Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

mitä tarkoittaa iänkaikkinen elämä

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

kristin uskossa (ev.lut)? jos se tarkoittaa elämää " taivaassa" , niin minkälainen tämä taivas on, onko eläimetkin samassa taivaassa? onko ev.luterilaisessa uskonnossa helvettiä? ja toinen kysymys miten voi löytää Jeesuksen elämäänsä?

Kommentit (5)

Vierailija

Mutta siellä on uudet eläimet.



Täällä maanpäällä olevat kissat ja koirat yms. kuollessaan maatuvat ja häviävät, eivät mene Taivaaseen. Mutta ihanat uudet nallekarhut ja kesyt leijonat odottavat Kotona!



Tervetuloa Taivasmatkalle, Meirammi! Jeesus odottaa sinua, niin kuin jokaista muutakin ihmistä!



Vierailija

Lopussahan Jumala luo kaiken uudeksi, meillä on silloin uusi taivas ja uusi maa. Taivaasta en tiedä, mutta minä olen löytävinäni viitteittä siitä, että uudessa maassa on ainakin eläimiä ja ihmiset ja ne elävät kaikki keskenään sopusoinnussa. Täytyy kuitenkin muistaa, että noista ajoista on vain näynkaltaista tietoa. Moni asia voi olla vertauskuvallinen (tai sitten ei) ja monen tapahtuman kronologinen järjests ei ole aivan selvä.



VT:n puolelta pari itseäni eläintenystävänä ilahduttanutta kohtaa. Ensimmäisessä puhutaan 1000-vuotisesta valtakunnasta, joka tulee joko ennen tai jälkeen uuden maan luomisen. Molemmat vaihtoehdot ovat tekstien mukaan mahdollisia.



Jesaja 11



6 Silloin susi kulkee karitsan kanssa ja pantteri laskeutuu levolle vohlan viereen, vasikka ja leijonanpentu syövät yhdessä ja pikkupoika on niiden paimenena.

7 Lehmä ja emokarhu käyvät yhdessä laitumella, yhdessä laskeutuvat levolle niiden vasikat ja pennut, ja leijona syö heinää kuin härkä.

8 Ja imeväinen leikkii kyyn kolon äärellä, vastikään vieroitettu lapsi kurottaa kättään kohti myrkkykäärmeen luolaa.

9 Kukaan ei tee pahaa, ei tuota turmiota minun pyhällä vuorellani, sillä maa on täynnä Herran tuntemusta niin kuin meri on vettä tulvillaan.

10 Sinä päivänä Iisain juurivesa kohoaa merkkiviirinä kansoille. Hänen luokseen pyrkivät kaikki kansat, hänen asuinsijaansa ympäröi kunnian hohde.



Sitten vielä psalmista 36:



Vanhurskautesi on vuoria korkeampi ja oikeutesi kuin syvyyksien syvyys. Ihmistä ja eläintä sinä autat, Herra.

Vierailija

meirammi:

Lainaus:


kristin uskossa (ev.lut)? jos se tarkoittaa elämää " taivaassa" , niin minkälainen tämä taivas on, onko eläimetkin samassa taivaassa? onko ev.luterilaisessa uskonnossa helvettiä? ja toinen kysymys miten voi löytää Jeesuksen elämäänsä?






Raamatussa lukee, jolla Poika on sillä on elämä.



Eli kun ihminen kuolee jollekkin tulee vielä toinenkin kuolema. niin jos sinulla ei ole Poikaa, sinun synnit menevät mukana hautaan ja kun tule se viimeinen tuomio jos sinulla ei ole puolustajaa mukana eli Jeesusta niin sinä menet toiseen kuolemaan joka on se iankaikkinen kadotus.



mutta jos sinulla on Jeesus mukana joka on sovittanut syntisi puolestasi kun olit ne tunnustanut ja olit uudestisyntynyt silloin sinulle ei tule enää toista kuolemaan kun Jeesus oli jo voittanut kuoleman ja sinulla on pääsy iankaikkiseen elämään.

se on jo se pelastus mikä on puolestasi tehty.



Taivaassa ei ainakaan ole mitään likaa eikä vääryyttä ja siellä ei enää vanhoja muistella, siellä on kultaiset kadut joissa loistaa Jeesuksen kirkkaus. siellä on kaikki pyhää.



Tämän kaiken voi saada kun tunnustaa synnit ja antaa elämän Jeesuksen käsiin jolloin Jumalakin sinut tuntee sitten kuoleman porteilla.



Raamatussa lukee, ei ole muuta nimeä annettu jossa pelastus olisi, ja se nimi on Jeesus.(tuohon suuntaan, nyt en muista paikkaa)

Vierailija

Tässä kuvataan uuden maan Jerusalemia, kaupunkia, johon Herra saapuu asumaan kansansa keskellä:



Ilm 21

1 Minä näin uuden taivaan ja uuden maan. Ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa olivat kadonneet, eikä merta ollut enää.

2 Näin, kuinka pyhä kaupunki, uusi Jerusalem, laskeutui taivaasta Jumalan luota juhla- asuisena, niin kuin morsian, joka on kaunistettu sulhasta varten.

3 Ja minä kuulin valtaistuimen luota voimakkaan äänen, joka sanoi: " Katso, Jumalan asuinsija ihmisten keskellä! Hän asuu heidän luonaan, ja heistä tulee hänen kansansa. Jumala itse on heidän luonaan,

4 ja hän pyyhkii heidän silmistään joka ainoan kyyneleen. Kuolemaa ei enää ole, ei murhetta, valitusta eikä vaivaa, sillä kaikki entinen on kadonnut."

...

22 Temppeliä en kaupungissa nähnyt, sillä sen temppelinä on Herra Jumala, Kaikkivaltias, hän ja Karitsa.

23 Kaupunki ei myöskään tarvitse valokseen aurinkoa eikä kuuta, sillä Jumalan kirkkaus valaisee sen, ja sen lamppuna on Karitsa.

24 Kansat kulkevat sen valossa, ja maailman kuninkaat tuovat sinne mahtinsa kaiken loiston.

25 Sen portteja ei suljeta päiväsaikaan, ja yötä siellä ei olekaan.

26 Kaikki kansojen kalleudet ja ihanuudet tuodaan sinne.

27 Mitään epäpuhdasta ei sinne päästetä, ei ainoatakaan iljettävän valheen palvelijaa, vaan ainoastaan ne, joiden nimet on kirjoitettu Karitsan elämänkirjaan.



Ilm. 22



1 Enkeli näytti minulle elämän veden virran, joka kristallinkirkkaana kumpuaa Jumalan ja Karitsan valtaistuimesta.

2 Kaupungin valtakadulla, virran haarojen keskellä kasvoi elämän puu. Puu antaa vuodessa kahdettoista hedelmät, uuden sadon kerran kuukaudessa, ja sen lehdistä kansat saavat terveyden.

3 Mikään ei enää ole kirouksen kahleissa. Kaupungissa on Jumalan ja Karitsan valtaistuin, ja kaikki palvelevat Jumalaa.

4 He saavat nähdä hänen kasvonsa, ja heidän otsassaan on hänen nimensä.

5 Yötä ei enää ole, eivätkä he tarvitse lampun tai auringon valoa, sillä Herra Jumala on heidän valonsa. He hallitsevat kuninkaina aina ja ikuisesti.





Siiten välähdyksiä taivaasta:



Ilm 19

6 Sitten kuulin äänen, joka oli kuin suuren kansanjoukon kohinaa, kuin suurten vesien pauhua ja voimakasta ukkosen jylinää. Se lausui: -- Halleluja! Herra, meidän Jumalamme, Kaikkivaltias, on ottanut kuninkuuden.

7 Iloitkaamme ja riemuitkaamme, antakaamme hänelle kunnia! Nyt on tullut Karitsan häiden aika. Hänen morsiamensa on valmiina,

8 hänen ylleen on puettu hääpuku, hohtavan valkea pellavapuku. Se pellavapuku tarkoittaa pyhien vanhurskaita tekoja.

9 Enkeli sanoi minulle: " Kirjoita: Autuaita ne, jotka on kutsuttu Karitsan hääaterialle." Ja hän jatkoi: " Nämä ovat tosia Jumalan sanoja."

10 Minä heittäydyin hänen jalkoihinsa kumartaakseni häntä, mutta hän sanoi: " Älä tee niin! Minä olen vain Jumalan palvelija, niin kuin sinä ja veljesi, jotka olette Jeesuksen todistajia. Jumalaa sinun tulee kumartaa!" Jeesuksen todistajissa on profetoimisen Henki.









Vaikka aina sanotaan, että taivaassa ollaan ikuisuus, niin minusta väyttää kovasti siltä, että aikaa vietetään lähinnä uudessa maassa, joka on kovasti taivaskuvitelmien oloinen paikka. Ehkäpä tämä ei ole kauhean tärkeää, tärkeää on olla siellä, missä Jumala on.





Loppuun vielä ihana kuvaus, kun Jumlana omat on pelastettu aikojen lopulla:



Ilm 7



9 Tämän jälkeen näin suuren kansanjoukon, niin suuren, ettei kukaan kyennyt sitä laskemaan. Siinä oli ihmisiä kaikista maista, kaikista kansoista ja heimoista, ja he puhuivat kaikkia kieliä. He seisoivat valtaistuimen ja Karitsan edessä yllään valkeat vaatteet ja kädessään palmunoksa

10 ja huusivat kovalla äänellä: -- Pelastuksen tuo meidän Jumalamme, hän, joka istuu valtaistuimella, hän ja Karitsa!

11 Kaikki enkelit seisoivat valtaistuimen, vanhinten ja neljän olennon ympärillä, ja he heittäytyivät kasvoilleen valtaistuimen eteen ja osoittivat Jumalalle kunnioitustaan

12 sanoen: -- Aamen. Ylistys ja kirkkaus, viisaus, kiitos, kunnia, valta ja voima meidän Jumalallemme aina ja ikuisesti! Aamen.

13 Yksi vanhimmista kysyi minulta: " Keitä nämä valkeavaatteiset ovat? Mistä he ovat tulleet?"

14 Minä vastasin: " Herra, sinä sen tiedät." Hän sanoi minulle: -- Nämä ovat päässeet suuresta ahdingosta. He ovat pesseet vaatteensa ja valkaisseet ne Karitsan veressä.

15 Sen tähden he ovat Jumalan valtaistuimen edessä ja palvelevat häntä hänen pyhäkössään päivin ja öin, ja hän, joka istuu valtaistuimella, on levittänyt telttansa heidän ylleen.

16 Nälkä ei heitä enää vaivaa, ei jano, enää ei heitä polta aurinko eikä paahtava helle.

17 Karitsa, joka on valtaistuimen edessä, kaitsee heitä ja vie heidät elämän veden lähteille, ja Jumala pyyhkii heidän silmistään kaikki kyyneleet





Vierailija

meirammi:

Lainaus:


kristin uskossa (ev.lut)? jos se tarkoittaa elämää " taivaassa" , niin minkälainen tämä taivas on, onko eläimetkin samassa taivaassa? onko ev.luterilaisessa uskonnossa helvettiä? ja toinen kysymys miten voi löytää Jeesuksen elämäänsä?






Vastaan taas mutu-tuntumalla ja varmasti löytyy myöhemmin uusia ja parempia vastauksia. Minä itse en osaa kuvitella minkälainen taivas on. Sen verran osaan ajatella, että se on jotain hyvää ja kaunista ja että siellä ei enää ole aikakäsitettä.



Evankelisluterilainen seurakunta on kristillinen seurakunta siinä missä helluntailaiset, vapaakirkolliset, babtistit ja metodistit. Muitakin on, mutta en jaksa nyt luetella ihan kaikkia. Eli se ei itsessään ole uskonto. Kristinuskoon kuuluu myös käsite helvetti ja siten myös luterilaisen seurakunnan oppeihin.



Olen ymmärtänyt, että eläimillä ei ole sielua eli ne eivät pääsisi taivaaseen.



Uskoon voi tulla ihan vain rukoilemalla, että " Jeesus, haluan uskoa, että sinä olet olemassa ja ota minut elämäsi matkalle mukaan" . Tuo oli vain esimerkki, mutta siis ihan omin sanoin voi rukoilla uskoon tuloa. Sitten kannattaa mennä seurakuntaan (mihin tahansa, mikä tuntuu sopivammalta itselleen) tai nykyään etsiä netistä keskustelupalstoja, jotka on suunnattu kristityille. Kannattaa myös lukea raamattua ja aloittaa raamatun luku Johanneksen evankeliumista. Sillä tavalla oppiin yhä enemmän Jeesuksen elämästä.



Taivaasta löytyy enemmänkin tietoa raamatusta ja eri seurakuntien nettisivuilta. Minun vastaukseni ovat sellaisia, että nuorena tuli pohdittua taivasasioita ja kirjoitin sen mukaan, mitä silloisista keskusteluista jäi mieleen. Varmasti joku muu kristitty osaa vastata raamatullisemmin siihen kysymykseen.

Uusimmat

Suosituimmat