Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

***KESÄNUPUT ma-ke***

Sivut

Kommentit (98)

Vierailija

Aamupäivällä jo yritin vastata, muttei onnannut, kun nää sivut ei pelaa!!!

AJ: joo samoilla viikoilla mennään. Mulla LA aikaistui viikolla, kun se niskapussiultraus tehtiin (vai mikähän sen virallinen nimi nyt sitten olikaan). Olen tässä miettinyt, että olisko ihan oikea LA jotain sen 12.6. ja 5.6. väliltä...

Tämä on meidän kolmas lapsi, "iltatähtösemme", vaikka mulla ikää "vain" 30 ja miehellä 34v. Aikaisemmat syntyneet viikoilla 40+5 ja 40 tasan. Nyt vähän jännittää vauvelin koko, kun poika painoi yli 4 kiloa. Missään kokoarviossa en ole käynyt. Toivoisin vaan ettei menisi kovasti yli ettei ehtisi hirmuisen isoksi kasvaa... Ja on tässä kyllä paljon paljon raihnaisempi kuin aik. raskauksien aikana. Sikälikin toivoisi, että pystyisi taas edes kävelemään normaalisti. Nyt on nuo liitos ym kivut niin pahana. Ja jatkuvat supistelut rassaa mieltä. Ärsyttävää olla koko ajan varpaillaan, vaikka yrittää kuin psyykata itseään et ei se vielä tule. Tänäänkin supistellut iltapäivästä asti ja nyt iltasella enemmän. Supistukset jotain harkkarin ja oikean väliltä. No, ei auta kuin odotella ja katsella mihinkä tämä tästä kehkeytyy.

Ananas rv 39+4 (edelleen)

Vierailija

Kaikki oli tälläkin kerralla ihan jees. Painoa oli tosin tullut 600 g viikossa, mut olenkin syönyt varmaan kolmen edestä grilliruokaa... Turvotus on lähinnä pientä turvotusta nilkoissa iltasella. Sf-mitta tippunut 35->32, tosin edelliskerralla kun mittasi oli supistus päällä ja kohtu oikein "törröllään". Huomenna on LA ja 10 vrk siitä olis se yliaikaiskontrolli. Soittavat kuulemma ensi viikolla ajan, jos on tarpeen. Toivottavasti ei ole kuitenkaan.

Meilläkään ei neuvolassa tsekata kohdunsuun tilannetta muuta kuin lääkärikäyntien yhteydessä. Mulla on sellanen mielikuva, ettei meidän neuvolassa ole yhtään kätilö-th:aa, vaikka onkin aika iso asiakaskunta ja useampia terkkareita.

Poika, 6 v, oli hyvä kun tuli puhetta tuosta lasketusta ajasta. Sanoin, että "sinä olit niin tarkka poika, että synnyit ihan laskettuna päivänä, vaikka yleensä niin ei käy". Tuumasi siihen, että "mulla taisi olla kalenteri siellä mahassa" :D

Ananas700, jolla huomenna päiväys

Vierailija

Ei mitään uutta sitten tännekään, ei...:( Kyllähän se taas jomotteli yöllä masua ja selkää jnk verran, mutta ei kunnolla. Tulipa itellä mieleen että kyllä se menkkamainen jomotus selässä vaan silti mahtaa olla suppareita ku mulla kuulemma on kohtu melko ylhäällä ja takana- tuntuuhan ne supparit silloin enemmän varmaan selän puolella, vai?

Meidän TK:ssa ilmeisesti terkka saattaa tutkia kohdunsuun sitten ku on menny yli ajan- ei kai ne muuten sitä meillä ainakaan tarkista. Ja minäkään en ois päässy ylimääräseen ultraan ja synnytystapa-arvioon OYS:aan jos ei ois ollu epäilystä perätilasta. Muutoin se synnytystapa-arvio ois tehty omassa TK:ssa, ja ultraahan siellä ei oo käytettävis...

Mitähän sitä tälle päivälle keksis? Kyllä tää aika matelee...:( Vois käydä hakemas sen uudintangon ainaki nii sais ton verhon laitettua ja kunhan tuo reunasuoja on pesun jäljiltä kuivunu ja silittety nii senkin vois asentaa pinnasänkyyn valmiiksi. Oli ajatuksena myös että pitäskö tosiaan hakia sita sairaalareissua varten omat tossut ku ne sairaalan tossut on niin vimpan päälle pieniä ja kapeita eikä niitä ruukaa kyllä yleensä edes välttämättä olla saatavilla. Sellaset crocsien tyyliset jos ostais, niitä vois sitte synnytyksen jälkeen käyttää vaikka puutarha-kenkinä- nehän ei paljoa maksa. Esim. kenkämeklareilla tais sellaset olla peräti 10e...

Juu eipä tänne tämän kummempia...Mukavaa että Nappulan vauva kuunteli äitinsä juttelua eikä syntyny ennen tätä päivää :D Saataskohan tänään lisää vauvauutisia ku ei oo joistakin tämän palstan tyypeistä kuulunu mitään muutamaan päivään...

Ihana ilma muuten ulkona!!!Aurinkoista keskiviikkoa kaikille :) Palaillaan ehkä taas illemmalla...

Suvi ja pötkylä 38+6

Vierailija

Minä täällä vielä vingun...yksi kipeä supistus on ollut tämän päivän saldo tähän saakka. Mitähän tämä kroppa oikein reistaa? Senhän pitäisi jo alkaa työstämään niitä suppareita ihan olan takaa!

Art: SInulla nyt falskaa jostain syystä munuaiset, kun sokereita kurkkii pissassa. Ei se nyt maailmoja kaada jos kerran näillä viikoilla makeat pissukat kusaisee :) On sitten vaan puhtaasti meikäläisen mielipide...

Kun odotin tuota meitin jättiläistä, pissin sokruja viikkotolkulla, ainakin 4 viikon ajan loppuraskaudesta ja joskus ne lukemat olivat jopa kolmella plussalla. Lastahan ne kasvattavat ja joudut vielä loppumetreillä katsomaan mitä suuhusi laitat. Vältä sokereita ja rasvaa, kyllä se siitä.

Sain eilen Taysin käynnin epikriisit ja niissä oli kyllä niin paljon asiavirheitä, jotta taidan antaa niistä oikaisuhuomautuksen. Minut oli leimattu raskausdiabeetikoksi kahdessa aiemmassa raskaudessa ja ikääkin ilmoitettiin olevan vähemmän kuin mitä onkaan...tosi huolimatonta. Minulla ei ole milloinkaan ollut gestaadiodiabeteksen diagnoosia, joten mistä ihmeestä sellaiset on voitu minulle jälkikäteen keksiä? Tuota meidän poikaa odottaessani seurailtiin vain pissassa sokereita ja niitähän olikin siinä lopussa muutaman kerran. Mihinkään toimenpiteisiin ei kuitenkaan ryhdytty.

Kuopusta odottaessani narahdin paastoarvossa, mutten sitten enää toisella rasituskerralla lainkaan. Mitään ruokavaliohoitoja ei ole ollut enkä ole insuliiniakaan pistänyt...miten hemmetissä minusta voidaan tehdä diabeetikko kun kriteerit siihen eivät ole milloinkaan täyttyneet? Täytyy sanoa, että tämä sokerivouhkaus on mennyt aivan liian pitkälle nykypäivänä kun jo diagnoosejakin pukataan ihan tuulesta papereihin...On ilmeisesti helpompaa selittää isot lapset sokereilla kuin myöntää, että maailma on muuttunut ja lapset ovat alkaneet syntyä isompina kuin ennen.

Nappulalle vielä tuosta vauvan isosta päästä piti kirjoittaa: Minäkin pelkään odottavani isopäistä muksua. Pään halkaisija näytti olevan ultrassa 9,3cm, eli varmaan lähemmäs 37-38 cm...kun meidän pojallahan pään halkaisija oli 10cm ja sieltä pukkasin sen 39cm päähirviön ulos. Niin, että samoihin lukemiin päädytään varmaan taas kerran, jollei tämä ala syntyä pian...Noh, ei tuo päänympärys minua niinkään hirvitä vaan sen pään tarjonta...tullaanko sieltä taas nenä taivasta kohden vai miten, se jää nähtäväksi. Vertailin noita ultramittoja kuopuksen vastaaviin samoilla viikoilla ja taitaa olla samankokoinen ihmistaimi sieltä tulossa nytkin, sen verran samat oli lukemat. Ainoastaan vartalon ympärys ja reisiluun mitta poikkesivat hieman. Tällä on pidempi reisiluu :)

Ei muuten meilläkään neuvolassa mitään muuta tehdä kuin otetaan ne tavalliset pissa, verenpaine, verinäyte, paino ja sikiön syke. Ei siellä mitään sisätutkimuksia tehdä, ne hommat on jätetty lekurille, joka tekee ne min. 3x raskausaikana. Olen vähän kade niille, joiden kätilöt tekevät sisätutkimuksia neuvolassa.

Nyt oikeasti niitä suppareita tänne ja heti!!! Menen hyppimään rappusia...tai jotain...nyt elellään niitä kaikista hitaimmin kulkevia hetkiä...*tahtoo oman kroppansa takaisin*

Kanelisokeri 39+5

Vierailija

Teillä on aikamoista menoa ja vilskettä, Alcatraz. Täällä istun yksin kotona, eikä kuulu juuri mitään ääniä, joten aika erilaista on odotella täällä.

Koko aamun on jomotellut menkkamaisesti, melkein yhtäsoittoa. Vauva on ollut tänään tosi unelias, ei ole juurikaan jaksanut liikkua, vaikka olen tökkinyt ja syöttänyt makeaa. Toiveethan tässä alkaa nousta, että lähipäivinä tapahtuisi jotain, kun jomottaa ja supistelee välillä ja vauva on rauhallinen. Ei kyllä pitäisi ajatella asiaa ollenkaan, koska ajattelemallahan se menee ohi, eikö ;)?

Lonkkakipuja ja vihlaisuja on täälläkin aika paljon.

Energiaa ei ihan kauheasti ole, välillä oikein hävettää, miten vähän sitä saakaan aikaiseksi, vaikka istuu kotona. Eipä tule pestyä pyykkiä eikä juuri muutakaan puuhailtua. No, ripset sain värjättyä, joten nyt kehtaa lähteä sairaalaan ;)

Poltsi, 38+2

Vierailija

hei,

Eli Tyttö syntyi 30.5 painoa 2540g pituutta 48cm. Tyttö syntyi 36+6 ja sai 10 pistettä heti syntymän jälkeen! eilen päästiin kotiin ja molemmat voidaan tosi hyvin.

Lapsivedethän mulla meni sillon 28.5 klo 17.00 .Eli 40 tuntia siittä eteenpäin alkoi vasta säännölliset supistukset.. Sai epiduraalin ja ilokaasua ja tyttö syntyi 2min ponnistuksella :) Tuli todella helposti. En revennyt juuri lainkaan, ihan vain pari pinta naarmua tuli johon pari tikkiä! Oli ihana synnytys.

Kotona isoveli 3v on ottanut tytön hyvin vastaan :) Nyt pitää alkaa tyttöä syöttämään

mariatar84

Vierailija

Onnea synnyttämään lähtijöille!

Ompas vaan synkän ja sateisen oloinen ilma, mutta huomiseksi on ainakin Oulun seudulle luvattu jo aurinkoista ja lämmintä. Ei kyllä haittaa viileämmät ilmat, pysyy turvotuksetkin vähempinä.

Kävin aamusta äitipolilla, kun mulla on sitä lapsiveden tihhuuttelua ollut. Lääkäri teki nyt tarkemman testin ja sen mukaan ei ainakaan nyt ole lapsivettä tullut, ilmeisesti runsasta valkovuotoa. Joten seuranta jatkuu ja sai mut ainakin paremmalle mielellä kun ei koko aikaa tarvi olla kyttäämässä mitä tulee ja millaista on. Samalla teki alapään tutkimuksen, kaulaa jäljellä 1,5cm, pehmeä ja auki 2cm, joten edistystä on tapahtunut. Teki myös ultran ja sen mukaan vauvan painoarvio 3,8kg. Muuten kaikki tuntui olevan kunnossa. Supistuksia odotellessa...

Lähen nyt sohvalle makoileen kun selkää juilii niin mahottamasti.

Mukavaa alkanutta viikkoa , kesäkuussa jo ollaan : ))

Tuikku rv 39

Vierailija

Ei vieläkään tarvinnut yöllä lähteä, mahtava herätä aamulla helpottuneena. Vielä kun kaksi yötä sinnittelisi niin sitten tosiaan saisikin jo tulla.

Kauris: mun mielestä hyvä idea! Itse tykkään lukea synnytyskertomuksia ja omasta pinostaan ne löytyisi sitten kaikki.

Kauhistuttaa.

Nyt näin viime metreillä alkaa ponnistuskammo vaan kasvaa kasvamistaan. Lähinnä näitten viikkojen kulumisen takia. Pelottaa että miten isopäinen lapsi tästä ehtii vielä kehittyä jos vielä kauan tuolla mahassa kasvaa. Nyt on painoksi arvioitu 3,6kg mutta esim meidän poitsu aikanaan syntyi vko 36+4 niin oli ihan sirpakan kokoinen muuten (3,2kg) mutta pipoa hällä oli 37,5cm. Nyt on tämä vesseli kasvanut lähes neljä viikkoa kauemmin ja mitä jos onkin myös yhtä isopäistä laatua niin johan sillä on jo melkoinen kurpitsapää tässä vaiheessa??????

Ja kun koko raskausajan mulla on ollut jonkinasteinen ponnistuskammo niin nyt se sitten tosiaan alkaa saada hikeä pintaan....

Neuvolakin jäi väliin - olin kovasti nyt aamulla sinne menossa mutta sepä olikin ollut jo eilen. Lahopää mikä lahopää.

Nyt uimarantaa kohti nauttimaan upeasta päivästä!

Nappula ja Urpolainen 40+0

Vierailija

Kirjoittelinkin jonkun rivin lauantaina ja iloitsin teille muutamista aamuisesta supistuksestani - ja niinhän siinä sitten kävi, että lähtö synnärille tuli samana päivänä - poika syntyi siis tasan tarkkaan laskettuna aikana! :)

Supistukset alkoi siis heti yhdentoista pintaan aamulla, olivat heti noin 10min välein. Neljältä aloin jo uskoa että ehkäpä onkin lähtö edessä, silloin supparit tuli 5min välein. Kuudelta kirjauduttiin sairaalaani sisään, jolloin supistukset 3min välein - kohdunsuu 7cm auki. Menin suihkuun, jossa menikin sitten lapsivedet. Samantien alkoi kauhea ponnistamisen tarve, ja niimpä jakkaralle päästyäni sainkin alkaa melkein heti ponnistaan. Ponnistusvaihe kesti 11 minuuttia, ja tuloksena ihan luomulla, ilman repeytymiä tai leikkauksia tai kipulääkkeitä ihana, 3640 kiloinen ja 50 senttinen poika :)

Tunti sairaalaan tulon jälkeen siis poika jo maailmassa, kokonaiskestoltaan synnytys 3h 25min.

Ja tänään päästiin kotiin, kaikki hyvin!

Ajan kanssa tulen lukemaan teidän kuulumiset tarkemmin, nyt syömään ja sitten tissihommiin :)

Sakariini

Vierailija

Taysissa käyty...

Lääkäri teki ultratutkimuksen ja sisätutkimuksen. Ultran mukaan vauvalla kokoa 4,0kg. Kohdunkaula pehmeä, pituutta 1,5cm, sormelle auki. Kalvoja venyteltiin, muttei nyt ainakaan vielä mitään suppareita tuonut mukanaan.

Ehdotti seuraavaa aikaa viikolle 41+3, mutta vaatimalla vaadin ajan ensi viikolle 40+3. Lääkäri oli sitä mieltä, ettei nyt vielä kannata käynnistellä kun edellisestä tuli meikäläiselle sellaiset traumat. Oli sitä mieltä, että synnytys voi tässä lähipäivinä käynnistyä ihan itsestäänkin vielä ja sanoi myös, että ensi viikolla voidaan ottaa sisään ja puhkaista kalvot, mikäli kohdunsuun tilanne on kypsä. Tämä järjestely sopi minulle oikeastaan oikein hyvin, eipähän tarvitse olla päivätolkulla käynnisteltävänä sairaalassa kun kotonakin olisi tekemistä ja vauvakin sai nyt armonaikaa viikon verran tulla itsekseen pois.

Että tässä nämä kuulumiset. Vointi on kuitenkin tosi hyvä sekä minulla että vauvalla.

Kanelisokeri 39+3

Vierailija

tai siis alapäässä tarkemmin ottaen. Supistaa n. 10 min välein, pakkailen tässä varulta omaa sairaalakassiani jos lähtö sattuisi tulemaan. Ennen ei ole kyllä näin laimeita alkuja minulla ollut ... Tosin ei ikinä mitään harjoituksiakaan ennen varsinaista h-hetkeä, vaan alkaneet supistukset ovat edellisillä kerroilla merkinneet synnytyksen alkua ja niitä on aina tullut heti n. 5 min välein. Eli laiskempaa nyt sekä väleiltään että kivuliaisuudeltaan. Tuntuvat kuitenkin ihan oikeilta, tuntemus tuntuu vatsassa ja selässä ja säteilee hieman jalkoja pitkin alas..

Katsotaan...

Vierailija

Tökkii pahemman kerran, vielä äsken tuli viestiä, että sivut pois käytöstä. argh.

Mulle tuli aika äpolille, menen sinne huomenna kipuineni valittaan. Saas nähdä mitä ne päättävät. Musta ei varmaan nyt vähään aikaan kuulu, kun on noita syntymäpäiväkekkereitä ja muita hulinoita ja sairaalassa käyntejä jne. poikakin jää pois hoidosta tänään, menee kyllä virikkeitä hankkimaan :) taas syksyllä, tai ainakin paikka on pidettävä, muuten menetetään se kokonaan ja on niin mahtava pk, että muualle en lapsiani laita!

Limaverinen vuoto on lisääntynyt, vauva möyrii niin, että tuntuu et tulee vatsan läpi, mutta supistuksia ei ole!

Art: toivottavasti saat ajan pian tai jospa se sun nuppus tajuais nyt syntyä!!!

Nyt sanon heipat kaikille, toivottavasti viikonloppu tuo uusia nuppuja tullessaan!

Kix 39 ja 2

Vierailija

leivoin tänään kakun ja maistelin sit sitä pohjaa raakana ja tajusin et siinähän on raakaa kananmunaa!??! voiko siitä olla jotain haittaa näin loppuraskaudessa??

pikkuinen oli aika hiljalleen koko päivän!! (ei yleensä) säikähdin et onks kaikki ok!! mut heti ku teki vähän piha hommia niin alkoi pikkuinenkin liikkuun ihan urakalla!! hyvä vaan vaik vähän sattuukin!! tietää et kaikki hyvin:)

tintti82 rv39+3

Vierailija

kOKO AJAn herjaa, että keskustelut pois käytöstä argh

anelisokeri: ellei nää meidän vaavit itsekseen synny ens viikkoon mennessä, ollaan varmaan yhtäaikaa käynnisteltävänä... tosin eri sairaaloissa

SuviHelena: tiedä vaikka satutaan synnärille yhtäaikaa ;) Itse oon menettänyt toivoni, että tää täältä itsekseen tulis. Supistukisa kuulemma tulee mutta en edes tunne niitä. Kohdunsuun tilanne pysynyt ennallaan, eli kaulaa on jäljellä ja 2cm auki.

Mulla on tullut turvotuksena lähes 2kg viikossa eli ei hyvä sekään...

Rouva80 varmaan on jo tosi touhuissa ja tyttelillä lienee jo pikku nyytti? Onnea vaan rouvalle matkaan!

Kix 39

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat