Onkohan tämä outo kysymys;) kaikki " saa" vastata!

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Hei,

itse en ole monessa maassa asunut ja matkailtuakin on viime vuosina tullut vain muslimimaissa ja minua kiinnostaisi seuraavanlainen asia:

Missä ammateissa olette nähneet musliminaisia asuinmaassanne?

Onko asuinmaassanne paljon musliminaisia ns näkyvissä ammateissa?

Tarkoitus on muuttaa piakkoin ja ammatti ja kielitaito ovat ihan kilpailukykyisiä. Haluaisin tehdä töitä ehkä muuallakin kuin miehen kotimaassa ensin kun aina olen halunnut nähdä maailmaa ja siksi asia kiinnostaa.

Naisten aktiivisuus ja osallistuminen kertoo paljon siitä kuitenkin minkälaista elämä ja työ siellä on musliminaisena vaikka ala ei olisi edes sama kuin minulla.

Toivottavasti saan paljon vastauksia outoon? kysymykseeni kiitos jo etukäteen!

Myös jos ei ole koskaan nähnyt asuinmaassaan musliminaista töissä vastaus on tervetullut.

Kommentit (7)

Vierailija

Meilla Turkissa naisia on töissa ihan jokaisella mahdollisella ammattialalla; pari vuotta sitten paaministerinakin oli naina Tansu Ciller:). Huivitus taalla esim. valtion viroissa ei ole sallittua, ja meillahan on yliopistoillakin " huivi kielto" . Ranskassa kouluihin tuo kielto tuli kai toissa vuonna, mutta taalla jo aikoja sitten . Ainoastaan uskonnollisissa Imam Hatip- kouluissa huivit sallitaan.

Huivin kanssa naisia töissa on pikku- butiikeissa ja marketeissa, mutta ei esim. pankeissa, virastoissa tai sairaanhoitajina (ei ainakaan tassa meidan kaupungin sairaaloissa...).

Vierailija

Vaesto taalla on sen verran kirjavaa, etta en kylla osaisi sanoa esim. ulkonaon perusteella, onko joku muslimi vai ei, ellei ole huivia paassa. " Etnisien vahemmistojen" edustajia sinansa on ihan alalla milla tahansa, naisia myos. Huiviakin pitavia musliminaisia nakee paljon, mm. entinen laakarini oli musliminainen ja piti aina huivia, samoin ko. terveysasemalla pari muutakin laakaria ja monet hoitajat. Kaupoissa ja toimistossa samoin nakyy naisia huiveineen, ja tietenkin kouluissa, kerhoissa ja yleensakin naisvaltaisilla aloilla.

Vierailija

huivipaisia naisia toissa lastentarhassa ja kaupankassana, ja olikohan yksi myos apteekissa. Tuntuu, etta yleensa ovat toissa juuri etnisissa ruokakaupoissa, siis Lahi-idan tarvikkeita myymassa. Yliopisto-opiskelijoista ainakin hammaslaakarien puolella olen nahnyt joitakin huivipaisia tyttoja, varmasti niita on muissakin tiedekunnissa.

Vierailija

Ei tule mieleen etta olisin alallani, pankkimaailmassa, ikina nahnyt huivipaista naista. Naisilla on talla alalla muutenkin vaikeaa, voisin kuvitella etta huivi paassa joutuisi taistelemaan viela useampia ennakkoluuloja ja vaikeuksia vastaan.

Vierailija

olen nahnyt musliminaisia, siis huivipaisia, toissa monissa eri paikoissa: kaupoissa myyjina, joista monet varmaan itse yrittajina; puhelintoissa kolleegana, siivoojina, toimistoissa ym. Huivittomia tod. muslimeja (arabeja, turkkilaisia) sairaalassa katilona ja hoitajina, kouluissa avustajina, toimistoisssa, pankeissa, kaupoissa etc. Toisaalta mm. arabinaiset vaikuttavat paaosin olevan kotiaiteja.

Vierailija

huivia käyttäviä naisia näkyy joillain palvelualoilla myyjinä, esim. kaupoissa ja apteekeissa, mutta harvemmin. Muilla aloilla ei juuri törmää huivia käyttäviin muslimeihin, vaikka heitä jonkin verran Norjassa onkin, esim. poliitikkoja ja viihdealan ammattilaisia, eli hyvinkin " näkyvillä paikoilla." Käsittääkseni Norjassa muslimit ovat integroituneet vuosikymmenien aikana niin " valtaväestön" tapoihin, että huivia ei juuri käytetä.

Vierailija

mielenkiintoista lukea niitä...

Englannista minulle kerran tarjottiinkin töitä ja olen saanut sen käsityksen että huivi päässä voi työskennellä vaikka poliisina!

Lisää saa kertoa odotan innolla!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat