Minkä ikäisenä kiinteitä ruokia?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Toivottavasti tätä ei olla kysytty miljoonaa kertaa!

Velliähän ei ilmeisesti kannata antaa, kun siitä ei ole vastaavaa hyötyä. Mutta minkä ikäiselle vauvalle te aloititte kiinteiden syöttämisen?

Tuntuu, että useat alkavat antamaan kiinteää ruokaa alle 4kk:n ikäiselle, eikä siitä ole mitään haittaa näyttänyt olevan.

Meidän Vipunen syö pelkästään Nan:ia ja sehän ei varmaankaan ole yhtä rasvaista, kuin oikea äidinmaito.

Nyt pojan yöunet on alkaneet kärsimään nälän takia ja se on kiukkuinen sitten päivälläkin väsymyksen takia. Minun puolestani saa olla miten ampiainen vaan huvittaa olla, mutta säälittää hermostunut vauva.

Voiko kiinteitä alkaa syöttämään varovasti alle 4kk:n ikäiselle vauvalle?

Tämä poika on meidän esikoinen ja kaikki on vielä ihan uutta/pää täynnä typeriä kysymyksiä.

Aina ei kehtaa neuvolaankaan soittaa, kun tulee kysyttävää. Muuten saisinkin soitella sinne joka tunti :)

Kommentit (7)

Vierailija

mutta esim. Me jouduimme aloittamaan peruna/bataatti soseilla jo 3kk:n iässä koska maidon määrä vuorokaudessa oli huikeat 2l/vrk. Yritin jopa vähentää tuota maidon juontia vellin avulla, mutta ei siitä ollut oikeastaan muuta hyötyä kuin että rupesi nukkumaan yönsä kokonaa heräilemättä...

Vierailija

...vielä silloin, kun minä olen ollut vauvaiässä (noin 26 vuotta sitten) suositus kiinteiden aloittamiseen oli vielä 3 kk. Ja terve minusta on tullut...

Mutta ehkäpä sinun on paras tiedustella asiaa vaikka neuvolasta.

Vierailija

En minä usko, että kyseessä olisi allergia, kun mitään muta vaivaa ei ole, kuin se selvästi väsymyksestä johtuva kiukkuisuus (ja on tällä paljon hyvikin hetkiä päivittäin). Iho on puhdas ja puklauttelut loppuivat melkein kokonaan, kun vaihdoimme Tuttelista Naniin.

Eikä vauva enää itke maha kipujakaan, kuin todella harvoin.

Tuntuu vaan, että se ei " jaksa" nukkua maidolla, kuin sen pari tuntia ja herää todella nälkäisenä.

Ennen se nukkui pidempiä pätkiä.

Mutta tämä poikanenhan on vasta 2 kk, joten se oma unirytmikään ei varmaan ole vielä selvä?

Neuvola on 26. päivä, joten kyselen sitten sielläkin.

Tosiaan minunkin vauva-aikoina (1978) kiinteää on alettu syöttämään jo parin kk:n ikäisille. Ja terve ihminen olen.

Toisaalta sitten avon koliikkivaivoihin on vuonna 1972 neuvottu antamaan lantraamatonta appelsiinimehua. Tuskin on helpottanut oloa...

Vierailija

Mä aloin antamaan 4kk iässä, koska poika oli siihen asti roikkunut tissillä päiväsaikaan 15min -3 tunnin välein ja öisin vähän harvemmin. Alkoi siis mua väsyttää ainainen tissittely... Annettiin jostain 2kk iästä iltaisin pullosta vastiketta, niin nukkui sitten ekan yöjakson pidempään.

Aloitettiin varovasti perunalla (ei kelvannut ollenkaan) ja porkkanalla, jonka jälkeen bataatti.

Kiinteiden aloituksella ei ollut vaikutusta yöuniin. Ne pitenivät sitten pikkuhiljaa kuukausien kuluessa.

Jos alat velliä antamaan (ei kyl ainakaan viljasia kannata antaa alle nelikuiselle) niin koita muutaman kerran aamupäivän aikana ja seuraa tuleeko vatsavaivoja. Jos tulee niin ei tietenkään kannata antaa illalla nukkumaan mennessä, muuten kitisee vatsaansa eikä nuku sitäkään vähää mitä normaalisti.

Suosittelen myös keskustelemaan aloituksesta neuvolassa.

Ja vaikka me 70 -luvun lapset ollaankin ihan " terveitä" , vaikka ollaan saatu kiinteää viimeistään 3kk iästä lähtien, niin tietoa tästäkin aiheesta tulee kuitenkin koko ajan lisää, että kyllähän ne nykyiset suosituksetkin johonkin faktaan perustuvat ;)

Vierailija

on varmistettava, yöheräilyt voivat johtua paitsi nälästä niin myös maitoallergian oireista. Äidinmaidon ja vastikkeen rasvaisuuden vertaileminen on vaikeaa, koska äidinmaidon rasvaisuus vaihtelee paljon.

Kiinteitä ruokia aloitellaan, kun vauva ei enää selviä pelkällä äidinmaidolla ja/tai kun vauvan kiinnostus tutkia suullaan esineitä herää. Useimmat vauvat nauttivat kiinteiden syömisestä-lisäähän se omatoimisuutta-kunhan aloitusruoka on onnistuneesti valittu.

Vaikka vauva ei pitäisikään kokeiltavasta ruuasta, on hänelle hyötyä siitä, että hän huomaa voivansa vaikuttaa tapahtumiin omalla kieltäytymisellään.

Jos vauvalla epäillään olevan allergiaoireita, niiden syy selvitettään ennen kiinteiden kokeilemista.

Vierailija

Täysimetin 4kk ja sitten alettiin maistella silloin tällöin soseita. Tyttö rupesi syömään " nälän pois" soseista n. 6-7kk:n iässä. En ole huomannut puurojen ja soseiden antamisella olevan mitään vaikutusta yöuniin.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat