Toka synnytys - kysymyksiä!

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Onko toinen synnytyksesi ollut lyhyempi kuin ensimmäinen?

Oliko se helpompi?

Oliko lapsi isompi? Oliko maha suurempi?

Tehtiinkö eppari jos ekalla kerralla tehtiin?

Tuliko synnytysvaurioita?

Mun eka synnytys oli hyvä kokemus, inhimillisen pituinen (6 h 10 min), tietystikin TODELLA kipeä (eikä ehtinyt kivunlievityksiä kun avautuminen oli niin nopeaa, ekat 3 cm vei muun ajan, loput 7 cm meni tunnissa!). Ponnistin vartin, kaikki sujui tosi hyvin. Eppari leikattiin ( ja se myöh. aukesi).

Nyt mulle on tullu voimakkaita synnytyspelkoja toista kohtaan, jos se ei menekään niin hyvin kuin edellinen. Onko riski että se on TOSI nopea? Mulla myös näiden kahden synnytyksen väliä tulee alle vuosi! Lisääkö riskejä? Voikohan tulla laskeumia ym? (Olen vähän päälle 20v.)

Kiitos jos jaksatte vastata!!

Kommentit (14)

Vierailija

beatrixx:

Lainaus:

Oliko se helpompi?

Mun eka synnytys oli hyvä kokemus, inhimillisen pituinen (6 h 10 min), tietystikin TODELLA kipeä (eikä ehtinyt kivunlievityksiä kun avautuminen oli niin nopeaa, ekat 3 cm vei muun ajan, loput 7 cm meni tunnissa!). Ponnistin vartin, kaikki sujui tosi hyvin. Eppari leikattiin ( ja se myöh. aukesi).

Nyt mulle on tullu voimakkaita synnytyspelkoja toista kohtaan, jos se ei menekään niin hyvin kuin edellinen. Onko riski että se on TOSI nopea? Mulla myös näiden kahden synnytyksen väliä tulee alle vuosi! Lisääkö riskejä? Voikohan tulla laskeumia ym? (Olen vähän päälle 20v.)

Eka käynnistettiin 41+1 kesto 18 t 25 min 3310 g 49 cm

toinen spontaani 39+6 kesto 58 min 3500 g 49 cm

Masu ekasta isompi

Ekasta leikattiin emppari+ sisäänpäin toisen asteen repeämä, yhteensä 18 tikkiä, toisesta pieni nirhauma ei tikkejä ei empparia.

Eli minun kohdalla todella iso ero synnytysten välillä

Vierailija

Ensimmäinen synnytykseni oli pitkä ja kesti yli 15 tuntia ja toisen lapsen synnytin kuudessa tunnissa. Toisen lapsen synnytys oli todella ihana, lyhyt ja kivutkin olivat jotenkin siedettävempiä. Kivunlievityksenä oli ainoastaan ammeessa kelluminen, joka oli tosi ihanaa. Synnytys meni aikalailla samalla tavalla kuin sinun ensimmäinen synnytyksesi. Mulla toinen lapsi oli 600 grammaa isompi kuin ensimmäinen, eka 3550g ja toinen 4140 g, koolla ei sinäänsä ollut merkitystä synnytykseen, vaikka eskoinen oli suht pieni, oli paljon " tiukemmassa" kuin kuopus. Maha oli hiukan isompi toisella kertaa, aivan kuin vauvakin. Ekalla kerralla tehtiin eppari, toisella kertaa ei tehty, eikä tullut repeämiäkään.

Voisin kuvitella, että seuraava synnytys voi olla kohdallasi vielä nopeampi, kivuliaisuudesta en osaa sanoa, mutta voihan kivutkin tuntea lievempänä kun on toista kertaa asialla kun tietää, mistä on kysymys. On varmaan turha pelätä etukäteen, mitä tulee synnytyksessä tapahtumaan, kun siihen ei kuitenkaan loppujen lopuksi voi itse vaikuttaa. Itse en ainakaan kokenut ensimmäistä synnytystä negatiivisena vaikka se kestikin sen 15 tuntia tuskine ja ahdistuksineen. Tärkeintä on kuitenkin, että lapsi syntyy tähän maailmaan lapsen ja äidin kannalta parhaalla tavalla. Laskeumista tai muista ongelmista on turha huolehtia etukäteen, käsittääkseni niitäkin voi vältää treenaamalla lantiopohjanlihaksia synnytyksen jälkeen :)

Kyllä kaikki hyvin menee, tsemppiä vain!

Adele

Vierailija

beatrixx:

[quote]

- Onko toinen synnytyksesi ollut lyhyempi kuin ensimmäinen?

Oli. Ensimmäinen kesti ruhtinaalliset 30 tuntia ja vähän päälle. Toinen oli reilusti lyhyempi eli vain 9 tuntia. Ekassa ponnistusvaihe kesti 1,5h ja päätyi imukupin käyttöön, toisessa ponnistusvaihe 3 minuuttia.

- Oliko se helpompi?

Huomattavasti helpompi! Sekä avautumis- että ponnistusvaihe oli paljon helpompi, varsinkin ponnistusvaihe.

- Oliko lapsi isompi? Oliko maha suurempi?

Toinen lapsi oli vähän isompi, vaikka isoja olivat molemmat: 4,1kg ja 4,2kg. Maha oli ihan samanlainen, tuli vaan näkyviin paljon aiemmin..

- Tehtiinkö eppari jos ekalla kerralla tehtiin?

Ekalla kerralla tehtiin iso eppari, joka vähän aukeilikin, kun tikit suli liian nopeasti.. Lisäksi tuli 2. asteen repeämä sisään päin + pikku repeämiä. Paraneminen kesti aika kauan.

Toisella kerralla ei leikattu, mutta tuli yksi 2. asteen repeämä, johon ommeltiin mutama tikki. Parani tosi nopeasti, yhtään ei ollut kipeä.

Vierailija

Laittakaahan toki muutkin vielä omanne joukon jatkoksi!

Mulla on synnytykseen vielä aikaa... heh... nyt vasta n. rv 14. Että jo tässä vaiheessa kun rupeaa pelkäämään niin... Ekalla kerralla ei ollut mitään käsitystä mitä synnyttäminen on, ja nyt sen tietäminen lisää tuskaa... etenkin kun ajattelee ettei kaksi kertaa peräkkäin voi mennä niin hyvin.

Odotuslehden " vauhtisynnytys kotona" - jutun lukeminen oli omiaan vielä nostattamaan lisää niskakarvoja pystyyn...heh.

Vierailija

Mun ekalla ja tokalla lapsella on ikäeroa vain 11kk joten synnytykset olivat todella lähellä toisiaan. Kerron vertailun vuoksi myös kolmannesta synnytyksestäni, tokalla ja kolmannella lapsella kun onkin ikäeroa jo yli 10 vuotta =)

* Eka kesti n. 32h (ponnistus 10min), toka vajaa 7h (ponnistus 8min), kolmas n. 10h (ponnistus 6min)

Oliko se helpompi?

* Toka oli helpompi koska kesti paljon vähemmän aikaa kuin ensimmäinen. Kivunlievityksenä käytin kahdessa ekassa synnytyksessä ilokaasua joka auttoi todella hyvin. Kolmas synnytys oli yhtä tuskaa aluksi kun ilokaasu ei sopinutkaan enää mulle. Sain sitten epiduraalin joka auttoi =)

* Esikoisen (poika) mitat: 3660g/51cm, toisen (poika) mitat: 3960g/50cm, kolmannen (tyttö) mitat: 3810g/48cm. Maha on ollut suht samankokoinen kaikissa raskauksissa

* Kertaakaan ei ole tehty epparia, joka kerta olen kyllä revennyt

* Repesin siis joka synnytyksessä. Ekan synnytyksen jälkeen paraneminen kesti kaikista kauimmin.

Tsemppiä synnytykseen, kaikki menee varmasti hyvin =)

Tansku, muksut & vaavi rv 31+0

Vierailija

Siihen asti, kivaa lukea teidän muiden kokemuksia. Kiinnitin tapani mukaan huomiota tällaiseen epäolennaiseen asiaan: Aika moni kertoi (tässä ja varmaan muissakin ketjuissa) välilihan leikkauksesta, vaikka synnytys tai ponnistusvaihe eivät olleet mitenkään erityisen pitkiä. Mikähän on ollut syynä leikkaukseen? Itselläni on ollut sellainen käsitys, ettei välilihaa kannata leikata muuta kuin ponnistusvaiheen pitkiettyessä (tai jos jotenkin muuten on selvää, ettei paikat veny tarpeeksi - mutta mistä sellaisen voisi etukäteen tietää?) Itse ponnistin esikoista 55 minuuttia, mutta välilihan leikkausta ei tietääkseni harkittu, onneksi. Lopulta en revennyt juuri lainkaan, mutta sain kyllä häntäluuvaurion, joka alkoi oireilla vasta seuraavana päivänä.

Se on myös mielenkiintoista, että aina synntyksen yhteydessä mainitaan lapsen pituus ja paino mutta harvemmin päänympärystä. Se lienee monella kuitenkin se tiukin vaihe.

Vierailija

Käynnistettiin rv 41+6 ja toki synnytys oli TODELLA kivulias ennen epiduraalia, mutta sen jälkeen lastenleikkiä. Synnytys oli kokonaisuudessan helppo ja mielestäni lyhyt (6h 47min) ja ponnistaminen sujui ongelmitta (12 min. ei leikattu tai revennyt). Pari pintanaarmua tuli ja kolme tikkiä. Myös mulla aukesi kohdunsuu 1,5 sentistä loppuun vajaassa kahdessa tunnissa. Jäi todella hyvä mieli tuosta kokemuksesta.

Toista odottaessani mulle alkoi hiipiä mieleen samanlaisia pelkoja kuin sinulla. Eka synnytys oli niin hyvin onnistunut ja ihana kokemus, että ajattelin ettei toista kertaa voi käydä yhtä hyvin. Etenkin, kun toisesta vauvasta uumoiltiin yli kiloa isompaa (esikoinen 50cm ja 3kg) ja vatsa oli paljon isompi. Pelkäsin myös vaurioita ym.

Kuitenkin kävi näin: Toinen synnytys alkoi spontaanisti rv 41+6 supistuksilla, jotka olivat tunteja ensin epäsäännöllisiä ja vain vähän kivuliaita - tulivat 5-12 min. välein. Yöllä nukkumaanmennessä ne muuttuivat sitten kipeämmiksi ja alkoivat tulla 5-8 min. välein. Muutaman tunnin tunnustelun jälkeen lähdimme sairaalaan ja olin auki jo 4cm! Saman tien ammeeseen ja kun tunnin päästä nousin pois, oli kohdunsuu jo 7cm auki :) Siten halusin ehdottomasti jonkun puudutuksen ettei ponnistaminen sattuisi ja sainkin spinaalin, joka onnistui täydellisesti. Kohta olikin jo kohdunsuu 10cm auki ja sain alkaa ponnistaa. Ponnistelin siinä vähäsen ja kätilö sanoi pään olen jo tulossa. Muutaman kunnon ponnistuksen jälkeen syntyi tytteli helposti ja ihanasti. Pahimmillaankin siis supparit tulivat vain 5min. välein ja avasivat silti kohdunsuuta tehokkaasti.

Toinen synnytykseni oli siis VIELÄ HELPOMPI kuin eka, vaikka ajattelin ettei helpompaa voi ollakaan. Kestoksi laskettiin tasan 5h ja ponnistelua 15min (joista vain minuutti-pari " kunnon" ponnistamista). MINKÄÄNLAISIA vaurioita ei tullut - ei pienintäkään nirhaumaa tai mitään. Istuin heti ensi-imetyksenkin ajan ja menin suihkuun ja kävelin osastolle ihan normaalisti. Alapäässä ei tuntunut minkäänlaista kipua edes ekana synnytyksenjälkeisenä päivänä. Ihmeellistä! Olisin voinut harrastaa seksiäkin jo synntyssalissa ;) Todella unelmasynnytys ja samanlaisen toivoisin kaikille. Toinen lapsi oli muuten isompi kuin eka: 53cm ja 3670g.

Mulle kätilö sanoi, että tuollainen kuuden tunnin synnytys on ihan kohtuunopea ensisynnyttäjälle, mutta kuitenkin ihan normaali. Eli ei tarvitse pelätä syöksyä tokallakaan (tai kolmannella jne.) kerralla kuulemma.

Tsemppiä ja onnea synnytykseesi!

Vierailija

Mulla 1 ja 2 synnytys oli loppujenlopuksi niin erilaiset, ettei niitä voi oikei verrata helpompi-vaikeampi.

Molemmat alkoi lapsiveden menolla ja kesti vaja 4,5 tuntia, ennen lapsivesien menoa ei ollu ainuttakan ennakoivaa supistust, mutta siinä ne yhtäläisyydet siten olikin.

Ekasta ei ollu ainuttakaan luomu supistusta, eli synnytys alkoi parivuorokautta lapsivesien menon jälkeen oksitosiini tipalla. Toisesta alkoi supistella miltei heti lapsivein menon jälken ja supistuksia oli kaikkiaan vajaa 10 tuntia. Viimeiset reilu 4 tuntia oli kuitenkin molemmissa siinämielesä samanlaista, että kun synnytys todenteolla alkoi, ei niisä supistuksissa juuri taukoa ollu, vaan oli reilun 4 tunnin supistus, jonka pätteksi syntyi vauva.

Eka ponnistus kesti 15-20 min, toinen 4minuutia. Ekala kerralla tehtiin välilihan leikkaus ja ommeltiin vähän,toisella ei tullu tikkejä lainkan. Tosin ekalla kerralla vauvalla oli napanuora kaulan ympäri ja se katkaistiin ennen vauvan syntymää, joten se varmasti oli osasyy siihen että tikkejä tarvittiin. Eka vauva painoi 2620, toinen 3400. Ainakan mun kohdalla siis vauvan koko ei vaikuttanu mitenkään synnytyksen helppouteen/vaikeuten.

Ihmeesti sitä jännittää aina myöhempiä synnytyksiä enemmän kun ekaa, vaikka luulis että on ihan toisinpäin. Mä jännään nyt 3. keralla sitä, miten osan lähteä oikeaan aikaan sairaalan, kun supistuksia on ollu taas lauantaista asti ihan jokapäivä monta kertaa. Eli jos ja kun- tuntumasta päätellen aivan varmasti- nämä supistukset jo jotain tekee, niin pelkään että en huomaa synnytyksen alkua 4 tuntia ennen. Matka sairalan vie tunin, lasten hoidon järjestämisen mene heposti 15-30 minuttia ja jos ei olekkan kotona, jos mies ei ole kotona... Sitäpaitsi nopea synnytys on kyllä sen verran raju kokemus, että ei sen aikana enää kyllä kävellä autoon tai autosta sairalan, eli kovin toivon, että taas alkais lapsiveden menolla sitten kun oikesti alkaakseen on, mielelläni olisin sairalassa synnytyksen alkaessa, jos samanlaisella rytinällä alkaa kun aiemmat!

Vierailija

Minulla hieman erilaiset synnytykset. Ensimmäinen melko helppo 12 h. Supistuksia pitkään ponnistusvaihe nopea. Toinen synnytys kestoltaan 4 h ja mielestäni rajumpi ja kivuliaampi. Tosin taas tiesi mitä tehdä niin meni ihan ok. Ensimmäinen silti miellyttävämpi. Monet tutu sanoivat, että toinen synnytys on helpompi niin olin kai itse asennoitunut sitten liikaa ajattelemaan näin. Epiduraalia en ehtinyt saaman, kun mentiin niin myöhään sairaalaan, hyvin kyllä pärjäsin ilmankin ilokaasun turvin. Molemmat lapset hieman alle 3 kg. Ikäeroa vähän reilu vuosi.

Vierailija

Kyllä. Eka oli papereiden mukaan noin 18h, toka 8h.

Oliko se helpompi?

Paljon helpompi, ponnistusvaihe 24min. lyhyempi, ekassa 29 nyt 5 minuuttia. Eikä supistukset missään vaiheessa olleet aivan sietämättömän tuntuisia.

Lapsi oli 150g pienempi (3250g) ja mahakin hitusen pienempi, alakäyrän alapuolella kokoajan.

Kummassakaan ei.

Vain kaksi tikkiä hpyhuuliin nyt. Ekassa ommeltiin leikkausalissa.

Mutu

[/quote]

Vierailija

Itse olen synnyttänyt molemmat lapset Jorvissa ja siellä jokainen hoitanut kätilö on kertonut, että välilihan leikkausta vältetään heillä viimeiseen saakka, jos ponnistusvaihe etenee normaalisti. En sitten tiedä onko muualla toisenlaiset käytännöt. Minulla molemmat ponnistusvaiheet ovat olleet nopeita ja pää on tullut helposti ulos, joten välilihanleikkausta ei kylläkään ole edes harkittu. Tokassa synnytyksessä välilihaa ei edes puudutettu, kuten yleensä varmuuden vuoksi tehdään.

Päänympärykset olivat ekassa 35,5cm ja tokassa 35cm eli sellaiset vissiin pikkuisen keskimääräistä isommat. Kuitenkaan en ole kumpaakaan ponnistusta kokenut mitenkään hankalaksi tai yli-inhimillisiä voimia vaativaksi :) Eli muutamalla ponnistuksella ulos - tosin pään ulostulovaiheessa hieman pidätellen ettei repeämiä tule. Toki pää oli se tiukin vaihe ja sen tultua ulos koin periaatteessa itse aktiivisen synnytyksen olevan jo " ohi" , loppuvartalohan tulee melkein itsestään sitten.

Vierailija

..että olin alle 20-vuotias kun sain pojat. Kaksi peräkkäistä raskautta sujuivat todella hyvin ja palauduin synnytyksistä suht nopeasti. Laskeumia ei tullut eikä muutenkaan tullut mitään vaivoja jälkikäteen.

Vierailija

Ekan kesto oli 10h44min josta ponnistin 14min ja toisen 3h3min josta ponnistin 6min.

Oli helpompi kun oli lyhyempi kestoltaan.

Eka painoi 2920g (rv 37+5) ja toinen 3420g (rv 39+2) ja maha varmaan oli isompi toisen aikaan..

Ei ole tehty koskaan epparia miulle..

Ei vaurioita.

En osaa vastata oikein muihin kysymyksiisi. Tsemppiä vaan kovasti =) miulla ekan ja tokan ikäero on 2v8kk ja nyt toisen ja kolmosen välillä tulee n. 1v7kk ikäeroa..

-Anu rv33

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat