkälle taas :D Pahoinvointi kaikkoaa jälleen inkiväärin avulla kuten aikaisemmissa raskauksissa. Hymyilyttää koko ajan kun tietää että mukana on pieni elämänalku mutta kukaan muu ei sitä tiedä ;)

ON: Rinnanpäät on niiiin kipeät että pitää olla tietynlaiset liivitkin päällä, pyyhekin tuntuu liian karhealta :D Voimakkaat hajusteet ällöttää ja tupakansavu on jotain ihan kamalaa. Itse lopetin myös plussatestiin polttamisen ja nyt ei tulis edes mieleenkään polttaa sen verran tekee pahaa koko ajatus. Masu on hiukan turvoksissa kuten asiaan kuuluu ja nippailuja tulee. Samoin kohdunkannakkeet välillä ilmoittelee itsestään jos tekee liian äkkinäisen liikkeen :) Siis ihan tuttuja kuvioita alkuraskaudelle :)

Mukavaa päivää kaikille, minä ponkaisen itseni töihin tästä :)

lastwish ja "punkki" 5+1

vauvaksi
Seuraa 
Liittynyt10.4.2005

Hei

Täällä kurkistelen varovasti tällekin puolelle. Eilinen plussatesti takana ja onnella ei ole kattoa! Tutustelen pikkuhiljaa teihin; moni nikki onkin tuttu vauvakuume puolelta.

Minulla ei mitään hirveitä oireita vielä ole; ainoa konkreettinen tuntemus on rintojen arkuus ja turvotus (ja tietty tädin poissaolo).

Kannatan lämpimästi tikrun esitysta o0O HELMET 2009 O0o , näyttää tosi hyvältä!

Mukavia vointeja kaikille ja aurinkoista viikonloppua!

-vauvaksi- rv 4+1

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat