Vaipan vaihto päivähoidossa? Kuinka usein?

Vierailija

Lapsemme aloitti pari kuukautta sitten hoidossa 2-3 pv/vko. Meillä on ihana ja kiva hoitaja, ja lapsikin vaikuttaa kotiutuneen hyvin. Ainoa asia, mikä mua on alkanut ihmetyttämään, on nämä vaipat. Useimmiten saan lapsen takaisin neljältä samassa vaipassa, kun aamulla vaihdoin. Ja se vaippa on täynnä nestettä. Kakka tulee yleensä vain illalla eli siinä mielessä ei ole pakkovaihtoa. Mistä tiedän, että vaippa on sama? Käytän itse lähes poikkeuksetta teippivaippoja, kun taas hoitaja tykkää housuvaipoista. Tästä syystä hoidossa on vain ja ainoastaan housuvaippoja mukana, kun taas aamulla laitan sen teippivaipan.

Miten yleensä päiväkodeissa ja pph:lla on tapana vaihtaa vaippa, ellei tule kakkaa?

Sivut

Kommentit (20)

Vierailija

Ja sinulle tämänkin keskustelun häirikkö: Ei mun itsetunnossa ole mitään vikaa ja kohtaan todellisuuden mainiosti! Todellisuus on siinä, että lapseni on jatkuvasti kuin yövaipassa hoidosta haettaessa. Sinun kommenttisi ovat spekulaatiota, arvailua, ennakkoluuloja ja tietämättömyyttä.

Hoitaja on kunnallinen, joten siinäkin suhteessa voi laatua vaatia. Mietin sitäkin, että kun siellä hoidossa on kaksi muutakin vaippailijaa, josko hoitaja on liian kovilla. Mutta mikäs siinä. Otetaan vaan julkisen naisista viimeisetkin mehut irti! Tää on tätä politiikkaa.

Vierailija

Tiedän siitä, että lapsi menee housuvaipassa hoitoon ja hakiessa sillä on teippivaippa (joita hoitaja toivoi hoitoon tuotavan). Noin kuukauden välein pyytää uuden paketin eli tarkoittaa keskimäärin kahden vaipan päivävauhtia. Lapseni " tuntien" ja hoitajan kertoman mukaan melkein heti aamupuuron jälkeen vaihdetaan kakkavaippa pois ja sitten päikkäreiden jälkeen (tai ennen) vaihtuu toinen vaippa.

Vierailija

Valitin asiasta ja vähän aikaa vaipat olivat kuivemmat, kunnes taas alkoi olla ylitäysiä vaippoja. Onneksi lapsi oppikin sitten pian kuivaksi. Ikää hänellä oli tosin tuossa vaiheessa jo 2 vuotta.

Vierailija

mielestäni olisi kohtuullista edes kerran hoitoaikana, vaikka olisi vain ns. pissavaippa. Mulle sopii mainiosti, että vaihdan aamulla ja heti kotona taas.

No, täytyy seurata tilannetta ja vaikea siihen on oikeasti puuttua, kun hoitaja on todella kiva muuten ja lapsi tykkää paljon.

Vierailija

Mielestäni tämän palstan hyvä puoli on, että täältä saa tietää käytännöistä, tavoista ja ongelmistakin. Varjopuolena ovat kaltaisesi henkilöt, joiden maailma pyörii surkeaa ympyrää yhden asian ympärillä.

Edelleenkin kaipasin kommenttia noista käytännöistä, en hoidosta yleensä. Osaat varmaan lukea.

Vierailija

Eikö olisi parempi oikeasti pitää pienet kotona siihen asti, kun edes osaavat tarpeensa ilmoittaa, ettei tarvitse märissä kulkea pitkää päivää. Voi jessus, säälittää lapset.

Vierailija

valmiit sietämään keskustelua päivähoidon laadusta? Laatuhan ei tule parantumaan, jos asiasta ei saa puhua, eikä parempaa vaatia, kun kerran on itse lapsen hoitoon laittanut.

Vierailija

poika 1.v7kk oli päiväkodissa ja aloin ihmettelemään kun joka toinen viikko oli naulakossa lappu " vaipat loppu, toisitteko lisää, kiitos!"

Eli kun kyselin, että miten ne taas on loppu, kun vasta viime viikolla toin ison vaippapaketin, niin selvisi että vaihtavat vaipat pieniltä tunnin (!) välein.

Eli siis siellä oli tapana, että tunnin välein vaihdetaan, oli sitten vaippa täysin kuiva/pikkupissi/kakka, mitä vaan mutta vaipat vaihdettiin.

Muuten oli aivan ihana päiväkoti, eli en viitsinyt kritisoida tästä, vaikka hirvitti moinen ympäristön kuormitus!

Nimim. Äiti joka vannoi ettei IKINÄ vie lastaan päiväkotiin (ent. 15.v kokemus kotiäitinä) mutta tämä IHANA päiväkoti sijaitsee pohjois-Suomessa jossa lapsille vielä oikeasti aikaa!

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat