Kotimaisten marjojen käyttö, käytättekö?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Mielenkiinnosta kyselen, että käytättekö kotimaisia marjoja soseina, kiisseleinä tms.? Meillä on pakastin pullollaan marjoja, vadelmaa, mustikkaa, mustaviinimarjoja, karpaloita, mansikkaa... Ja mieluusti antaisin niitä kiinteitä maistelevalle tytölleni. Ensin tosin totutellaan kasviksiin, mutta vitamiini + hivenaineiden vuoksi käyttäisin mielelläni marjoja (paitsi en tietysti mansikkaa) vaikkapa välipalana tai sitten myöhemmin puuroissa.

Antakaahan vinkkejä miten ja milloin olette antaneet kotimaisia marjoja lapsellenne. Jotenkin tuntuu että hedelmäsoseet ovat suositumpia, mutta itse maistattelisin marjojakin.

t. bambina + pikkuneiti 5,5kk

Kommentit (8)

Vierailija

Hei!

Meillä on 8,5 kk poika ja aloitimme soseiden maistelun pikkasen vajaa puoli vuotiaana. Kunhan ensin oltiin vihanneksi maisteltu jonki aikaa, niin sitten annoin aina välipalana marjoja tai hedelmiä sekä kiisseleinä että soseina. Pari päivää aina syötiin samaa marjaa, jotta tiesi laittaako esim. vatsan sekaisin tms. Mustikka taisi olla ensimmäinen, sitten vadelma, herukat, puolukka. Nyt marjat maistuu puuron seassa ja vadelma on suurta herkkua kaikessa muodossa! Onneksi pakkanen on täynnä kaikenlaisia marjoja.

Vierailija

Kokeile vaan sitä mansikkaakin, kyllähän sen sitten huomaa, jos vauva on allerginen. Meillä kokeiltu mustikka ja vadelma, seuraavaks varmaan puolukka ja sitten mansikka. Sit noita muitakin varmaan kokeillaan, vaikka niitä vähemmän ite syödään (mulla ei maha oikein kestä herukoita).

Vierailija

joten niiden käyttäminen on järkevää. Marjoja kokeillan ensin keitettyinä marjakiisseleinä ja myöhemmin pakasteesta sulatettuina vaikkapa puuron päällä.

On kuitenkin syytä muistaa, että puolukalla ja karpalolla on lääkkeenomaisia vaikutuksia vaikuttavathan ne parantavasti virtsatietulehduksiinkin. Tosin on epätodennäköistä, että vauva voisi syödä näitä liian paljon.

Kaikki lapseni ovat käyttäneet marjoja paljon, vaikakkin allergisin käytti pitkään pelkkää mustikkaa. Herukoista ovat kaikki saaneet oireita koivun siitepölyaikana.

Vierailija

Olen antanut muutaman kerran itsepoimituista karpaloista tehtyä kiisseliä (siis samaa jota aikuisetkin syö). Hyvin on maistunut. Kaksoset on nyt 5 kk.

Vierailija

Ne takuuvarmemmin ovat vähemmän allergiaa aihettavia kuin eksoottiset hedelmät.

Meillä Tyttö ainakin on ihan hulluna mustikkaan. Tosin olemme vain kaupan purkkimustikkaa syöneet, muttta nyt kun meilläkin on pakastin täynnä marjoja, niin ajattelin alkaa niitä sieltä tarjoamaan. Esim. kiisseleinä, ihan survoksena, puuroina ym.

Vierailija

annan mielummin marjoja pakastimesta kun tiedän, mistä ne on ja mitä pitää sisällään! Eipä niissä ainakaan ole säilöntäaineita tms.

Minä kyllä annoin mansikkaakin pojalle, kun hän oli noin 6kk! Meillä neuvolantäti sanoi, että pakastaminen hajottaa mansikasta joitain " aineita" ja siksi pakastettu mansikka ei ole yhtä allergisoiva kuin tuore...

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat