Vauvan istuttaminen esim. pöydän päällä?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Taas tästä istuttamisesta, mutta haluaisin nyt saada meille selväksi tämän asian, lähinnä, jotta voin infota miestäni. Kun 3,5kk vauvamme on miehelläni, hän useimmiten istuttelee vauvaa tavalla tai toisella, huonosti tuettuna. (Luin täältä, että vasta 5kk saisi istuttaa) Mies ei jaksa kuunnella nalkutusta siitä ja minua taas kiehuttaa se, että miksi sitten ei usko minua, niin en nalkuttaisi. (Miehet!:)

Joskus pitää vauvaa erilaisten tasojen päällä istumassa, esim. pöydällä. Eli vauvan pylly on pöydällä ja kannattelee vauvaa kainaloista. (Tämä näyttää minusta pahalta, ja samoin vauvaamme piti anoppinikin..)

Joskus pitää vauvaa jalkojensa päällä sohvalla niin, että omat jalkansa/polvensa ovat yhdessä ja vauva istuu hänen jalkojensa päällä, nojaten hänen jalkoihinsa. Joskus vauva on siinä pystyasennossakin istumassa. (Loivasti istuminenhan on kai ok?)

Joskus taas pitää vauvaa sylissä istumassa niin, että vauvan nenä näyttää miehestä poispäin ja selkä ei nojaa mihinkään. (Jos selkä nojaisi miehen masuun, sehän olisi ok?)

Todella kiitollinen vastauksista! :)

Kommentit (6)

Vierailija

viime viikolla. Vauvamme on hieman vajaa 4,5 kk ja on punkenut itseään istumaan sylissä päälle kuukauden verran. Kysyinkin sitten neuvolassa lääkäriltä ja terkalta, että voiko antaa istua kun itse istuma-asentoon kerran nousee eikä suostu nojaamaan rintaa vasten sylissä. Vastaukseksi sain, että niin kauan kun istuminen tapahtuu vauvan omilla lihaksilla voi huoletta antaa istua (Sohvan nurkkaan eivät kuitenkaan suosittele istumaan laitettavaksi ;)

Meillä siis vauva istuu sylissä pitäen kiinni sormista tai käsistä ja saa huoletta olla siinä niin kauan kuin itse jaksaa olla. Sen kyllä huomaa kun selkä alkaa väsymään eikä enää itse jaksa pitää itseään istumassa.

Vierailija

Nyt harmittaa, että annoin anopinkin viikon sisällä pitää vauvaa istumassa ilman kunnollista tukea selälle :( Jotenkin vain en viitsinyt alkaa hänellekin asiasta huomauttamaan, kun en ollut 100% varma. Eipä tuota istumista päivää kohden kai kovin paljoa tullut, mutta kuitenkin :(

Meilläkin vauva kampeaa sylissä loivasta asennosta pystympään, eli istumaan pitäisi päästä. Vaikeahan toista tietenkään on väkisinkään makuuttaa, jos ylös pyrkii. Pitääpä seurata, että onko selkä pyöreänä vai suorana, kun istuu.

Vierailija

Meillä poika ojentui vasta 7-8 -kuisena!! Mikäs kiire sitä on istuttaa / seisottaa? Fysioterapiassa sanottiin kyselyihini että voi tulla selkäkipuja ym. ja seisottamisesta tulee sitten käyrät jalat. Olen itse saanut muistuttaa samasta asiasta miestäni (pari muistutusta kyllä riitti) ja anoppia. Helkkari sentään, kun eivät muuten tajua! Ihan pieni vauva se on vielä vaikka vaikuttaakin jäntevältä. Höh.

Voi kun rupes ärsyttämään sun puolesta. Miehet on just tollasia... ;)

Vierailija

jos selkä jää istuma-asennossa pyöreäksi niin se ei ole vielä tarpeeksi vahva istumista varten. mutta jos vauva pitää selän suorana istuma-asennossa niin sitten voi huoletta istuttaa vaikkei vauvalla vielä oliskaan tasapainoa istumassa pysymiseen. tuntikausia ei nyt tietenkään voi kerrallaan istuttaa mutta hetkiä niin kauan kun vauva on istumassa tyytyväinen.

meillä on 4,5-kuinen vauva tosi jämäkkä ja on pitänyt selän suorana istuessaan jo kuukauden verran. niinpä ei enää viihdy ollenkaan sylissä takakenossa vaan täytyy aina päästä istumaan niin että tuetaan vyötärön kohdalta. lyhyitä hetkiä on jo ollut syöttötuolissakin istumassa imetystyynyn avulla tuettuna.

Vierailija

mutta mielestäni pikkuvauvaa pitäisi istuttaa vain sylissä.

Meidän poika punki tosin jo 3,5kk:n ikäisenä itse istumaan ja rattaisiin oli siirryttävä nelikuisena, kun ei enää viihtynyt vaununkopassa. Rattaiden selkänoja oli tietysti siinä melkein makaavassa asennossa ja heti jos poika osoitti väsymyksen merkkejä, selkänoja laskettiin alas.

Perusohjehan on, että niin kauan kuin vauva " istuu" selkä pyöreänä, ei saa vielä kovin istuttaa.

Olikohan tästä mitään apua?! =)

Nalle ja poika 8kk

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat