~~ ELOTÄHKÄT vko 23 ~~

Vierailija

.

Sivut

Kommentit (53)

Vierailija

Piti noista allergialääkkeistä vielä. Niitähän saa (joitakin merkkejä) käyttää raskaanaollessa ja imetysaikanakin. Oon kysynyt asiasta Teratologisesta, ko lääkäreiltä sain niin kakstahosta informaatiota asiasta. Silti "pihtailen" noita lääkkeiden käyttämisiä muutenkin...

-AJ-

Vierailija

Täällä kans on vähän sama ongelma kuin Annalla, että alkaa esikolla olla aika ajoin tylsää ja "hienosti" purkaa olonsa pienempään tai rassaa äidin hermot ihan riekaleiksi! =) Onneksi keskiviikkona alkaa kesäkerho, joten seuraavaksi 2 viikoksi on joka päivälle ohjelmaa ja leikkikavereita, ainut on kerhoon roudaaminen täältä, aiheuttaa vähän ongelmia...

Miijo: Mitä verikokeissa selvisi ??

Turvotusta taitaa olla aika lailla ilmassa, itsellänikin on joka päivä sukan rajat nilkoissa, mutta yllätykseni laitoin eilen sormuksen sormeen, kun juhliin lähdettiin ja meni ihan mukisematta. Mies kuljailee aina, että kallis sormus "piti" ostaa ja emäntä ei sitä ikinä pidä =) Raskaana ollessa ei juuri ole sopinut ja täällä töissä en uskalla pitää, koska riski että tarttuu johonkin on aikas suuri + ei hirveän hygieninen. Joten juhlissa ja reissussa pidän. Meillä onnettomilla vielä molemmilla hävisi sormukset, mutta minun löytyi maustekaapista (leipomaan ruetessa sinne olen laittanut jemmaan) ja miehen löytyi talkkipurkin alta, kuopuksen vaippaa varmaan vaihtanut ja sitten ei talkkia tarvittu p i i t k ä ä n aikaan =)

hmm.. eksyimpäs aiheesta =)

Meidän ihana neiti 4 vee laittoi vähän pasmoja sekaisin myyntimiehelle aamulla kun hän oli esittelemässä meille tuotteitaan ja mie yritin syöttää kuopukselle aamupalaa, huonolla menestyksellä, totesin sitten että ole syömätä, niin neiti vieressä sanoi "sun pitää äiti sanoo, voi peekele"!! Ja tosi kuuluvasti, meni vähän aikaa naurua pidätellessä myyntimiehelläkin. Mie yritin jämynä komentaa neitiä että ei ole pikkutytön puhetta ja poistua pian toiseen huoneeseen nauramaan. Ei siis en sulata kyllä moista kielenkäyttöä lapsen suusta, jos en aikuisenkaan, mutta itse sanon ns. viimeisenä lauseena jos hermot menee. Mutta se kuulosti n i i n hassulta, kun toinen niin tosissaan sanoi =)

Eilen oltiin erään leipuriksi valmistuneen juhlissa, jossa neiti maisteli kakkuja (juhlakalun tekemiä) ja ensin totesi että tää on hyvää, mutta tarkempi maistelu paljasti karvaan maun ja naama vääntyi ja neiti totesi "ei tämä nyt niin hyvää olekkaan, äiti tekee parempaa" No lasten suusta totuus kuullaan =) Äidin mieltä kyllä lämmitti, koska mie en osaa oikeasti leipoa MITÄÄN!!!

Mutta joo eksyinpäs höpöttämään, taidan hetkeksi sohvalle huohahtaa..

Sateen ropinaa kuunnellessa -E- 27+

Vierailija

vähiin käy päivät tosiaan. Mä kanssa olen huomannut, että turvotusta alkaa olla, painoa on tullut jo 16 kg, varmaan paukkuu kaikki aiemmat ennätykset rikki :(

Miehellä alkoi tänään kesätyö, jota kestää aina heinäkuun loppuun - sitten aloittaa koulun elokuun 11. Olisin oikein mielissäni, jos tämä kaveri suostuisi syntymään tuohon väliin. Nyt jo on pinnassa venyttämistä näiden kahden tappelupukarin kanssa. Asutaan hiukan sivummassa eikä samanikäistä leikkikaveria tahdo löytyä tuolle kuusivuotiaalle, joka sitten purkaa energiaa ja turhautumistaan kiusaamalla pienempäänsä. Tuntuu, että aina kun mennään pihaan niin hetken kuluttua joku parkuu. Huomenna onneksi alkaa uimakoulu.

Muuten oma olo on varsin hyvä edelleen, selkäkivut ja muut rempat on vielä poissa, väsymys kyllä palasi niin kuin TarjaMammakin kirjoitteli - juuri otin kuopuksen kanssa parin tunnin päiväunet. Onneksi alkoi kesäloma!

kivoja alkukesän päiviä - sadetta kyllä tämäkin palstaviljelijä odottaa.

anna ja heppu rv 30+5

Vierailija

Meän reissu siirtyi loppuviikkoon, joten olen täällä kuhnimassa alkuviikon ;)

*Snowflake* kyseli turvotuksesta - vielä sitä ei ole, mutta satavarmasti kerkee tulemaan. Hieman ihmettelin tota sun neuvolas kommenttia, että seuraa VIELÄ muutama päivä sun turvotustasi! Eikös sulla oo sitä ollut jo aika kauan? Ja onneksi pääset labraan. Ja mulla iski viikonloppuna toi siitepölyallergia, mutta meinaan sinnitellä ilman lääkkeitä, aina niin pitkälle, kunnen oloni on sietämätön. Tänään alko silmät jo kutiseen, mutta tein vastoin oppeja ja hinkkasin silmiä :p Ei hyvä, kutisee vaan kahta kauhemmin.

*Mimuska* Periaatteessahan se menee silleen, että pitää käyä siinä neuvolassa, minkä kaupungin/kunnan kirjoilla on, mutta synnyttäminen toisessa kaupungissa ei varmaan kattele kirjoja, sillä eihän sitä tosiaan voi koskaan tietää, esmes reissussa, että alkaako synnytys vai ei ja hieman vaikeeta lähteä toiseen kaupunkiin synnyttään, jos paikat on jo auki ;) Kannattaa varmaan selvittää, että millanen käytäntö on, koska voi tieten olla kaupunki/kuntakohtasia eroja :)

*Emma* Oisko sun masussa sitten vaikka Eemeli, ko sinnillä on perätilassa ;) Ja että sain makiat naurut teän tyären kommentista myyntimiehelle :D

*TarjaMamma* Koitahan malttaa ottaa iisisti, vaikka tiiän tunteen, ko haluaa saaha kaiken valmiiksi vauvalle eikä tartte ressata enää sitten myöhemmin. Toivottavasti huominen lääkärikeikka on hyvä ja mieltä huojentava :)

Tänne ei oikeastaan yhtään mitään uutta omassa olossa - samaa rataa menee ja samalla kaavalla - Elli vaan on melkonen futaaja tuolla yksiössään. Ja koska mulla oli paikat ihan normit lääkärikäynnillä, nii alko tuntumaan, että tää menee syyskuun lapseksi, vaan mistäs sen koskaan tietää...

Onko teillä muilla muuten sellasta, että toivotte jotain tiettyä päivämäärää lapsen syntymäpäiväksi? Onko siihen joku tietty syy? Ite oon "jonkinasteinen" päivämääräfriikki (kihlajaiset, häät, jne...) ja nuorimmaistakin toivoin syntyväksi tietyksi päiväksi, mutta hän valitti ite parhaimman päivän syntymälleen - 02072007 ;) Helppo muistaa, hih!

Nyt pakko mennä sapuskantekoon!

-AJ&Elli-

Vierailija

tuo 1200g ei kyllä voi olla liian pieni. Meillä oli ultrassa tasan 28 viikolla kokoarvio 1050g ja oli ihan käyrien sisäpuolella. Loppupainoksi arvellaan vähän päälle 3 kg.

Enemmän on tullut lueskeltua viestejä kuin kirjoitettua, mutta vähän omaa napaa. Väsymys on tullut takaisin, onneksi supistukset pysyneet poissa. Turvotusta tuli oikeastaan ekaa kertaa tämän päivän helteissä. KOvasti pitäisi valmistella vauvan tuloa ennen kuin lähdetään maalle mökkeilemään, mutta ei vaan saa aikaiseksi. Elokuussa tuleekin sitten jo kiire, ei sinne todella ole pitkä aika!!

Karpalo vk 28+

Vierailija

eli vielä tulen hetkeksi koneelle...

vauva on ainakin nyt pää alaspäin, mikä on mukavaa, joskin lääkäri sanoi, että mulla runsaasti lapsivettä ja se taas voi auttaa vauvaa kääntymään uudelleen väärinpäin... :_|

outo olo kun ei enää työt paina...työkavereista yksi oli eilen iltapäivällä saanut tytön...toinen kertoi työpaikalla käydessäni, että molemmat kaksoset ovat hällä poikia ( syntyvät marraskuulla).

mulla ei ole mitään normaali neuvolajuttuja tehty 5.5. jälkeen, ei mitattu sf-mittaa eikä punnittu eikä mitään muutakaan ja seuraavan neuvolan pisti vasta 24.6.

Nooh, vatsa kasvaa ja sydänäänet kuunneltiin tänään ja muutenkin vauva liikkuu hurjasti...taitaa harjoitella jalkapallon EM-kisoja varten.. :D

Täytyy lähteä...

TarjaMamma

Vierailija

Talviturkki on vielä päällä, kuopuksen kummi tuli illalla kylään ja miehillä meni sitten saunalla niin pitkään, etten enää jaksanut lähteä sinne hipsimään. Enkä kyllä olisi yksin uskaltanut veteen mennäkkään, kuitenkin jonkun hirveän krampin olisin saanut. Mutta neiti lotrasi monta tuntia, koko saunan lämmityksen ajan ja vielä mummon ja ukinkin kanssa kylpi ja isänsä kanssa oli vielä yrittänyt, mutta siniset huulet eivät olleet niin vakuuttavat että isä olisi enää laskenut veteen =)

Tänään piti sitten nousta lypsylle aamulla, ei niin tiukkaa tehnyt kuin arvelin. Eikä supistuksia ole (ainakaan vielä) tullut, joten josko tästä vielä työura urkenisi =) Mutta laskuhan tosiaan on lievä, kun tämä ja huominen päivä vain.

Aamumamma: Pistä ruokailusi ylös, kellon aikoineen ja lisäksi laita siihen liikkumiset. Kävitkö postilla ruuan jälkeen/kaupassa vai otitko ruokalevot. Pienelläkin liikunnalla on tosi iso merkitys sokereiden kanssa. Jos en väärin muista niin 30 min ruokailusta, jos menee 15 minuutiksi kävelylle, sillä oli iso merkitys sokeriarvoon. Mutta ei nuo sinun arvojen heilahdukset pahalta kuulosta!! Mutta kirjaaminen voi auttaa selvittämään, miksi niitä kuitenkin tulee.

Meille ei onneksi tarvitse vauvan vaatteita ostella (vaikka mielihän tekisi aivan hirveästi!!!!) juuri katsoin noita laatikko pinoja tuolla perähuoneessa, jotka on täynnä alle vuosikkaan vaatteita!! Niitä on kyllä niin paljon että vitosetkin vielä puettaisiin joka päivä uusiin vaatteisiin, eikä siltikkään tarvitsisi pesukonetta joka päivä pyörittää =) No kotiintulo vaatteet mie ostan, sillä olen laittanut vauvamuisto laatikkoon sitten aina sen vaatekerran jokaiselta lapselta.

Mutta nyt käyn äkkiä setvimässä pyykit, kun lapset vielä uinuu. Sitten täytyy herätellä heidät, jotta neiti kerhoon joutuu

Aurinkoista päivää

-E- 27+

Vierailija

täällä vietetään viimeistä saikkaripäivää ennen kesälomaa, käytiin viemässä esikoisen kanssa kakku töihin ja uimakoulussa, kakkonen oli kevätretkellä maatilalla. Nyt ollaan kaikki kotiuduttu ja tuntuu, että päivä alkaa taas olla pulkassa.

Mulle on myös tullut takaisin väsymys ja pahoinvointi - olo on välillä aivan kuin alkuraskaudessa kun on niin uupunut ja aamuisin yököttää samaten kaikki hajut. Oksennellutkin olen kun on iskenyt oikein vellova olo...

Vessalaukka on taas vähentynyt, ajattelinkin, että vauva vaan onnistui olemaan sellaisessa asennossa, että painoi rakkoa sillä mitään kirvelyä tai muuta virtsatulehdukseen viittaavaa ei ollut.

Eilisessä neuvolassa kaikki ok - hemppa 129, pissa ok, verenpaine ok, paino - noh... vauvan sykkeet 155 ja sf-mitta 32cm - masu oli taas ihan erimallinen kuin viimeksi mitatessa kun pieni on poikittain.. Vauvan sykettä ei meinannut millään saada kuuluviin, vaikka tuo ihan selvästi elossa onkin - potki ja poukkoili niin, että masu hytkyi, mutta dopplerista kuului vain fiufiufiu - lopulta alkoi kuulua vaimeasti ja vähitellen voimistuen tuttu koppotikoppotikoppoti. Vauva on edelleen siis poikittain eikä terkka osannut hahmottaa missä on pää ja missä peppu. Parin viikon päästä taas mennään.

Tämä masuveikka pitää varsinaista yöelämää eli poukkoaa, potkii, nyrkkeilee ja venuttaa sekä vanuttaa asumustaan niin, että unen saamisesta ei tule mitään. Päivisinkin liikkuu aktiivisesti ja toisinaan tekee kipeää masuveikan vanutukset ja venytykset, kantapäästä en sentää ole onnistunut nappaamaan kiinni, mutta kyllä sen liikkeen tuosta masun päältä olen pariin kertanut nähnyt ja kädellä tuntenut. Ihana ajatus, että tuolla masussa meuhkaa varsinainen pikku söpöläinen :)

Mullahan oli ne parvoarvot ekassa verikokeessa koholla ja piti pääsemäni ä-polille ultraan, mutta toisessa verikokeessa (muka) ei ollutkaan enää arvot koholla - outoa, mutta nyt en sitten pääsekään kontrolliin. Vielä en tiedä mentäiskö omasta pussista vielä kerran yksityiselle ultraan, odottelen joskos tuon ison masun takia pääsis kokoarvioon ä-polille.

Meillä nuo syntymäpäivät menevät ilman mitään logiikkaa eli mulla 19.02.71, miehellä 15.09.75, esikoisella 04.08.01 (laskettuaika oli 21.08) ja kakkosella 25.06.04 (laskettuaika 03.07)Tämän laskettuaika on 080808, olisikin hienoa jos syntyisi laskettuna päivänä, mutta olemme veikkailleet että syntyy esikoisen syntymäpäivänä tai sitten heinäkuun lopulla.

Synnytyksistä sen verran, että näin kolmosen odottajana mulla ei vieläkään ole oikeastaan mitään hajua siitä koska olisi oikea aika lähteä. Esikoisesta olin valmiina sairaalassa vesien mentyä ja mut vietiin synnyttämättömien osastolta saliin kun olin noin sentin auki. Esikoisen synnytys kesti kuutisen tuntia ja kakkosen kolmisen tuntia, joista noin 1,5 tuntia ehdittiin olla synnärillä. Kakkosen syntymä eteni niin vauhdilla, että olin ihan varma hänen syntyvän kotiin tai vähintään autoon, mutta sairaalaan päästyä tosiaan kesti vielä tovin ennen kuin syntyi. Tuleva synnytys tietysti mietityttää ja vähän pelottaakin ja neuvolassa terkka antoi neuvoksi lähteä heti kun alkaa tulla säännöllisiä supistuksia. Välillä synnytys käy mielessä mutten sitä ihan päivittäin vielä mieti ehkä sitten tuolla heinäkuun lopussa alkaa jo odottaa, että vauva syntyisi ja saisi käärön syliinsä. Nyt haluan vielä nauttia ihanasta isosta masusta ja siellä köllivästä masuveikasta :) kuten varmasti kaikki muutkin elotähkät.

Aurinkoista tiistain jatkoa kaikille!

-viltsu-inkeri rv30+4-

Vierailija

Tulipas sitä nukuttua,heräsin vasta:Dja kiirehän tässä nyt tulee kun poika menee mummille yökylään ja minä lähden ystäviein kanssa katsomaan sinkkuelämää ja syömään.Sitten saankin kultani kanssa kahdenkeskistä aikaa piitkästä aikaan...

Miiijo:Mulla on 4krt neuvolalääkäri.Eli nyt tähän mennes ollu 2 (nyt rv 29)ja rv 33-34 uudestaan ja rv 35-36.Mutta mulla johtuu istukan sijainnista ja lapsen isosta koosta ja tarjonnasta tuo neukkulääkärillä ramppaaminen.Puhuivat jo että kun mun selkäranka on s:än muotoisena ja painaa kohdunseinämään niin voi tosissaan tulla kivulias synnytys jos vauva on isko.Minun kropalleni jos vauva painaa yli 3,5 kg niin sitten käynnistetään.Ja toinen on sitten keisarileikkaus.

Onpa kyllä kurja jos et neuvolalääkärille pääse:(itse tiedän kyllä että jos huoli painaa jne..miten ottaskohan ne äippäpolille ylimääräseen tutkimukseen?

Ai nii mulle neukkulassa sanottiin että jos on supistuksia ja paikat ruvennu aukeamaan niin ei suosittele uintia koska lisää supistuksia ja infektio riskiä...

Oiein mukava viikonloppua!kohta ollaan jo kesäkuun puolessa välissä:D

Vierailija

Turvotusta tarkkaillaan nyt kotosalla tämä vko ja paineet oli ok.pisun saan huomenna tietää.....Sitten ensi viikolla tarkkaillaan vauvan painoarviota ja synnytys tullaan käynnistämään rv 38 luultavammin.eli 9 viikkoa olis vielä:)käynnistetään jo pelkän selkäni takia,epäillään että ei selkäranka tule kestämään...ja toiseksi vauvan iso koon takia...kuhan nyt tuo vesseli ekaksi käännytetään.Sitten rv 33-36 väliin tulee vielä ultraus ja tarkistetaan istukan sijainti..että loppu 10 vko meneekin neuvolaäippäpoli väliä:Dmutta nyt jatkan auringon ottoa ja yritän juoda 3 litraa vettä..

itse en ole emma04 vielä turkkia pois heittänyt!josko viikonloppuna uskaltaisi:D

Vierailija

Kylläpäs nyt sattui, olen täälläkin sivustolla huhuillut monena vuotena kohtalotovereita =)

Meikällä on oireiden perusteella sinua lievempi aste, menkat on olleet suht normaalit. Mulla todettiin 2, 5 vuotiaana, verenvuoto nenästä ei lakannut. Ja nenäverenvuoto on ollut suurin ongelma mulla.

Esikkoa odottaessa tapasin kätilön jolla oli sama tauti ja hän osasi mulle kertoa että mulle annetaan hyytymislääkettä ennen synnytystä ja verikokeet otetaan rv 36, koska raskaus/elämä yleensä voi muuttaa tekijöitä. Mulle on tehty kaksi sektiota ja nyt kolmas edessä. Molemmilla kerroilla on annettu lääkitys etukäteen. Toisella kerralla eka kerran ohjeiden mukaan, koska kukaan ei siihen hätään löytänyt uusimpia verikokeita =) Nyt yritti sitten kys:n hoitaja että menen joskus rv37 kieppeillä verikokeisiin, mutta aikani asiaa selitettyä aikastettiin 36+2, kun mulla on silloin synnytystapa-arvio käynti kys:ssä. Sillä aloin selitää että tuloksissa menee oma aikansa kun ne pitää helsinkiin lähettää ja eihän sitä koskaan tiedä milloin jätkä päättää syntyä. Ja toisekseen olen silloi joka tapauksessa menossa kys:n niin on käytännöllistä ottaa ne samalla kertaa.

Hirveästi ei ole kys:ssäkään loistaneet tietotaidollaan, lukuunottamatta tätä yhtä kätilöä ja erästä sisätautien (ta jokin???) lääkäriä. Mutta onnekseni tautini on sen verta lievä ja aina on pystytty varautumaan tilanteeseen tai reakoitu nopeasti. Mutta kyllä oikeesti on saanut kiljua monta kertaa että hei mulla on tälläinen tauti!!! =) Kuinka muuten oletko sie saanut epiduraalin synnytyksissä ?

Mutta joo nyt mie lähden navetalle, meidän ammut pääsee tänään ulos ekaa kertaa tälle kesälle, ette usko miten kevyeksi tulee vanhimmankin kantturan kinttu!!! =) Toivottavasti aidassa pysyvät, koska minusta ei ole niiden perään juoksijaksi =)

-E- 27+

Vierailija

Laskettu aikahan tulokkaalla on 12.8. Minä vietän synttäreitäni, 4.2., mies 9.9., esikoinen 2.5. ja kuopus 8.7. Epämääräistä logiikkaahan noudattaisi, jos vauva syntyisi ennen kymmenettä päivää, ja tarjolla olevia päiviähän olisivat 1., 3., 5., 6. ja 7. Todennäköisesti syyskuun puolelle ei vauvan syntymä kuitenkaan veny, mutta luulen, että yli lasketun ajan kuitenkin mennään. Vaikka eihän sitä koskaan tiedä... Toinen logiikka olisi, että vauva syntyisi torstaina, näin kun ovat pojat tehneet. Jos nämä logiikat vielä yhdistää, olisi tuo päivä 7.8. Mutta pääasia että syntyy, ajallaan.

Vierailija

Heti piti mitata tuo massu, ja 120 senttiiä tuosta uloimmasta osasta mitattuna...,mulla siis tuo tyypillinen poikamaha...takaapäin ei näe mitään jaa rintojen alla normaali mitoitus, eteenpäin työntyy kovasti tuo maha ja sellainen jännä suippo on.

A-J: neuvolastahan pääsee kokoarvioon ä-polille vain jos sf-mitta kovin suuri tai pieni ja kun mulla ei tästä ole hajuakaan, kun viimeksi mitattu 5.5. ja silloin oli 25 cm (hieman keskikäyrän yläpuolella). Seuraava neuvola vasta 24.6. ja sehän se tässä hassua onkin..

Siksi ajattelin jos menisin tuonne Vehkaperälle, tietty jos odotan tuon neuvolan ensin....jos maltan.

Lähden leipomaan mustikkapiirakkaa, vieraita tulossa illalla...

Moi!

TarjaMamma rv 31+4

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat