Miksi 2.5-vuotiaan pitäisi tuntea numeroita ja kirjaimia?

Vierailija

Kysyy toisen ketjun innoittamana eräs luokanope

Kommentit (4)

Vierailija

1 v. 4 kuisena lapsi keksi isot kirjaimet kaikissa lehdissä ja niitä on sitten osoitellut. Nyt 2,5-v. osaa lähes kaikki kirjaimet. Toiset sekoittuu esim G on kuu. C kin on kuu. Q-kirjain on myös kuu. Peruskirjaimet hyvin hallussa.

Vierailija

Lapsi kyselee mitä ne ovat, ja vanhempien tehtävä on vastata, jotta lapsi oppii elämästä ja maailmasta. Ei siinä sen ihmeellisempää syytä tarvitse takana olla. Pienelle voi, mikäli häntä sattuu kiinnostamaan, myös kertoa mitä kirjoissa, kuvissa, korteissa, maitopurkeissa, margariinirasioissa, tai ihan missä tahansa lukee. Näin he oppivat tunnistamaan sanahahmoja juuri silloin, kun ne sattuvat kiinnostamaan.



Se koska lapsi niitä alkaa kysellä on tällaisessa tilanteessa irrelevanttia. Lapselle vastataan silloin, kun hän asiasta on kiinnostunut. Meillä kaksi lapsista on tunnistanut numerot yhdestä kymmeneen alle kaksivuotiaana, kolme lasta on tunnistanut aakkoset samassa iässä, ja kolme on tunnistanut yleisimpiä sanahahmoja viimeistään kolmevuotiaana (perheenjäsenten nimet, Valio, Flora, Nokia, maito, Edam yms. yms.). Nämä samat lapset ovat olleet yhtä kiinnostuneita kuvistakin, joten he ovat tunnistaneet kaikkien kuvakirjojensa kaikki kuvat samassa iässä.



Lapsen kuuluu saada oppia kirjaimet silloin kun haluaa. Mutta se koska hänen ne täytyy oppia, onkin eri asia.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat